JEDEC tillkännager NVDIMM – SSD-lagring via DDR4-minnesplatser

Permalänk
Melding Plague

JEDEC tillkännager NVDIMM – SSD-lagring via DDR4-minnesplatser

Standardiseringsorganet JEDEC vill kombinera det bästa av två världar med NVDIMM, en ny typ av minnesmodul som kan rymma både RAM och flashminne samtidigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

intressant ska bli kul & se vad detta blir.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Lär inte sitta i mitt nästa bygge men säkert intressant lösning för de stora pöjkarna

Permalänk
Medlem

Följt detta i åratal. Äntligen en standard.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Entusiast

Man kliver allt närmare framtiden där man helt sonika kan bryta strömmen till datorn utan att behöva avsluta program och operativsystem.

Stäng helt sonika av datorn precis som en lampa. Off!

Sedan slår man på datorn igen, och på direkten finns allt där PRECIS som man lämnade det.

Som hibernering till RAM, fast utan behov av ström.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Undra om detta kommer stödas utav x99 platformen eller om planen är Skylake eller ännu senare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Smart då behöver man inte förlora sin minecraft world när den körs i ram. Det ser jag fram emot.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Undra om detta kommer stödas utav x99 platformen eller om planen är Skylake eller ännu senare.

Eller ca 7 generationer efter skylake
#framtiden är inte här ännu

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Eller ca 7 generationer efter skylake
#framtiden är inte här ännu

Jag var nog lite väl optimistisk

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

NVRAM med flash? Även med SLC så lär ju livslängden inte vara så lång om man gör en massa små skrivningar till den hela tiden som man gör mot RAM. Undrar hur de löst det?
Eller kommer detta enbart vara ett snabbare gränssnitt mot mer eller mindre en vanlig SSD till att börja med, och ingen tät backup av RAM till att börja med?

Permalänk
Avstängd

På tiden ju. Skulle funnits för längesen. Vi vanliga konsumenter kommer inte ha nytta av detta dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle gärna köpa en gammal hederlig RAM disk om det fanns. Tyvärr verkade de ju sluta med det...man undrar varför.

ca. 5000kr för 64gb DDR3, och priserna lär ju dessutom falla snart vid övergången till DDR4. Snabbt som satan och så har vi säkerhetsaspekten där det bara är att rycka batteriet ur disken så kommer ingen någonsin kunna komma åt dina filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

NVRAM med flash? Även med SLC så lär ju livslängden inte vara så lång om man gör en massa små skrivningar till den hela tiden som man gör mot RAM. Undrar hur de löst det?
Eller kommer detta enbart vara ett snabbare gränssnitt mot mer eller mindre en vanlig SSD till att börja med, och ingen tät backup av RAM till att börja med?

På de moduler som ska användas för att säkra innehållet i RAM så kommer det finnas en/flera kondensatorer som säkrar strömtillförseln under den korta tiden minnet backas upp.
http://www.netlist.com/files/6714/0935/5103/Netlist_NVvault_D...

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det är nån slags hybrid lösning.
Typ RAM cache på flashen. så den använder RAM i 1a hand och speglar till NAND. ung som Primo cache kan göra med vanligt RAM och ...vad man nu använder som lagring. (Klart värt att prova om man är nyfiken på hur denna enhet skulle kunna prestera.)

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är så trevligt är att snart det minskas på hårdvarudelar i datorn genom detta.
Iom lagring o minne blir samma sak kan man skippa alla M.2 o Msata på moderkorten och därmed frigöra plats vilket kan göra moderkorten än mindre.

Nu behöver bara APUerna bli bättre så är man snart nere på CPU och RAM för att bygga en dator.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

NVRAM med flash? Även med SLC så lär ju livslängden inte vara så lång om man gör en massa små skrivningar till den hela tiden som man gör mot RAM. Undrar hur de löst det?

"NVDIMM" standarden säger bara att datan stannar kvar när även om man stänger av strömmen.

Nuvarande lösningar, och de som släpps snart, har flash på kretsen, en enkel controller och en reservströmkälla.

När strömmen stängs av så kommer datan kopieras till flash-minnet från RAM, och när strömmen slås på kopieras det åt andra hållet. Man kan inte skriva och läsa på flashen direkt via minnesbussen, flashminnet är bara backup.

Till skillnad från normalt NVRAM så behövs inte speciellt mycket batterikapacitet, och datan är rätt stabil, de håller datan i år.

Det hade ju inte varit någon direkt vinst om skrivningar och läsningar går till flashminnet, det är några hundra gånger för långsamt (specifikt när man skriver) för att vara intressant som RAM.

NVDIMM:ar i sig har gått att köpa rätt länge. De sitter t.ex. som skrivcache i en del RAID-controllrar istället för "standard" NVRAM-kretsar.

De kan även sitta som läscache, man får då en "het" cache direkt efter omboot.

Skrivet av sgtspiff:

Det jag tycker är så trevligt är att snart det minskas på hårdvarudelar i datorn genom detta.

Bara om du har 1Tb RAM istället för 1Tb disk.. Just nu kostar de även ungeför 10x jämfört med vanliga RAM, så 1Tb NVDIMM-ram är.. aningens dyrt.

Skrivet av Lordsqueak:

Kan tänka mig att det är nån slags hybrid lösning.
Typ RAM cache på flashen. så den använder RAM i 1a hand och speglar till NAND.

De måste ha lika mycket RAM som flash.
De sparar hela RAM-innehållet till flash när strömmen går, eller man resettar på annat sätt, och läser tillbaka när BIOS:et säger till dem att göra det (skickar en RESTORE).

Supermicro t.ex. har haft lämpliga BIOS sedan 2012 eller så. NVRAM i sig är inget nytt, det här är bara en tillverkare till som har börjat tillverka dem.

Från vikings FAQ:

Citat:

What is an NVDIMM?

A Non-Volatile DIMM (NVDIMM) is a memory module that resides on the DDR DRAM channel & is persistent. NVDIMMs are built with both DRAM memory (volatile) and Flash (non-volatile) memory. Under normal power conditions NVDIMM operates exactly like a regular DRAM module; however, it differs from a standard DDR Memory Module, because it has integrated data movement logic that will transfer the data between the DRAM and Flash Memory during SAVE or RESTORE events.

During a power failure or system crash, the NVDIMM module is powered via a supercapacitor pack, thus the data contained within the DRAM once transferred to the Flash, is safe and can be considered persistent.

How do I integrate NVDIMMs into my system? Wouldn’t a special motherboard, CPU, and OS support be needed?

Yes, NVDIMM must be used in an “NVDIMM” enabled server / platform. There are servers with NVDIMM support that are now available in the market, such as SuperMicro.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Ett annat scenario är möjligheten att bestycka en modul med enbart NAND, för användning som exempelvis [...] ett enormt cacheminne för processorn.

En otroligt långsam cache då? Redan DRAM är ju klart långsammare än L3-cachen, och NAND är väl betydligt långsammare än DRAM. Kan @Yoshman förklara?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Man kliver allt närmare framtiden där man helt sonika kan bryta strömmen till datorn utan att behöva avsluta program och operativsystem.

Stäng helt sonika av datorn precis som en lampa. Off!

Sedan slår man på datorn igen, och på direkten finns allt där PRECIS som man lämnade det.

Som hibernering till RAM, fast utan behov av ström.

C64 med en cartridge isatt var så. Trevliga powerswitchen satt ju där på högersidan av "tangentbordet" oxo, jag förutspår att den kommer till PC keyboards också.. nån gång. (nya retro konsolen ska få cartridge btw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

En otroligt långsam cache då? Redan DRAM är ju klart långsammare än L3-cachen, och NAND är väl betydligt långsammare än DRAM. Kan @Yoshman förklara?

Tittar man på denna:
http://www.thessdreview.com/our-reviews/samsung-sm951-m-2-ssd...

Så ser man att NAND Flash faktiskt inte är så långsamt som man kan tro.

DDR2 800 har teoretisk hastighet på 6,4GB/s, och denna RAID lösning läser upp till ca 4GB/s.
Att ett flashminne kan börja tävla mot RAM minne är rätt fantastiskt.

Sen kan du titta på hur L3 Cachena är på lite äldre CPUer så ser du att skillnaden blir inte så stor.

Självklart kommer alltid L1, L2 och L3 cache vara snabbare, annars är de ju meningslösa, men samtidigt så har du nu ett lagringsmedia som är snabbt nog att kunna aggera cache utan att behöva ström när det stängs av.
Oavsett hur snabbt alla L1-L3 cachen är, så blir ändå flaskhalsen att läsa in datan vid kall boot.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paddanx:

Tittar man på denna:
http://www.thessdreview.com/our-reviews/samsung-sm951-m-2-ssd...

Så ser man att NAND Flash faktiskt inte är så långsamt som man kan tro.

DDR2 800 har teoretisk hastighet på 6,4GB/s, och denna RAID lösning läser upp till ca 4GB/s.
Att ett flashminne kan börja tävla mot RAM minne är rätt fantastiskt.

Sen kan du titta på hur L3 Cachena är på lite äldre CPUer så ser du att skillnaden blir inte så stor.

Självklart kommer alltid L1, L2 och L3 cache vara snabbare, annars är de ju meningslösa, men samtidigt så har du nu ett lagringsmedia som är snabbt nog att kunna aggera cache utan att behöva ström när det stängs av.
Oavsett hur snabbt alla L1-L3 cachen är, så blir ändå flaskhalsen att läsa in datan vid kall boot.

Men vi får väl räkna med att dessa NVDIMM:ar ska användas tillsammans med DDR4, som har betydligt högre bandbredd än så. Och det är väl knappast särskilt relevant hur snabb L3-cachen är på gamla processorer?

Framförallt är ju latensen otroligt hög mot NAND jämfört med DRAM.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men vi får väl räkna med att dessa NVDIMM:ar ska användas tillsammans med DDR4, som har betydligt högre bandbredd än så. Och det är väl knappast särskilt relevant hur snabb L3-cachen är på gamla processorer?

Framförallt är ju latensen otroligt hög mot NAND jämfört med DRAM.

Självklart är det så, men notera också att NAND blir snabbare och snabbare.

Du behöver inte se det så negativt, för oavsett hur snabbt ditt DDR4, eller L1 cache är i framtidens CPU, är flaskhalsen fortfarande att läsa in informationen från ett kallt medium.

Om du ska välja mellan ett NVDIMM med "långsamt" NAND, eller super snabbt DDR4 RAM och en seg HDD att ladda in allt.
Jag väljer hellre NVDIMM, om jag bara ska göra enklare uppgifter och inte måste specifikt ha den extrema extra bandbredden.

Men poängen jag vill göra var ju att det är intressant att NAND ändå börjar närma sig RAM minnes prestanda, inte att de slår DDR4 redan idag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hejsann:

C64 med en cartridge isatt var så. Trevliga powerswitchen satt ju där på högersidan av "tangentbordet" oxo, jag förutspår att den kommer till PC keyboards också.. nån gång. (nya retro konsolen ska få cartridge btw)

Jo. Fast nu fick man ju alltid börja från början med C64an, även när man använde cardridges. (Dock så fanns det specialvarianter som hade batteri-backup, men krävde fortfarande ett eller ett par kommandon innan man stängde av)

Tänk er mer en situation där man stänger av sin C64 mitt i ett spel eller program. Stoppar undan det.
Sedan när man tar fram det igen och slår på den, så är man tillbaks exakt där man stängde av, mitt i spelet eller programmet precis så som man lämnade det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Datavetare

@Alling: som CPU cache har du helt rätt, är alldeles för långsamt för detta.

Däremot finns det specialdesignade system där man lagt massor med Flash-minnen direkt på RAM-bussen då det är en betydligt snabbare (främst lägre latens men ger också högre bandbredd) än att gå via de vanliga diskgränssnitten. Poängen här är då inte att skapa någon cache för CPU-delen utan att få maximal prestanda för filoperationer. Lär nog inte vara någon större poäng nu när NVMe kommer på bred front, flaskhalsen lär då i princip helt ligga i Flash-minnena.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Som jag fattat det så kommer det 2 varianter en variant som bara funkar som en ren ssd & en variant som funkar som cashe kan ju bli trevligt tror jag bara priset blir vettigt. (http://www.nordichardware.se/SSD/HDD/nvdimm-tar-ssd-lagring-t...)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jo. Fast nu fick man ju alltid börja från början..

Oj.. glömde reset-delen i ivern över C64:ans MONUMENTALA ÖVERLÄGSENHET (än så länge) med switch-på/av för spel och dator.
(kände inte ens till batteri-cartridges :).. men som du säger man kanske inte kan räkna dom riktigt).

Det enda som fattas för PC:n att kommit ikapp c64an efter den gått förbi med nonvolatile (gärna med av/på switch på tangentbordet ) är stenålders-fläktarnas totala frånvaro... Det och en varm liten klump på golvet att värma fötterna på.

Permalänk

Netlist och Vikingtechnology verkar ju redan ha produkter färdiga.
Har mailat båda och frågat om pris men inte fått svar. Ska försöka ringa de istället.