Permalänk
Medlem

Hur varm blir luften?

Hej,

Hur varm blir luften som passerar genom radiator?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det beror på alldeles för många variabler för att det möjligtvis ska gå att svara på.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur långt är ett snöre ?
Din fråga är omöjlig att svara på och inte ens lätt att gissa på eftersom du inte ger några förutsättningar, luften värms upp är nog det mest exakta du kan förvänta dig som svar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror på värmekälla, flödeshastighet, radiatorstorlek, rumstemperatur osv.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

6 på en skala från 1-10. Kanske 6,4.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Nu var jag ju inte direkt ute efter en siffra som va exakt på decimalen utan snarare en ungefärlig generell siffra för ett nnormalt system med typ en cpu och en gpu. Ligger det på typ 20 eller 80 grader?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Inte blir den 80c iallafall, en gissning är att luften efter att ha passerat en radiator är kanske 5 till 10c högre än luften inne i chassit, dvs om luften går från lådan och ut.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Nu var jag ju inte direkt ute efter en siffra som va exakt på decimalen utan snarare en ungefärlig generell siffra för ett nnormalt system med typ en cpu och en gpu. Ligger det på typ 20 eller 80 grader?

Det verkar vara standard att sikta på ca 35-40 grader i vattentemperatur, beroende på önskad kylprestanda av komponenterna, och hur mycket ljud du kan leva med. I dem förhållanderna så skulle jag säga att temperaturen ut ur radiatorn ligger på ca 30-35 grader om du kör fläktarna medelsnabbt. Lever du med högre ljudnivå så kan du trycka ner temperaturen mer på luften. 20 kommer du aldrig nå, sålänge du inte har det runt 12-15 grader i rummet, om ens då. Varför behöver du veta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det verkar vara standard att sikta på ca 35-40 grader i vattentemperatur, beroende på önskad kylprestanda av komponenterna, och hur mycket ljud du kan leva med. I dem förhållanderna så skulle jag säga att temperaturen ut ur radiatorn ligger på ca 30-35 grader om du kör fläktarna medelsnabbt. Lever du med högre ljudnivå så kan du trycka ner temperaturen mer på luften. 20 kommer du aldrig nå, sålänge du inte har det runt 12-15 grader i rummet, om ens då. Varför behöver du veta?

Nej 20 var bara taget ur luften så se det inte som något riktmärke.

Anledningen till frågan kommer av att jag håller på och planerar ett bygge där en trippel 120 radiator kommer att
placeras i botten och sen köra pnp konfig på fläktarna. Kommer även sitta 2 st 80 mm fläktar ifall värmen i burken
blir för hög och lite extra evakuering behövs. Så undran kommer sig ju av att det kommer vara cirka 1 cm mellan
radiator och tvbänken, vill ju inte få brännmärken på den

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Nej 20 var bara taget ur luften så se det inte som något riktmärke.

Anledningen till frågan kommer av att jag håller på och planerar ett bygge där en trippel 120 radiator kommer att
placeras i botten och sen köra pnp konfig på fläktarna. Kommer även sitta 2 st 80 mm fläktar ifall värmen i burken
blir för hög och lite extra evakuering behövs. Så undran kommer sig ju av att det kommer vara cirka 1 cm mellan
radiator och tvbänken, vill ju inte få brännmärken på den

Det du ska oroa dig över är nog snarare luftflödet. Vad är TV-bänken gjord i för material?

Permalänk
Medlem

Lär ju inte bränna dig men om man kör fläktarna sakta och har saker som genererar mycket värme i relation till radiatorns storlek så kan det bli rejält varmt. Överklockade två R9 290 som säkert drog 250W var + lite till. Radiator blev rejält varm eftersom jag körde fläktarna på minimum. Svårt att uppskatta temperatur men luften som gick igenom kändes som om den kommit från en hårtork

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det du ska oroa dig över är nog snarare luftflödet. Vad är TV-bänken gjord i för material?

