Guide: Triple boot på mac (med delad partition)

Permalänk
Medlem

Guide: Triple boot på mac (med delad partition)

Jag och min vän har fått macbooks utav vår skola. Dessa har då under våran studietid råkat ut för det vanliga som en datorintresserad kan fixa med, Bootcamp och spel ("Does it run crysis?"). Vi har nu till slut beslutat oss för att städa upp våra datorer och göra rätt ifrån början (då jag korrumperade en partition och min vän hade ca 7 sätt att boota 3 operativsystem (varav 3 fungerade)). Så nu, för att fullända cirkeln, tänker jag rekommendera och instruera projektet.

Jag har under ett knappt års tid haft OSX (Mavericks), Ubuntu (14.04) och Windows (7) installerade parallellt på min dator. Det har fungerat mycket bra för mig (notera att jag har mid 2012. alla senare modeller är lättare). Jag tänkte nu dela med mig om min erfarenhet och ge en guide på hur man drar ihop detta. Mycket då de andra guiderna är gamla och utdaterade. Jag strävar efter att förklara varför jag gör som jag gör så att man kan förändra metoden efter egna mål och kommer att ge instruktioner allt eftersom vi gör det.

Guiden görs utifrån OSX Mountain Lion, Windows 10 (insider preview) kombinerat med tidigare kunskaper ifrån Windows 7, Ubuntu 14.04 LTS.

Begränsningar på operativsystem:
*Operativsystem utan EFI stöd kan inte installeras på mac datorer med Haswell eller senare. (Sällan ett problem)
*Drivrutiner för mac USB finns inte i Windows vanliga installationsmedia. Antingen behöver ett ordnas igenom Bootcamp eller installationen göras via DVD. Mac drivers behöver alltid ordnas från OSX (även om sekundärkällor finns på nätet som fungerar)för att få pekplatta m.m. att fungera
*OSX Yosemite har en annan bootloader configuration. Detta gör så att rEFInd inte fungerar med den. Fix väntas, kolla på hemsidan för rEFInd.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Allt i OSX

Nu har det utförts två gånger med framgång och metoden kommer beskrivas här.

1: Fixa fram och i OSX.
I OSX behöver man ordna två saker för att allt ska fungera bra. Det första är att installera rEFInd ( http://www.rodsbooks.com/refind/ ), en boot manager som visas varje uppstart och låter en välja operativsystem. Fin och enkel. Fungerar inte som vanligt med OSX Yosemite. För det får ni forska själva.
I nuläget installeras den igenom att binary zip filen laddas ner och extraheras. Därefter öppnar man install.sh med terminal applikationen i OSX. Man behöver skriva in sitt lösenord för att scriptet ska köras. När det står "process finished" eller liknande så kan man stänga terminalen. Om man vill kan man starta om och se så att ens boot pausas lite vid den bootloadern. Den går annars bra att installera senare.
När det är klart ska hårddisken partitioneras. Det är det kluriga. De krav som finns är att OSX ska vara först (Går inte att ändra vanligtvis och funkar inte annars). Windows ska vara bland de fyra första partitionerna (tänk på att en dold EFI partition finns innan OSX). Det gäller dock inte macbooks med Haswell eller senare. Där kan Windows placeras var som. Den ska även vara någon typ utav FAT i formatet för att Windows ska kunna hitta den. Linux ställer inga krav.
Ett valfritt steg är att lägga in en delad partition. Den kan läggas var som. Formatet på den kan vara FAT, om man inte lider av max 4GB fil begränsningen, eller exFAT. exFAT kräver installation utav exfat-fuse och exfat-utils för vissa Linux varianter och ska fungera i andra operativsystem

