Fungerar Gsync på primär skärm om man har sekundär skärm utan Gsync?

Permalänk
Medlem

Fungerar Gsync på primär skärm om man har sekundär skärm utan Gsync?

Hej,

Har haft lite problem hittills med mina skärmar, en på 120Hz och en på 60Hz, båda utan Gsync, problemet är att om jag har vissa program på sekundära skärmen (60Hz) så visas saker på primära skärmen (120Hz) i cirka 30-60 FPS även fast skärmen körs i 120Hz samt att innehållet klarar att pumpa ut 120 FPS. Det är egentligen inte detta jag vill ha hjälp med utan det är bara bakgrunden till varför jag vill fråga min nästa fråga.

Min fråga nu är, om jag skulle byta skärmar så att min primära skärm har Gsync och min sekundära skärm inte har Gsync, kan man då fortfarande använda Gsync aktivt på den första skärmen och fortfarande använda den andra skärmen som vanligt? (Exempel: spela upp en film på sekundära skärmen medan man spelar med Gsync på primära skärmen)

Jag är alltså inte intresserad av Nvidia Surround där man som jag förstår det använder flera skärmar till samma spel, utan jag vill använda vardera skärm till olika saker.

Om svaret på min fråga är "Ja, det funkar" så undrar jag också om det spelar någon roll om skärmarna har olika Hz (Primär 144Hz, sekundär 120Hz?)

Tack på förhand

Permalänk
Antielefant

Det går, precis som du kan använda SLI och spela på en skärm av flera, men.

Problemet du beskriver med att du får 60 Hz effektiv output på båda skärmarna är ett skrivbordsproblem. Det är nämligen så att Windows för att det ska fungera smärtfritt att dra saker mellan skärmarna (eller lägga något över skärmkanten) måste anpassa sig till den skärm med lägst refresh rate. Detta gäller så länge det är fönster och det innebär att det också gäller spel som körs i windowed eller borderless windowed mode.

Kör du 120+120 får du förstås inte detta problem, och detta problem existerar mig veterligen (och jag har 144+144+144+60) inte i fullscreen. Så snart du kör fullscreen så prioriteras den primära skärmen (eller arrayen) och de andra får i princip de resurser som finns över. Detta betyder förstås att om du belastar grafikkortet hårt så kommer den effektiva frameraten på skärm 2 att sjunka långt under 60. Belastar du det för hårt så kan du till och med få effekten att den bara visar en svart bild.

Kör du något på andra skärmen som kräver grafikkortsresurser (DXVA-accelererade mediaspelare som MPC-HD, eller Flash, eller Windows Media Player) så kommer du förstås att uppleva betydligt försämrad framerate på båda skärmarna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

@Zcenicx: Tack för svaret och förklaringen till varför skärmarna beter sig som de gör, nu känner jag mig säker på en uppgradering till en Gsync skärm. Tror förövrigt att om det blir samma problem med 144Hz och 120Hz så är det nog väldigt mindre störande än med 60Hz.