Skollag angående rapportering om F

Permalänk
Medlem

Skollag angående rapportering om F

Hej!

Går sista året Teknik på gymnasiet och slutar på torsdag nästa vecka. Hade min sista Engelska 7 lektion idag och efter lektionen frågade jag läraren om jag hade några uppgifte kvar. Hon säger då att jag under hela läsåret legat på ett (F!!) i kursen... Hon frågar varför jag är så förvånad, hon påstår sig ha meddelat min mentor flera gånger de senaste två terminerna om läget. Problemet är att min mentor har sagt att vi inte behöver ha utvecklingsamtal eftersom jag ligger bra i alla ämnen. Jag har alltså inte riktigt haft en chans veta om mitt läge och står nu med ett F veckan innan student..
Mina andra lärare har alltid sagt att lärarna måste rapportera till rektorn om en elev riskerar F, finns det någon lag på det??
Skolan har förövrigt fuckat upp min och andras skolgångar rejält med borttappade prov och hela kurs betyg när lite lärare har slutat och nya kommit....

Somsagt finns det någon skollag angående att rapportera F till rektor?

Tacksam för svar snabbt!

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem

ehm är inte så insatt i dagens system, men har man inte prov som du fått tillbaka? uppgifter m.m? vad har du fått för betyg på de proven/uppgifterna?

har man nationella prov i engelska 7?

jag är 99% säker på att eleven ska få en varning att man håller på att misslyckas med kursen innan det är försent.

Permalänk
Medlem

Visste inte att man kunde avstå från utvecklingssamtal, än mindre att man kunde delegera sånt till en mentor.

Att ta upp det hela med rektorn är nog en bra ide. Dock tycker jag inte att du skall börja med att trycka upp skollagen i nyllet på personen (som antagligen kan peka på ett antal undantag i nämnda lag).

Försök ha focus på "Nu har det blivit så här, hur kan vi fixa till det". Sen är ju frågan att om du nu har F, kommer du plötsligt ta dig i kragen och göra den extra ansträngning som behövs om du fick chansen? (typ. plugga självständigt under sommaren).

Kortfattat, hitta en lösning som är innanför rektorns ekonomiska ramar eller jobba i motvind (har du tur finns det en budget för folk som behöver plugga extra som du kan snylta på).

Permalänk
Medlem

Har du fått minst godkänt på alla arbeten/prov du har gjort så är det bara att gå till rektorn med bevis i handen och börja ifrågasätta någon arbetares kompetens. annars om du upprepade gånger har fått underkänt så får du bita i det sura äpplet och göra bättre prioriteringar. Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Lite som alla andra har sagt redan.

borde du inte ha något prov / någon uppgift som har blivit rättad av läraren? Jag tycker att det måste finnas något du kan styrka ditt betyg på om du tycker att du borde ha mer än F. Låter väldigt konstigt om du hade gått en hel termin utan att ha några uppgifter,prov eller liknande som har blivit rättat av läraren.

ta tag i din mentor / lärare och fråga om du kan boka ett möte med dem, om de säger nej så får du vända dig till din rektor och fråga om han/hon kan fixa ett möte mellan er så att ni kan prata och se vart det har gått fel. Detta borde du göra så snart som möjligt då detta är ganska seriöst (specielt om du hade tänkt söka till universitet direkt efter skolan!)

Permalänk
Medlem

Om du inte fått några prov tillbaka eller fått varning av mentor och det är flera som råkat ut för samma sak så kanske du ska ta upp det med dina föräldrar och dina utsatta klasskamrater och deras föräldrar. Sen kan ni diskutera det med skolan, i värsta fall kan man även göra en anmälan till Skolinspektionen: http://www.skolinspektionen.se/anmalningar/

Men du kan alltid ringa till skolinspektionen eller skolverket och prata med dem och få råd.
Skolverket: 08-527 332 00
Skolinspektionen: 08-586 080 00

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag undrar som en del andra, om du har legat under godkänt hela året så har du väl märkt det?

Ni får väl tillbaka prov och uppgifter och allt möjligt?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Låter skummt. Dom måste ju ge dig en chans att komma ifatt...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Skall minnas att det finns lagstiftat att en elev aldrig får bli förvånad/överraskad av en kommande betygssättning.

Tror dock inte du skall leta lagar utan att du tydligt skall klargöra att detta var oväntat och inget du fått reda på via din mentor eller lärare i ämnet.
Ta det med rektorn eller biträdande rektor omedelbart. Skjut inte upp för när betygen är inskickade så är det bra mycket jobbigare att få till något. Du bör även säga till läraren att denne inte får skicka in betygen ännu utan att en dialog med lärare, mentor samt rektor skall föras.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skjut inte upp för när betygen är inskickade så är det bra mycket jobbigare att få till något. Du bör även säga till läraren att denne inte får skicka in betygen ännu utan att en dialog med lärare, mentor samt rektor skall föras.

