Tror inte att jag klarar av min linje (Teknik)

Permalänk

Tror inte att jag klarar av min linje (Teknik)

Tjenare SweClockers!

Blir klar med årskurs ett på Teknikprogrammet om ett par veckor. Jag kämpar som fasen med Matematiken och Fysiken, och har hittills precis klarat mig betygsmässigt. Matte 1c var ganska problemfritt, fick C i slutbetyg, men sedan dess har det bara gått utför. Läser Matematik 2c och Fysik 1 för tillfället, och känner att jag inte klarar av det. Har prov imorgon i Matematiken och är helt säker på att jag kuggar, för förstår knappt något av det vi håller på med (för tillfället logaritmer och andragradsekvationer). I Fysiken har jag precis fått E på proven vi har haft (2st).

Sitter verkligen med panik nu, känner att jag verkligen ligger på gränsen, och så har jag två hela år kvar. Har faktiskt övervägt att hoppa av i några månader, men har försökt kämpa vidare. Är inte speciellt sugen på att gå tre hela år till, för jag antar att jag måste göra det om jag skulle byta linje efter sommaren (till t.ex. fordon eller dylikt). Vill verkligen ha gymnasieexamen så att jag ska ha någon möjlighet till jobb efter gymnasiet. Mina föräldrar vet om att jag tycker att Matematiken och Fysiken är jobbig, men dom tycker att jag ska tråckla vidare med denna skit.

Kände att jag behövde skriva av mig, och ber om ursäkt för att det är luddigt skrivet. Har ni några tips/tankar på hur ni tycker att jag ska göra så får ni gärna dela med er.
//Fabbe.

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk

Jag gick Tekniskt 4 årigt gymnasium och år 1+2 fattade jag inte vad jag höll på med... olika summa-ekvationer och area-beräkningar. Jag frågade lärarna vad det var bra till och de visste inte... Jag har aldrig under följande 50 år behövt dessa matematiska kunskaper. Jag riktade in mig på det som jag tyckte mig ha nytta av och intresse för, vilket var elektroteknik. Jag har jobbat med hemelektronik, datorer och dess programvaror i 40 år nu. De senaste 20 som egen företagare. Det gäller att tröska igenom bara så man kommer ut på andra sidan och får jobba med det man gillar. Jobbet skall helst vara som en hobby.

P.S. Jag har aldrig använt/behövt gymnasiebetygen för att få jobb. Kunskap och lite erfarenhet räcker långt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabulousFabbe:

Kände att jag behövde skriva av mig, och ber om ursäkt för att det är luddigt skrivet. Har ni några tips/tankar på hur ni tycker att jag ska göra så får ni gärna dela med er.
//Fabbe.

Lägg ner mer tid på skolan.
Det må vara tråkigt som fan, men det är ännu tråkigare att göra det i efterhand.

Permalänk
Medlem

Hej Fabbe!
Känner du att du inte förstår matten så tycker jag att du ska prata med din lärare som säkert kan ge dig bra professionella tips på hur du ska tänka för att klara av matten. Jag är helt övertygad om att hen kan hjälpa dig i det avseendet.

En annan sak du kan göra är att starta en studiegrupp med dina klasskamrater. Det är säkert inte bara du som tycker att det är svårt. Se om det finns något intresse.

Plugga mycket hemma. Gå igenom dagens mattelektion när du kommer hem, det kan du säkert göra på olika sätt. Titta i dina böcker och gör uppgifterna eller så kan du säkert söka på youtube för att hitta någon som pratar om ämnet. Det kanske finns någon där ute som förklarar på ett sätt som gör att det blir glasklart för dig.

Lycka till

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Medlem

Ifall du bestämmer dig för att fortsätta köra på som du gör så rekommenderar jag att du tar en titt på din studieteknik och försöker förbättra den. Tycker man ämnet är svårt då hjälper det att vara aktiv på lektionerna och ta hjälp av alla resurser man kan komma åt. Vänner, lärare och internet. Skäms inte för att fråga. Sätt dig bredvid någon smart och hjälpsam själ på lektionerna, de gynnas också av det. När de förklarar saker för dig så lär de sig lika mycket som du gör.

Vad du än tänker göra så lovar jag dig att allt blir lättare om man försöker ändra inställning (försöker inte låta som att jag försöker läxa upp dig här.) Men går man in med inställningen att något är svårt så får man ofta en mental spärr som gör att det blir svårt att ta in information och det blir svårt att prestera på proven likaså. Försök hitta det roliga i varje ämne. Just matematiken blir lite klurigare och lite roligare för varje kurs i gymnasiet.
Logaritmer och andragradsekvationer har väldigt strikta regler som man ska följa, lär du dig dom så kommer det bli lättare att handskas med talen du får. Har du svårt att ta in info när du läser? Allt finns på youtube, Mikael bondestam har bland annat en youtube-kanal som gör det lätt att förstå.

