Sagt upp Viasat. Fortsätter dra på autogiro, hävdar tre månaders uppsägning.

Permalänk
Medlem

Sagt upp Viasat. Fortsätter dra på autogiro, hävdar tre månaders uppsägning.

Hjälpte farsgubben i mars att säga upp Viasatabonnemanget. Dekoder la av och vi fick erbjudande om att få en ny med ett års bindningstid. Om farsan under leveranstiden ångrade sig så var det bara att skicka tillbaks dekodern och allt skrotades.

Farsgubben konstaterade att han aldrig tittar på Viasat annat än Zlatan i CL så när dekodern kom till utlämningsställe så hade vi redan fått returlapp då vi ringde om det under leveransen av dekodern.

Satte på retursedeln i butiken och inväntade returbrev för kortet.

Efter tre till fyra veckor ringde de med ett "kanonerbjudande". Jag svarade. Det gick ut på att farsan skulle få en dekoder, "nästan gratis" och halva abonnemangsavgiften under ett års bindningstid. Jag sa att jag skulle prata med gubben om det och killen skulle höra av sig.

Han gjorde det efter några dagar och vi tackade nej och påminde om returkuvert för dekoderkortet. Killen beklagade att tappa farsan som kund då han varit kund hos Viasat sedan 1992.

Så till idag, tre veckor efter säljaren sist, så det kommer ett brev från Viasat som farsan släpade in med hjälp av rullatorn, glad över att bli av med kortet. Dekodern, trasiga, är inlämnad för återvinning för länge sen.

Visar sig att det är ett brev om att de kommer dra "denna summa" via autogiro!???

Jag ringer upp, rejält irriterad. Efter en halvtimme i kö får jag veta att Viasat har som "regel" (så förbannad att jag glömmer av korrekt benämning) att det är tre månaders uppsägning på abonnemang!!!

Farsan ska alltså göda Viasat tre månader efter han sagt upp avtalet! Ingen pardon där med att han varit kund sedan 1992 och är 82 idag utan dekoder sedan i mars! "Men han kan ju nyttja Viaplay dessa månader" när han knappt kan stava till dator och gott om pengar har han också så visst, att betala för tre månader utan "skäl" det är lugnt! *dryper av förbannad ironi*

Han har varit kund så länge och haft samma dekoder så det var länge sedan hans, då, "bundna" avtal gick ut för länge sen.

Snyggt Viasat! Att han kan ha blivit informerad om det 1992 och "borde" ha vetat om det idag! Gissa om jag aldrig kommer snegla åt Viasat eller andra Stenbeckbolag personligen efter detta. (Dumt att skriva när jag är förbannad men menar det sista från botten av mitt hjärta)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig stil av Viasat. Nog för att avtalet säkert var korrekt och det var 3 månaders uppsägningstid. Men samtidigt är tjänsten som betalas för helt obrukbar så man kanske skulle ta upp det med er kommuns konsumentrådgivare för jag har för mig att man inte ska behöva betala för en tjänst som inte fungerar. Viasat kommer säkert försöka sig på att hålla Viaplay som en fungerande tjänst... men stå på er säger jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dessvärre är det 3 månaders uppsägningstid. Står i avtalet.
Morallöst företag

Att bestrida detta kommer bidra till mer ilska och svek. Betala och gå aldrig tillbaka till Viasat.

Permalänk
Avstängd

Vill du bitcha kan du ju säga upp autogirot från din sida (antingen direkt via internetbanken eller på ett kontor) då kommer då få pappersfakturor som du kan bestrida.

Tror inte du vinner något på det i slutändan ändå...