Du menar att jag ska oroa mig för att "blåsa" hål i tvbänken eller

Vet inte riktigt vad det är fför material, typ spånskiva med någon form av vinyllaminat utanpå typ

Skrivet av Woods:

Lär ju inte bränna dig men om man kör fläktarna sakta och har saker som genererar mycket värme i relation till radiatorns storlek så kan det bli rejält varmt. Överklockade två R9 290 som säkert drog 250W var + lite till. Radiator blev rejält varm eftersom jag körde fläktarna på minimum. Svårt att uppskatta temperatur men luften som gick igenom kändes som om den kommit från en hårtork

Kommer kör nvidia för den låga värmens skull

Lite av tanken med att ha öppningen för radiatorn neråt är att på något sätt kunna stänga in det mesta av ljudet i själv burken.
Har ett Fractal Design Node 605 chassi vilket inte är gjort för vattenkylning, men tanken är att om det går återanvända fronten
och bakdelen medans man byter ut golv, sidorna och överdelen mot en förlängd historia vilket kommer göra att jag får ner radiatorn
mellan moderkortet och den främre väggen. Den öppningen som kommer finnas i ena väggen kommer vara där nätagget sitter för att
den ska kunna få ut luften. Nätagget som ligger hemma i sin lilla låda är ett Fractal design newton r3 på 1000w, anledningen till så hög
effekt är att ha det gå passivt så mycket som möjligt.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Jag menar att luftflödet kanske inte blir så bra.

Permalänk
Medlem

@FlashTec rekommenderar att du köper något i stil med en 9x120mm radiator och skruvar fast den på utsidan. Finns inget som slår det som kan monteras på insidan, varken ekonomiskt eller prestandamässigt.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

@FlashTec: Jag menar att luftflödet kanske inte blir så bra.

Aha du menade så

Skrivet av Woods:

@FlashTec rekommenderar att du köper något i stil med en 9x120mm radiator och skruvar fast den på utsidan. Finns inget som slår det som kan monteras på insidan, varken ekonomiskt eller prestandamässigt.

Man skulle kunna göra så men det är ju inte rätt... nej men målet är att ha allting inbyggt och jobbar man inom industrin så finns ju förutsättningarna

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det kan bli hyggligt varmt med Nvidia med
Gtx 770 i SLI, 2x240 plus 1x120 rad och med fläktarna på 500 varv eller mindre och radiatorerna håller samma temp som korten.
Dvs 60-70 grader men tyst är det!!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Vattentempen i slingan på ett vettigt vattenkylt bygge är normalt mellan 5 och 10 grader över rumstemp, varmare än så kan helt enkelt inte luften från radiatorn bli. Har man varmare vatten än så, har man antingen för lågt flöde, för liten radiator, för dåligt luftflöde genom radiatorn, eller en kombination av alltihop.

Ja, jag vill hävda att 95% av alla färdiga kit från de stora märkena är skit. De presterar jämförbart med en bättre luftkylare, och vattenkylning är värd ett bättre öde än så...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vattentempen i slingan på ett vettigt vattenkylt bygge är normalt mellan 5 och 10 grader över rumstemp, varmare än så kan helt enkelt inte luften från radiatorn bli. Har man varmare vatten än så, har man antingen för lågt flöde, för liten radiator, för dåligt luftflöde genom radiatorn, eller en kombination av alltihop.

Ja, jag vill hävda att 95% av alla färdiga kit från de stora märkena är skit. De presterar jämförbart med en bättre luftkylare, och vattenkylning är värd ett bättre öde än så...
B!

Allt för att hålla ljudvolymen nere på ett minimum
Skämt och sido,
Som du nämner så räcker det med att en variabel är off som i mitt fall med fläktarna.
Låter jag dem gå i 800 rpm eller över så är det inga probs alls med värmen.
Temperaturen jag nämner är förövrigt maxtemp vid längre stresstest och med överklock och voltmod.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Det kan bli hyggligt varmt med Nvidia med
Gtx 770 i SLI, 2x240 plus 1x120 rad och med fläktarna på 500 varv eller mindre och radiatorerna håller samma temp som korten.
Dvs 60-70 grader men tyst är det!!

