Min Toshiba Encores supportäventyr

Permalänk
Medlem

Min Toshiba Encores supportäventyr

Köpte en Toshiba Encore från Dustin i Mars 2014 en billig platta men jag använder den endast för att se på film på vid flygresor.
Betalade 2000:- och fick även en telefon med som jag sålde för 700:-.

I Julas märkte jag att den var stendöd den ville inte ladda vilket verkade vara normalt för dessa.
Ringer Dustin som förklarar att denna produkt garanti sköts av Toshiba jaha tänker jag är ju inte första gången en tillverkare sköter garantin.

Kontaktar supporten som säger att min garanti gick ut December 14 (jag köpte den mars 2014), svarar att det måste vara något fel i deras system samt bifogar kvittot från Dustin.

Dom fixar iallafall ett UPS bud som kommer och hämtar plattan (att skicka in den gick så klart så man måste sitta och vänta på UPS).
Dagarna går (den ska ju till Tyskland) mailar och kollar status får svar tillbaka att det är fel på usbkontakten och eftersom min enhet inte har någon garanti kostar det mig 3000:- inkl frakt.

Svarar att det är visst garanti på enheten och bifogar dom kvittot igen och ber dom läsa i ärendeloggen, får till svar att det är fel i systemet och plattan är på väg.

Efter en månad får jag tillbaka plattan tyvärr så är allt på Tyska fAil
Kontaktar supporten igen dom ber om ursäkt och ser till att jag får en retursedel till Infocare istället.

Plattan kommer tillbaka och jag testar den snabbt och titta den är ju på Svenska trevligt.

Tyvärr så märker jag vid nästa resa att fanskapet stänger ju av sig efter 30 min kontaktar supporten igen efter lite mail korrespondens så ber dom mig att registrera ett servicecase hos Infocare det är så processen är (notera att jag inte behövde gör det tidigare)

Status efter 6 månader är alltså en platta som startar om sig och Toshiba vill att jag ska lösa service med Infocare själv.
Enligt Infocares sida kommer jag få stå för returfrakten med.

Idag kan man köpa Encore 2 för 1000:- undrar hur mycket Toshiba har lagt ner i frakt, delar och arbetstid på min Gen 1

Permalänk
Medlem

Som konsument kan du kräva att Dustin, det enda företag du har ingått något avtal med, sköter ärendet. Du behöver alltså inte kontakta vare sig Toshiba eller Infocare. Konsumentköplagen (inkl. reklamationsrätten) gäller förövrigt endast mellan Dustin och dig, de andra företagen är inte bundna av nämnda lag då du inte köpt varan av dem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Dustin är kända för att hänvisa dig till tillverkarna direkt vid reklamationsärenden och garantiärenden. Deras motivering är att det då går fortare då de inte behöver vara mellanhand. Jag har haft flera reklamationsärenden (skärm, DVD-brännare) och där har det fungerat utmärkt. Men du ska inte behöva göra det om du inte vill. Det är med Dustin du har ett kontrakt och du ska inte behöva göra extrajobb.

Men! Något blev helt fel i ditt ärende. Du har inte ett garantiärende, du har ett reklamationsärende. Det är fortfarande så att det kan gå snabbare att gå via tillverkaren men det kräver att de fattar att det är reklamation, inte garanti så du inte behöver betala något (i mina ärenden kostade mig det inget).

Nästa gång något sådant händer ska du gå tillbaka till Dustin och säga åt dom att ta hand om detta då du dels inte ska behöva betala (en usb-kontakt ska inte gå sönder efter 10 månader). Det faktum att du sen fick den inskickad till InfoCare visar ju att Dustin dessutom har möjlighet att få den hanterad i Sverige.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inaktiv

För mig så har DustinHome bara gått utför sedan de blev uppköpta. Du som kund ska inte behöva jaga leverantören. Det är Dustin som har sålt varan.

Skickades från m.sweclockers.com