sudo apt-get install exfat-fuse exfat-utils

För att installera i Linux

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Allt inför och i windows

2: Ordna installationsdisk och drivrutiner för den Windows utgåva du vill ha. (Windows 10 går att ordna. Dock krävs DVD för installationen då USB drivrutiner inte fungerar annars.) Bootcamp är bra till detta. Se bara till att ha en ISO fil till den utgåva du vill ha så löser det resten. Låt det dock inte röra partitioneringen (vilket det ofta vägrar).
Installera igenom att starta om datorn och välja usb minnet i bootloadern. (vid win10 ska alt hållas inne och det alternativet som inte är EFI boot väljas ur den menyn. Gäller även andra externt skapade installationsmedier (på macbooks innan haswell åter igen))
Väl i installationen ska man välja den partitionen som man förberett för Windows och formatera den (till NFTS (enda alternativet)). Notera att windows mäter storleken på disken annorlunda från mac. Därför visar inte Windows installationsklient samma storlek som man ställt in i mac.
Efter installationen behöver man installera drivers för att få allt att fungera bra. Undvik dock att ändra "boot priority" i Bootcamp i Windows. Det blir bara trubbel.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Linux

Åter igen ska ett installationsmedia skapas. Jag är ett fan utav UNetBootin för skapande av sådana. Dock kan var och en välja ett eget program. Väl i installationen ska man göra som vanligt fram tills man ska välja installationsmetod. Där väljer man "custom" för att välja installationspartition. Man väljer sedan den förberedda partitionen för Linux och väljer en knapp med texten "adjust" bredvid - och + knapparna. I menyn som kommer upp ska man välja filsystemet ext4, kryssa i rutan "format" och välja "mount point" "/". Man accepterar den rutan man fått upp, notisen om att partitionen formateras och ändrar "bootloader install location" till den partitionen man nu formaterats (annars blir det kaos och full omformatering rekommenderas). Sedan accepterar man det och går vidare till nästa steg i installationen. Man får upp en varningsruta om att man inte har skapat en "SWAP" partition. Ignorera detta och skapa istället en "swapfile" senare (det är lätt och det finns rikliga guider). Väl inne är allt klart.

När Linux väl är installerat och uppdaterat m.m. så märker man att man, efter någon omstart, får upp ett till Linux alternativ i rEFInds meny. Det lär heta något i stil med linux.kernel... och öppnar ett textbaserat UI om man startar det. Det är grunden som Linux körs på. Den fungerar bra i sig men är sällan något man är intresserad av. Även dyker det upp fler sådana när man uppdaterar Linux ibland. Detta går att ta bort från rEFInds meny igenom att ändra i config filen. Om man kikar så hittar man dessa filer i /boot mappen i Linux. I denna finns det även mappen efi som innehåller mappen EFI (vilken man ska vara försiktig med). I EFI mappen ligger alla Bootloaders för alla operativsystem (Nästan. Undantag finns). Viktigast av allt är det här som rEFInd ligger. Öppna dess mapp och öppna textfilen refind.conf med en textredigerare med sudo. Skriv in i följande i en terminal och kör det. (Paste fungerar med högerklicksmeny)

sudo gedit /boot/efi/EFI/refind/refind.conf

(Alla som har vanliga Ubuntu har gedit, de som har ett annat program vet antagligen hur man använder det)
Sedan så finns (ungefär halvvägs ned) en inställning dont_scan_dirs. Den beskrivs i en kommentar där men är inte aktiverad. Skriv in under det (på egen rad med tom rad över och under)

dont_scan_dirs /boot

För att excludera allt som finns i /boot mappen ur rEFInds meny. Spara sedan filen och starta om (för att kontrollera att det fungerade.

Det var alltså allt för denna guiden. Säg till om jag missat något eller om ni har problem.
Lycka till!

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Så vilka fördelar medför det att göra allt detta för att byta ut BootX mot denna mer än att du slipper hålla in options knappen medans du bootar?

Permalänk
Medlem

Det och att man annars måste starta windows genom att hålla inne alt, välja windows och välja windows i Grub (Ubuntus bootloader)

Även startas automatiskt det du senast valde efter 20s från att bootloadern startar. Detta mot det, för mig, vanliga "Nu missade jag att trycka in alt (eller upptäckte att om man håller inne båda tar de ut varandra) och måste vänta på OSX att boota och sedan starta om. Något vilket tog 3 minuter sist jag var utan rEFInd

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Bytet till rEFInd från bootX är dock bara att köra install.sh scriptet i rEFInd mappen. "...allt detta.." är lite att ta i

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server