En vecka innan studenten så är betygen till 99,9% inskickade, i alla fall var det så när jag gick ut. Betygen var ju klara ett par veckor innan skolavslutningen.

Permalänk

Om det inom ramen för undervisningen eller genom resultatet på ett nationellt prov, uppgifter från lärare, övrig skolpersonal, en elev eller en elevs vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås, ska eleven skyndsamt ges stöd i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen, såvida inte annat följer av 8 §. Lag (2014:456).

Ja, du har rätt att få veta detta innan men blir ju svårt nu i slutet om du ändå inte uppfyller kraven. Sen hur det här fixas praktiskt är ju svårare men jag skulle rekommendera att prata med rektorn eller ring skolverket.

Önskar lycka till iaf!

Permalänk
Inaktiv

Din rektor bör kunna ge svar på alla dina frågor.

Permalänk
Medlem

Det står inte i Skollagen att läraren måste utfärda en betygsvarning om en elev riskerar att få F.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, tack för alla svar!

Vi har haft prov och lite inlämningar. Vad jag kan se har jag fått godkänt på allihop. Det kluriga är att denne lärare inte riktigt skriver om man klarat uppgifter eller ej utan skriver bara vad som är bra eller dåligt. Möte med rektorn är kallat och hon ska förmodligen höra av sig under dagen. Tyvärr kan jag inte läsa upp mitt betyg under sommaren, inget skolan erbjuder...

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk

@twk:

var har du hört det? Såhär står det på skolverkets hemsida:

Enligt skollagen ska eleven och elevens vårdnadshavare fortlöpande informeras om elevens utveckling. Även i läroplanen tydliggörs det att läraren allsidigt ska utvärdera varje elevs kunskapsutveckling samt muntligt och skriftligt informera såväl eleven som hemmet. Denna information ska ges genom skriftliga omdömen och utvecklingssamtal men kan även ges vid andra tillfällen. Information är särskilt viktig i de fall eleven riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Hej!

Går sista året Teknik på gymnasiet och slutar på torsdag nästa vecka. Hade min sista Engelska 7 lektion idag och efter lektionen frågade jag läraren om jag hade några uppgifte kvar. Hon säger då att jag under hela läsåret legat på ett (F!!) i kursen... Hon frågar varför jag är så förvånad, hon påstår sig ha meddelat min mentor flera gånger de senaste två terminerna om läget. Problemet är att min mentor har sagt att vi inte behöver ha utvecklingsamtal eftersom jag ligger bra i alla ämnen. Jag har alltså inte riktigt haft en chans veta om mitt läge och står nu med ett F veckan innan student..
Mina andra lärare har alltid sagt att lärarna måste rapportera till rektorn om en elev riskerar F, finns det någon lag på det??
Skolan har förövrigt fuckat upp min och andras skolgångar rejält med borttappade prov och hela kurs betyg när lite lärare har slutat och nya kommit....

Somsagt finns det någon skollag angående att rapportera F till rektor?

Tacksam för svar snabbt!

Vad jag kan dra mig till minnes finns ingen lag som säger att rektor måste informeras om att en elev inte uppnår kunskapskraven, även om det kan finnas lokala regler på skolan att så ska ske, om eleven anses kunna nå målen genom anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen - d.v.s. att eleven inte funnits berättigad till särskilt stöd.

Däremot ska eleven, och i de fall denne inte är myndig även vårdnadshavare, informeras om att eleven riskerar att inte uppnå kunskapskraven. Det finns inget som säger exakt hur denna kommunikation måste ske, och att detta skulle ske via mentor är inte oacceptabelt, om än inte den väg jag skulle följa eller rekommendera exklusivt. Men, oavsett detta så är det lagstadgat att utvecklingssamtal ska hållas minst en gång per läsår, och då borde detta givetvis ha kommit upp.

Jag skulle rekommendera att dessa frågor lyfts utan höjd röst tillsammans med rektor och berörda parter:
Har läraren i fråga verkligen rapporterat hur du ligger till till mentorn?
Varför har din mentor ignorerat sin skyldighet att hålla utvecklingssamtal?
Därefter kan du ta reda på vad som kan göras för att visa att du når upp till kunskapskraven och när, något som under omständigheterna bör kunna anpassas därefter.

Edit: Med viss reservation för att jag inte nött skollagen i detalj på ett par år ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

@twk:

var har du hört det? Såhär står det på skolverkets hemsida:

Enligt skollagen ska eleven och elevens vårdnadshavare fortlöpande informeras om elevens utveckling. Även i läroplanen tydliggörs det att läraren allsidigt ska utvärdera varje elevs kunskapsutveckling samt muntligt och skriftligt informera såväl eleven som hemmet. Denna information ska ges genom skriftliga omdömen och utvecklingssamtal men kan även ges vid andra tillfällen. Information är särskilt viktig i de fall eleven riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås.