Skrivet av -=Mr_B=-:

Vattentempen i slingan på ett vettigt vattenkylt bygge är normalt mellan 5 och 10 grader över rumstemp, varmare än så kan helt enkelt inte luften från radiatorn bli. Har man varmare vatten än så, har man antingen för lågt flöde, för liten radiator, för dåligt luftflöde genom radiatorn, eller en kombination av alltihop.

Ja, jag vill hävda att 95% av alla färdiga kit från de stora märkena är skit. De presterar jämförbart med en bättre luftkylare, och vattenkylning är värd ett bättre öde än så...
B!

Skrivet av smygolf:

Allt för att hålla ljudvolymen nere på ett minimum
Skämt och sido,
Som du nämner så räcker det med att en variabel är off som i mitt fall med fläktarna.
Låter jag dem gå i 800 rpm eller över så är det inga probs alls med värmen.
Temperaturen jag nämner är förövrigt maxtemp vid längre stresstest och med överklock och voltmod.

Tyst är ett ledord i bygget, fläktar och annat som låter kommer därför väljas med omsorg. Skulle det bli för varmt i chassit kommer jag ju ha två reservfläktar som annars bara kommer att stå still.

Loopen kommer att byggas av lösa delar, detta även på grund av att färdiga lösningar tycks låta alldeles för mycket för att vara lämpliga för ändamålet.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Ett litet riktmärke angående brännrisken m.m. är att lufttemperaturen efter radiatorn omöjligt kan bli varmare än vattnet i kretsen, som i sin tur aldrig kan bli varmare än den varmaste komponenten. Är vattentemperaturen 40 grader så är luftens temperatur endast någon eller några få grader svalare.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Ett litet riktmärke angående brännrisken m.m. är att lufttemperaturen efter radiatorn omöjligt kan bli varmare än vattnet i kretsen, som i sin tur aldrig kan bli varmare än den varmaste komponenten. Är vattentemperaturen 40 grader så är luftens temperatur endast någon eller några få grader svalare.

Ett bra inlägg.

Man kanske helt enkelt kan sätta någon form av riktade flänsar under chassiet så luften inte bara stannar under den utan går antingen framåt eller bakåt i chassits riktning, hade ändå tänkt sätta någon form av halvmåne formade profiler under för att minska risken att fläktarna säger i sig den varma ut luften igen utan hämtar ny luft från sidorna, om det där va begripligt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vattentempen i slingan på ett vettigt vattenkylt bygge är normalt mellan 5 och 10 grader över rumstemp, varmare än så kan helt enkelt inte luften från radiatorn bli. Har man varmare vatten än så, har man antingen för lågt flöde, för liten radiator, för dåligt luftflöde genom radiatorn, eller en kombination av alltihop.

Ja, jag vill hävda att 95% av alla färdiga kit från de stora märkena är skit. De presterar jämförbart med en bättre luftkylare, och vattenkylning är värd ett bättre öde än så...
B!

Är man extrem i att vara tyst och inte klockar så kan du ha betydligt varmare vatten än så. Min loop har pressats till 60 C på vattnet (mätt med termometer). Komponenterna gick inte svalt, men inom ramarna. Hade ca 54 grader i utblåset, drog varmt som faan under skrivbordet och skivan blev varm även ovanpå, inga brännmärken dock

TS, du behöver inte vara orolig, skall du få brännmärken behöver du gå över kokpunkten på vattnet, ovh då har du en drös värre problem än brännmärken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Är man extrem i att vara tyst och inte klockar så kan du ha betydligt varmare vatten än så. Min loop har pressats till 60 C på vattnet (mätt med termometer). Komponenterna gick inte svalt, men inom ramarna. Hade ca 54 grader i utblåset, drog varmt som faan under skrivbordet och skivan blev varm även ovanpå, inga brännmärken dock

