Permalänk
Medlem

Problem med usb minne

Hej,

Har ett usb minne på 64 Gb som tidigare suttit i en box från canal digital. På senare tid så har boxen bara lämnat ifrån sig ett felmeddelande som försvann när jag tog ur det ur boxen och boxen började då fungera. Pluggade i minnet igen och bilden försvann och samma felmeddelande kom igen.

Provade att sätta minnet i en laptop och då visas den som enhet under Enheter och skrivare men den kommer inte upp som enhet i Dator.

Anledningen till att jag satte det i laptopen va att jag tänkte prova att formatera det gör att sen sätta det i boxen och prova om det funkar då.

Någon som har någon idé om hur jag kan få upp usb minnet som en enhet?

PS om den här tråden ligger i fel avdelning så får administration gärna flytta den

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem

Minnet kan ju ha gått sönder.
Om det är helt men "låst" så prova att radera alla partitioner på det och skapa en ny och formatera sedan om det, ett bra verktyg för att hantera trillskande lagringsenheter är gparted som är mycket mer kraftfullt än det du kan göra i win.
http://gparted.org/

Om du vill hålla på med win så kolla då på diskpart i en kommandotolk för det är mer kraftfullt än de grafiska verktygen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Minnet kan ju ha gått sönder.
Om det är helt men "låst" så prova att radera alla partitioner på det och skapa en ny och formatera sedan om det, ett bra verktyg för att hantera trillskande lagringsenheter är gparted som är mycket mer kraftfullt än det du kan göra i win.
http://gparted.org/

Om du vill hålla på med win så kolla då på diskpart i en kommandotolk för det är mer kraftfullt än de grafiska verktygen.

Tack för tipset, ska ta och ladda hem det där. Boxen verkar ju kunna se storlek och så på minnet så antar att det inte är helt trasigt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec Nu har mrqaffe redan givit dig bra råd men jag lägger till några tips om hur man använder diskpart i en kommandotolk (cmd)

Klicka på Start nere till vänster på skrivbordet och skriv cmd, högerklicka på sökresultatet och välj Kör som administratör.

Om du scrollar ner en bit på denna sida ser du en liten guide som beskriver hur man formaterar ett USB minne med hjälp av cmd http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@FlashTec Nu har mrqaffe redan givit dig bra råd men jag lägger till några tips om hur man använder diskpart i en kommandotolk (cmd)

Klicka på Start nere till vänster på skrivbordet och skriv cmd, högerklicka på sökresultatet och välj Kör som administratör.

Om du scrollar ner en bit på denna sida ser du en liten guide som beskriver hur man formaterar ett USB minne med hjälp av cmd http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

Då jag inte riktigt förstod mig på det där med Gpart så gav mig på ett test av diskpart istället men efter jag ställt usb minnet som aktivt så säger den bara att mediet är skrivskyddat, några ideér?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Då jag inte riktigt förstod mig på det där med Gpart så gav mig på ett test av diskpart istället men efter jag ställt usb minnet som aktivt så säger den bara att mediet är skrivskyddat, några ideér?

Det finns en skrivskyddsknapp på en del minnen men det kan även ha gått sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en skrivskyddsknapp på en del minnen men det kan även ha gått sönder.
http://cdn.makeuseof.com/wp-content/uploads/2013/05/usb-switch.jpg?e9e2bc

Det verkar inte finnas någon skrivskyddsknapp men om man kollar på bilden

Så Windows fattar ju att den både är en lagringsenhet och att den har 30 Gb, tar tillbaka att det va ett 64Gb som jag skrev i inledande tråden. Men däremot så står det att det är MBR och det blir jag lite tveksam till varför det står så, eller ska det vara så?

Edit: Vet inte varför bilden blev så liten

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Det verkar inte finnas någon skrivskyddsknapp men om man kollar på bilden

http://s5.postimg.org/mw4er127b/usbminne.jpg

Så Windows fattar ju att den både är en lagringsenhet och att den har 30 Gb, tar tillbaka att det va ett 64Gb som jag skrev i inledande tråden. Men däremot så står det att det är MBR och det blir jag lite tveksam till varför det står så, eller ska det vara så?

Edit: Vet inte varför bilden blev så liten

MBR är det partitioneringssystem som använts och det ska inte vara nått problem på ett litet minne, det är när man passerar 2 Tbyte man måste gå över till GPT, men bios kan inte boota från GPT utan det krävs efi för att bli bootbart med GPT

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@FlashTec Jag är osäker om detta fixar problemet men om inget annat fungerar så kan du testa att ändra i Registret som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=-pNZhuO9Aw0

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Prova HP format tool det brukar funka till det mesta i formatering svag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@FlashTec Jag är osäker om detta fixar problemet men om inget annat fungerar så kan du testa att ändra i Registret som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=-pNZhuO9Aw0

Kan inte göra det för att nyckelvärdet Writeprotect inte existerar i mitt register

Skrivet av fax110:

Prova HP format tool det brukar funka till det mesta i formatering svag.

Får inte upp usbminnet som en enhet i det programmet så det funkar inte heller.

Lutar nog mest åt att mrqaffe haft rätt från början, verkar som att sandisk av någon idiotisk anledning låser usbminnet om det blir något fel på det för att hindra förlust av data eller nåt, lite moment 22 över det hela.

Kör ett program som heter EaseUS Partion Master nu och kör ett surface test på minnet, några bad sectors har hittats

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Kan inte göra det för att nyckelvärdet Writeprotect inte existerar i mitt register

Får inte upp usbminnet som en enhet i det programmet så det funkar inte heller.

Lutar nog mest åt att mrqaffe haft rätt från början, verkar som att sandisk av någon idiotisk anledning låser usbminnet om det blir något fel på det för att hindra förlust av data eller nåt, lite moment 22 över det hela.

Kör ett program som heter EaseUS Partion Master nu och kör ett surface test på minnet, några bad sectors har hittats

Det kan ju vara så att minnet är utslitet, man tar ju de kretsar som inte duger till ssder idag för att göra usbminnen eftersom det inte skrivs lika mycket till dem, men cellerna slits ju ut ändå och de kan dessutom påverkas av tex esd eller andra yttre "elfel"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara så att minnet är utslitet, man tar ju de kretsar som inte duger till ssder idag för att göra usbminnen eftersom det inte skrivs lika mycket till dem, men cellerna slits ju ut ändå och de kan dessutom påverkas av tex esd eller andra yttre "elfel"

Jo det är sant, fick tipset av canal digital att skaffa en extern hårddisk med egen strömkälla istället för ökad stabilitet

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Jo det är sant, fick tipset av canal digital att skaffa en extern hårddisk med egen strömkälla istället för ökad stabilitet

Ja usbminnen är det som tål minst, ska du spela in film på det bör du ha en usbssd eller en vanlig hdd om det ska skrivas relativt mycket till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.