Tvinga surfplatta att köra email endast via 3g/4g?

Permalänk
Medlem

Tvinga surfplatta att köra email endast via 3g/4g?

Hej.

Sitter och jobbar med en surfplatta ( samsung ). Denna enhet kopplar upp sig emot en intern server via WiFi. Dock så har detta nät ingen access ut emot övriga nät.

Jag skulle även behöva ta emot email på denna enhet. Detta går dock ej i dagsläget då den försöker hämta mail via WiFi

Tanken var då att nyttja ett simkort för att ta emot email och att då att lägga in någon form av brandvägg och på så sätt blockera email via WiFi och att den då ska tvingas använda 3g/4g. Dock så vill inte enheten använda 3g/4g så länge WiFi är igång ( och denna kan jag ej stänga av ) Har någon något tips på hur man kan gå till väga?

Permalänk
Medlem

Vad är det för platta mer specifikt du har?
Känns konstigt att det inte går att stänga av Wi-Fi

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd

Detta är sjukt störande och jag har inte hittat någon lösning. Om något strular med mitt nät hemma så fattar inte telefonen att WiFi-nätet inte leder någonstans liksom utan man måste stänga av WiFi för att få använda telefonens uppkoppling. Ännu värre är det med nät som kräver någon form av inloggning, typ McDs nät eller hotellnät, kopplar man upp sig en gång så lagrar telefonen nätet och kopplar upp automatiskt nästa gång men då det krävs att man öppnar en browser och trycker Ok (eller så) för att man ska få någon uppkoppling så slutar alla appar att uppdatera sig och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Vad är det för platta mer specifikt du har?
Känns konstigt att det inte går att stänga av Wi-Fi

Samsung Galaxy tab active

Anledningen till att jag inte kan stänga av WiFi är att jag då tappar accessen till programmet som jag nyttjar på servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TR79:

Samsung Galaxy tab active

Anledningen till att jag inte kan stänga av WiFi är att jag då tappar accessen till programmet som jag nyttjar på servern.

Så, det du vill göra är att vissa applikationer ska använda Wifi och vissa ska använda mobilt internet? Som jag förstått det så är det rejält komplicerat att få till i android, och skulle nog våga säga omöjligt utan root.

En av får sidor jag hittar som diskuterar det:
http://stackoverflow.com/questions/9266898/enable-simultaneou...

Men i princip behöver du hitta ett sätt att ha båda interfacen aktiva, och sedan kunna installera specifika routes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Så, det du vill göra är att vissa applikationer ska använda Wifi och vissa ska använda mobilt internet? Som jag förstått det så är det rejält komplicerat att få till i android, och skulle nog våga säga omöjligt utan root.

En av får sidor jag hittar som diskuterar det:
http://stackoverflow.com/questions/9266898/enable-simultaneou...

Men i princip behöver du hitta ett sätt att ha båda interfacen aktiva, och sedan kunna installera specifika routes.

Precis. det är exakt så jag vill göra. Styra webbaserad trafik ( chrome ) via wifi samt email via 3g/4g

Ska kolla länken. Tack för tipset!