Juridisk hjälp, köp av lägenhet, betala hur mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Nu senaste tiden har det kommit upp en massa frågor för mig som jag försöker ta reda på för att det inte ska bli några problem och detta är väl bara senaste frågan jag har fått i tankarna nu..

Saken är den att min flickväns föräldrar har köpt en lägenhet för 1.8miljoner (lån) som är tänkt att jag och min flickvän ska få hyra.
Detta för att de tycker att det är bättre att deras dotter ska få ha tryggheten att ha ett boende som hon inte blir utslängd ifrån för att det bara hyrs andra hand i ett år eller så.

Vilket är hur schysst som helst utav hennes föräldrar kan man ju tycka.
Frågan är dock bara hur det egentligen blir.

Så som det ser ut nu så ligger avgiften på lägenheten på 2577kr och lånets månadskostnad på 5423kr.
Tanken är att jag och min flickvän då ska betala 4000kr var till ett konto som hennes föräldrar lagt upp enbart för betala lägenheten med lån.

Förståeligt kan man ju tycka där också.

Nu däremot till det jobbiga..
1.
Då hennes föräldrar inte vill att jag ska kunna "claima" halva lägenheten som min så får jag inte skriva mig där utan bara bo som "care of" och då inte heller ha hur mycket saker som helst där utan min flickvän måste ha majoriteten utav allt innehåll i lägenheten.
2.
Jag får inte vara med och bidra till eventuella köp såsom renoveringar eller fasta möbler (köket exempelvis).
Detta tycker jag är vettigt och har inget att säga emot.
3.
Jag kommer fortfarande tillsammans med min flickvän betala avgiften samt lån (ränta och amorteringar) på totalt 8000kr.
Min flickvän la in 100 tusen kr i handpenning för lånet som hennes föräldrar tog för lägenheten och ska sen då även lägga in 100 tusen till för att hon ska kunna stå som ägare för lägenheten på 10% för att hon ska kunna bo där utan att det blir bråk med BF.

Jag tycker detta låter väldigt skumt för att då kommer vi att ge hennes föräldrar pengar när vi betalar amorteringarna och räntan också. Om jag förstår det rätt kommer de kunna dra av på skatten och sen om lägenheten säljs så kommer min flickvän på tillbaka sina pengar plus eventuell vinst eller avdrag för eventuell förlust.

Så säg exempelvis om vi bor där i 4 år och amorteringarna ligger på 2000kr i månaden så kommer vi ha betalat för hela deras handpenning så att de har tjänat 100 tusen kr på att köpa lägenheten.

Vet ni/någon hur det ligger till egentligen?
Jag har försökt prata med min flickvän om detta men hon anser att det är snällt av dem att ta ett lån och köpa en lägenhet och att jag ska leva med det bara.
Jag kommer inte kunna få tillbaka något utav det jag betalat då självklart då jag inte dels kommer få vara skriven där och då inte har någon rätt till lägenheten.

Är det bara att bita i sura äpplet och "ge hennes föräldrar en lägenhet" eller hur ska det vara?

Detta var nu ett par månader sedan, hur löste ni det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Du måste skämta, va? 1288kr för att bo i en lägenhet för 1.8M? Kolla gärna på personen ovanför som räknade ut en skälig marknadshyra.

Nej jag skämtar inte. 1288 kr för väldigt udda villkor.

Säg 2500 kr då, för att göra det lite bättre då och mer rättvist.

Att han ska pröjsa 4000 kr när farsgubben gör vinsten känns sådär.

Oavsett, så skulle ju dottern och/eller farsan få pröjsa 8000 kr, utan TS. Inkluderat amorteringar etc.

1288/2500 kr så slipper de ju problem.

Mitt ex pröjsade 1450 kr, för något som kostade ännu mer. Intresset låg inte att tjäna pengar på henne, vilket det verkar vara här. TS får betala kalaset, men inte dricka saften.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Nu har jag inte läst varje inlägg men vad är det som gör att inte ni kan stå på lånet? eller om ni väljer att dela.. 1.8milj för lägenheten, 900k i lån var, sen amorterar ni det ni själva vill (till eran del av lånet) och delar på avgiften! Det kommer ni båda vinna på!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Vill de att du i allt väsentligt hyr lägenheten så ska det givetvis komma med alla fördelar som ett vanligt hyreskontrakt innefattar. Det är inte skäligt att du ska hyra lägenheten men inte vara skyddad på något sätt och vis i form av uppsägningstid och dylikt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast så som dealen såg ut så saknades ju många av de rättigheter som man normalt får när man hyr. Han får ju inte ens stå skriven där. Varför ska man betala av någon annans amorteringar för en lägenhet han inte officiellt bor i?