Jag kan inte hänvisa till något som inte finns. Det står inte i Skollagen att elever behöver få betygsvarning.

"Enligt skollagen ska eleven och elevens vårdnadshavare fortlöpande informeras om elevens utveckling". Eleven bör ha fått information genom återlämnade prov och uppgifter, även genom utvecklingssamtal, information från mentor etc. Att vara helt ovetandes låter mycket märkligt.

Edit: Crazy Ferret beskriver det väldigt bra, såg inlägget eget att jag har svarat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skall minnas att det finns lagstiftat att en elev aldrig får bli förvånad/överraskad av en kommande betygssättning.

Tror dock inte du skall leta lagar utan att du tydligt skall klargöra att detta var oväntat och inget du fått reda på via din mentor eller lärare i ämnet.
Ta det med rektorn eller biträdande rektor omedelbart. Skjut inte upp för när betygen är inskickade så är det bra mycket jobbigare att få till något. Du bör även säga till läraren att denne inte får skicka in betygen ännu utan att en dialog med lärare, mentor samt rektor skall föras.

Vet inte om det är en lag men jag vet att när jag gick i gymnasiet för ungefär 8-10år sedan (fan känner mig gammal) fick jag godkänt i ett ämne för att Läraren hade missat att skicka ut en skriftlig IG-varning (som skulle skrivas på och lämnas in för att vara giltig) inom en själig tid, jag tror det var runt 2 månader innan betyget skulle sättas i det fallet.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

Vet inte om det är en lag men jag vet att när jag gick i gymnasiet för ungefär 8-10år sedan (fan känner mig gammal) fick jag godkänt i ett ämne för att Läraren hade missat att skicka ut en skriftlig IG-varning (som skulle skrivas på och lämnas in för att vara giltig) inom en själig tid, jag tror det var runt 2 månader innan betyget skulle sättas i det fallet.

Så är det alltså inte nu.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av QviW:

Hej!

Går sista året Teknik på gymnasiet och slutar på torsdag nästa vecka. Hade min sista Engelska 7 lektion idag och efter lektionen frågade jag läraren om jag hade några uppgifte kvar. Hon säger då att jag under hela läsåret legat på ett (F!!) i kursen... Hon frågar varför jag är så förvånad, hon påstår sig ha meddelat min mentor flera gånger de senaste två terminerna om läget. Problemet är att min mentor har sagt att vi inte behöver ha utvecklingsamtal eftersom jag ligger bra i alla ämnen. Jag har alltså inte riktigt haft en chans veta om mitt läge och står nu med ett F veckan innan student..
Mina andra lärare har alltid sagt att lärarna måste rapportera till rektorn om en elev riskerar F, finns det någon lag på det??
Skolan har förövrigt fuckat upp min och andras skolgångar rejält med borttappade prov och hela kurs betyg när lite lärare har slutat och nya kommit....

Somsagt finns det någon skollag angående att rapportera F till rektor?

Tacksam för svar snabbt!

NI SKA FÅ BETYG PÅ PROVEN punkt. Får ni inte detta anmäl läraren till skolinspektionen direkt. Och reagerade du själv inte när föräldrarna frågade hur gick det på provet? Förväntade inte dom sig ett betyg? Vart inte dom fundersamma nee men det stod att du gjorde detta bra och detta dåligt? Borde inte föräldrarna ha undrat hur går det egentligen för mitt barn i detta ämne? Eller bryr de sig inte om proven? Vågar du inte visa proven?. Dels gör ju läraren absolut totalt tjänstefel och borde få sparken direkt om hon inte meddelar en elev direkt att hon/han får IG. FAN jag blir sur på sådana idioter till lärare

(Support åt kommunen och sitter o pratar med korkade lärare hela dagen som inte ens kan fatta att de inte kopplat in VGA sladden till projektorn)--..--

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

NI SKA FÅ BETYG PÅ PROVEN punkt. Får ni inte detta anmäl läraren till skolinspektionen direkt. Och reagerade du själv inte när föräldrarna frågade hur gick det på provet? Förväntade inte dom sig ett betyg? Vart inte dom fundersamma nee men det stod att du gjorde detta bra och detta dåligt? Borde inte föräldrarna ha undrat hur går det egentligen för mitt barn i detta ämne? Eller bryr de sig inte om proven? Vågar du inte visa proven?. Dels gör ju läraren absolut totalt tjänstefel och borde få sparken direkt om hon inte meddelar en elev direkt att hon/han får IG. FAN jag blir sur på sådana idioter till lärare

(Support åt kommunen och sitter o pratar med korkade lärare hela dagen som inte ens kan fatta att de inte kopplat in VGA sladden till projektorn)--..--

Oj, that escalated quickly!

