AMD lanserar A10-7870K "Kaveri Refresh"

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar A10-7870K "Kaveri Refresh"

Över ett år efter lanseringen av Kaveri uppdaterar AMD processorfamiljen med nya modeller. Först ut är A10-7870K med förhöjda klockfrekvenser och en mer potent medföljande kylare än föregångaren A10-7850K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Roligt att de tänker på de mer populära spelen än bara photo realism 3000

Permalänk
Medlem

APU'er är intressanta, ser däremot fram emot generationen när de får till HBM minnen och det kan vara en kraftfull lösning för kompakta situationer.

Kudos däremot att de pimpat kylaren.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt för att det ska motivera uppgradering av min 6600K i HTPCn. Hade varit fint med Excavator. Men helt klart något för eventuella nybyggen.

Permalänk
Inaktiv

Trött på gammal teknik i ny förpackning, har nästan blivit löjligt överdrivet de senaste åren. Fila lite här lite där och på med ett nytt modellnummer och hej hoppsan har vi en ny produkt . Hoppas 14nm gpuer och kanske Zen dyker upp snart så man får se några riktiga framsteg från AMD.

Permalänk
Medlem

Assymterisk crossfire är väl inte helt dåligt pinkat?

Permalänk
Medlem

Den gamla pre-99 Imprezan i DiRT Rally-bakgrunden är ett passande val - en föredetting.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

AMD ska ändå ha cred för att dom går ut med att det enbart är OEM som dom kallar för 8000-serien, och inte gör ett klent försök att lura oss som vet att det bara är en refresh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tidiga uppgifter för Kaveri Refresh avslöjade flertalet nya modeller i en 8000-serie. Under en telefonkonferens berättar AMD att serien med tillhörande modellnamn existerar, men att de enbart är ämnade OEM-tillverkare som vill ha någonting nytt att visa i specifikationerna. Med andra ord skiljer enbart namnen åt 8000-serien, A10-7870K och kommande processorer i 7000-serien.

Bah. Jag tycker att OEM-tillverkare borde kunna ge upp det där snart.

Alla som shoppar kan enkelt googla och se att det egentligen är samma krets som tidigare.

Men eftersom det verkar vara så popoulärt antar jag att det fungerar att helt enkelt byta namn på en datormodell och sedan sälja den som ny.

Permalänk
Inaktiv

Har funderat ett tag på att skaffa nåt sånt här som HTPC eller liknande, men även lite spel. Grafikdelen borde väl klara Diablo 3 exempelvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har funderat ett tag på att skaffa nåt sånt här som HTPC eller liknande, men även lite spel. Grafikdelen borde väl klara Diablo 3 exempelvis?

Jag har en HTPC med A10-6700. Den presterar väl ungefär 30% under den här. Använder datorn dagligen, mest till film, serier och surfar, men även ibland till spel. Det går riktigt fint att spela fps om man drar ner lite i upplösning och detaljer. Diablo 3 har jag inte provat, men jag är ganska säker på att det fungerar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon162230:

Trött på gammal teknik i ny förpackning, har nästan blivit löjligt överdrivet de senaste åren. Fila lite här lite där och på med ett nytt modellnummer och hej hoppsan har vi en ny produkt . Hoppas 14nm gpuer och kanske Zen dyker upp snart så man får se några riktiga framsteg från AMD.

Ingen revolution men trots allt en evolution.
Filandet har ju i detta fall, gett nästan 15% högre grafikprestanda, inte illa pinkat trots allt.
AMD har ju också gradvis höjt sina grafikkort rätt rejält, gentemot Nvidias tidigare generation Kepler bra jobbat där också.

Japp de flesta av oss längtar nog efter Zen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har funderat ett tag på att skaffa nåt sånt här som HTPC eller liknande, men även lite spel. Grafikdelen borde väl klara Diablo 3 exempelvis?

Jag har en A10-5800k till vägg-TVn i sovrummet och den fixar WoW och Diablo 3 i medium/high lite blandat utan problem Kör med 2133MHz-minnen till den.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Märkligt att de inte skruvat upp gpu delen mer än till 800 , de klar ju lite över 1000 utan några övriga inställningar.

Permalänk
Skrivet av nikitalord:

Märkligt att de inte skruvat upp gpu delen mer än till 800 , de klar ju lite över 1000 utan några övriga inställningar.

Kan ju vara så att dom vill ha ut så många ex som möjligt och måste ju köra en universalklock som funkar på ett par tusen cpuer, dessutom på stockkylaren (är ju överklagningsbar så bara fila på det själv):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Märkligt att de inte skruvat upp gpu delen mer än till 800 , de klar ju lite över 1000 utan några övriga inställningar.