Utöver det så kan du ju alltid snacka med SYV eller någon rektor och se om möjligheten finns att ändra lite i ditt program, behåll kurser du vill läsa och ta bort ett par som ser svåra ut.

Ett år mer eller mindre spelar egentligen ingen roll, så länge du inte mår dåligt över det. Många byter inriktning eller läser ett fjärde år. Gör det som känns bäst för dig, ta till dig av alla råd du får. Men gör det du känner blir bäst.

Mvh

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Hej Fabbe! Jag går första året på naturvetenskap och skrev det sista provet för matte 2C idag. Jag har tidigare skrivit A i kurs 1C samt B på de prov vi hittills haft i Fysik 1 och matte 2C. För att förhoppningsvis få dig att må lite bättre så är det sällan jag fattar allting vi håller på med i grund och botten, men ge det tid och se till att fråga läraren om problem du inte vet hur du ska lösa. Vänner är det som personligen hjälpt mig mest, det är otroligt givande att diskutera små som stora uppgifter med bänkkamraten .

Permalänk

Jag tar snart studenten och går också Teknik, med inriktning teknikvetenskap. Tänk på att du inte behöver läsa mer fysik efter Fysik 1, så länge du väljer en annan inriktning än teknikvetenskap. När det gäller matte så kommer du troligtvis få läsa Matte 3c i 2:an men det blir en kurs lika lång som 2c fast under ett helt år vilket kan underlätta en hel del. Sedan blir det mycket roligare (och enligt mig slappare) i 2:an och 3:en eftersom du får välja inriktning och läsa mer av det du är intresserad av.

Känner en i min klass som inte klarade Fysik 1 i 1:an men han fick komplettera kursen i 2:an och fick då E. Fråga om det skulle kunna vara ett alternativ om du inte klarar fysiken eller matten. Och som sagt, 3c på ett helt år kan faktiskt bli lättare än 2c eftersom du får dubbelt så mycket tid på dig.

EDIT: När det gäller logaritmer så tycker jag inte man behöver förstå det om det är det du fastnar på. Det är snarare "bara" att använda formlerna i formelsamlingen, sätta in ett värde och få ut ett svar.

EDIT2: Jag känner även en som hoppade av teknik efter ettan och började på bygg istället. Dock var det snarare för att han var mer intresserad av bygg än teknik och valde helt enkelt fel. Så om du är intresserad av teknik så tycker jag du ska kämpa på.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan säga är att du inte ska behöva oroa dig för att du blir ett år "försenad" om du skulle välja att hoppa av nu och gå en annan linje på tre år. Att gå 3 år vs 4 år i gymnasiet kanske känns mycket nu, men när du tagit studenten sen kommer du knappt märka någon skillnad.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Tack som satan allihopa!

Jag känner att jag måste ta ett snack med min mentor, kommer inte att klara det om jag fortsätter såhär! Min studievana är väl sådär, men jag följer nästan alltid med noga på lektionerna, så det är en av anledningarna att jag har kört ner mig så mycket. Det känns som att jag borde förstå detta med alla genomgångar vi har fått, och det verkar även mina klasskompisar göra. Antar att jag får lägga mer tid på matten hemma, och försöka klara godkänt i matten.

Tackar än en gång allihopa!
//Fabbe

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabulousFabbe:

Tack som satan allihopa!

Jag känner att jag måste ta ett snack med min mentor, kommer inte att klara det om jag fortsätter såhär! Min studievana är väl sådär, men jag följer nästan alltid med noga på lektionerna, så det är en av anledningarna att jag har kört ner mig så mycket. Det känns som att jag borde förstå detta med alla genomgångar vi har fått, och det verkar även mina klasskompisar göra. Antar att jag får lägga mer tid på matten hemma, och försöka klara godkänt i matten.

Tackar än en gång allihopa!
//Fabbe

Prata med din mentor är absolut en bra ide, hen har garanterat varit med om människor i din situation flertalet gånger innan! Misslyckas du i kursen nu, bli inte för nedslagen av det! Det går alltid göra om provet och sommaren är lång, vissa saker behöver lite extra tid för att mogna Som folk sa tidigare, youtube är ett awsome verktyg för plugg då du kan se en föreläsning om och om igen!

