hur får man bort limrester efter tejp på aluminium

Permalänk

hur får man bort limrester efter tejp på aluminium

hej alla swecare ..

jag köpte mig 2 st begagnade Lian Li P70 låder och han som packat dom har klistrat tejp direkt på lådan som nu lämnat massa lim rester efter sig som är klibigt och svårt att tårka bort blir bara frustrerad..

vad ska jag andvända för kemikal för att få det rent utan att skada aluminiumet

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk

@killersplace:

lite diskmedel är poppis!

Permalänk
Skrivet av killersplace:

hej alla swecare ..

jag köpte mig 2 st begagnade Lian Li P70 låder och han som packat dom har klistrat tejp direkt på lådan som nu lämnat massa lim rester efter sig som är klibigt och svårt att tårka bort blir bara frustrerad..

vad ska jag andvända för kemikal för att få det rent utan att skada aluminiumet

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

annars köp 1liter & en sprayflaska det funkar bra till allt möjligt
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

jag brukar köra med följande för att få bort limrester. Finns att köpa i de flesta matvaruaffärer.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

jag kör med T-röd, funkar också bra

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Bensin kan vara bra att köra som länkat här i tråden.

Men har du bra kvalitetstejp hemma så kan man alltid "skära" till en remsa som du håller mellan tummen och pekfingret mellan dina båda händer (eller hur du nu skulle föredra att hålla det), sen "duttar" runt tejpbiten på området där du har tejpklister, och om allt går bra så tar tejpen med sig resterna upp. Rinse and repeat tills allt är borta.

Kan vara knepigt om det är riktigt gammalt segt tejpklister som sitter kvar på lådorna dock. Men nästan gratis och kanske värt att prova om du har det hemma.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Permalänk

låter som något från seriestripen Ernie

"Piranha solution is very dangerous, being both strongly acidic and a strong oxidizer"
om nu inte TS vill ha ett svart chassi så ska han väl inte använda det ??

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

tack för alla svaren
ska testa mig fram med det man har hemma sen om det ej funkar så blir det till att köpa medel
det jobbiga är att detta kunde undvikas om packaren haft litte suntförnuft det är inte en Tejprunt lådan tror han tömt rullen ca 10 gånger runt lådan i 2 riktningar på 2 låder blir en massa skrubande

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Hedersmedlem

@Haptic @killersplace: Alkohol fungerar dåligt på klister enligt min erfarenhet (isopropanol rätt ok - etanolblandningar som T-röd betydligt sämre). Jag använder alltid kallavfettning och en svamp om det är mycket klister som ska bort på tåliga ytor (som chassin). Spraya på, vänta några minuter, dra runt med svampen, skölj med ljummet vatten = helt rent.

Förtydligande och ändring av överdrift
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Finns en produkt som heter "Label Off" från CRC som är grymt bra.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

99% Isopropanol från Kjell & Co funkar också, har använt det ofta för att ta bort klister från prislappar på skålar och keramik, funkar även på metaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

låter som något från seriestripen Ernie

"Piranha solution is very dangerous, being both strongly acidic and a strong oxidizer"
om nu inte TS vill ha ett svart chassi så ska han väl inte använda det ??

Det kanske är att gå till överdrift lite citron är nog bättre men jag tror det skulle fungera om han lägger hela chassit i det. Resultatet borde bli en matt aluminium grå yta. För att göra aluminium svart använder man en annan teknik som heter anodisering/eloxering. Där använder man ström för att öka tjockleken på oxidlagret och sedan så använder man färgpigment för att få den färg men vill ha.

De normala metoderna att industriellt tvätta och ytbehandla aluminium är inte bättre då man ofta använder HF http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrofluoric_acid

Jag är verkligen ingen expert på sånt här så ta det med en nypa salt. Anledningen till att jag skrev det var för att jag just då suttit och läst högar av rapporter som alla innehåller "To clean the metal substrate we used piranha solution"

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk

T-RÖD funkar susen.

Permalänk
Medlem

Säljs fortfarande kemiskt ren aceton? Funkar prima men har en tendens att förstöra allt som inte är glas eller metall O_o

Permalänk
Medlem

Testa med smält smör
Kan låta konstigt med funkar faktiskt mycket bättre än sprit och bensin.

Edit, det måste vara vanligt smör, flytande margarin och milda är uselt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Detta kan låta tokigt, men.... smör och vatten och en tygtrasa, funkar iallafall på gamla etiketter och silvertejp osv. smeta på smör på limresterna, på med lite vatten och gnugga med en trasa.

Edit:
lol, posta tydligen samtidigt, men du behöver inte smälta smöret

Permalänk
Testpilot

Matolja tänkte jag tipsa om, har väl kanske samma effekt som smör genom att det är fett, funkar förvånande bra. Häll på lite olja och gnugga sen med fingrarna eller papper/trasa så borde det försvinna, nästa problem sen är att få bort oljan men det brukar gå bra med diskmedel.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Lacknafta fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda både och av det som rekommenderats i tråden: först lacknafta eller bensin för att lösa klistret, sedan alkohol för att "avfetta" bort rester av lacknaftan. Lacknafta luktar för mycket annars.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.