Jo men samtidigt är det bandbredden på minnet som sätter stopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tog väldigt lång tid för AMD att inse att deras APUer är perfekta för tävlingspopulära speltitlar som CS:GO, Dota2, och LoL.

Om AMD vill verkligen få dessa sålda till rätt marknad så skulle en in-game currency voucher till dessa titlar locka intresse.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

Trött på gammal teknik i ny förpackning, har nästan blivit löjligt överdrivet de senaste åren. Fila lite här lite där och på med ett nytt modellnummer och hej hoppsan har vi en ny produkt . Hoppas 14nm gpuer och kanske Zen dyker upp snart så man får se några riktiga framsteg från AMD.

Fast det stämmer väl ändå inte? Ungefär som i7-4790K. Högre klockad variant av förra årets modell men ingen har påstått något annat. Det enda som skiljer är ju den näst sista siffran.

Förstår inte vad som skulle vara missvisande med detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon99339:

Fast det stämmer väl ändå inte? Ungefär som i7-4790K. Högre klockad variant av förra årets modell men ingen har påstått något annat. Det enda som skiljer är ju den näst sista siffran.

Förstår inte vad som skulle vara missvisande med detta.

4790K är mer omgjord relativt sin föregångare än den i artikeln nämnda 8000-serien: Den har bättre TIM och smartare fördelning av heta punkter på chippet, vilket totalt sett underlättar kylningen. Dessutom 500 MHz högre stockklockfrekvens, om man bryr sig om det.

Framförallt framgår det tydligt att det inte är en ny krets genom att just bara näst sista siffran skiljer och den ingår i vad Intel kallar "fjärde generationens Core". Hade den sålts som 5770K och "femte generationen" (som AMD 8000-serien) hade det varit en helt annan sak.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alling:

4790K är mer omgjord relativt sin föregångare än den i artikeln nämnda 8000-serien: Den har bättre TIM och smartare fördelning av heta punkter på chippet, vilket totalt sett underlättar kylningen. Dessutom 500 MHz högre stockklockfrekvens, om man bryr sig om det.

Framförallt framgår det tydligt att det inte är en ny krets genom att just bara näst sista siffran skiljer och den ingår i vad Intel kallar "fjärde generationens Core". Hade den sålts som 5770K och "femte generationen" (som AMD 8000-serien) hade det varit en helt annan sak.

Vi vet inget om vad AMD har gjort med deras chip, faktum är att det presterar bättre både på GPU och CPU-sidan utan att det tar mer ström.
Vilket himla gnäll det har blivit på AMD de senaste dagarna!

edit som Redaktör Hugosson påpekat, vet vi vad AMD har gjort, de har bara valt en annan binning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ratatosk:

Vi vet inget om vad AMD ahr gjort med deras chip, faktum är att det presterar bättre både på GPU och CPU-sidan utan att det tar mer ström.
Vilket himla gnäll det har blivit på AMD de senaste dagarna!

Kan tillägga att AMD sa att inga ändringar gjorts i kislet, det är ingen ny så kallad "stepping", mellan Kaveri och Kaveri Refresh. Det handlar enbart om en mer mogen tillverkningsteknik och binning. De var faktiskt ovanligt öppna under telefonkonferensen med att det inte är något nytt under solen (förutom förhöjda klockfrekvenser).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Dessa produkter har sin plats och egentligen skulle väldigt många klara sig utmärkt med den prestandan. Så länge man får vettig pris/prestanda så blir det ett fint alternativ för exempelvis en HTPC som även klarar enklare spel.

Hur står sig grafikdelen och CPU-prestandan om man jämför med en Core i3 av nyare modell i samma prisklass?

Permalänk
Datavetare

@Kärlekstrollet: På vilket sätt är en APU "perfekt" för detta?

Pris/prestanda är rätt dåligt

Dold text

För samma kostnad som A10-7850K kan man enligt SweC test få upp mot tredubbla spelprestanda (G3220+R7 260X) eller mer än dubbla spelprestanda och motsvarande strömförbrukning (G3220+GTX750).

Vill man ha lite mer CPU-kraft så verkar spelprestanda för R7 250+i5 4430 vara rätt likt R7 250+7850K i CF. Rätt säker att i3-4370 presterar ännu bättre i den typen av titlar som kan komma på fråga, endera kan man då spara någon 100-lapp eller kliva upp till R7 250X som presterar betydligt bättre än R7 250.