Lycka till med skolan, fortsätt kämpa så skall du se att det vänder!

Permalänk
Medlem

Hej Fabbe,

Matematik och fysik är de mest frustrerande ämnena jag har läst...men även de roligaste.
I matematik går det ofta nio "Varför då?" på ett "Aha!" men då är det härligt.

Jag vill rekommendera dig att hitta någon annan lärarfigur. Matematik kan förklaras på så många sätt och får man det förklarat på rätt sätt för sig så släpper det. Men tänk på att matematik bygger hela tiden vidare på sig själv. Så gå tillbaka, se att du kan göra det som behövs. Du behöver inte alltid förstå varför men det underlättar.

Det var när jag hade gått klart gymnasiet som jag riktigt kunde matematiken från högstadiet. På universitetet förstod jag gymnasiematematiken.

Ge inte upp, du kanske behöver se det på nya sätt. Jag behövde mer tid och gick om ett år på gymnasiet. Det behövde jag men vet inte om det går längre.

Permalänk
Medlem

@FabulousFabbe:

Kände precis samma sak själv när jag gick IT på 3 år. Vissa saker flög jag igenom och fick MVG i men sen så klarade jag inte Mattematik 2b... Det går upp och ner och man känner sig som osäkrast efter det första året. Fortsätter man så märker man att det går bättre och bättre. Känner du att du gillar det du gör? Finns det någon lättare utbildning (som tex IT eller elektronik)? Prata med dina lärare och få hjälp med det du behöver ha hjälp med.

Har en kompis som gått samma utbildning som mig och han hade ännu större problem med mattematiken. Han jobbar nu och tjänar fina pengar, så visst går det!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Känner igen mig från när jag gick IT/Teknik. Hade grymt svårt med både matematik och fysik. Kuggade nästan varje matte prov. Kämpade som fan på olika kompletteringar vi hade. Var verkligen inte kul, kommer ihåg känslan av att sitta på mattelektion och plugga ihjäl sig medans kompisar lallade runt sedan går man till provet och man lyckas inte svara på någonting medans kompisarna som varit frånvarande osv lyckas galant.

Inget kul att vara med om, men mitt tips är att kriga vidare. Om det är så att du i alla fall lyckas kompletteringar och så. (Min skola var väldigt goa med kompletteringar, tror jag hade 3 kompletteringar till ett och samma prov..)

Idag har det gått hur bra som helst för mig, även om jag var krasslig i skolan. Jag hade ej betyg att studera vidare i universitet även om jag kämpade. Istället har jag gått med i olika former av föreningar, har skapat olika former av webbsidor på fritiden genom att lära mig själv.

Något arbetsgivare tycker om, visar att man är driven. Så enligt mig är det bara att kämpa vidare och försök hitta guldkorn i din tillvaro som du kan bli bättre på, om du har ett intresse bygg vidare. Guld inom IT/Teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Lägg ner mer tid på skolan.
Det må vara tråkigt som fan, men det är ännu tråkigare att göra det i efterhand.

amen to that, saknar både fysik 1 och matte 2c för att söka in till elektroteknik på högskolan vilket gör att jag hellre fortsätter arbeta på mitt lagerjobb eftersom det är så otroligt drygt att sätta sig i skolbänken igen enbart för 2 gymnasiekurser.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Många övriga i tråden har bra råd vad det gäller att se över studieteknik och att inte bli allt för orolig, dock vill jag slänga in lite saker som du bör fundera över. Du ska definitivt försöka få en full utbildning, oavsett om du byter linje eller stannar och kämpar vidare, med ett samlat slutbetyg (dvs icke godkänt i ett antal kurser så du inte når upp i rätt mängd poäng) kan du få svårt att komma in på universitet om du skulle vilja i framtiden.

Gick själv ut med underkänt i ett antal ämnen och det har straffat mig mycket ekonomiskt genom åren, fick jobb på en fabrik men den lades ner och jag blev arbetslös, får inga jobb utan utbildning, försökte läsa upp betyg på komvux men det finns inte många kurser att välja på längre, så det kan vara svårt att komma in på. När jag tillslut hade mina betyg från komvux och kunde söka in på universitet så hade regler ändrats så att sökande med fullt betyg utan komplettering får förtur till utbildningar, så jag fick söka utbildningar och hoppas på reserv-intagningar i ett par år innan jag kom in på en relevant utbildning, nu nära 30 och har knappt börjat skapa mig ett liv än.

TL:DR - Jag gjorde bort mig och fick betala för det, gör inte samma sak.

