jobb i göteborg ingen bostad

Permalänk

jobb i göteborg ingen bostad

Hej det är så att jag har fått jobb i göteborg och min partner ska plugga där. Nu är problemet att vi inte vet vad vi kommer ha i inkomst i slutet av månaden. Och det är väldigt svårt att veta vad man kommer att ha råd med att hyra. vi har sparat ihop till 6 siffrigt belopp. men det är absolut inget vi vill lägga på hyra. Jag har inte skrivit på något anställnings avtal än. kommer göra det 9-12 juni (ska ner och jobba då) Hur tycker ni vi ska lösa detta?

Permalänk
Medlem

Du ska alltså börja jobba redan om två veckor och har inte löst ett boende?

Flytta in i billigast möjliga andrahandsboende med kort kontraktstid och leta nått annat när saker och ting retts ut?

Permalänk
Medlem

bostadsmarknaden är sjuk i göteborg, men önskar er allt lycka till. Ni borde kolla på en ort utanför gbg som har tågförbindelser. Tillexempel Ale(13 min till gbg C), Lilla Edet, Trollhättan osv osv, du fattar poängen. Där har ni väll störst chans att hitta boende på kort varsel

Permalänk
Medlem

Flytta till någonstans utanför göteborg tillfälligt, lägenheter i GBG är svåra att få tag på. Kolla bara så tåg förbindelser finns. Flyttar ni åt borås hållet, flytta inte längre ifrån än Mölnlycke. Järnvägen därefter är bland dem sämsta i Sverige och går otroligt långsamt. Från mölnlycke till GBG går det däremot hyfsat snabbt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag blir lite fundersam på hur det kommer sig att du börjar jobba om 2 veckor utan att ha någon aning om vad du kommer tjäna?

EDIT: Ser att många säger att det är svårt att få lägenhet i Göteborg. När jag letade hyresrätt i Göteborg för runt 4 år sedan gick det att gå före i kön på HSBs hyresrätter bara genom att bli medlem i HSB. Kostade 700 kr att gå med.

Innan jag gick med fick man vara glad om man fick titta på en sliten 3:a i Biskop men en månad efter jag gick med i HSB skrev jag på för en 1:a i Gamlestaden.

Permalänk
Medlem

Tänk på att många studenter kommer flytta ut närmaste veckorna, hör för er med vänner (och vänners vänner) så löser det sig nog med ett vettigt andrahandskontrakt, tror många hyresvärdar vill hyra ut under sommarn.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jo, jag letar också boende i Göteborg. Har endast bara hittat andrahands boende hittills, vilket blir lite bökigt när man måste flytta var 3-4 månad.

Sätt upp dig på boplats om du inte gjort det redan. Brukar nog ta minst 3 år innan du kan få något via det, om du inte har tur som jag hört vissa haft. Om du nu tänkt jobba här så länge

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Ser att många säger att det är svårt att få lägenhet i Göteborg. När jag letade hyresrätt i Göteborg för runt 4 år sedan gick det att gå före i kön på HSBs hyresrätter bara genom att bli medlem i HSB. Kostade 700 kr att gå med.

Innan jag gick med fick man vara glad om man fick titta på en sliten 3:a i Biskop men en månad efter jag gick med i HSB skrev jag på för en 1:a i Gamlestaden.

Väldigt intressant. Tack för tippset.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

var kanske lite otydlig. jag börjar jobba permanent i göteborg 1 juli. Den korta tiden jag ska jobba där i juni blir det bo på vandrahem alternativ hos en kompis i borås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Väldigt intressant. Tack för tippset.

Så lite så, hoppas att det fortfarande fungerar

Permalänk

är det helt omöjligt att få lägenhet om man inte har fast anställning?

Permalänk
Rekordmedlem

Välkommen till Trestadsområdet, det är dubbelspårig järnväg och motorväg hit och enklare att skaffa bostad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Leta upp grupper på facebook. Vet en del som fått bostad den vägen. Typ lägenheter i Göteborg med omnejd eller vad alla dom grupperna heter.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Jag blir lite fundersam på hur det kommer sig att du börjar jobba om 2 veckor utan att ha någon aning om vad du kommer tjäna?

Lite offtopic men.
Är det inte vanligt? På mitt sista jobb hade jag jobbat nästan två månader innan jag fick veta lön eller skrev anställningsavtal

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compkloster:

är det helt omöjligt att få lägenhet om man inte har fast anställning?

kortfattat:
dom går först på kötid, runt 2-3år brukar det vara. när man närmar sig top10 så vinner personen med högst deklarerad inkomst lägenheten.
Dvs tjäna du fett 2014 så är det inga problem, om du har kötiden dvs.

om du inte tjäna en spänn 2014, så behöver du borgenärer som går in och "täcker" för dig

jag har velat runt i 2a hands lägenheter sen jag flytta hemifrån för 8år sedan. 1år här o där, fick IDAG hem ett erbjudande på 1a hand i ett område jag faktiskt vill bo i. så bered dig på bo lite varstans

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Lite offtopic men.
Är det inte vanligt? På mitt sista jobb hade jag jobbat nästan två månader innan jag fick veta lön eller skrev anställningsavtal

