Permalänk

Tips på mus/möss

Har den gummi på sidorna?
Hur håller ni den? Claw, fingertip eller Palm grip? Också eran handstorlek från lång fingret till basen/början av handflatan.
Har ni några möss ni kan jämföra med mot fk1?
För och nackdelar?

Permalänk
Medlem

Väldigt bra och fin mus (Jag är dock inte en sådan som tar hand om möss så den gick sönder förra veckan.) Jag rekommenderar den.

Dock skaffade jag mig en steelseries rival denna gång och den är lika go den, väldigt skön att hålla i och väldigt bra sensor.

Rival:
+Formad bra för handen.
+Gummi på sidorna.

Zowie fk1:
+Lite mjukare på klicken.

Rekommenderar båda (Palm grip).

Permalänk

@NewCamps: storlek på händerna? (Lång fingret till början av handflatan)

Tror inte rival passar mig, den ser stor ut haha

Permalänk
Medlem

När min Razer Naga 2014 gick sönder så testade jag Steelseries Rival och Zowie FK1. Ingen av de sistnämna passade mig. Jag har clawgrip och den största anledningen till att Rival och FK1 inte passade mig var att mössen var för små. Efter några timmars spelande så var jag väldigt trött i handen då jag inte kunde vila handen på musen. Jag visste heller inte vars mitt ringfinger skulle ta vägen (är högerhänt). På Rival var ringfingret placerat nästan under högerklickknappen och på FK1 så var den oskönt placerade på de två knapparna på musens högra sida.

Båda mössen är väldigt låga i höjd jämfört med Nagan, vilket inte alls passade mig i smaken. Nagan har även ett speciellt utrymme för just ringfingret vilket jag tog för givet förut men som jag uppskattar nu. Historien slutade med att jag skaffade en ny Razer Naga 2014. Mitt tips till dig är att inte söka musen med bäst specs, utan att ta den som är skönast. Jag spelar mycket CS:GO och väljer hellre en mus som är skön än en med bättre specs. Visst, Nagan har sina problem med lasersensorn, med jag har hellre med det problemet än att ha ont i handen efter varje spelsession. Det bästa är att göra som jag gjorde, köp en mus, testa att spela några timmar och se hur det känns. I värsta fall så kan du lämna tillbaka den och testa dig fram till den som passar dig bäst.

Permalänk

@Redblaze: har du möjligtvis några tips på lite mindre möss?

1. Rival är nog för stor för min hand (tror jag) gillar ändå inte gummit på sidorna, vill helst att musen ska vara hel.

2. Steeleeries sensei raw är alldeles för liten.

Har jag rätt så är deathadder och Zowie fk1 NÄSTAN lika långs, någon mm ifrån bara. Och längden tycker jag är bra alltså däremot så skulle det kunna vara lite mera på bredden och kanske lite till på höjden. Anledning till varför jag vill ha något mellan rival och sensi är för att musen inte får vara för stor samtidigt som den inte får vara för liten och just nu har jag en qpad om-75 och det känns som om den blockerar massa utrymme för mig med sin maffiga stil :s

Musen SKA vara optisk och ha 2 sido knappar.

Jag kommer beställa Zowie imorrn men skriv era tips iallafall för det är inte säkert att jag finner den så bekväm som jag tror att jag kommer göra

Min grip-style är nog en blandning utav claw och fingertip. Handflatan vilar på baken och jag har fingrarna lite böjda men det är inte 100% claw så säg 50% claw och 50% fingertip.

Permalänk

Har du någongång haft en skön mus, vilken isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

@Redblaze: har du möjligtvis några tips på lite mindre möss?

1. Rival är nog för stor för min hand (tror jag) gillar ändå inte gummit på sidorna, vill helst att musen ska vara hel.

2. Steeleeries sensei raw är alldeles för liten.

Har jag rätt så är deathadder och Zowie fk1 NÄSTAN lika långs, någon mm ifrån bara. Och längden tycker jag är bra alltså däremot så skulle det kunna vara lite mera på bredden och kanske lite till på höjden. Anledning till varför jag vill ha något mellan rival och sensi är för att musen inte får vara för stor samtidigt som den inte får vara för liten och just nu har jag en qpad om-75 och det känns som om den blockerar massa utrymme för mig med sin maffiga stil :s

Musen SKA vara optisk och ha 2 sido knappar.

Jag kommer beställa Zowie imorrn men skriv era tips iallafall för det är inte säkert att jag finner den så bekväm som jag tror att jag kommer göra

Min grip-style är nog en blandning utav claw och fingertip. Handflatan vilar på baken och jag har fingrarna lite böjda men det är inte 100% claw så säg 50% claw och 50% fingertip.

Tänk på att zowie har 2 sidorknappar på båda sidorna. De två på höger sida störde jag mig mycket på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har du någongång haft en skön mus, vilken isåfall?

Microsoft Intellimouse Explorer 3.0. Bäst i alla test.

Hade den i ca 7 år och nu beställde jag en ny efter att min Deathadder börjat krångla redan efter 2 år.

Permalänk
Skrivet av Blewris:

Microsoft Intellimouse Explorer 3.0. Bäst i alla test.

Hade den i ca 7 år och nu beställde jag en ny efter att min Deathadder börjat krångla redan efter 2 år.

Jag skulle säga Zowie EC1, tycker den känns nästan som 3.0 i handen. Bra optisk sensor i den också.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Har du någongång haft en skön mus, vilken isåfall?

Ingen tyvärr :/ qpad om-75 är min första "gaming mus"

Skrivet av Redblaze:

Tänk på att zowie har 2 sidorknappar på båda sidorna. De två på höger sida störde jag mig mycket på.

Tror faktiskt inte att det blir något problem för min del, mina resterande fingrar kommer antagligen vila på musmattan

Skrivet av StuntmanMike:

Jag skulle säga Zowie EC1, tycker den känns nästan som 3.0 i handen. Bra optisk sensor i den också.

Tror inte den blir bra för min del då qpad som jag har nu är lite för stor, så jag söker som sagt något lite mindre som man kan kontrollera och veta att den inte blockerar några rörelser

Permalänk
Skrivet av Darkboot:

Ingen tyvärr :/ qpad om-75 är min första "gaming mus"
Tror faktiskt inte att det blir något problem för min del, mina resterande fingrar kommer antagligen vila på musmattan
Tror inte den blir bra för min del då qpad som jag har nu är lite för stor, så jag söker som sagt något lite mindre som man kan kontrollera och veta att den inte blockerar några rörelser

Jag hade en Rival innan och jag tyckte den va stor, när jag bytte till EC1 så kändes den helt rätt i handen. Den finns dessutom i en mindre storlek, iallafall om man kör på cooler edt som jag..