Exakt!
Det finns två problem med upplägget:
1) Kraven som undergräver pojkvännens rättigheter. De är ett problem hur man än vrider och vänder på det och bör inte accepteras.
2) Beräkningen av hyresnivån. Den är ett problem eller inte beroende på personlig moraluppfattning. Personligen gör jag inte affärer inom familjen eller med närstående inom familjen. Således anser jag att ägarna ska stå för allt utom mindre löpande underhåll samt månadsavgiften. Det är de som håvar in värdeökningen när de säljer och det är de som har skattemässiga fördelar av ägandet. De ska fan betala amorteringarna och räntorna också.

WTF! Gammal tråd...
Hur gjorde ni?

Permalänk
Medlem

Det var ett jäkla whine på folk som bara ska ha och ha.

Lösning 1: fixa din egen kontantinsats och köp din egna lägenhet som du själv amorterar av och behåller vinsten på. Problem solved.

Lösning 2: hyr en traditionell hyresrätt istället, problem solved.

Går inte detta? Nä... Var då glad att nån erbjuder dig en lösning öht.

Permalänk
Medlem

Visst är Hyran kanske rimlig om man hyr från nån okänd.

Men om man nu hyr från en släkting är det kanske mer rimligt att man betalar
(Avgift+Ränta)/2= TS Hyra

Precis som folk skrivit tidigare så har du rätt han ha både möbler samt vara skriven på lägenheten.
Det som skall regleras i hyresavtalet är att du skall avsäga dig din besittningsrätt.
Detta är högst rimligt krav från föräldrarna när du inte äger lägenheten.

Ta fram ett hyresavtal. Finns massa exempel på nätet så skall det nog gå bra. Är ju ändå ganska snälla föräldrar som hjälper till med en lägenhet.

Ett annat alternativ är ju att du går in och står för halva lånet och halva insattsen men som jag förstått det har du inte de pengarna?

Skrivet av Valiumballong:

Problem 1: Du får inte vara skriven på lägenheten.

Lösning: Det är skitsnack. Vill ni (föräldrarna) vara på den säkra sidan kan du och tjejen avtala bort sambolagen eller åtminstone avtala bort boendet. Problemet löst och du kan vara skriven på lägenheten.

Sambolagen går inte avtala bort. Det du menar är att man avtalar bort besittningsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Sambolagen går inte avtala bort. Det du menar är att man avtalar bort besittningsrätten.

Sambolagen går visst att avtala bort.

Källa: Själv gjort så, samt lawline.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Nu senaste tiden har det kommit upp en massa frågor för mig som jag försöker ta reda på för att det inte ska bli några problem och detta är väl bara senaste frågan jag har fått i tankarna nu..

Saken är den att min flickväns föräldrar har köpt en lägenhet för 1.8miljoner (lån) som är tänkt att jag och min flickvän ska få hyra.
Detta för att de tycker att det är bättre att deras dotter ska få ha tryggheten att ha ett boende som hon inte blir utslängd ifrån för att det bara hyrs andra hand i ett år eller så.

Vilket är hur schysst som helst utav hennes föräldrar kan man ju tycka.
Frågan är dock bara hur det egentligen blir.

Så som det ser ut nu så ligger avgiften på lägenheten på 2577kr och lånets månadskostnad på 5423kr.
Tanken är att jag och min flickvän då ska betala 4000kr var till ett konto som hennes föräldrar lagt upp enbart för betala lägenheten med lån.

Förståeligt kan man ju tycka där också.

Nu däremot till det jobbiga..
1.
Då hennes föräldrar inte vill att jag ska kunna "claima" halva lägenheten som min så får jag inte skriva mig där utan bara bo som "care of" och då inte heller ha hur mycket saker som helst där utan min flickvän måste ha majoriteten utav allt innehåll i lägenheten.
2.
Jag får inte vara med och bidra till eventuella köp såsom renoveringar eller fasta möbler (köket exempelvis).
Detta tycker jag är vettigt och har inget att säga emot.
3.
Jag kommer fortfarande tillsammans med min flickvän betala avgiften samt lån (ränta och amorteringar) på totalt 8000kr.
Min flickvän la in 100 tusen kr i handpenning för lånet som hennes föräldrar tog för lägenheten och ska sen då även lägga in 100 tusen till för att hon ska kunna stå som ägare för lägenheten på 10% för att hon ska kunna bo där utan att det blir bråk med BF.

Jag tycker detta låter väldigt skumt för att då kommer vi att ge hennes föräldrar pengar när vi betalar amorteringarna och räntan också. Om jag förstår det rätt kommer de kunna dra av på skatten och sen om lägenheten säljs så kommer min flickvän på tillbaka sina pengar plus eventuell vinst eller avdrag för eventuell förlust.

Så säg exempelvis om vi bor där i 4 år och amorteringarna ligger på 2000kr i månaden så kommer vi ha betalat för hela deras handpenning så att de har tjänat 100 tusen kr på att köpa lägenheten.

Vet ni/någon hur det ligger till egentligen?
Jag har försökt prata med min flickvän om detta men hon anser att det är snällt av dem att ta ett lån och köpa en lägenhet och att jag ska leva med det bara.
Jag kommer inte kunna få tillbaka något utav det jag betalat då självklart då jag inte dels kommer få vara skriven där och då inte har någon rätt till lägenheten.

Är det bara att bita i sura äpplet och "ge hennes föräldrar en lägenhet" eller hur ska det vara?

Som du säger så "ger" Du hennes föräldrar en halv lägenhet förutsatt att ni delar 50/50..

Mitt råd: Gör det inte!

Om din tjej skulle tröttna på dig har du slängt massa pengar i sjön som du inte har någon rätt att få tillbaka.
Då man kan se de som en utökad hyra till hennes föräldrar...

Och du måste va skriven i lägenheten, annars blir de massa problem med hemförsäkringen osv...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

@Troberg: Tycker att du inte ska betala 4000kr i månaden under de premisserna. Det är helt orimligt. 3000kr i månaden för dig hade varit mer rimligt.

Permalänk
Medlem

Du (och troligen din flickvän också) borde endast betala måndagsavgift (dvs. till BRF), ränta på lån samt förbrukningsavgifter (el etc. om inte det ingår) och möjligen någon hundring extra som tack. Amorteringen bör hennes föräldrar ta då de står som ägare, och ni är endast hyresgäster.

Ska ni ta och amortera bör de ge er motsvarande ägandedel, vilket nog kräver vidare hjälp att genomföra. Är nog bättre att ni lägger de pengarna på hög, och kan köpa loss lgh från hennes föräldrar när ni har råd.

Vidare bör du kräva att få samma rätt att trycka in saker i lgh som din flickvän om ni betalar samma.

Jag har inget juridiskt kunnande, detta är bara mina tankar

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Nu senaste tiden har det kommit upp en massa frågor för mig som jag försöker ta reda på för att det inte ska bli några problem och detta är väl bara senaste frågan jag har fått i tankarna nu..

Saken är den att min flickväns föräldrar har köpt en lägenhet för 1.8miljoner (lån) som är tänkt att jag och min flickvän ska få hyra.
Detta för att de tycker att det är bättre att deras dotter ska få ha tryggheten att ha ett boende som hon inte blir utslängd ifrån för att det bara hyrs andra hand i ett år eller så.

Vilket är hur schysst som helst utav hennes föräldrar kan man ju tycka.
Frågan är dock bara hur det egentligen blir.

Så som det ser ut nu så ligger avgiften på lägenheten på 2577kr och lånets månadskostnad på 5423kr.
Tanken är att jag och min flickvän då ska betala 4000kr var till ett konto som hennes föräldrar lagt upp enbart för betala lägenheten med lån.

Förståeligt kan man ju tycka där också.

Nu däremot till det jobbiga..
1.
Då hennes föräldrar inte vill att jag ska kunna "claima" halva lägenheten som min så får jag inte skriva mig där utan bara bo som "care of" och då inte heller ha hur mycket saker som helst där utan min flickvän måste ha majoriteten utav allt innehåll i lägenheten.
2.
Jag får inte vara med och bidra till eventuella köp såsom renoveringar eller fasta möbler (köket exempelvis).
Detta tycker jag är vettigt och har inget att säga emot.
3.
Jag kommer fortfarande tillsammans med min flickvän betala avgiften samt lån (ränta och amorteringar) på totalt 8000kr.
Min flickvän la in 100 tusen kr i handpenning för lånet som hennes föräldrar tog för lägenheten och ska sen då även lägga in 100 tusen till för att hon ska kunna stå som ägare för lägenheten på 10% för att hon ska kunna bo där utan att det blir bråk med BF.

Jag tycker detta låter väldigt skumt för att då kommer vi att ge hennes föräldrar pengar när vi betalar amorteringarna och räntan också. Om jag förstår det rätt kommer de kunna dra av på skatten och sen om lägenheten säljs så kommer min flickvän på tillbaka sina pengar plus eventuell vinst eller avdrag för eventuell förlust.