TS, du behöver inte vara orolig, skall du få brännmärken behöver du gå över kokpunkten på vattnet, ovh då har du en drös värre problem än brännmärken

Skickades från m.sweclockers.com

Känns ju lovande

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt mätt varmluften från radiatorer och kylflänsar och i de flesta fall brukar luften öka med ungefär 10 grader när den passerar genom kylaren, så 20-gradig rumsluft blir ungefär 30 grader på andra sidan kylaren.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Jag har faktiskt mätt varmluften från radiatorer och kylflänsar och i de flesta fall brukar luften öka med ungefär 10 grader när den passerar genom kylaren, så 20-gradig rumsluft blir ungefär 30 grader på andra sidan kylaren.

Men hur har du gjort då, är det en radiator med pnp konfig eller?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara så orolig för att bränna ditt bord. Utluften från din radiator kommer vara lägre än vattentemperaturen vilken är lägre än din cpu temp.

Vanliga kylsystem som saknar kompressorer flyttar bara värmen från en plats till en annan. Även om du skulle stänga av fläktarna helt så skulle utluften maximalt kunna nå din cpus maximal throttle nivå typ 100C förutsatt att alla delar inuti datorn redan nått 100C men då är inte bordet ditt största problem.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Sen om du tycker det är varmt i utblåset så öka luftflödet och de blir svalare luft.
Som många säger det är många variabler som påverkar tempen på ut luften
men luften blir inte hetare är vad radiatorn är.
Här en rolig länk gällande kraftig kylning
https://www.youtube.com/watch?v=VUbpb23yTK8

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Men hur har du gjort då, är det en radiator med pnp konfig eller?

Jag satte min tempsensor på utblåssidan av en radiator, körde samma test med vanliga luftkylare också, satte tempsensorn så den får utblåsluften på sig. Resultatet var alltid runtikring 30-35 grader när cpun var fullt belastad och ca 50-60 grader varm.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FlashTec:

Ett bra inlägg.

Man kanske helt enkelt kan sätta någon form av riktade flänsar under chassiet så luften inte bara stannar under den utan går antingen framåt eller bakåt i chassits riktning, hade ändå tänkt sätta någon form av halvmåne formade profiler under för att minska risken att fläktarna säger i sig den varma ut luften igen utan hämtar ny luft från sidorna, om det där va begripligt

Så länge som chassit inte är instängt i t.ex. ett skåp så ser jag risken att chassit suger i sig den varma luften igen som försumbar. Varm luft har lägre densitet än kall luft och vill därför lägga sig ovanpå den kalla luften på samma sätt som olja vill lägga sig ovanpå vatten. D.v.s. att så länge det inte finns något som kapslar in eller tvingar den varma frånluften i en viss riktning så kommer den naturligt vilja stiga uppåt och på så sätt förflytta sig bort från chassit av sig själv. Det finns en anledning till varför chassis frånluftsfläktar oftast är i den övre delen medans tilluftsfläktarna är i den nedre.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Så länge som chassit inte är instängt i t.ex. ett skåp så ser jag risken att chassit suger i sig den varma luften igen som försumbar. Varm luft har lägre densitet än kall luft och vill därför lägga sig ovanpå den kalla luften på samma sätt som olja vill lägga sig ovanpå vatten. D.v.s. att så länge det inte finns något som kapslar in eller tvingar den varma frånluften i en viss riktning så kommer den naturligt vilja stiga uppåt och på så sätt förflytta sig bort från chassit av sig själv. Det finns en anledning till varför chassis frånluftsfläktar oftast är i den övre delen medans tilluftsfläktarna är i den nedre.

Problemet som jag ser det är att det är tänkt att användas en 360 radiator i botten med två fläktar in och en ut, så då lär det ju vara ganska överhängande att infläktarna får tag i luften från utblåset. Eller?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB