AMD Radeon 300-serien hos återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon 300-serien hos återförsäljare

Förväntansfulla entusiaster behöver inte vänta länge till på Radeon 300-serien. Det berättar den brittiska återförsäljaren OCUK som redan har grafikkorten i lager.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

så jävla sugen på att se prestanda siffror nu ;>

Permalänk
Medlem

Är ganska lungt ändå personligen. Inte tänkt uppgradera förrens Zen kommit ut. Och då bör väl (förhoppningsvis) alla grafikkort från AMD vara baserade på Fiji.

Men håller med om att de är lite lustigt med allt rebranding.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av omnia:

Är ganska lungt ändå personligen. Inte tänkt uppgradera förrens Zen kommit ut. Och då bör väl (förhoppningsvis) alla grafikkort från AMD vara baserade på Fiji.

Men håller med om att de är lite lustigt med allt rebranding.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör dem ju båda två hela tiden. Inget nytt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Ser mest fram emot Fiji om jag ska vara ärlig. Resten av serien verkar lite meh.. Men får dom ner priserna och lyckats med att ge de gamla kretsarna ett fint lyft så kan de bli krig ändå

Hoppas amd har lyckats, det behövs verkligen!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av omnia:

Är ganska lungt ändå personligen. Inte tänkt uppgradera förrens Zen kommit ut. Och då bör väl (förhoppningsvis) alla grafikkort från AMD vara baserade på Fiji.

Men håller med om att de är lite lustigt med allt rebranding.

Skickades från m.sweclockers.com

Fiji är en massivt stor krets. Det är inte smart att stoppa den i billigare grafikkort. Bättre med andra nyutvecklade kretsar för att täcka upp lägre segment. Men till Zen lär 14nm GPU:er hinna komma. Då kommer du inte vilja sitta kvar på gamla 28nm kort ändå.

Permalänk
Medlem

OCUK, battre an Inet

Nu hoppas jag att AMD levererar och att kortet presterar mycket bra. Kan bli problem med mitt 450w agg dock, som atm driver mitt 980 @ 1550 core valdigt bra utan problem!

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Egentligen påminner denna lansering om skräddaren som skulle göra en kostym, men det blev bara en tummetott, nåja en väst då kanske

Enbart omdöpta men lite uppskruvade kort mot 2xx, fast Nvidia är inte bättre heller.

Dom som hoppas på Fiji kommer få en kalldusch när dom ser priset kan man tänka, blir motsvarigheten till Nvidia titan X

2015 verkar bli lite av ett mellanår när det gäller grafikkort, och skillnaden mot 2014 kort och även 2013 är inte stor, mest förfining av samma kretsar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

När jag läste rubriken till nyheten hoppades jag på att man skulle få se ett pris på Fiji, men icket!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv

Lyckas de inte nu, försvinner amd då tror ni?

Permalänk
Medlem

Ifall Fijikorten visar sig vara svindyra kan jag absolut tänka mig att köpa ett rebrandat 290X om det får ett okej prestandalyft och fortsätter ligga på en rimlig prisnivå, runt 3000-3500.

Permalänk

@anon200632:

Lyckas med vad?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Om det blir rebrands kanske OCUK bara har fått klistermärken med det nya produktnamnet

Men det är i alla fall bra att dom fått in klistermärkena på lagret!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Lyckas de inte nu, försvinner amd då tror ni?

Var det inte något stort företag, Samsung eller något, som ville köpa upp AMD? I så fall kanske det hamnar närmare till hands.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Var det inte något stort företag, Samsung eller något, som ville köpa upp AMD? I så fall kanske det hamnar närmare till hands.

Bara ryckte än så länge, inget bestämt alls.

Ska bli intresant och se om dom även lyckas dra ner strömförbrukningen också (inte så troligt med 8Gb). Men bara tredjepart kylarna är bra och semipassiva.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast

Med andra ord har den som vill fräscha upp sitt befintliga kort med ett nytt vBIOS från 300-serien inte mycket kvar att vänta

Förutom 390X som får 8GB VRAM då *tjoho*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Lyckas de inte nu, försvinner amd då tror ni?