Så säg exempelvis om vi bor där i 4 år och amorteringarna ligger på 2000kr i månaden så kommer vi ha betalat för hela deras handpenning så att de har tjänat 100 tusen kr på att köpa lägenheten.

Vet ni/någon hur det ligger till egentligen?
Jag har försökt prata med min flickvän om detta men hon anser att det är snällt av dem att ta ett lån och köpa en lägenhet och att jag ska leva med det bara.
Jag kommer inte kunna få tillbaka något utav det jag betalat då självklart då jag inte dels kommer få vara skriven där och då inte har någon rätt till lägenheten.

Är det bara att bita i sura äpplet och "ge hennes föräldrar en lägenhet" eller hur ska det vara?

Hej,
Det du beskriver låter väldigt konstigt ja.
Mina 2 cent(utan att ha läst nåt annat i tråden) är att du till att börjar med kollar upp vad en normal hyra skulle vara för ditt boende i det området det ligger. Bara som exempel så säger vi att det är 7000:-/mån. Då betalar du halva den summan och skiter sen i allt det andra. Lån, ränta, amorteringar är INTE ditt problem. Det får din flickvän och hennes föräldrar lösa själva. Om dom äger lägenheten så är det deras problem. Det enda som jag tycker att _du_ ska göra är att betala en halv marknadsmässig hyra. Visst, vill du va schysst så säg att ni hyr lägenheten i andra hand så då kanske ni får lägga på lite pengar till. Men som sagt, lånet är inte ditt problem. Du har ingen skyldighet att amortera på deras lån.
Och va inte dumsnäll. Tar det slut mellan er så står du där på gatan sen.

Och som du gissar så kan dom dra av en del av räntekostnaden från sin deklaration men dom ska även skatta för inkomsten dom får från hyran. Jag gissar att dom inte vill skatta för den inkomsten men det kan du ju påpeka för dom om detta är nåt ni ska diskutera.

Jag hade gärna själv velat köpa en lägenhet och hyrt ut den i andra hand och fått någon annan att amortera på lånet.

Permalänk
Medlem

Känns som att TS glömt bort denna tråd då han inte skrivit något sen första inlägget för ett par månader sedan.
Skulle ju vara intressant att se hur det löste sig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har läst TS inlägg och lite sporadiska inlägg av andra.

En sak som är lite udda är att folk verkar tro att det finns lägenheter på löpande band i Stockholm (jag antog att det var i Stockholm ni köpt lägenheten).
Det är inte helt lätt att varken hyra eller köpa något om det är ens första lägenhet.

8kkr i månaden är mycket pengar men inte ovanligt för en lägenhet.

Alternativen som finns är självklart att ta ett eget lån men då kommer lite flera krav.
Har båda fast inkomst? om inte då är det svårt att låna av banken.
Man får bara låna 85% av fastighetens värde vilket gör att du ska ha kapital att betala de andra 15%. Kan man inte det är det svårt att få låna av banken.

Så är man i situationen att man inte kan få lån så är föräldrarnas upplägg ett guldläge. Alternativet är att ställa sig i bostadskö och då kan du ju titta dig i stjärnorna efter en lägenhet de närmaste årtiondet.
Det som föräldrarna gör är inte helt riskfritt men ett sätt att hjälpa sin dotter och ev blivande svärson.

Att TS stå på gatan utan något alls om saker och ting inte slutar väl skulle han också göra om de båda tog en hyresrätt. Har svårt att tro att man som ensam ska kunna betala dubbelt så mycket i hyra hux flux.

Men att inte få skriva sig på den adressen förstår jag inte. Ingen bryr väl sig om det bor två personer på en och samma adress men det är en som äger den?!?!
Som många skriver ovan, betala hälften av allt utom amorteringen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Känns som att TS glömt bort denna tråd då han inte skrivit något sen första inlägget för ett par månader sedan.
Skulle ju vara intressant att se hur det löste sig.

Ja - hade varit intressant att höra.

Men jag håller med - hade varit bättre om dom tagit lån tillsamman och sedan betalat av lånet tillsammans. Bostaden kan vara säkerhet och om nödvändigt så kan föräldrarna skjuta till lite så att det inte blir något topplån. Det är det normala upplägget.

Detta förslagna tillkrånglade upplägg känns mest som att föräldrarna vill investera i en bostadsrätt och ha barnen ta hand om den och hjälpa betala av lånen...

Hade själv aldrig i livet gått med på ett sådant upplägg.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Det var ett jäkla whine på folk som bara ska ha och ha.

Lösning 1: fixa din egen kontantinsats och köp din egna lägenhet som du själv amorterar av och behåller vinsten på. Problem solved.

Lösning 2: hyr en traditionell hyresrätt istället, problem solved.

Går inte detta? Nä... Var då glad att nån erbjuder dig en lösning öht.

Snarare tjejens föräldrar som bara vill ha. Detta upplägg Ts målar upp tjänar bara tjejen och hennes föräldrar på, skulle föräldrarna inte gilla honom eller flyttat in för mycket saker. Så kan dom bara porta TS, mer eller mindre. TS får inte ut något av att betala av lånen, mer än förlora pengar, i alla fall i just det upplägget som är gjort nu.

Förstår om föräldrarna inte vill att TS ska få ägande rätt, men för TS blir det en förlust med (betalar utan att få något tillbaks).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Sambolagen går inte avtala bort. Det du menar är att man avtalar bort besittningsrätten.

Nej, du avtalar bort att boendedelning ska ske eller vilka delar av boet som inte ska delas.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Orsaken till att man skriver 10% på henne är givetvis för undvika problem med föreningen då hon i detta fall äger lägenheten och därmed har rätt att bo där. Någon som äger lägenheten kan sedan i sin tur ha inneboende. Andrahandsuthyrning tillåts normalt enligt praxis i max 2x1 år av bostadsrättsföreningar, dessutom krävs ett giltigt skäl för att detta ska tillåtas. Vad ett skäl är idag är dock mig veterligen inte helt fastställt eftersom lagen nyligen ändrades...

Av upplägget verkar det som om man försöker gå runt sambolagen (om det håller i rätten vet jag inte). Lösningen i detta fall är att upprätta ett samboavtal istället, som flera redan har skrivit här, som talar om vem som äger vad samt att sambolagens bodelning inte ska gälla osv. Flyttar man ihop som sambos gäller bodelning enligt sambolagen om samboavtal saknas.

Du måste enligt lag vara skriven på den adress du bor på.

Enligt mitt tycke är det inget konstigt att man delar på driftskostnaderna även fast ena parten äger lägenheten. Att det sedan kan bli vinst på lägenheten är trist för den som inte är delägare, men skulle lägenheten av någon anledning förlora i värde drabbas man inte heller (åtminstone inte direkt).

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixs:

Enligt mitt tycke är det inget konstigt att man delar på driftskostnaderna även fast ena parten äger lägenheten. Att det sedan kan bli vinst på lägenheten är trist för den som inte är delägare, men skulle lägenheten av någon anledning förlora i värde drabbas man inte heller (åtminstone inte direkt).

Problemet är då att "driftkostnader" inte är amorteringar.

Drift = Vatten, el, värme, bredband.

Oavsett så tycker jag hela upplägget känns helt fishy.

Om TS nu läser detta, så kontakta banken och se vad de kan göra. Då kan du stå för hälften, och din flickväns party kan stå för resterande hälft. Blir det problem, så får de köpa ut dig..till marknadsmässigt pris.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Problemet är då att "driftkostnader" inte är amorteringar.

Precis, vill de amortera så fine, låt då flickvännen och föräldrarna göra det, men att någon som inte är med och äger eller ens får stå som boende i lägenheten ska betala av deras lån är inte rimligt.
En lösning hade varit att flickvännen och TS delar på månadskostnaden+ränta och så klart el, vatten, bredband osv men också att han självklart ska få stå skriven som boende i lägenheten och ha sina saker där.
Av det vi fått veta så känns det rent spontant som att föräldrarna vill se honom som en temporär inneboende snarare än någon som är sambo med deras dotter.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Problemet är då att "driftkostnader" inte är amorteringar.

Drift = Vatten, el, värme, bredband.

Oavsett så tycker jag hela upplägget känns helt fishy.

Om TS nu läser detta, så kontakta banken och se vad de kan göra. Då kan du stå för hälften, och din flickväns party kan stå för resterande hälft. Blir det problem, så får de köpa ut dig..till marknadsmässigt pris.

Jag instämmer i detta rörande upplägget, känns konstigt. Håller med även när det gäller amorteringar, däremot bör nog räntan räknas in i driften.

Det är givetvis bäst om man äger lika andelar i lägenheten förutsatt att det är möjligt.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem

Om jag själv var i din sits så hade jag inte gått med på att betala något mer än hyran och naturligtvis andra kostnader för att driva stället (el, värme osv).

Tekniskt sett så hyr du lägenheten från flickvännen som jag ser det, och eftersom du inte får stå skriven där, samt aldrig kommer få se röken av värdet som du skulle betalt av på lånet. Samma gäller om nu sakerna som är där inte ska vara dina. Sen kan man väl betala lite för att använda sakerna, helt orimlig ska man ju inte vara.

