"Felaktigt lösenord" comhem mail iphone!?

Permalänk
Medlem

"Felaktigt lösenord" comhem mail iphone!?

Hej! Skulle vara mycket tacksam för hjälp!

Jag bytte lösenord till mitt comhem webmail konto och la in det i min iphone 6 samt iphone 4s med senaste ios. Nu kan jag endast ta emot. Inte skicka mail. Fungerar dock från comhems webmail. Prövat på 2 olika mobiler. Tagit bort kontot och lagt till det igen. Provat med wifi samt 3g nätet. Ingen skillnad. Får följande:

//Kan inte skicka e-post

Användarnamnet eller lösenordet för "SMTP:u15*******@mailout.comhem.se" är felaktigt//

Men det är inte felaktigt. Jag har prövat lägga in lösenordet och användarnamn flera gånger på båda mobilerna men det fungerar inte. Dock verifierar båda mobilerna att anv/lös är korrekt i inställningarna för epost. Skriver jag fel anv eller lösen reagerar den direkt. Men som sagt i mailen på mobilerna kommer felet upp hela tiden.

Ringt comhem men dom har ingen aning.

Någon som förstår varför det blir såhär? Kan säga att 6:an ska in på reparation så jag har återställt min 4s med den icloud kopian från 6:an och det började att det inte gick på 4:an. Men fungerade dock på 6:an. Bytte lösen på mailen och nu fungerar ingen längre???

Förvirrad!

Permalänk
Medlem

Kan man ta emot mail men inte skicka så brukar det oftast var att du inte skickar via rätt smtp , t.ex. du använder din com hem mail men skickar via en telia uppkoppling

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

@mr_sQuinty:

Ok. Men hur kan den ändras genom att jag bara byter lösenord?

Permalänk
Medlem

Rätt port och kryptering? Lägg till och ta bort kontot. Prova olika kryptering. Brukar vara port 587 eller 465

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Rätt port och kryptering? Lägg till och ta bort kontot. Prova olika kryptering. Brukar vara port 587 eller 465

Tack för svar! Tagit bort och lagt till kontot. Den vägrar verifiera med port 465, kört port 587 hela tiden men nu funkar det inte med den helt plötsligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går det att byta utgående smtp ? ta den som din telefonabonnemangslevrantör använder och testa sen via 3G.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

@mr_sQuinty:

Jo det går. Men det har fungerat utmärkt med comhem's mail... innan jag körde POP men nu är det helt dött! Surt att behöva använda data hos mobiloperatören eller att behöva stänga av wifi för att skicka mail för tror inte det funkar men mobiloperatörens smtp på wifi?!

Det jag finner MYCKET märkligt är att detta händer PRECIS när jag återställer min iphone 4S till samma icloud kopia som min iphone 6 kör också! Sen förstår jag inte en sak till: I inställningarna för mailen måste jag ange anv/lös. Den godtar det där. Matar jag in fel värden där så kommer jag inte vidare. Utan det är när mailet skall skickas som det börjas jävlas och påstår det är fel lösen/anv på utgående server!

Dock har den sagt när jag skall lägga till email kontot nu att utgående smtp server inte stödjer lös autentisering

jag har detta på på mobilen:

SERVER FÖR UTGÅENDE E-POST
värdnamn: mailout.comhem.se
användarnamn: u14********
lösenord: *******
Använd SSL: AV
Autentisering: Lösenord
Serverport: 587 (använt denna i flera år utan problem. Prövat 465 som inte går att verifiera och port 25 utan resultat)

När jag försöker skicka mail står det följande:

Kan inte ansluta till utgående e-postserver för "namn-namn@comhem.se"
Mail kan försöka reparera dessa inställningar.

Efter att jag har reparerat får jag följande fel:

Kan inte skicka e-post

Anslutningen till utgående servern "mailout.comhem.se" misslyckades. Du kan lägga till ytterliggare utgående servrar i inställningar > e-post.

Finns det någon som kan förstå detta? Jag fattar inte iaf!

Permalänk
Medlem

Tog bort mitt email konto från mobilen igen och försökte lägga till det igen! Det står då:

SMTP-servern "mailout.comhem.se" stöder inte autentisering med lösenord. Kontrollera kontoinställningarna och försök igen.