Låter helt sjukt i min värld (jobbar med IT). Vi pratar alltså jobb inte typ praktikplats eller liknande som övergår till jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

kortfattat:
dom går först på kötid, runt 2-3år brukar det vara. när man närmar sig top10 så vinner personen med högst deklarerad inkomst lägenheten.
Dvs tjäna du fett 2014 så är det inga problem, om du har kötiden dvs.

om du inte tjäna en spänn 2014, så behöver du borgenärer som går in och "täcker" för dig

jag har velat runt i 2a hands lägenheter sen jag flytta hemifrån för 8år sedan. 1år här o där, fick IDAG hem ett erbjudande på 1a hand i ett område jag faktiskt vill bo i. så bered dig på bo lite varstans

`

Ja usch ja, välkommen till till Göteborg liksom Och ingen snar lösning är planerad. Suck!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

www.airbnb.se Kanske fungerar som en akut lösning.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Du ska alltså börja jobba redan om två veckor och har inte löst ett boende?

Flytta in i billigast möjliga andrahandsboende med kort kontraktstid och leta nått annat när saker och ting retts ut?

Det finns lägenheter att hyra veckovis från ca 4000kr, eller om du hittar någon som hyr ut över sommaren med normal hyra. De lägenheterna finns i mängder. Däremot, vill du har längre, tex 6 månader eller mer är det nästan omöjligt. Jag har haft avtalad tid med 3 lägenheter där de ringer när jag har varit på väg och de säger att den är uthyrd. Fast ett rum i ett kollektiv, där du måste stänga av mobiltelefonen pga att en är känslig för strålning finns så klart, eller rucklet med kaffekokare som stekplatta.

Det är körigt, även norr om göteborg.

Skrivet av BergEr:

Lite offtopic men.
Är det inte vanligt? På mitt sista jobb hade jag jobbat nästan två månader innan jag fick veta lön eller skrev anställningsavtal

Fick du lön för de två månaderna? Skulle aldrig ens tänka tanken på att jobba utan att löneförhandlat eller skrivit på avtal.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Fick du lön för de två månaderna? Skulle aldrig ens tänka tanken på att jobba utan att löneförhandlat eller skrivit på avtal.

Ja.
Har aldrig löneförhandlat eller skrivit avtal före jag börjat jobba.
Alltid varit muntligt, sen gjort papper senare "var här 06:30 imorrn".

Skrivet av KiWo:

Låter helt sjukt i min värld (jobbar med IT). Vi pratar alltså jobb inte typ praktikplats eller liknande som övergår till jobb?

4 månader heltid, ingen början som praktik eller liknande.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja.
Har aldrig löneförhandlat eller skrivit avtal före jag börjat jobba.
Alltid varit muntligt, sen gjort papper senare "var här 06:30 imorrn".

4 månader heltid, ingen början som praktik eller liknande.

Får man fråga vad det är för branch vi snackar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Får man fråga vad det är för branch vi snackar om?

Industri bearbetning/montering.

Få jobb inom IT är ju omöjligt så får söka lite allt möjligt.
Tror dock vi är nog offtopic nu (:

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Industri bearbetning/montering.

Få jobb inom IT är ju omöjligt så får söka lite allt möjligt.
Tror dock vi är nog offtopic nu (:

Vi är offtopic men det är intressant att höra varför du tar ett jobb utan att veta lönen. Tänk om de efter två månader sagt typ 20 per timme eller så. Att ens börja jobba någonstans utan att ha ett påskrivet kontrakt skulle aldrig komma på fråga för mig liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Industri bearbetning/montering.

Få jobb inom IT är ju omöjligt så får söka lite allt möjligt.
Tror dock vi är nog offtopic nu (:

Jobb inom IT är rätt enkelt om man kan sin grej.

i väntan på den perfekta anställningen, regga dig på alla konsultbolag du hittar

regga en enskild firma, börja hyra ut löstimmar till företag.

visa konsultbolagen att du har firma, så kan du fakturera istället, det gillar många.

till slut kan du landa en anställning ute hos kunden ifall du gör bra ifrån dig.

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi är offtopic men det är intressant att höra varför du tar ett jobb utan att veta lönen. Tänk om de efter två månader sagt typ 20 per timme eller så. Att ens börja jobba någonstans utan att ha ett påskrivet kontrakt skulle aldrig komma på fråga för mig liksom.

Har hellre ett riktigt jobb för 20kr/h än att göra inget eller fördriva tiden på nå slavläger från arbetsförmedlingen.
Behövde dock inte vara orolig för någon skitlön, fick t.om mer än några som jobbat där i år

Skrivet av TimmyQ:

Jobb inom IT är rätt enkelt om man kan sin grej.

i väntan på den perfekta anställningen, regga dig på alla konsultbolag du hittar

regga en enskild firma, börja hyra ut löstimmar till företag.

visa konsultbolagen att du har firma, så kan du fakturera istället, det gillar många.

till slut kan du landa en anställning ute hos kunden ifall du gör bra ifrån dig.

Tack.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Köpa lägenhet istället? Ni har ju kontantinsatsen....?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"