Om du ska betala av lånet, så ska du också äga % av det du betalar av. Du bor där, så du ska självklart betala hyra. Men lånet är inte ditt problem, det är hennes och hennes föräldrar.
Hade du delat lägenheten, varit sambo och stått skriven på den, så ska du självklart betala 50%, men då har du också rätten att kräva 50% av den biten som är betald (självklart inte 50% av hela, tills hela lånet är betalt).

Dessa föräldrar vill skydda sin dotter det förstår jag, men som det är nu hämmar de hennes förhållande istället.

Notera att jag inte hade varit emot att dela upp ansvaret som de föreslår, men jag betalar inte för saker som jag sen aldrig får.

Permalänk
Medlem

Tycker absolut inte du ska betala några 4000.- för hyra och amortering om dom inte ens låter dig stå skriven där. Vet inte riktigt hur dom tänker heller om dom ens vet själva hur det fungerar...

Hyr ni av dom så kan du inte "Claima" halva lägenheten sen. Jag och min fru har ett hus som hon "FICK" av sina föräldrar, jag står här men kan aldrig "Claima" halva huset. man kan få sånt skrivet på papper, så jag vet ärligt talat inte vad hennes föräldrar håller på med...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Ber om ursäkt att jag inte skrivit mer efter att jag startade tråden.
Har lite ursäkter men går inte in på det.

Men så som det ser ut just nu är följande:

Jag och min flickvän flyttade in i lägenheten 1 April.
Jag står skriven på lägenheten och mitt namn står i port och dörr (fick lösa det själv med föreningen)
Jag har mina saker i lägenheten och de har inget att säga till om.

Jag betalar för tillfället halva hyran (4000kr) samt hälften utav räkningarna som jag och min flickvän har tillsammans.
Mår väl inte så jätte bra över det men det är så det är just nu.
Det har inte kommit något kontrakt ännu (hennes mor är otroligt seg tydligen)

Jag tänkte faktiskt att jag skulle ta ett samtal med min flickväns föräldrar igår när jag var och besökte dem men fick saker som vart lite bråttom så hann inte stanna så länge tyvärr.

Orsaken till varför min flickväns föräldrar köpte lägenheten var för att hon och jag skulle ha någonstans att bo då vår andra hands lägenhets kontrakt gick ut den sista mars.
Då jag och min flickvän inte hade handpenning för en lägenhet så ställde de sig på lånet med 10% utav handpenningen betalad utav min flickvän.

Så just nu är det så att jag betalar av 50% utav månadskostnaderna för lån och boende trots att jag då inte ska få någon slant tillbaka på något sätt.

En sak de haft som argument är också det att min flickväns föräldrar kommer stå för all renovering som kommer göras (köket) samt hantverkare och så om sånt behövs till annat.
Detta läggs det undan en del pengar för dels från den hyran vi betalar på 8000kr.

Så just nu vet jag att jag sitter på en total förlust affär för mig.

Ni som nämner detta om att jag ändå skulle betalat för hyra om jag bott i exempelvis första hand.
En sak jag tänkte på angående det då det först lät vettigt är att då skulle jag själv fått välja vart jag skulle bo. I denna lägenhet så är exempelvis köket från 60 talet och har då extremt låga bänkar.
Jag kan knappt stå och jobba vid dem. När jag ska tillaga mat så brukar jag få sitta på en stol vid matbordet och skära eller arbeta.
Diska är ett no go för mig.

Denna lägenhet hade jag aldrig hyrt då den inte är anpassad för mig, även om det hade varit enda alternativet för mig att hyra hade jag nog gått hem till en polare istället.
Jag bor här för min flickvän enbart.

Så jag går nästan varje dag och tänker på hur jag ska göra.
Jag ska försöka få tid på en bank någon dag och kolla upp huruvida det går att lösa ett bra kontrakt för mig så att jag inte betalar för mycket och att villkoren är bra för mig också.

Tack så hemskt mycket för alla inlägg och diskussioner.
Det hjälper verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Hej alla!

Ber om ursäkt att jag inte skrivit mer efter att jag startade tråden.
Har lite ursäkter men går inte in på det.

Men så som det ser ut just nu är följande:

Jag och min flickvän flyttade in i lägenheten 1 April.
Jag står skriven på lägenheten och mitt namn står i port och dörr (fick lösa det själv med föreningen)
Jag har mina saker i lägenheten och de har inget att säga till om.

Jag betalar för tillfället halva hyran (4000kr) samt hälften utav räkningarna som jag och min flickvän har tillsammans.
Mår väl inte så jätte bra över det men det är så det är just nu.
Det har inte kommit något kontrakt ännu (hennes mor är otroligt seg tydligen)

Jag tänkte faktiskt att jag skulle ta ett samtal med min flickväns föräldrar igår när jag var och besökte dem men fick saker som vart lite bråttom så hann inte stanna så länge tyvärr.