Är detta som jag sett som problemet för APUer hela tiden: för vilken konsumentgrupp är denna produkt riktad mot? Intels "R" modell med Iris Pro för lider av exakt samma problem (där finns det i alla fall en poäng med versionen för laptops då den har låg TDP för sin CPU+GPU prestanda).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

@Kärlekstrollet: På vilket sätt är en APU "perfekt" för detta?

Pris/prestanda är rätt dåligt

För samma kostnad som A10-7850K kan man enligt SweC test få upp mot tredubbla spelprestanda (G3220+R7 260X) eller mer än dubbla spelprestanda och motsvarande strömförbrukning (G3220+GTX750).

Vill man ha lite mer CPU-kraft så verkar spelprestanda för R7 250+i5 4430 vara rätt likt R7 250+7850K i CF. Rätt säker att i3-4370 presterar ännu bättre i den typen av titlar som kan komma på fråga, endera kan man då spara någon 100-lapp eller kliva upp till R7 250X som presterar betydligt bättre än R7 250.

Är detta som jag sett som problemet för APUer hela tiden: för vilken konsumentgrupp är denna produkt riktad mot? Intels "R" modell med Iris Pro för lider av exakt samma problem (där finns det i alla fall en poäng med versionen för laptops då den har låg TDP för sin CPU+GPU prestanda).

Du får gå ned till enklare modeller av APU:r för att det skall bli lönsamt.
Tror iofs att G3220 har svårt att matcha en A10 när alla kärnor används.
Men visst har du rätt i att G3220+R7 260X, är en riktigt trevlig budgetvariant för de som vill spela.
Det är med A10-7850k som det är med GTX960, det är egentligen inget fel förutom priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

4790K är mer omgjord relativt sin föregångare än den i artikeln nämnda 8000-serien: Den har bättre TIM och smartare fördelning av heta punkter på chippet, vilket totalt sett underlättar kylningen. Dessutom 500 MHz högre stockklockfrekvens, om man bryr sig om det.

Framförallt framgår det tydligt att det inte är en ny krets genom att just bara näst sista siffran skiljer och den ingår i vad Intel kallar "fjärde generationens Core". Hade den sålts som 5770K och "femte generationen" (som AMD 8000-serien) hade det varit en helt annan sak.

Nu syftade jag på A10-7870K, fast han kanske på 8000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu tänkte jag mer en jämförelse med endast den inbyggda grafiken. Men visst det behövs nog inget dyrt grafikkort för att överträffa den inbyggda. Men om pris/prestanda är dåligt så är väl felet att de satt priset för högt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Du får gå ned till enklare modeller av APU:r för att det skall bli lönsamt.
Tror iofs att G3220 har svårt att matcha en A10 när alla kärnor används.
Men visst har du rätt i att G3220+R7 260X, är en riktigt trevlig budgetvariant för de som vill spela.
Det är med A10-7850k som det är med GTX960, det är egentligen inget fel förutom priset.

Går man ner på enklare modeller går det i praktiken knappt att köra några spel, de absolut snabbaste modellerna ligger ju på gränsen (om man inte tar med väldigt enkla spel, men de går ju att köra på vad som helst). I det läget fungerar också CF sämre då det inte blir symmetriskt med R7 250 som verkar ligga väldigt nära 7850K/7870K i prestanda.

Sedan ligger G3220 (som för övrigt är en väldigt gammal modell, finns snabbare Pentium för i stort sätt samma pris) inte speciellt långt efter ens när alla kärnor används. Och det stora problemet är att i 9 av 10 fall så är enkeltrådprestanda flaskhals för det man rimligen kan tänkas använda dessa CPU-modeller till och då är G3220 definitivt bättre. I saker som Cinebench och andra saker som är "embarrassingly parallel" hamnar G3220 efter, i mer normala saker som att köra många program samtidigt skalar det inte lika bra med CPU-kärnor så där är åter igen G3220 snabbare.

Med två kärnor skulle jag inte vilja var utan HT, en i3 är snabbare rakt av (väl värt de extra 100-lapparna). Bygger man ett system från scratch så blir den procentuella skillnaden mellan en 500-700kr CPU och en 1000-1400kr CPU väldigt liten. Men visst, uppgraderar man ett existerande system så spelar det kanske roll men då är det inte heller något val av CPU då plattformen redan är fixerad.

Skrivet av ronnylov:

Nu tänkte jag mer en jämförelse med endast den inbyggda grafiken. Men visst det behövs nog inget dyrt grafikkort för att överträffa den inbyggda. Men om pris/prestanda är dåligt så är väl felet att de satt priset för högt.

