Ang överklockning av Gigabyte 770 GTX Windforce 3X 2GB

Permalänk
Medlem

Ang överklockning av Gigabyte 770 GTX Windforce 3X 2GB

Jag testade för skojs skull att överklocka mitt 770GTX lite, med hjälp av Gigabytes egna "OC Guru II". Jag har inte rört något annat än GPU Clock och Memory Clock.

Basklock på detta kortet är i boost 1189/7010. Stresstestade med FurMark.

I originalklock ligger jag på ungefär 63-64FPS. Temperaturen når en jämvikt vid 80 grader och likaså fläkten som hamnar på 65%. Vid en överklockning på 1200/7450 hamnar jag runt 67-68FPS. Temperatur och fläkt densamma.

På så vis fortsatte jag till 1200/7650, vilket jag tycker verkar misstänkt högt med tanke på att spänningen inte har ökats. Jag tänkte att man i bästa fall kanske hamnar runt 7500 på minnet.

Till saken hör dock att mellan 1200/7450 och 1200/7650 så verkar inte någonting hända med vare sig FPS, temperatur eller fläkthastighet. I OC Guru II är den dock inställd som target på "100% Power", inte "Temp 79C". Vidare så hamnade inte TDP på mer än kanske 80-85%. Frekvenserna har jag bekräftat i GPU-Z.

Jag misstänker att det kanske ändå är nån inbyggd reglering som sätter stopp, men vad och är det något man kan göra något åt eller borde göra något åt?

Permalänk
Medlem

överklockning av minne ger oftast inte så mycket, det är ökning av kärnans frekvens som gör stor skillnad.

mitt gtx 770 klarade 1270 och mitt gtx 680 klarade 1293 (dock övervoltat) så du kanske kan köra lite högre.

ett tips är att använda något som fire strike när du jämför hur mycket du vinner på din överklockning, ger dig mer exakta nummer än ungefärlig fps.