Slutsats, gör vad du måste för att klara skolan nu så du inte hamnar i en dålig situation längre fram.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

amen to that, saknar både fysik 1 och matte 2c för att söka in till elektroteknik på högskolan vilket gör att jag hellre fortsätter arbeta på mitt lagerjobb eftersom det är så otroligt drygt att sätta sig i skolbänken igen enbart för 2 gymnasiekurser.

Skärp dig, om det är något du kommer ångra i efterhand är att du inte tog "the leap of faith" och faktiskt pluggade om det är vad du vill göra. Sätta dig i skolbänken behöver du inte göra, det finns distanskurser. Du gör allting över internet.

Jag har läst upp: Matematik 3, 4, Fysik A, B, Kemi 1, Naturkunskap B samt Biologi 1 på Distans efter gymnasiet. Det tar cirka 5 veckor per 100poäng om du läser på heltid. Dock kan man enkelt ändra till 75, 50, 25% under kursens gång om man tycker det går för snabbt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Skärp dig, om det är något du kommer ångra i efterhand är att du inte tog "the leap of faith" och faktiskt pluggade om det är vad du vill göra. Sätta dig i skolbänken behöver du inte göra, det finns distanskurser. Du gör allting över internet.

Jag har läst upp: Matematik 3, 4, Fysik A, B, Kemi 1, Naturkunskap B samt Biologi 1 på Distans efter gymnasiet. Det tar cirka 5 veckor per 100poäng om du läser på heltid. Dock kan man enkelt ändra till 75, 50, 25% under kursens gång om man tycker det går för snabbt.

Jag har försökt men motivationen är noll eftersom jag jobbar heltid och behöver ha någon ledig tid också, får ta upp studierna om man blir av med jobbet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Entusiast

Om du har svårt med matten är det som sagt plugga hemma som gäller. Något som har hjälpt mig enormt när jag gjort det är Börje Sundvalls videos på Youtube. Han förklarar som en gud, kan inte komma rekommendera dem nog.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Om du bara tycker de kurserna är jobbiga så kan du fokusera på det du tycker är roligt i skolan nu och läsa upp matematik och fysik på komvux eller liknande. Det tar ett extra år, men då kan du fokusera på bara matematiken och fysiken det året. Jag tror det kan ge resultat.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ni som säger att ni har läst all matte i onödan snackar skit. Det handlar inte om att lära sig integrera för att kunna räkna ut hur mycket bränsle bilen drar under acceleration. För varje timme du räknar utvecklas din förmåga att tänka. Du blir bättre på att kartlägga problem och att lösa dessa. Utan denna förmåga är det svårt att få ett tekniskt och kvalificerat yrke.

Om du tycker det är svårt så hjälper det inte hoppa av. Fortsätt för att utveckla ditt sinne, till slut kommer det att gå lättare. Tyvärr har vissa människor lättare för det än andra vilket kan kännas tufft. Men att överkomma motgångar får dig att växa, oavsett om de finns i ditt rutiga kollegieblock eller på fotbollsplanen.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Hej Ts, jag har inte läst särskilt mycket matte men gymnasiematten och lite till har jag läst och känner att jag behärskar den relativt väl så jag har gjort en liten lapp som förklarar logaritmfunktionen på ett väldigt basic och egentligen felaktigt sätt men lappen beskriver iaf hur logaritmfunktioner fungerar såpass att man får en tillräcklig "förståelse"

Då jag skrev på ett A4 ska jag ladda upp bilden imorgon så fort jag får tillgång till en usb-adapter till min mobil. Men i korthet så frågar logaritmfunktionen bara vilket tal x som en exponentialfunktion med en given bas (den givna basen ger namnet på logaritmfunktionen t.ex 2a-logaritmer för exponentialfunktionen 2^x som alltså har basen 2.) ska upphöjas till för att bli ett visst tal.

