Windows 10 lanseras i juli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Då borde det ju krävas att man skapar ett USB minne? Eller tänkte den ladda in hela installationen i RAM minnet på något sätt?

Nej något USB-minne krävs inte. Så här ser valet ut. Om du väljer att inte behålla någonting blir det en ren installation.

Skrivet av anon127948:

Win10 kommer med en massa metro appar men du kan inte uppdatera dessa utan MS konto, men inte heller ta bort de. Om du kör med MS konto så blir saker automatiskt "uppbackade" till molnet. Det hela får ju android att se ut som om den bryr sig om användarnas privatliv och data.

Många fel där. Du kan ta bort alla appar och du har själv full kontroll på vad du vill synkronisera med ett Microsoft konto.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Så det släpps på riktigt i Oktober?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag byter så fort UNIXonar fixat drivrutiner till Windows 10.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det blir Windows 10 dag 1.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Mainman:

Windows 7 fungerade väl nästan utmärkt direkt när det släpptes eller har jag bara glömt om det var problem?

Ja jävlar vad Gates och NSA kommer gå igenom dina mail och sökhistorik. Du kan inte känna dig säker!!

Eller..?

Körde inte sjuan vid släpp men åttan fungerade riktigt bra så det går nog åt rätt håll med den saken.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Verminator:

Kommer avvakta med bytet.

Det lär garanterat vara en hel del strul i början när ett nytt OS lanserats. Och detta oavsett hur lång tid de har haft på sig för testning och dylikt.

Jag kommer att uppdatera direkt, jag tror på Microsoft.

Man har ju hela semstern på sig att felsöka också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej något USB-minne krävs inte. Så här ser valet ut. Om du väljer att inte behålla någonting blir det en ren installation.

http://cdn.ilovefreesoftware.com/wp-content/uploads/2014/10/choose-what-to-save-windows-10-setup.png

Har du någon info om hur man gör om man t.ex. byter SSD och skall göra en nyinstallation?
Måste man då köra in sin W8 först och sedan uppdatera den?

Får verkligen hoppas man får ett alternativ med iso och nyckel om man är berättigad till gratis W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du kommer få det via Windows Update. Installera det som en större Windows Update-patch, vänta 30 minuter. Klart.

Är just detta som inte verkar så Intressant, vill kunna ladda ner en ISO och göra en bootbar sticka och köra ren nyinstallation.
Annars får man nog ändå överväga att köpa Windows 10.

Man kan dock uppgradera för att kolla om saker och ting funkar först..

Sen får man ju hoppas att det inte finns några krav på MS konto, och att det är lätt att hoppa över det tramset

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Har du någon info om hur man gör om man t.ex. byter SSD och skall göra en nyinstallation?
Måste man då köra in sin W8 först och sedan uppdatera den?

Får verkligen hoppas man får ett alternativ med iso och nyckel om man är berättigad till gratis W10.

Just de här detaljerna är fortfarande lite oklara, mer information om hur det kommer gå till är utlovat inom kort.

Skrivet av ggustavsson:

Är just detta som inte verkar så Intressant, vill kunna ladda ner en ISO och göra en bootbar sticka och köra ren nyinstallation.
Annars får man nog ändå överväga att köpa Windows 10.

Man kan dock uppgradera för att kolla om saker och ting funkar först..

Allt det där kunde man göra när man uppgraderade från Windows 7 till Windows 8, så jag räknar med att det går nu med. Fast detaljerna är lite oklara.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag ska uppdatera mina datorer och alla jag känner som har datorer kommer jag tvinga på en uppdatering med

Blir det inte dags för dig att skriva en ny guide med "106 anledningar till varför Windows 10 krossar Win 8.1"

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Blir det inte dags för dig att skriva en ny guide med "106 anledningar till varför Windows 10 krossar Win 8.1"

Jag skulle börjat med den för länge sen i så fall och hostat den på någon annan site eftersom att Sweclockers inte låter mig göra det här. Men man vet aldrig...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag skulle börjat med den för länge sen i så fall och hostat den på någon annan site eftersom att Sweclockers inte låter mig göra det här. Men man vet aldrig...

Vad i hel...? Men din tråd om 8.1 får vara kvar?

Edit: Såg Jacobs inlägg i den tråden. Riktigt dåligt...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Får man behålla sin retail-nyckel om en uppdaterar från W7 Retail?? Eller kommer den nedgraderas till en OEM-version i W10? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Get-AppxPackage -AllUsers | Remove-AppxPackage

Någon som vet om Windows 8'as kommando för att radera bloat-appar fungerar i Windows 10? Har inte hunnit testa detta.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Tycker inte om appar så kommer avstår uppdateringen.

Det är ungefär som att säga att man avstår internet för att man inte gillar gore.
Det är ingen som tvingar dig att ladda ner och använda appar.

