Permalänk
Medlem

Responstid mekaniskt tangentbord.

Hejsan sweclockers!

Har i veckan inhandlat mig ett nytt tangentbord vid namn Ozone strike battle. http://www.maxfps.se/tangentbord/ozone/strike-battle-gaming-k...

Dock kom en liten fråga upp i huvudet på mig efter jag installerat deras driverprogram som jag inte funderat på med alla andra bord jag kört med och som jag hoppas jag kan få hjälp med!

Under inställningarna kan man välja "Key response time" Se bifogad bild.

Har försökt googla men ej hittat något vettigt svar.

Vad innebär denna inställningen? Att ju lägre m/s ju snabbare reagarar tangenterna, och om så är fallet, varför skulle man vilja använda något som är långsammare än 1?

Hur står detta sig med andra bord på marknaden idag?

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med denna fråga

Mvh Anden88

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är helt solklart vad de menar med "Key Response Time" och "Polling Rate".
Det finns flera olika slags "polling" som görs både i tangentbord och i USB-protokollet, och ändrar man "polling rate" så påverkar ju det responstiden...
Dessutom. 1000 Hz = 1ms, 500 Hz = 2ms, 250 Hz = 4 ms...

TL;DR: Sätt båda på snabbast. Prova att ändra ifall att du upptäcker något problem.

Lång version:
En slags "polling rate" är hur ofta microcontrollern i tangentbordet läser av brytarna.

En annan slags "polling rate" är hur ofta värd-datorn (Windows) hämtar en rapport från tangentbordet över vilka tangenter som den anser vara nedtryckta - och för den brukar tangentbordet ge värd-datorn en rekommendation som brukar följas mer eller mindre. (Windows avrundar rekommendationen nedåt till minsta potens av två, så 12 ms" och "14 ms" skulle bli "8 ms")

Genom att minska ner någon av dessa så kan man kanske eventuellt minska ner strömförbrukningen något vilket skulle kunna spela roll om datorn kör på batteri.
Om man delar bandbredd på samma USB-lina med något som man prioriterar och behöver bandbredd hela tiden skulle man kunna minska USB-raten lite kanske. Ett par tangentbord och möss till på samma hubb borde annars gå bra utan att slöa ner.
Men har man datorn inkopplat på en egen USB-kontakt till en dator som drivs av elnätet så ser jag ingen anledning till att inte ha dessa på bästa responstid.

Jag skulle annars kunna tänka mig att ett speltangentbord kan ha konfigurerbar "debouncing".
Mekaniska strömbrytare (även membran) är inte perfekta - kontakten studsar. Det kan därför ta några millisekunder tills de stabiliserar sig. En brytare som är lätt skadad eller ett måndagsexemplar kan vara extra studsig.
Mikrocontrollern i ett tangentbord brukar därför vänta med att rapportera varje nedtryckning och uppsläpp tills den vet att den har en stabil signal. Detta kallas "debouncing".
Cherry MX ska enligt datablad behöva 5 ms "debounce-tid" men tillverkare brukar lägga till lite ifall att det skulle finnas någon brytare som är sämre. 12 eller t.om 25 ms är inte ovanligt. Vissa entusiaster som har byggt egna tangentbord där de testat varje brytare kör på 1 ms utan problem.
Har man för kort debounce-tid för en tangent så kan det registreras extra nedtryckningar när man trycker ner eller släpper upp en tangent.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Tackar för svar Findecanor. Ja jag håller med om att det verkar konstigt att dessa skulle vara uppdelade inställningsmässigt, har skickat mail till ozone och frågat.

Kollade även runt lite idag på nätet och det verkar ju mest vara ett säljtrick då man iallfall inte kan reagara så snabbt i någon situation iallafall (spel eller liknande).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sedan verkar det ju som att om man verkligen vill ha optimal prestanda så skall man använda sig av ps/2 porten då den registrerar direkt till moderkortet. Provade att koppla in med en sådan adapter men då ville inte tangenbordet fungera alls

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anden88:

Sedan verkar det ju som att om man verkligen vill ha optimal prestanda så skall man använda sig av ps/2 porten då den registrerar direkt till moderkortet. Provade att koppla in med en sådan adapter men då ville inte tangenbordet fungera alls

Brukar kunna vara lite knepigt att få PS/2 att fungera enligt min erfarenhet. Dels måste porten aktiveras i BIOS om den inte redan är det. Sen brukar det krävas att datorn startas om med tangentbordet inkopplat. Efter det har det fungerat felfritt för min del. Använder ett Filco dock så det kanske kan variera med olika t-bord.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Testa att sätt den på 1ms, sen håller du inne en knapp och ser ur snabbt samma bokstav skrivs ut. Sen testar du samma sak med inställningen på det maximala värdet.

Låter lite som det kan vara en "key repeat" timer eller vad man ska kalla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Testa att sätt den på 1ms, sen håller du inne en knapp och ser ur snabbt samma bokstav skrivs ut. Sen testar du samma sak med inställningen på det maximala värdet.

Låter lite som det kan vara en "key repeat" timer eller vad man ska kalla det.

Precis vad jag trodde, vissa tillverkare vill ju ha "häftigare" namn på saker och det blir missförstånd vad de ska vara till.

Permalänk
Medlem

Har provat nu att sättra den på 1ms respektive 16ms men jag tycker inte det är någon skillnad alls. Som ni säger så låter det som någon hokuspokusinställning.

Har även mailat dem och frågat men jag har inte fått svar av dem ännu. De kanske inte vet själva

Mvh Anden

Visa signatur