Tror nog dom kommer lyckas hålla emot Nvidia, även om dom är mindre än Nvidia.
Det har ju gått ganska bra för dom på grafiksidan.

Om nästa år zen skulle misslyckas prestera däremot lär dom komma rejält i gungning, tror jag..
Så jag hoppas på att zen kommer bli i nivå med Intel, gärna bättre, gagnar hela marknaden samt prisbilden.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tror nog dom kommer lyckas hålla emot Nvidia, även om dom är mindre än Nvidia.
Det har ju gått ganska bra för dom på grafiksidan.

Om nästa år zen skulle misslyckas prestera däremot lär dom komma rejält i gungning, tror jag..
Så jag hoppas på att zen kommer bli i nivå med Intel, gärna bättre, gagnar hela marknaden samt prisbilden.

Krävs faktiskt mer än en bra produkt. Folk måste köpa produkten med, Intel är ju så inpräntat namn och folk tror ju att allt annat är sämre (dessutom har dom inte hört om x företag vill dom inte köpa där ifrån, osäkerheten om företaget går att lita på).

Men troligaste är att zen kanske närmar sig sandy bridge, det viktigaste är att plattformen presterar bra på laptops med snål strömbudget och det kommer vettiga modeller och inte bara budget med amd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Med andra ord har den som vill fräscha upp sitt befintliga kort med ett nytt vBIOS från 300-serien inte mycket kvar att vänta

Förutom 390X som får 8GB VRAM då *tjoho*

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll i slutändan. Om de ger bra prestanda till vettigt pris vem bryr sig? Du sitter inte och gnäller (hoppas jag) att dagens GPUs och CPUs fortfarande använder kisel

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon127948:

Spelar ingen roll i slutändan. Om de ger bra prestanda till vettigt pris vem bryr sig? Du sitter inte och gnäller (hoppas jag) att dagens GPUs och CPUs fortfarande använder kisel

Tycker bara att det är ganska onödigt att lansera en helt ny serie med endast en ny GPU (Fiji).
Att korten fortfarande är bra råder det inga tvivel om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Lyckas de inte nu, försvinner amd då tror ni?

Det kan vara mycket nära i alla fall. AMD har tappat stora marknadsandelar på grafikkortssidan under speciellt det senaste året. Lyckas de inte med nästa serie efter 300-serien är det nog slut i alla fall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Bara hoppas man kan få se prestandan i alla de nya korten snart då.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Sweclockers redaktionen tolkar forumposten helt fel troligen.

"The new 3xx series is in our warehouse, soon, very soon!"

Blir på svenska något liknande som:
"den nya 3xx serien är i vårt lager, snart, mycket snart!" i princip.

Så nej, de har inte 3xx serien i lager än med största sannolikhet, utan för först in den till release dagen troligen

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Sweclockers redaktionen tolkar forumposten helt fel troligen.

"The new 3xx series is in our warehouse, soon, very soon!"

Blir på svenska något liknande som:
"den nya 3xx serien är i vårt lager, snart, mycket snart!" i princip.

Så nej, de har inte 3xx serien i lager än med största sannolikhet, utan för först in den till release dagen troligen

tar du bort kommat så blir det så men som meningen ser ut så är den korrekt tolkad. sedan är det möjligt att han som skrev inlägget menade "in our warehouse soon, very soon" och inte "in our warehouse, soon, very soon".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

tar du bort kommat så blir det så men som meningen ser ut så är den korrekt tolkad. sedan är det möjligt att han som skrev inlägget menade "in our warehouse soon, very soon" och inte "in our warehouse, soon, very soon".

Den går ju bara att tolka på ett sätt, vilket är att de menar att nya grafikkorten snart anländer till deras lager.
Sen att redaktionen tolkar det som att de redan har grafikkorten i lager och att de ska komma med fler nyheter snart kan jag inte se hur de kunnat få det till det. För som texten är så går den bara att tolka som om att de menar att grafikkorten snart anländer till lagret, och det står inget alls om att de ska komma med några nyheter snart.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||