Den omedelbara frågan då är: varför skulle man begränsa sig till enbart iGPU? För bärbara enheter finns en väldigt bra anledning: strömförbrukning. Men när TDP sätter gränsen går faktiskt Intels iGPU förbi AMDs i prestanda, fast man kan glömma att spela något utom de absolut enklaste spelen alt. absolut lägsta inställningarna.

Att priset hamnar där det hamnar beror nog på att någon vinst måste man ju göra på kretsen. En A10 APU har ju en GPU motsvarande ungefär R7 250 + att man har en CPU, det blir ju dyrare att tillverka än enbart en krets med GPU-delen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Går man ner på enklare modeller går det i praktiken knappt att köra några spel, de absolut snabbaste modellerna ligger ju på gränsen (om man inte tar med väldigt enkla spel, men de går ju att köra på vad som helst). I det läget fungerar också CF sämre då det inte blir symmetriskt med R7 250 som verkar ligga väldigt nära 7850K/7870K i prestanda.

Sedan ligger G3220 (som för övrigt är en väldigt gammal modell, finns snabbare Pentium för i stort sätt samma pris) inte speciellt långt efter ens när alla kärnor används. Och det stora problemet är att i 9 av 10 fall så är enkeltrådprestanda flaskhals för det man rimligen kan tänkas använda dessa CPU-modeller till och då är G3220 definitivt bättre. I saker som Cinebench och andra saker som är "embarrassingly parallel" hamnar G3220 efter, i mer normala saker som att köra många program samtidigt skalar det inte lika bra med CPU-kärnor så där är åter igen G3220 snabbare.

Med två kärnor skulle jag inte vilja var utan HT, en i3 är snabbare rakt av (väl värt de extra 100-lapparna). Bygger man ett system från scratch så blir den procentuella skillnaden mellan en 500-700kr CPU och en 1000-1400kr CPU väldigt liten. Men visst, uppgraderar man ett existerande system så spelar det kanske roll men då är det inte heller något val av CPU då plattformen redan är fixerad.

Den omedelbara frågan då är: varför skulle man begränsa sig till enbart iGPU? För bärbara enheter finns en väldigt bra anledning: strömförbrukning. Men när TDP sätter gränsen går faktiskt Intels iGPU förbi AMDs i prestanda, fast man kan glömma att spela något utom de absolut enklaste spelen alt. absolut lägsta inställningarna.

Att priset hamnar där det hamnar beror nog på att någon vinst måste man ju göra på kretsen. En A10 APU har ju en GPU motsvarande ungefär R7 250 + att man har en CPU, det blir ju dyrare att tillverka än enbart en krets med GPU-delen.

Nja nog tycker jag att G3220 halkar efter rätt ordentligt i de pinsamt parallella fallen.
Japp! det är i väldigt enkla spel, billiga modeller av Kavari kommer till sin rätt, många nöjer sig med så pass lite prestanda.

Vilken skillnad HT gör för I3!
De som köper en fyrkärnig Intel i dag, borde även de lägga ut lite extra för att få HT, enligt min mening.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att om man väljer en sådan Kaveri så är det väl för att slippa köpa grafikkort? Om den interna GPU hos Kaveri är tillräcklig för det man behöver finns ju ingen anledning att också köpa ett grafikkort och därmed sparar man pengar och får lägre strömförbrukning. Nu har ju också en Core i3 inbyggd grafik och den kanske är lika bra? Räcker den för behovet behövs inget grafikkort där heller. Men det verkar som ingen vill svara på frågan hur de interna grafikdelarna står sig mot varandra.

Jag skulle gärna ha en APU med både bra CPU och bra GPU prestanda så jag slipper köpa ett extra grafikkort som drar ström och låter illa. För egen del verkar Core i7 vara vettigt val då jag inte spelar spel, men behöver bild i datorn och vill ha en stark CPU. Men har idag AMD FX-8350 samt ett AMD HD 6670 grafikkort. Gav mest prisvärd prestanda enligt mina behov när det begav sig (köpte prylarna begagnat dessutom så det blev riktigt prisvärt). Redigerar video och villa ha många trådar för komprimering av video. Och en GPU som spelar upp resultatet smärtfritt. Det ska funka bra i Linux vilket är det OS jag primärt använder.

Permalänk
Medlem

@Yoshman

CF för A10 blev inte moget förrän Omega drivrutinen. Sedan så måste man överklocka CPUn vilket K är till för. Men visst det är ett konstigt upplägg. Budget propp som inte är särskilt billig egentligen och som måste överklockas...

Pentium är ju inget att rekommendera nu när spel börjar kräva 4 trådar. Men visst i3 och framförallt i5 piskar 7850K på fingarna i de flesta fall.