Permalänk
Medlem

Arbete i photoshop

Hej,

Jag arbetar inte själv i Photoshop och kan inte mycket om det, men är det tänkt så att en bild ska ta runt ~300MB?
De kollegor jag har jobbar med lager på lager och använder sig av originalbild flera gånger i okomprimerat .tiff-format.
Eftersom vi kör 32-bit miljö och kan inte uppgrader så äter det upp minne hela tiden.
Någon ide om detta?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hej,

Jag arbetar inte själv i Photoshop och kan inte mycket om det, men är det tänkt så att en bild ska ta runt ~300MB?
De kollegor jag har jobbar med lager på lager och använder sig av originalbild flera gånger i okomprimerat .tiff-format.
Eftersom vi kör 32-bit miljö och kan inte uppgrader så äter det upp minne hela tiden.
Någon ide om detta?

Ja, Tiff-bilder (t.ex. foton) kan ta väldigt stor plats, jag har haft flera över 1Gb när jag redigerat dom med lager.
PSD-formatet vill jag minnas är lite mer kompakt, men det beror på.

Ni behöver 64-bit OS och mer RAM om ni ska redigera så stora filer professionellt.
Kolla även upp hur mycket plats ni har på era "Scratch Disks", så att det inte är att hårddiskarna blir fulla och att det går trögt därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja, Tiff-bilder (t.ex. foton) kan ta väldigt stor plats, jag har haft flera över 1Gb när jag redigerat dom med lager.
PSD-formatet vill jag minnas är lite mer kompakt, men det beror på.

Ni behöver 64-bit OS och mer RAM om ni ska redigera så stora filer professonellt.
Kolla även upp hur mycket plats ni har på era "Scratch Disks", så att det inte är att hårddiskarna blir fulla och att det går trögt därför.

Usch då, då blir det lokalt manuellt hanterade datorer =/
Var hittar jag scratch disken?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Usch då, då blir det lokalt manuellt hanterade datorer =/
Var hittar jag scratch disken?

Gå in i Preferences och leta där, det finns inställningar för vilka hårddiskar som används och hur mycket utrymme som får användas. SSD är givetvis att föredra för Scratch Disks pga. snabbheten.

Kika här: http://graphicssoft.about.com/od/photoshop/f/scratchdisk.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Gå in i Preferences och leta där, det finns inställningar för vilka hårddiskar som används och hur mycket utrymme som får användas. SSD är givetvis att föredra för Scratch Disks pga. snabbheten.

Kika här: http://graphicssoft.about.com/od/photoshop/f/scratchdisk.htm

Jag ska undersöka saken, tack.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"