T.ex så är 2a-logaritmen av 4 lika med 2. 2-alogaritmen av 4 som skrivs 2log(4) är alltså frågan: vilket tal x skall exponentialfunktionen 2^x upphöjas till för att bli 4? Och svaret är som vi vet att talet x är 2 då 2^2=4

e-logaritmen(e) blir då 1 eftersom exponentialfunktionen med basen e skall upphöjas till talet 1 för att bli e. som ekvation blir detta e^x=e och har svaret x=1 dvs ln(e)=1. Likaså är 5e-logaritmen av 5 lika med 1 då exponentialfunktionen med basen 5 ska upphöjas till 1 för att bli 5.

sen kan man lite fiffigt upphöja ett tal till sin samma logaritmfunktion som talet för att genom definitionen av logaritmfunktionen få ett bra omskrivningssätt. Det funkar som så att man upphöjer t.ex talet e till e-logaritmen för ett visst tal låt oss säga e^e-logaritmen av 4 och enligt definitionen av en logaritmfunktionen betyder detta e upphöjt till det tal som e skall upphöjas till för att bli 4 och är då lika med 4. Eftersom ln(4) eller e-logaritmen av 4 frågar vilket tal x exponentialfunktionen e^x skall upphöjas till för att ekvationen e^x=4 ska stämma och ln(4) är alltså exakt lika med det talet x som uppfyller ekvationen e^x=4. Och om vi då upphöjer e till exakt det talet x som e skall upphöjas till för att bli 4 DVS ln(4) så blir ju resultatet givetvis 4 alltså e^e-logaritmen av 4 eller e^ln(4) ÄR lika med 4 DVS e^ln(4)=4.

Likaså är e^ln(f(x))=f(x) och e^ln(2)=2 och e^ln(971)=971

(och vilken bas som helst b)^b-logaritmen av vilket tal som helst x = x som man skriver b^b-log(x)=x

Sen finns det också några logaritmlagar som gör räkning med logaritmer särskilt bra för att göra om multiplikation till addition och division till subtraktion. Det finns enkla härledningar till varför logaritmlagarna funkar att hitta på t.ex matteboken.se som är en kanonsida.
Men det fina med att gå på gymnasiet är att du får ha formelblad exakt hela tiden och du behöver därför inte lära dig logaritmlagarna utantill!

En central tillämpning av logaritmlagarna är vid lösning av exponentialfunktioner. Detta kommer du redan ha använt och det är då att lna^t=t*lna som tillåter en att lösa just exponentialfunktioner med en given bas upphöjt till ett okänt tal (väldigt ofta x) som blir ett känt tal. Det ser ut som så här: b^x=45 och löses då förslagsvis genom att b-logaritmera bägge led enligt: b-log(b^x)=b-log(45) => x*b-log(b)=b-log(45) och vi vet ju nu att b-log(b) ÄR lika med 1 eftersom b-logaritmen(b) frågar vilket tal x som löser exponentialfunktionen b^x=b och det är 1 Alltså får vi nu x*1=b-log(45). Man behöver dock inte vara allt för finurlig och välja den logaritmfunktion man tycker passar bäst utan man kan t.ex alltid köra med ln eller e-logaritmen och då löser man samma exponentialfunktionsekvation enligt:

b^x=45 => ln(b^x)=ln(45) => x*ln(b)=ln(45) => x=ln(45)/ln(b) Och om b är t.ex 5 så ser det ut som:

5^x=45 => ln(5^x)=ln(45) => x*ln(5)=ln(45) => x=ln(45)/ln(5)

Nu kan du också hävda att matte är bajs eftersom att enligt definitionen är ln(bajs) exakt det talet som e skall upphöjas till för att bli bajs och därför är e^ln(bajs)=bajs.

Ursäkta för övertydlighet och upprepningar men bättre det än tvärtom. Samt även ursäkta för lathet då jag inte skrivit i något program så att det blir mer begripligt men jag tror det funkar ändå.

glömde lägga till en sak
Permalänk
Medlem
Skrivet av FabulousFabbe:

Jag satt i samma sits som dig förut, var helt knäckt, nästan gråtfärdig över matematiken och fysiken. Hade ingen som kunde hjälpa mig hemma medans de flesta klasskamraterna hade ingenjörer till föräldrar. Kände mig riktigt besviken på mig själv då jag verkligen ville bli Civilingenjör eller liknande. Så jag vet precis hur du känner. Men det slutade faktiskt med att jag valde Teknikvetenskap som inriktning, jag läste Fysik 1&2, Matematik 1c,2c,3c,4,5 och specialisering. Söker nu högskola, Civilingenjör med inriktning Innovation

Kan tipsa dig om Lärardalle på Youtube för både fysiken och matematiken, sega klipp men underlättar något enormt! Sen tycker jag du ska skriva högskoleprovet! Jag tyckte det kändes jobbigt och väntade med det tills det nästan var försent, men lyckades jättebra och var poängmässigt "behörig" till allt jag ville söka!

Så som sagt, Lärardalle på YouTube och skriva högskoleprovet i god tid och gärna flera gånger kan jag rekommendera!

PMa gärna om du undrar över något annat, vet hur jobbigt det kan kännas

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb