Zotac släpper Titan X Arcticstorm med kombinerad luft- och vattenkylning

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Zotac släpper Titan X Arcticstorm med kombinerad luft- och vattenkylning

På datormässan Computex släpps något så ovanligt som ett skräddarsytt Geforce GTX Titan X med hybridkylning, som fungerar med såväl luft som vatten.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Ful backplate

*negativ*

i9-7920X Delid 4.7 GHz | 32GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 2x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
CheeseBay
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Teddis:

Ful backplate

*negativ*

Tycker faktiskt den var lite häftigt ändå

Chassi: Enthoo Evolv ATX |
Kylare: Corsair H110i GT | CPU: i7 6700K@4,7Ghz | GPU: EVGA GTX 1080 Classified | Moderkort: ASUS Sabertooth Z170 S | Minne: 16GB HyperX Fury 2133Mhz | Hårddisk: 2xSamsung 850 EVO 250GB RAID 0 | Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2013

Men vad är det för backplate

| i7 6700K | R9 390 8GB | Supernova G2 1000W | 16GB 2133MHz DDR4 | ASUS Z170-A | OCZ ARC 100 480GB | NZXT S340 | ASUS VG248QE | Apple Cinema Display | Sennheiser G4ME Zero | ATH-M50 | Sony h.ear on 2 Mini | Razer DeathAdder Chroma | Xtrfy XG1-R LED | Lenovo T430 | Asus 5755G | HP EB 840 | MacBook Pro 2015 | Sony Xperia XZ1 | OnePlus 2 | iPad 2 |

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Ethics:

Men vad är det för backplate

Köp en från EK då Silver / svart eller någon annan.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Tycker det är så konstig lösning med hybrid-kort ändå. Antingen får man luftkylning som antagligen är mindre effektiv med tanke på luftfickan i vattenblocket, eller så får man ett vattenkylt grafikkort som likförbannat har fläktar på sig.

Jag har svårt att se målgruppen, det är varken svårt eller dyrt att hitta ett vettigt fullcoverblock till ett Titan X om man ändå ska inhandla en loop. Och har man redan en loop så köper man nog inte en hybrid?

Vet inte om detta är ett speciellt bra tecken heller;

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Om man kunde köra luft + vatten samtidigt kunde det ju varit något, annars är det ju bättre att bestämma från början hur man vill kyla kortet.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av JaZid:

Tycker det är så konstig lösning med hybrid-kort ändå. Antingen får man luftkylning som antagligen är mindre effektiv med tanke på luftfickan i vattenblocket, eller så får man ett vattenkylt grafikkort som likförbannat har fläktar på sig.

Jag har svårt att se målgruppen, det är varken svårt eller dyrt att hitta ett vettigt fullcoverblock till ett Titan X om man ändå ska inhandla en loop. Och har man redan en loop så köper man nog inte en hybrid?

Tycker inte att detta är ett speciellt bra tecken heller;

http://i.gyazo.com/bba38a47e038298d90186d65d0ea1926.png

Kanske om man är som mig (fast med mer pengar)
Hade jag haft en dator som saknat vattenkylning fast jag visste att jag skulle skaffa det senare skulle jag absolut kunna tänka mig denna lösningen. Jag bryr mig inte direkt om hur datorn ser ut innuti.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Har inte Asus gjort ett liknande kort? Poseidon 780 och 980.

https://www.komplett.se/asus-geforce-rog-poseidon-gtx-980-4gb...

Det här är liksom inget nytt, men jag håller med de föregående kommentarerna, är det inte väldigt onödigt? jag menar det är ju en mindre effektiv vattenkylare eftersom den inte kan kyla ner vrm och vram, tror jag. Och en sämre luft kylare eftersom den inte har så bra värme ledning från grafikprocessorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

asså den där backplaten..

"PUSH THE LIMIT (of your wallet)"

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hade jag haft en dator som saknat vattenkylning fast jag visste att jag skulle skaffa det senare skulle jag absolut kunna tänka mig denna lösningen. Jag bryr mig inte direkt om hur datorn ser ut innuti.

Om man går efter hur hybridkort sett ut tidigare, så får man ett kort som är 2-3000 SEK dyrare än en standardvariant inklusive eftermarknadsblock. Det sistnämnda är en kombination som då är både billigare och presterar bättre under vatten.

Varför man inte skulle köpa ett fullcoverblock samtidigt som man köper resten av loopen är något jag inte förstår. Särskilt inte med dagens detaljerade monteringsanvisningar och tillverkares generösa garantier.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hm … fast då kan man ju köpa ett vanligt Titan X och sedan köpa block när man väl ska vattenkyla. Man har både pengarna och kunskapen som krävs för det om man tänker lägga 11 000 spänn på ett Titan X och åtskilliga tusenlappar på en vattenloop. Det blir dessutom billigare än att köpa ett hybridkort à la Zotac.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av JaZid:

Om man går efter hur hybridkort sett ut tidigare, så får man ett kort som är 2-3000 SEK dyrare än en standardvariant inklusive eftermarknadsblock. Det sistnämnda är en kombination som då är både billigare och presterar bättre under vatten.

Varför man inte skulle köpa ett fullcoverblock samtidigt som man köper resten av loopen är något jag inte förstår. Särskilt inte med dagens detaljerade monteringsanvisningar och tillverkares generösa garantier.

Lite smidigare att slippa tänka på block när det redan sitter och pengar spelar antagligen ingen större roll för folk som kan tänka sig Titan x.

Skrivet av Alling:

Hm … fast då kan man ju köpa ett vanligt Titan X och sedan köpa block när man väl ska vattenkyla. Man har både pengarna och kunskapen som krävs för det om man tänker lägga 11 000 spänn på ett Titan X och åtskilliga tusenlappar på en vattenloop. Det blir dessutom billigare än att köpa ett hybridkort à la Zotac.

Läs det jag skrev till JAZID.

Men jag är som sagt ingen spekulant av TITANx men skulle antagligen kunna vara intresserad av något som detta om jag nu ville lägga de pengarna på en liten GPU. Ni har säkert rätt i att det blir en bättre lösning att köpa ett vanligt block dock. Hybrider är ju sällan optimala utan bara Ok på båda delar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Hur kan det komma sig att Zotac får sälja Titan kort med egen kylare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Grafikkort med den här typen av kylning har jag aldrig begripit varför det finns.

Dom som vill ha vattenkylda grafikkort vill ha enbart heltäckande vattenblock utan några fläktar!

Skulle tro om nån tillverkare hade en modell med nått bra tredjeparts vattenblock monterade vid leverans så skulle det bli ganska populärt, men detta är ju bara mehe...

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av RazerEdge:

För att de säljer så helvetes mycket grafikkort?

Chassie: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair GS800 MoBo: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel Core i5 2500K Mem: 16GB Corsair VengeanceLP 1600MHz GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H70Core

SSD/HDD: Corsair Force 3 SSD 120GB (System) / MX100 512GB (Lagring/Spel) 1TB WD (Backup)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av CynXen:

För att de säljer så helvetes mycket grafikkort?

Så det är ok att ge specifika eftermarknads tillverkare rättigheter till kortet? Fria tyglar för alla eller ingen imo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av RazerEdge:

Gissar att dom börjar öppna upp för customlösningar i det fall AMD's "halo-kort" (vad det nu kommer heta i slutändan) knäpper Titan X på näsan, då kan bättre kylare göra att högre klockade varianter kan säljas.

Dessutom har ju även evga fått sälja titan x med egen kylare (hydro copper).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av RazerEdge:

Så det är ok att ge specifika eftermarknads tillverkare rättigheter till kortet? Fria tyglar för alla eller ingen imo.

Det ges ibland fördelar till tredjepartstillverkare som inte håller på med konkurrentens grafikchip. Ex EVGA's SuperClocked Titan X. Jag förstår hur det känns rätt från Nvidias synpunkt.

i9-7920X Delid 4.7 GHz | 32GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 2x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av RazerEdge:

Det har jag aldrig sagt, men du undrade ju hur det kunde komma sig och du fick ett troligt svar på frågan.

Chassie: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair GS800 MoBo: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel Core i5 2500K Mem: 16GB Corsair VengeanceLP 1600MHz GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H70Core

SSD/HDD: Corsair Force 3 SSD 120GB (System) / MX100 512GB (Lagring/Spel) 1TB WD (Backup)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av JaZid:

Haha ja eller hur, svårt att välja där. Antingen ett hybridkort, eller så köper man stock kort + block + rad + nipplar + fläktar för samma pengar

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av RazerEdge:

Kanske för att de är bäst på grafikkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012

Denna kombinerat med fractal design vattenpaket för de som vill prova på kan ju va en idé...

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define Mini C•
•Swift PG248Q•G Pro•G433•G840XL•
•+X•

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Apr 2010

Med tanke på hur Zotacs OC gick till med 980 och 970 så är jag faktiskt väldigt skeptiskt, men de kanske har tagit bort kravet att använda deras egen OC tool.

Skrivet av Herr Andersson:

Kanske för att de är bäst på grafikkort?

Går att diskutera

Citera så hittar jag ditt svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Den som vill köra vatten kör på det, den som vill köra luft kör istället på det.
På det sättet så är dom enda som skulle välja en sådan här hybrid dom som står och velar, eller tänker
"jag kanske kommer köra vatten en vacker dag".
Jag tror dock att den målgruppen är oerhört liten.
/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"
Sitter på en Asus-fri dator.