Sedan väljer jag IMAP och nästa och dp kommer nästa fel:

Kan inte ansluta med SSL Vill du försöka ställa kontot utan ssl: ja!

Då får jag följande fel:

IMAP-servern "mailin.comhem.se" svarar inte. Kontrollera nätverksanslutningen och att du fyllt i rätt information i fältet "server för inkommande e-post"

Nu verkar ingenting fungera. Jag prövade även att lägga till kontot utan wifi! Det enda som fungerar är att ta emot mail!

Permalänk
Medlem

efter att ha lagt till kontot igen (får fortfarande felet att server inte stöder lösenord osv.) får jag följande fel när jag skall skicka mail.

Kan inte skicka e-post Användarnamn eller lösenord för "SMTP:u15******@mailout.comhem.se" är felaktigt.

Permalänk
Medlem

Kollade deras guider och där visar de att man inte ska ha lösenord när man mejlar. Känns som en sunkig mejltjänst. Hade personligen bytt till Gmail. Vill minnas att man kan hämta in sina gamla mejl där via pop3 så att övergången inte blir så jobbig
https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/bredband/filer-och-gu...

Permalänk
Medlem

Prova med mail1.comhem.se

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kollade deras guider och där visar de att man inte ska ha lösenord när man mejlar. Känns som en sunkig mejltjänst. Hade personligen bytt till Gmail. Vill minnas att man kan hämta in sina gamla mejl där via pop3 så att övergången inte blir så jobbig
https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/bredband/filer-och-gu...

Nu läser du fel.

Citat:

Server för utgående e-post

Vi rekommenderar att du använder följande inställningar:
Protokoll: SMTPS (bocka i SSL)
Port: 465
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.

Alternativa inställningar:
Protokoll: SMTP TLS (Submission)
Port: 587
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.

Protokoll: SMTP (Använd endast när du är uppkopplad via Com Hem)
Port: 25
Inget användarnamn eller lösenord behöver anges här, mailservern stödjer inte auth via SMTP utan att kryptering används. Detta fungerar endast när du är uppkopplad via en Com Hem-anslutning.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Prövad med mail1... funkade ej!

Provad med port 465. 25... funkar ej!

Jag kan inte ens lägga till mitt email konto utan massor med felmeddelanden.

Jag fattar inte vad som har hänt!

Permalänk
Medlem

Känner att jag behöver skriva exakt vad jag har för inställningar. Långt men så får det bli! Får det alltså inte att funka på varken min iphone 6 el iphone 4s vare sig med wifi eller 3g. Ringt comhem samt apple! Ingen kan hjälpa mig! Hoppas någon här inne kan det! Skulle verkligen uppskattas! Är totalt handikappad utan mailen. Jag återställde alltså min iphone 4s med exakt samma icloud kopia som jag har på min iphone6 för att kunna skicka in 6:an då den är paj! Har prövat återställa 4:an igen utan resultat. Efter att jag återställt 4:an kunde jag inte maila. Bara ta emot! Det funkade dock fortfarande på 6:an att skicka då! Återställde lösenordet på "mina sidor" hos comhem. Ställde in nya lösenordet på 6:an och 4:an. Nu funkar det alltså inte att skicka på någon av dom! Då det inte går att infoga bilder får jag skriva istället mina inställningar!
Första sidan på kontot för email (båda mobilerna har samma inställningar)
IMAP-Kontoinformation
namn: namn
epost:namn.namn@comhem.se
beskrivning:u15*******

server för inkommande e-post
värdnamn:mailin.comhem.se
användarnamn:u15********
lösenord:*******

Server för utgående e-post
SMTP: mailout.comhem.se>
Primär server: mailout.comhem.se PÅ>
Server: PÅ
Server för utgående e-post
värdnamn: mailout.comhem.se
användarnamn:u15*******
lösenord:*********
Använd SSL: PÅ (har prövat av också utan resultat)
Autentisering: lösenord
serverport 587

Konto>avancerat
Inställningar för inkommande
använd SSL: AV
autentisering: lösenord
Prefix för IMAP-sökväg: /
serverport 143

S/MIME: AV

Är väl alla inställningar jag kan hitta.

Förslag på fel/lösningar???