Orsaken till varför min flickväns föräldrar köpte lägenheten var för att hon och jag skulle ha någonstans att bo då vår andra hands lägenhets kontrakt gick ut den sista mars.
Då jag och min flickvän inte hade handpenning för en lägenhet så ställde de sig på lånet med 10% utav handpenningen betalad utav min flickvän.

Så just nu är det så att jag betalar av 50% utav månadskostnaderna för lån och boende trots att jag då inte ska få någon slant tillbaka på något sätt.

En sak de haft som argument är också det att min flickväns föräldrar kommer stå för all renovering som kommer göras (köket) samt hantverkare och så om sånt behövs till annat.
Detta läggs det undan en del pengar för dels från den hyran vi betalar på 8000kr.

Så just nu vet jag att jag sitter på en total förlust affär för mig.

Ni som nämner detta om att jag ändå skulle betalat för hyra om jag bott i exempelvis första hand.
En sak jag tänkte på angående det då det först lät vettigt är att då skulle jag själv fått välja vart jag skulle bo. I denna lägenhet så är exempelvis köket från 60 talet och har då extremt låga bänkar.
Jag kan knappt stå och jobba vid dem. När jag ska tillaga mat så brukar jag få sitta på en stol vid matbordet och skära eller arbeta.
Diska är ett no go för mig.

Denna lägenhet hade jag aldrig hyrt då den inte är anpassad för mig, även om det hade varit enda alternativet för mig att hyra hade jag nog gått hem till en polare istället.
Jag bor här för min flickvän enbart.

Så jag går nästan varje dag och tänker på hur jag ska göra.
Jag ska försöka få tid på en bank någon dag och kolla upp huruvida det går att lösa ett bra kontrakt för mig så att jag inte betalar för mycket och att villkoren är bra för mig också.

Tack så hemskt mycket för alla inlägg och diskussioner.
Det hjälper verkligen.

Tycker helt klart att du ska försöka få till något bra kontrakt, är ju inte kul å slänga ut en massa pengar som man vet bara är ren förlust.

Hoppas iaf att det löser sig

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Troberg:

Hej alla!

Ber om ursäkt att jag inte skrivit mer efter att jag startade tråden.
Har lite ursäkter men går inte in på det.

Men så som det ser ut just nu är följande:

Jag och min flickvän flyttade in i lägenheten 1 April.
Jag står skriven på lägenheten och mitt namn står i port och dörr (fick lösa det själv med föreningen)
Jag har mina saker i lägenheten och de har inget att säga till om.

Jag betalar för tillfället halva hyran (4000kr) samt hälften utav räkningarna som jag och min flickvän har tillsammans.
Mår väl inte så jätte bra över det men det är så det är just nu.
Det har inte kommit något kontrakt ännu (hennes mor är otroligt seg tydligen)

Jag tänkte faktiskt att jag skulle ta ett samtal med min flickväns föräldrar igår när jag var och besökte dem men fick saker som vart lite bråttom så hann inte stanna så länge tyvärr.

Orsaken till varför min flickväns föräldrar köpte lägenheten var för att hon och jag skulle ha någonstans att bo då vår andra hands lägenhets kontrakt gick ut den sista mars.
Då jag och min flickvän inte hade handpenning för en lägenhet så ställde de sig på lånet med 10% utav handpenningen betalad utav min flickvän.

Så just nu är det så att jag betalar av 50% utav månadskostnaderna för lån och boende trots att jag då inte ska få någon slant tillbaka på något sätt.

En sak de haft som argument är också det att min flickväns föräldrar kommer stå för all renovering som kommer göras (köket) samt hantverkare och så om sånt behövs till annat.
Detta läggs det undan en del pengar för dels från den hyran vi betalar på 8000kr.

Så just nu vet jag att jag sitter på en total förlust affär för mig.

Ni som nämner detta om att jag ändå skulle betalat för hyra om jag bott i exempelvis första hand.
En sak jag tänkte på angående det då det först lät vettigt är att då skulle jag själv fått välja vart jag skulle bo. I denna lägenhet så är exempelvis köket från 60 talet och har då extremt låga bänkar.
Jag kan knappt stå och jobba vid dem. När jag ska tillaga mat så brukar jag få sitta på en stol vid matbordet och skära eller arbeta.
Diska är ett no go för mig.