Intressant att du kan avgöra att läraren är en idiot som borde få sparken utifrån TS inlägg.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av twk:

Oj, that escalated quickly!

Intressant att du kan avgöra att läraren är en idiot som borde få sparken utifrån TS inlägg.

Ja har läraren enligt TS inte gett ut betyg på deras svarsprov så ja... Då är läraren en Idiot

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ja har läraren enligt TS inte gett ut betyg på deras svarsprov så ja... Då är läraren en Idiot

Det är inte ett krav att sätta ett bokstavsbetyg på varje prov eller uppgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är inte ett krav att sätta ett bokstavsbetyg på varje prov eller uppgift.

Såhär 15 år senare minns jag inte riktigt, men man fick väl ett omdöme i kursen efter varje termin utöver resultat på prov och uppgifter?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Såhär 15 år senare minns jag inte riktigt, men man fick väl ett omdöme i kursen efter varje termin utöver resultat på prov och uppgifter?

För 15 år sedan var det annan Skollag, annan läroplan, annat betygssystem samt andra kursplaner.

Gymnasiet är lite speciellt då eleverna läser kurser. En kurs kan avslutas första året på gymnasiet utan möjlighet att läsa upp betyget. I grundskolan är det enklare då ämnena återkommer. Eleven ska dock få information om hur han, eller hon, ligger till i förhållande till kunskapskraven.

Permalänk
Medlem

Men det är väl lite din mentors uppgift att hålla lite koll på din skolgång också?

Permalänk
Medlem

Hmm, här är kanske pudelns kärna angående Sveriges snabbt rasande skolresultat: det verkar enligt tråden som om ingen alls har koll på hur det går för en elev, och det verkar heller inte finnas något regelverk för att någon måste ha koll. Alla inblandade kan enkelt svära sig fria. Stor mening med betyg om ingen vet hur eller varför ...

(Undrar om det finns elever längre som är så über att dom bryr sig om vad dom lär sig och inte bara vilka betyg dom får, men det är väl en utopi)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Hmm, här är kanske pudelns kärna angående Sveriges snabbt rasande skolresultat: det verkar enligt tråden som om ingen alls har koll på hur det går för en elev, och det verkar heller inte finnas något regelverk för att någon måste ha koll. Alla inblandade kan enkelt svära sig fria. Stor mening med betyg om ingen vet hur eller varför ...

(Undrar om det finns elever längre som är så über att dom bryr sig om vad dom lär sig och inte bara vilka betyg dom får, men det är väl en utopi)

Dumheter. Det är den enskilda lärarens ansvar att hålla koll och kommunicera i de ämnen denne undervisar i. Det ligger sedan på rektorns fat att läraren sköter sitt jobb, och därefter skolinspektionen på att rektorn sköter sitt. Läser du tråden får du dessutom tydliga exempel på det regelverk som finns. Att några få enskilda personer inte sköter sitt jobb är inte ett tecken på att ingen gör det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

NI SKA FÅ BETYG PÅ PROVEN punkt. Får ni inte detta anmäl läraren till skolinspektionen direkt. Och reagerade du själv inte när föräldrarna frågade hur gick det på provet? Förväntade inte dom sig ett betyg? Vart inte dom fundersamma nee men det stod att du gjorde detta bra och detta dåligt? Borde inte föräldrarna ha undrat hur går det egentligen för mitt barn i detta ämne? Eller bryr de sig inte om proven? Vågar du inte visa proven?. Dels gör ju läraren absolut totalt tjänstefel och borde få sparken direkt om hon inte meddelar en elev direkt att hon/han får IG. FAN jag blir sur på sådana idioter till lärare

(Support åt kommunen och sitter o pratar med korkade lärare hela dagen som inte ens kan fatta att de inte kopplat in VGA sladden till projektorn)--..--

Självklart har dom ju undrat om hur det går. Har ju antagit att jag fått godkänt eftersom läraren bara meddelat vad som var bra och dåligt och inget utöver det...

Utöver detta har skolan slarat bort två hela kursers arbete när två lärare sa upp sig, kul...

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Självklart har dom ju undrat om hur det går. Har ju antagit att jag fått godkänt eftersom läraren bara meddelat vad som var bra och dåligt och inget utöver det...

Utöver detta har skolan slarat bort två hela kursers arbete när två lärare sa upp sig, kul...

I vilketfall som helst.. om du har F, så kommer du inte få G bara för att skolan inte har rapporterat ditt F i tid.
Det går inte att säga att "ni sa inte att jag hade F innan, så jag ska få G".

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."