Permalänk
Medlem

Tillägg: Ibland står det "fel lösenord/anv" Nu står det att den inte kan ansluta till utgående e-postserver för "SMTP:u15*****@mailout.comhem.se"

Permalänk
Rekordmedlem

Inte för att det löser dina problem men att använda mailadressen från en operatör är mest dumt eftersom du blir av med den om du inte har kvar dem för uppkopplingen, skaffa därför en egen domän eller använd en neutral mailtjänst som inte är knuten till din internetleverantör.

Vad menar du med att "återställa 6an till 4an" ? Ddet är väl olika telefoner och att inte konfigurera dem manuellt/separat låter väldigt underligt, ska det ens gå att använda nån "synk" mellan helt olika modeller ?

Och du skriver också webbmail men pratar om nått som inte är webbmail, webbmail når du via en url i en webbläsare och inte via ett mailprogram och har du webbmail så håller du inte på att konfa på det sätt du nämner utan surfar in på tex hotmail eller gmail eller till den tjänsteoperatör du nu använder och sköter allt via webbläsaren utan att behöva pilla med serverinställningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nu läser du fel.

Jag läste bara en av deras guider för Windows mail. Men ser nu att det du saxat är från övrigt och där står rakt emot

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megachef:

Tillägg: Ibland står det "fel lösenord/anv" Nu står det att den inte kan ansluta till utgående e-postserver för "SMTP:u15*****@mailout.comhem.se"

Jag experimenterade med Com Hems e-posttjänst tidigare i år, och hade betydande problem med lösenordet för utgående e-post. Liksom vi kom fram till i denna tråd så ändrades inte lösenordet för utgående e-post ifall man använde deras "Mina sidor"-gränssnitt för att ändra lösenordet. Däremot så ändras lösenordet för både in- och utgående om man ändrar via deras webbmailsgränssnitt.

Ifall ditt enda problem är att servern envist nekar ditt lösenord så kan det alltså vara värt att testa att logga in på deras webbmail och ändra lösenordet därifrån för att hoppas att båda systemen uppdateras med denna ändring. Ifall det är detta som är felet så borde även ditt "gamla" lösenord just nu fortfarande fungera för att just skicka e-post, även om du har ändrat lösenordet för att ta emot e-post.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag har också ComHem och mail i min telefon, jag måste ha min operatörs smtp-server för utgående, i detta fall telia. Utan anv och lösenord.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@gaffe: https://webmail.comhem.se/cp/index.jsp

Jag har löst detta själv utan hjälp från varken apple eller comhem eller google! Jag kör mailout.comhem.se anv/lös N/A ssl på port 25! Inget som comhem (som borde veta detta) har upplyst mig om! Apple visste ingenting alls dom har bara skickat ärendet vidare! Det märkliga med detta är att jag kört med port 587 anv/lös ifyllt! Märkligt att det bara slutar fungera efter 3 år!

Permalänk
Medlem

@gaffe "Vad menar du med att "återställa 6an till 4an" ? Ddet är väl olika telefoner och att inte konfigurera dem manuellt/separat låter väldigt underligt, ska det ens gå att använda nån "synk" mellan helt olika modeller ?"

Jag menar att min 4:a är tom! Och att jag återskapar den med samma icloud kopia som jag har på min 6:a. ALLTSÅ ser telefonerna likadana ut!

Om det ringer på min 6:a så ringer det även på min 4:a! Även fast jag inte ens har ett simkort i min 4:a! Det är väl synkat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jag har också ComHem och mail i min telefon, jag måste ha min operatörs smtp-server för utgående, i detta fall telia. Utan anv och lösenord.

Pröva ställa in mobilen som jag gjort! Så slipper du slå av wifi när du ska skicka mail hemma tex!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megachef:

@gaffe "Vad menar du med att "återställa 6an till 4an" ? Ddet är väl olika telefoner och att inte konfigurera dem manuellt/separat låter väldigt underligt, ska det ens gå att använda nån "synk" mellan helt olika modeller ?"

Jag menar att min 4:a är tom! Och att jag återskapar den med samma icloud kopia som jag har på min 6:a. ALLTSÅ ser telefonerna likadana ut!

Om det ringer på min 6:a så ringer det även på min 4:a! Även fast jag inte ens har ett simkort i min 4:a! Det är väl synkat det?

Apple är rätt underliga ibland och de brukar hitta på egna lösningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Megachef: Nu har jag flyttat till hus med annan operatör och står lite med samma problem.
Kan inte skicka mail, men förstår inte hur det ska ställas in.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]