Denna lägenhet hade jag aldrig hyrt då den inte är anpassad för mig, även om det hade varit enda alternativet för mig att hyra hade jag nog gått hem till en polare istället.
Jag bor här för min flickvän enbart.

Så jag går nästan varje dag och tänker på hur jag ska göra.
Jag ska försöka få tid på en bank någon dag och kolla upp huruvida det går att lösa ett bra kontrakt för mig så att jag inte betalar för mycket och att villkoren är bra för mig också.

Tack så hemskt mycket för alla inlägg och diskussioner.
Det hjälper verkligen.

Jag fattar inte varför du mår dåligt över detta. Det enda som jag tycker att man kan ha synpunkter på är om du är med och betalar amortering på lånet, eftersom det är pengar man får tillbaka när man säljer. Att man betalar halva räntan plus andra driftskostnader är ju som att dela en hyresrätt. Och att sura över att du inte har del i vinsten är ju bara drygt. Du står inte med någon risk och verkar inte ha ekonomiska möjligheter att investera, så varför ska du ha del av eventuell vinst? Om ni fortsätter vara tillsammans och din flickvän köper ut lägenheten så kommer ju detta att ordna sig själv längre fram när ni vill skaffa större lägenhet, hus eller kanske bo i en annan stad.

Risken är att du sår skit mellan dig och din flickvän och kanske med kommande svärföräldrar som egentligen bara vill hjälpa er, men samtidigt se till att deras dotters intressen tillvaratas.

Måste säga att jag blir lite irriterad på folk som tycker att det är en förlust osv. Har ni missat att det kostar att bo i egen lägenhet? Kostnaden här verkar rimlig med tanke på lånets storlek. Visst kan man kanske bo billigare, men ibland kan man inte välja helt fritt när man flyttar ihop med någon. Visst finns det saker man kan tipsa om, men nivån på kommentarerna här är ju så att det ser ut som att TS gjort stora fel och det tycker jag inte alls.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Troberg
Det enda tipset jag kan ge här och nu (från lite egen erfarenhet), vänta inte.
Skjut inte upp det.

För varje dag som går, växer potentiella problem och troligen din oro.
Om du så ska ta ledigt en dag eller 2 från jobbet, så ordna det, och få ordnat med bank, jurist eller vad som än behövs.

Och som ovan skriver, klart du måste tänka lite på dig själv också. Det är inte bara hennes framtid, det är din också. Om du jobbar i 5 år, för att i slutet ha ingenting så sitter du kanske där utan bostad, utan insats och riktig knipa.

Om flickvännen bryr sig lika mycket om din framtid som du vill göra med hennes, så borde hon iaf förstå. Antingen får ni båda förlita er på att det håller, och satsa alla äggen i en korg, eller så måste ni båda ha rätt att skydda er.

Sen självklart ska man inte räkna kronor om ett förhållande ska fungera, men du måste ju ha nånting från allt du lägger in.

Permalänk
Medlem

Det jag frågar mig i såna här lägen (nu vet jag inte hur gamla ni är eller vilken relation ni har till varandra) är om föräldrarna förväntar sig bli behandlade på samma sätt när de börjar komma på ålderns kant. Vill dom att deras då framtida familj ska bry sig om dem eller ska se få samma behandling och ursäkter så som: "Nej vi kommer tyvärr inte och hälsar på över julen, det kostar så mycket pengar att resa till boendet så vi lägger hellre dom pengarna på lite extra fin julmat till oss och barnen istället, men jag skickar en trisslott".

Som man bäddar får man ligga.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

4000 är ungefär vad man får betala för att vara inneboende i en trea med liknande kostnader, i stockholmstrakten.

Det känns som det blir lättare om föräldrarna kör två separata deals med dig och med din sambo. Hon står för halva avgiften och halva ammorteringen, och blir på sikt 50% ägare till lägenheten (ca 4000/månad).
Du kör ett rent hyresavtal med föräldrarna för att vara inneboende i lägenheten, med marknadsmässiga priser (ca 4000/månad).

Inga krångel.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att amortering inte borde behöva betalas om man inte är med och äger, men i övrigt har jag svårt att förstå hur folk i tråden resonerar?
Ränta är givetvis en driftskostnad och 8k är inte särskilt hög hyra om det inte är en liten 1a/2a.

Och det är inte så att det är en lag på att lägenheter stiger i värde bara för att de gjort det de senaste 20 åren, det kan mycket väl bli en nedgång, dvs det är en risk för föräldrarna (även om den inte så stor med tanke på bostadsbristen).

De säger ju även att de ska stå för renovering?

Förutom de inledande dumheter om att inte få vara skriven i lägenheten och begränsning av möbler låter det som ett helt ok upplägg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."