Permalänk
Medlem

Vad kostar det efter ett år då? Om man kollar bilden i inslaget så känns det som att det kommer komma en prislapp efter det!?

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr bowen:

Vad kostar det efter ett år då? Om man kollar bilden i inslaget så känns det som att det kommer komma en prislapp efter det!?

Ingenting. Alla enheter som du uppdaterar det första året är sedan kostnadsfria för alltid och kommer uppdateras för alltid till den senaste versionen av Windows gratis. Det är vad Microsoft har lovat officiellt i alla fall.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Det är ungefär som att säga att man avstår internet för att man inte gillar gore.
Det är ingen som tvingar dig att ladda ner och använda appar.

Tycker bara att appar förstör Windows.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag har Windows 8.1 installerat just nu, vill absolut inte göra en uppgradering utan vill göra en ren installation. Får hoppas det dyker upp ISOs när det släpps istället.

Jag hoppas också att man kan ladda ner en officiell ISO från Microsoft och använda en giltig nyckel för Win7/8.x för att installera det direkt. Då blir det också mycket smidigare att ominstallera allt i framtiden, än om man först måste installera Win7/8.x för att uppdatera till Win10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Jag hoppas också att man kan ladda ner en officiell ISO från Microsoft och använda en giltig nyckel för Win7/8.x för att installera det direkt. Då blir det också mycket smidigare att ominstallera allt i framtiden, än om man först måste installera Win7/8.x för att uppdatera till Win10.

Man kan ju ladda hem en ISO för både Windows 7 och 8.1 från Microsoft så jag tror nog att det kommer gå med Windows 10 med. Förstår inte riktigt fokuset på att allt ska göras via ISO dock, en ren installation är en ren installation oavsett om det installerats via ISO eller uppgradering.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Soft. Blir lätt att uppgradera till Win 10 så fort det släpps. Första OSet jag köpt någonsin sen Windows 98.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Hur kommer mina W7/8 nycklar påverkas när jag uppgraderar till W10, kommer de bli omvandlade till W10 nycklar?

Om jag installerar om en burk, måste jag installera W7/8 först, och sedan uppdatera till W10?

Permalänk

Har också haft betan instalerad på några burkar. Tycker det blivit bättre och bättre hela tiden med varje ny build som kommit ! Trevligt att det nu också finns nvidia drivisar också ! Kommer nog skaffa en kopia av detta !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

Enda anledningen till att jag kommer att byta till Win10 är Dx12 . Dessutom så kommer jag att köpa direkt då jag sitter på OEM och vill gärna ha originalet för att installera i annan dator.

Permalänk
Snusfri

Kommer garanterat att uppgradera så fort det blir möjligt på gaming/ws-burken, laptopen och Lumia 1520.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Enda anledningen till att jag kommer att byta till Win10 är Dx12 . Dessutom så kommer jag att köpa direkt då jag sitter på OEM och vill gärna ha originalet för att installera i annan dator.

Det krävs inte mer än en bra anledning

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Nice. då förväntar jag mig en ny Surface lagom till Ny-dator-inhandlingen i augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man kan ju ladda hem en ISO för både Windows 7 och 8.1 från Microsoft så jag tror nog att det kommer gå med Windows 10 med. Förstår inte riktigt fokuset på att allt ska göras via ISO dock, en ren installation är en ren installation oavsett om det installerats via ISO eller uppgradering.

De officiella ISO-filerna från Microsoft gäller väl dock inte OEM?

För min del är den stora fördelen med ISO för Windows 10 att man kan ominstallera det direkt utan att behöva installera Windows 7 eller 8.x först.

Permalänk
Medlem

Massa UI problem fortfarande som måste fixas. Blir kul att se om de hinner.

Skrivet av strejf:

Man kan ju ladda hem en ISO för både Windows 7 och 8.1 från Microsoft så jag tror nog att det kommer gå med Windows 10 med. Förstår inte riktigt fokuset på att allt ska göras via ISO dock, en ren installation är en ren installation oavsett om det installerats via ISO eller uppgradering.

Jag kan INTE ladda ner en en-US ISO från Microsoft hur mycket jag än försöker och det har jag fått skaffa på annat håll. Att köra en uppgradering istället för att göra en ny installation för mig tar mycket mer plats på hårddisken även om man tar bort all skit och Windows.old som blir kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man kan ju ladda hem en ISO för både Windows 7 och 8.1 från Microsoft så jag tror nog att det kommer gå med Windows 10 med. Förstår inte riktigt fokuset på att allt ska göras via ISO dock, en ren installation är en ren installation oavsett om det installerats via ISO eller uppgradering.

En skillnad är att det (hittills iaf) inte varit möjligt att uppgradera från en 32bits installation till en 64bits, jag har två system där inte allt systemminne blir utnyttjat av den orsaken (ja det samt att jag varit för lat för att installera om från 64 bits media).

Visa signatur

/havoc