Permalänk
Medlem

Nätagg eller moderkort dött?

Tjena,

Jag tänkte be om lite assistans. Igår plötsligt dog datorn. Det värsta är att det luktade lite bränt i rummet. Jag kunde dock inte hitta i datorn vart det kunde komma ifrån.

När jag trycker på power så hörs ett litet klick ifrån nätagget som att en automatsäkring går eller motsvarande. Jag prövade koppla bort alla från moderkortet och enbart starta med 24pin + cpu strömmen i men fortfarande ett klick. Dock när jag drar ut 8pin sladded till moderkortet så startar den utan att klicka. detta funkar även med allt annat ikopplat. Dock så bootar den inte eftersom cpu'n inte får ström.

Moderkortet är ett ASUS Sabreooth p67 socket-1155, med i7 processor, nätagget är ett Corsair RM750.

Tacksam för förslag.

/zne

Permalänk
Medlem

Lättast och snabbast är väl att prova ett nytt nätagg. . Och funkar inte det ge sig på moderkortet.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara moderkortet om fläktar går igång men at strömmen bryts efter bara någon sekund.

Permalänk
Medlem

@VexedRelic: Ja jag tänkte också det. Supportfläkten snurrar till på moderkortet och sen stannar den. Börjar med nätagget iaf. Ska kolla med butiken jag köpte det och se om de kan kolla det på garanti. Annars är det väl moderkortet..... dyyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det skulle kunna vara moderkortet om fläktar går igång men at strömmen bryts efter bara någon sekund.

Även om fläkten snurrar igång så kan det vara nätaggett

Kolla på moderkort efter kondensatorer som svullnat upp.. som en liten upphöjning på toppen qv den typ

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Även om fläkten snurrar igång så kan det vara nätaggett

Ja, kan vara det, särskilt om man känner en stark brand lukt i rummet. Men det är svårt att ge ett specifikt svar, särskilt över internet vilket av de två som det skulle vara fel på.

Om det var jag så skulle jag nog helt enkelt byta ut båda, även om det skulle kosta mer och samtidigt se till att göra rent allt med tryckluft och även göra ren processorn och lägga på ny fräsch kylpasta. Men det beror som sagt på om man har ett par tusen att lägga på nya grejer.