Permalänk
Medlem

Borde ej gälla då han ej kunde använda tjänsten eller har jag fattat fel..Om han ej vill ha tjänsten är det en helt annan sak och då gäller uppsägningstiden tyvärr

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Är väl i regel tre månaders uppsägningstid på relativt många typer av avtal, särskilt när det gäller till TV, bredband och telefon? Vissa undantag förekommer väl, typ Viaplay, Netflix osv som bara kör på månaden ut.
Kan väl i viss mån tycka att du borde väntat dig att det är en viss uppsägningstid, om inte annat lär det väl ha stått i villkoren för avtalet du sade upp, om du nu läst dessa. Men visst, säljaren och/eller kundtjänsten kunde absolut ha påmint er om detta i samband med att ni sade upp tjänsten.
Under den "bundna" tiden av avtalet kan man väl oftast inte säga upp sitt abonnemang alls? Har rätt många bekanta som när de flyttat ihop med sina partners tvingats betala för exempelvis två bredbandsabonnemang och liknande. Ska själv flytta nu snart och kommer behöva betala hyran för min gamla lägenhet i ett par månader trots att jag inte kommer bo där.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Är väl i regel tre månaders uppsägningstid på relativt många typer av avtal, särskilt när det gäller till TV, bredband och telefon? Vissa undantag förekommer väl, typ Viaplay, Netflix osv som bara kör på månaden ut.
Kan väl i viss mån tycka att du borde väntat dig att det är en viss uppsägningstid, om inte annat lär det väl ha stått i villkoren för avtalet du sade upp, om du nu läst dessa. Men visst, säljaren och/eller kundtjänsten kunde absolut ha påmint er om detta i samband med att ni sade upp tjänsten.
Under den "bundna" tiden av avtalet kan man väl oftast inte säga upp sitt abonnemang alls? Har rätt många bekanta som när de flyttat ihop med sina partners tvingats betala för exempelvis två bredbandsabonnemang och liknande. Ska själv flytta nu snart och kommer behöva betala hyran för min gamla lägenhet i ett par månader trots att jag inte kommer bo där.

Har man bindningstid kvar är det slutfaktura som gäller (antal månader kvar x kostnad per månad - uppsägningstid)
Har du ingen bindningstid gäller uppsägningstiden som varierar mellan 1-3 månader beroende på avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozTin:

Har man bindningstid kvar är det slutfaktura som gäller (antal månader kvar x kostnad per månad - uppsägningstid)
Har du ingen bindningstid gäller uppsägningstiden som varierar mellan 1-3 månader beroende på avtal.

Vilket låter både logiskt och vettigt. Har man ingått ett avtal så får man ju förhålla sig till villkoren för det avtalet.
Visst, TS situation är lite tradig men så blir det ibland.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv

Verkar inte ett dugg konstigt tycker jag. Det finns en avtalad uppsägningstid.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Arazand:

Riktigt dålig stil av Viasat. Nog för att avtalet säkert var korrekt och det var 3 månaders uppsägningstid. Men samtidigt är tjänsten som betalas för helt obrukbar så man kanske skulle ta upp det med er kommuns konsumentrådgivare för jag har för mig att man inte ska behöva betala för en tjänst som inte fungerar. Viasat kommer säkert försöka sig på att hålla Viaplay som en fungerande tjänst... men stå på er säger jag.

Mja, nej, det gäller inte i det här fallet. Felet är enligt ts att deras satellitmottagare lade av vilket inte innebär att Viasats tjänst inte fungerar. Satellitmottagaren är precis som en mobiltelefon en kundägd utrustning och du kan köpa sådana löst i handeln. Eller ha en TV som har inbyggt stöd för DVB-S/S2. Viasats tjänst är inte knuten till mottagaren utan till dekoderkortet, precis som exempelvis Telias är knutna till SIM-kortet och inte till telefonen.

Vad du hävdar är i praktiken samma sak som att du skulle kunna säga upp ditt mobiltelefonabonnemang för att din mobiltelefon inte längre fungerar. Det är inte så verkligheten fungerar.

Viasat har erbjudit kunden att köpa en ny mottagare med subventionerat pris, vilket de accepterat men senare ångrat. Problemet får alltså i sin helhet anses vara löst då den redan låg på utlämningsstället när de sade upp abonnemanget. Vi pratar alltså om en fullt normal och regelrätt uppsägning utan några som helst tekniska orsaker bakom annat än att ts far inte använder abonnemanget.

...och där faller man förstås direkt på att Viasat, som varenda annat bolag på marknaden som sysslar med någon form av IT, har tre månaders uppsägningstid på sina avtal. Vilket också står på fakturaspecifikationerna varenda månad.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

@Zcenicx: Du missförstår mig genom att tro att jag visste det. Men tack för rättningen. Jag trodde att dekodern var mer som en fiberkonverter, dvs en del av tjänsten som du betalar för då de oftast kostar för mycket för att bara ge bort. Hade en sådan hos en vän som bodde i villa där det stod "Ägs av Telia" m.m på den. Har även ett par sådana exempel här på jobb.

Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Beginner:

Hjälpte farsgubben i mars att säga upp Viasatabonnemanget. Dekoder la av och vi fick erbjudande om att få en ny med ett års bindningstid. Om farsan under leveranstiden ångrade sig så var det bara att skicka tillbaks dekodern och allt skrotades.

Farsgubben konstaterade att han aldrig tittar på Viasat annat än Zlatan i CL så när dekodern kom till utlämningsställe så hade vi redan fått returlapp då vi ringde om det under leveransen av dekodern.

Satte på retursedeln i butiken och inväntade returbrev för kortet.

Efter tre till fyra veckor ringde de med ett "kanonerbjudande". Jag svarade. Det gick ut på att farsan skulle få en dekoder, "nästan gratis" och halva abonnemangsavgiften under ett års bindningstid. Jag sa att jag skulle prata med gubben om det och killen skulle höra av sig.

Han gjorde det efter några dagar och vi tackade nej och påminde om returkuvert för dekoderkortet. Killen beklagade att tappa farsan som kund då han varit kund hos Viasat sedan 1992.

Så till idag, tre veckor efter säljaren sist, så det kommer ett brev från Viasat som farsan släpade in med hjälp av rullatorn, glad över att bli av med kortet. Dekodern, trasiga, är inlämnad för återvinning för länge sen.

Visar sig att det är ett brev om att de kommer dra "denna summa" via autogiro!???

Jag ringer upp, rejält irriterad. Efter en halvtimme i kö får jag veta att Viasat har som "regel" (så förbannad att jag glömmer av korrekt benämning) att det är tre månaders uppsägning på abonnemang!!!

Farsan ska alltså göda Viasat tre månader efter han sagt upp avtalet! Ingen pardon där med att han varit kund sedan 1992 och är 82 idag utan dekoder sedan i mars! "Men han kan ju nyttja Viaplay dessa månader" när han knappt kan stava till dator och gott om pengar har han också så visst, att betala för tre månader utan "skäl" det är lugnt! *dryper av förbannad ironi*

Han har varit kund så länge och haft samma dekoder så det var länge sedan hans, då, "bundna" avtal gick ut för länge sen.

Snyggt Viasat! Att han kan ha blivit informerad om det 1992 och "borde" ha vetat om det idag! Gissa om jag aldrig kommer snegla åt Viasat eller andra Stenbeckbolag personligen efter detta. (Dumt att skriva när jag är förbannad men menar det sista från botten av mitt hjärta)

Gör en genväg på skrivbordet och lär han använda viaplay dessa 3 månader och gör det bästa av saken

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Viasat har erbjudit kunden att köpa en ny mottagare med subventionerat pris, vilket de accepterat men senare ångrat. Problemet får alltså i sin helhet anses vara löst då den redan låg på utlämningsstället när de sade upp abonnemanget. Vi pratar alltså om en fullt normal och regelrätt uppsägning utan några som helst tekniska orsaker bakom annat än att ts far inte använder abonnemanget.

...och där faller man förstås direkt på att Viasat, som varenda annat bolag på marknaden som sysslar med någon form av IT, har tre månaders uppsägningstid på sina avtal. Vilket också står på fakturaspecifikationerna varenda månad.

Vid order på ny dekoder så var farsan inne på att avboka abonnemanget men killen tyckte att vi kunde ju ta emot en ny dekoder. Ville vi inte ha den så hade vi några veckor (glömt bort längden) eller bara returnera den från utlämningsstället och då skulle inget hända med "ett års förlängning" och med tanke på att vi returnerade enligt överenskommelse så hade i inte "accepterat" den nya subventionerade dekodern!

"Fakturaspecifikationer", Viasat har dragit på autogiro så det har inte kommit några papper "varenda månad".

Dessutom. Vilka paragrafer och regler var det när farsan ingick avtal med Viasat 1992? Stod det redan där om tre månaders uppsägning?

Tycker att det är rejält kasst att tvinga på kund tre månaders uppsägning när kunden är "frivillig" kund utan bindande avtal mm. Om inte annat hade det ju kunnat vara flott gest att avskriva de tre månaderna för en 82årig gubbe utan utrustning att titta på skiten under de tre månadernas uppsägning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Vid order på ny dekoder så var farsan inne på att avboka abonnemanget men killen tyckte att vi kunde ju ta emot en ny dekoder. Ville vi inte ha den så hade vi några veckor (glömt bort längden) eller bara returnera den från utlämningsstället och då skulle inget hända med "ett års förlängning" och med tanke på att vi returnerade enligt överenskommelse så hade i inte "accepterat" den nya subventionerade dekodern!

"Fakturaspecifikationer", Viasat har dragit på autogiro så det har inte kommit några papper "varenda månad".

Dessutom. Vilka paragrafer och regler var det när farsan ingick avtal med Viasat 1992? Stod det redan där om tre månaders uppsägning?

Tycker att det är rejält kasst att tvinga på kund tre månaders uppsägning när kunden är "frivillig" kund utan bindande avtal mm. Om inte annat hade det ju kunnat vara flott gest att avskriva de tre månaderna för en 82årig gubbe utan utrustning att titta på skiten under de tre månadernas uppsägning.

Finns knappt några företag som inte har en uppsägningstid på sina tjänster. 3 månader är ganska vanligt. När avtalet tecknades fanns säkerligen en uppsägningstid med i bilden också, 3 månader låter rimligt. Skulle inte kalla uppsägningstiden för något de tvingat på kunden, utan det är något som man får titta på i avtalet och bestämma om man vill gå med på.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Beginner:

Vid order på ny dekoder så var farsan inne på att avboka abonnemanget men killen tyckte att vi kunde ju ta emot en ny dekoder. Ville vi inte ha den så hade vi några veckor (glömt bort längden) eller bara returnera den från utlämningsstället och då skulle inget hända med "ett års förlängning" och med tanke på att vi returnerade enligt överenskommelse så hade i inte "accepterat" den nya subventionerade dekodern!

Jo, även om detta är ointressant i sammanhanget. Din far accepterade att få ut en ny dekoder, han hade kunnat stå på sig i det fallet och begära en uppsägan, men det hade fortfarande varit mot samma 3 månaders uppsägningstid. Vad gäller tidsrymden han hade på sig att ångra sig är det ordinarie ångerrätt, dvs 14 dagar.

Citat:

"Fakturaspecifikationer", Viasat har dragit på autogiro så det har inte kommit några papper "varenda månad".

Viasat har dragit enligt autogiro eftersom din far har begärt att så ska ske. Han har alltså själv valt att inte få papper varje månad, det är inget Viasat valt åt honom. Fakturaspecifikationerna och sådan information finns fortfarande tillgängligt, normalt via antingen internetbanken eller via Viasats hemsida.

Citat:

Dessutom. Vilka paragrafer och regler var det när farsan ingick avtal med Viasat 1992? Stod det redan där om tre månaders uppsägning?

Det avtal din far ingick med Viasat 1992 har tveklöst ändrats flera gånger sedan dess. Varje gång avtalet ändrats har Viasat skickat ett brev till din far med ändringar i befintligt avtal, i samband med vilket din far haft möjlighet att antingen säga upp avtalet eller acceptera förändringarna (vilket han gör, om han inte säger upp det).

Citat:

Tycker att det är rejält kasst att tvinga på kund tre månaders uppsägning när kunden är "frivillig" kund utan bindande avtal mm. Om inte annat hade det ju kunnat vara flott gest att avskriva de tre månaderna för en 82årig gubbe utan utrustning att titta på skiten under de tre månadernas uppsägning.

Han är myndig att både ingå och behålla avtal, han har varit så i 64 år, och bör därmed kunna läsa och förstå grundläggande avtalsvillkor. Det är inte ett barn vi pratar om.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jodå. Myndig är han med besked, vad nu det har med saken att göra!?

Förstår på era reaktioner att jag är ute och seglar och tydligen är det inga problem med att ett storföretag pungar en "kund" på tre månader extra vid uppsägning och inte ens informerar om det vid uppsägningstillfälle!

Vad gäller accepterande av dekoder eller ej i mars spelar mindre roll då det är tre månaders straff vad som än skett tydligen.

Jag blir förbannad på att vara kund under så lång tid och att vid den åldern inte kunna få avbryta ett abonnemang, som varat frivilligt, utan att pådyvlas tre månader extra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jodå. Myndig är han med besked, vad nu det har med saken att göra!?

Förstår på era reaktioner att jag är ute och seglar och tydligen är det inga problem med att ett storföretag pungar en "kund" på tre månader extra vid uppsägning och inte ens informerar om det vid uppsägningstillfälle!

Vad gäller accepterande av dekoder eller ej i mars spelar mindre roll då det är tre månaders straff vad som än skett tydligen.

Jag blir förbannad på att vara kund under så lång tid och att vid den åldern inte kunna få avbryta ett abonnemang, som varat frivilligt, utan att pådyvlas tre månader extra.

Alltså, om du skriver på ett avtal så spelar det inte så stor roll om det står att det är tre månaders uppsägningstid eller att du ska arbeta i Gulag vartannat skottår, genom underskrift eller dylikt så går du med på allt som står i avtalet och det blir bindande. Att man sedan glömt bort att det är bindningstid är väl inte så konstigt men idag har i princip alla företag med någon form av abbonemang en uppsägningsavgift på 1-3 månader.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jepp. han skrev på 92 och Viasat har troligen skickat ut någon/några gånger om regeländringar under dessa 23 år.

Jag ger mig men står på mig att jag tycker det är ganska talande att inte kunna vid uppsägningen informera om tre månader och att inte nu kunna bjuda till något.............

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Jepp. han skrev på 92 och Viasat har troligen skickat ut någon/några gånger om regeländringar under dessa 23 år.

Jag ger mig men står på mig att jag tycker det är ganska talande att inte kunna vid uppsägningen informera om tre månader och att inte nu kunna bjuda till något.............

Om det är din syn på saker och ting lär du ha ett hårt liv framför dig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jepp. han skrev på 92 och Viasat har troligen skickat ut någon/några gånger om regeländringar under dessa 23 år.

Jag ger mig men står på mig att jag tycker det är ganska talande att inte kunna vid uppsägningen informera om tre månader och att inte nu kunna bjuda till något.............

Skrivet av Peppar2014:

Om det är din syn på saker och ting lär du ha ett hårt liv framför dig.

Nja, kan iofs hålla med om att kundtjänsten kunde ju åtminstone påmint om att det är tre månaders uppsägningstid, om inte annat för att visa på god service. Men visst, någonstans är det absolut kundens egna ansvar att ha koll på ett avtal man skrivit under på.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Beginner:

Jepp. han skrev på 92 och Viasat har troligen skickat ut någon/några gånger om regeländringar under dessa 23 år.

Jag ger mig men står på mig att jag tycker det är ganska talande att inte kunna vid uppsägningen informera om tre månader och att inte nu kunna bjuda till något.............

Jag förstår hur du tänker, samtidigt är det inte säkert att de "vanliga" anställda på kundtjänst har mandat att ta beslut om sådan goodwill.
Info om uppsägningstiden ser jag dock som en självklarhet att man bör ge ut (som god kundservice)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Hade rejält pissig dag igår. Även innan brevet från Viasat. Så, surare än sur igår och skulle helt enkelt gett f-n i att skriva.

Huvudsaken står jag kvar för men ska försöka förtydliga.

Vid uppsägandet av abonnemanget så var det med vetskap om att redan utskickad dekoder "var bara att skicka tillbaks för inget avtal börjar gälla förräns "viss tid" gått" Det jag då inte fick veta vilket jag uppenbarligen borde haft koll på var de tremånaders uppsägningstid som rådde.

Är så kass att jag tycker att kundtjänst då, i mars, kunde påpekat de tre månaderna alternativt månaden efter då de ville erbjuda oss "ännu bättre erbjudande".

De gånger jag hjälpt farsan (nästan döv. Därav hjälpa honom ringa. Han är inte omyndig) att ringa och be om returkuvert för dekoderkortet och fått "visst. Det skickas" utan att de då talat om "men ni är ju kunder fram till juli!"........

Och så fram till gårdagen då jag efter brevets ankomst ringde, smått förbannad och undrade varför de "fortsätter dra för avslutat abonnemang" och blev då först, i min enfald om tro på avslutat abonnemang, informerad om de tre månaderna.

När jag påpekade att dekodern är slängd redan i mars och dekoderkortet ska returneras i brev farsan väntat på i varje dag sedan mars så fick jag veta att "så är regelverket. Men din far kan ju nyttja Viaplay!". "Som många andra äldre kan han ingenting om datorer" sa jag och fick tillbaks om regelverket igen.

Vid det laget var jag rejält irriterad och bad killen om ursäkt att det var inget personligt mot honom men att jag tyckte rejält illa om oviljan, från Viasat, att ens kunna prata om detta utan att få tillbaks om "reglerna" och jag undrade om det fanns någon chef att prata med. Det fanns det inte men han kunde lägga detta som "kundmeddelande" i systemet. (Något liknande, var inget som innehöll ordet klagomål)

Sen gnäller jag ur mig här på min redan pissiga dag som i och med samtalet och brevet inte blev bättre.

Jag personligen tycker för firmans "goodwill" att man kanske kan vara mer flexibla när en 82åring som plitade på beställning 1992 vill säga upp abonnemang han/hon inte kan titta på på grund av trasig utrustning..............

Skrivet av Peppar2014:

Om det är din syn på saker och ting lär du ha ett hårt liv framför dig.

Kul att livet ser annorlunda ut för människor, eller hur?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det ringer antagligen "förbannade" kunder varje dag som ska tjafsa om uppsägningstiden som det är avtalat om. Kan tänka mig att man blir rätt trött och eventuell goodwill känns inte så kul att fixa då kanske.

Permalänk

Kund sedan 1992 och tre månaders uppsägningstid ? Viasat , nej tack inte ens om man får det gratis.

PS

Samma skit med Comhem skulle inte ens överväga då de jävlades men en kompis och han fick betala massor trots att det var de som klantade till det.

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Vid uppsägandet av abonnemanget så var det med vetskap om att redan utskickad dekoder "var bara att skicka tillbaks för inget avtal börjar gälla förräns "viss tid" gått" Det jag då inte fick veta vilket jag uppenbarligen borde haft koll på var de tremånaders uppsägningstid som rådde.

Troligtvis har det varit någon bindningstid eller annan ändring i avtalet de menade här, ert gamla avtal är inte uppsagt i det läget utan kommer förlängas eller liknande när utrustningen kommer. När han inte vill ha dekodern kan det ju vara så att han köpt en på annat håll och fortfarande vill ha sitt abonnemang.

Skrivet av Beginner:

Är så kass att jag tycker att kundtjänst då, i mars, kunde påpekat de tre månaderna alternativt månaden efter då de ville erbjuda oss "ännu bättre erbjudande".

Att de inte sa något i samband med uppsägning är lite konstigt men inte att de inte sa något när det inte var tal om att säga upp abonnemanget. Så länge ni inte aktivt sagt att ni ville säga upp det känns det bara konstigt att de ska informera om uppsägningstiden.

Skrivet av Beginner:

De gånger jag hjälpt farsan (nästan döv. Därav hjälpa honom ringa. Han är inte omyndig) att ringa och be om returkuvert för dekoderkortet och fått "visst. Det skickas" utan att de då talat om "men ni är ju kunder fram till juli!"........

Jag personligen tycker för firmans "goodwill" att man kanske kan vara mer flexibla när en 82åring som plitade på beställning 1992 vill säga upp abonnemang han/hon inte kan titta på på grund av trasig utrustning..............

Att de inte tänkte på att påminna om att uppsägningstiden inte hade gått ut än verkar också lite dåligt, men mest verkar det konstigt att ni inte fått någon bekräftelse på uppsägning där det står när abonnemanget avslutas osv.

Hur många år som kund ska man ha för att slippa uppsägningstid? Var ska gränsen gå? Hur länge man varit kund eller att man är gammal är i dagens läge inte en anledning att slippa reglerna i avtalet...

Skrivet av Flexiblus:

Kund sedan 1992 och tre månaders uppsägningstid ? Viasat , nej tack inte ens om man får det gratis.

PS

Samma skit med Comhem skulle inte ens överväga då de jävlades men en kompis och han fick betala massor trots att det var de som klantade till det.

Hur många år som kund ska man ha för att slippa uppsägningstid? Var ska gränsen gå?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Hur många år som kund ska man ha för att slippa uppsägningstid? Var ska gränsen gå? Hur länge man varit kund eller att man är gammal är i dagens läge inte en anledning att slippa reglerna i avtalet...

Hur många år som kund ska man ha för att slippa uppsägningstid? Var ska gränsen gå?

Absolut max 3 år .. Min internetleverantör har det på 24 månader sedan har man en månad uppsägningstid.

Permalänk
Medlem

Canal Digital - boxen dör två månader efter att garantitiden (2 år) gått ut. Ingen möjlighet till uppsägning utan att betala de tre månaderna trots att tjänsten inte kan utnyttjas. Surt och dumt men så det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Troligtvis har det varit någon bindningstid eller annan ändring i avtalet de menade här, ert gamla avtal är inte uppsagt i det läget utan kommer förlängas eller liknande när utrustningen kommer. När han inte vill ha dekodern kan det ju vara så att han köpt en på annat håll och fortfarande vill ha sitt abonnemang.

Att de inte sa något i samband med uppsägning är lite konstigt men inte att de inte sa något när det inte var tal om att säga upp abonnemanget. Så länge ni inte aktivt sagt att ni ville säga upp det känns det bara konstigt att de ska informera om uppsägningstiden.

Att de inte tänkte på att påminna om att uppsägningstiden inte hade gått ut än verkar också lite dåligt, men mest verkar det konstigt att ni inte fått någon bekräftelse på uppsägning där det står när abonnemanget avslutas osv.

Hur många år som kund ska man ha för att slippa uppsägningstid? Var ska gränsen gå? Hur länge man varit kund eller att man är gammal är i dagens läge inte en anledning att slippa reglerna i avtalet...

Hur många år som kund ska man ha för att slippa uppsägningstid? Var ska gränsen gå?

Egentligen har vi droppat det här, eller snarare farsan. Han gör som många andra äldre. Han orkar inte tjafsa mer men jag vet var jag står i detta.

Hade han varit kund i tre-fyra----sex år. Till och med då hade jag ogillat "uppsägningstid" då det inte framkommit att han är "klavbunden" med avtal då pengar dragits per automatik varje månad med något brev då och då om höjning av kostnad. Men efter att ha varit kund i 23 år och en "1" gång köpt dekoder från dem, mer än 10 år sedan då den gamla även den gången la av, och då fick veta att den då nya dekodern krävde förlängning av abonnemanget i ett år som han då accepterade.

Som sagt, det var över tio år sedan (troligen 12-13 år sedan. Lite svårt att komma ihåg för morsans alzheimer tog upp merparten av tiden då) och sen har allt löpt på. Vid beställning av den nya dekodern i mars som enligt killen i kundtjänst kunde skickas medans farsan tänkte över om han ville hänga kvar som kund och "installera den och prova. Bara att skicka tillbaks den så rivs automatiskt avtalet om ett års förlängning". Hämtade som sagt inte ens ut den utan vi talade om att han vill ha retursedel istället, medans den skickades, och att han ville få abonnemanget uppsagt och få returkuvert för dekoderkortet.

Det var i mars och som jag skrivit ovan så ringde de efter "treisch" veckor med "kanonerbjudande" som farsan tackade nej till efter några dagars betänketid (jag som svarade och gubben var inte hemma så killen skulle ringa upp någon dag senare). Påpekade även då att vi ville ha returkuvert för att skicka dekoderkortet till dem, efter det har vi inte hört något tills häromdagen då brevet kom om att "denna summa ska finnas på kontot" som nystade upp allt detta, farsan trodde ju att det äntligen var returkuvertet för kortet.

Nu när du säger det så ska jag kolla upp varför han inte fått bekräftelse på att abonnemanget är uppsagt. Tack för det!

Edit:

Glömde svara på:

Skrivet av N!klas:

Det ringer antagligen "förbannade" kunder varje dag som ska tjafsa om uppsägningstiden som det är avtalat om. Kan tänka mig att man blir rätt trött och eventuell goodwill känns inte så kul att fixa då kanske.

Jo. Förstår det men jag var inte "förbannad". Men killens sköna attityd triggade mig ännu mer. Som jag sagt. Jag skällde inte på honom, sa till och med att det självklart inte är något personligt, men jag ville "markera" med att få säga att jag tyckte det var kasst av Viasat och när jag bad om att få prata med någon högre upp och fick veta att det inte gick utan att han kunde göra en not om att kunden inte är nöjd då var det, "tack och hej" från mig.

Så, skällde jag? Nä, men jag talade om att att jag tyckte det var rejält kasst av Viasat.......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Förra året började man att tala om oskäliga villkor och det gällde då telefonabonnemang.
Det finns ingen som egentligen behöver 3 månader på sig för att avsluta ett abonnemang. Orsaken är att göra det svårt att byta operatör (binda kunden till sig själv) och att kunna ta ut lite mer pengar. Tror att det gått igenom idag då de telefonabonnemang som jag sett på slutet har 1 månads uppsägningstid (ibland kan det bli upp till 2 då det bara går att säga upp i månadsskiften). Att avsluta ett tv-abbonemang ska inte behöva ta längre tid så hör av dig till din konsumentvägledare så bör det gå att avsluta. Oskäliga avtal får inte finnas mot konsument. Ett autogiro kan man säga upp i sin internetbank eller gå till banken och säga upp men kolla så att ni inte åker på något först.

Har åkt en gång på en operatör som vid tecknandet hade 1 månads uppsägning men som ändrade till 3 utan att säga något.
Sen har vi det här med bindningstid. Den vet man aldrig vad det innebär. Det borde vara krav på att det specificeras vad det är. Ibland gäller det det ingångna avtalet, nästa gång kan det vara att man är kund hos företaget, kan nog vara annat också.

Permalänk
Medlem

Du tjatar om hur länge han har varit kund. Ska folk som har varit kunder i 10 år undslippa uppsägelseperioden? 5 år? 1 år? Blir en arbiträr gräns, så nej det håller inte.

Rimligtvis har företaget samma policy gällande uppsägelsetiden gentemot alla kunder. Om din uppsägningstid ska slopas, ska du vara den enda som undangår reglerna? Eller ska alla slippa undan?

Tror du ser problematiken.