Permalänk
Medlem

Hjälp med vattenkylning för nybörjare!

Tjena tjena!

Det är dags att införskaffa nya datorkomponenter och tanken är att börja lära mig överklocka grejerna då jag börjat få upp intresset för dessa bitarna inom datorvärlden.
Utöver det har jag velat "snygga till" datorn med lite belysning och vattenkylning därtill, vilket tar mig till det jag behöver hjälp med;

Vad och var bör jag införskaffa för att få tag på effektiv samt snygg vattenkylning till ett HAF-X MasterCooler chassi, det jag främst kommer behöva kyla är ju självklart CPU & GPU. Har ni några tips på hur jag ska bygga ihop det?
(Vill helst ha ett resultat av tjocka tuber med blodröd färgad vätska, har som sagt var stort utrymme i chassit för att piffa upp den utseende mässigt).

CPU: Intel i7 5820k 3,3 Ghz 15mb
GPU: Gigabyte GeFOrce GTX 970 Gaming G1

Stort tack på förhand,
Ghazzy

Permalänk
Medlem

Du vill inte färga vätskan.
Ta färgade tuber eller slang istället, det ger mycket mindre problem.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Okej, då jag gärna lär mig mer om detta, kan du förklara vad det är för problem jag undviker med färglös vätska med färgade tuber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhazzyTV:

Okej, då jag gärna lär mig mer om detta, kan du förklara vad det är för problem jag undviker med färglös vätska med färgade tuber?

Risken att det bildas fällningar som sätter sig i block/radiator. Färgerna kan brytas ner eller reagera med andra saker i vätskan och på så sätt bilda skit. Löses enklast genom att du helt enkelt bara kör med avjonat vatten och lite tillsats för att minska algtillväxt samt korrotion. Köp vattnet på macken/ICA, mkt billigare än de som datorbutikerna säljer

Permalänk
Medlem

Strålande, då vet jag det!

Problemet kvarstår att jag inte har den blekaste vad det är för delar jag behöver, hur jag ska montera dem och var jag kan få tag på rätt saker för det resultatet jag är ute efter. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhazzyTV:

Strålande, då vet jag det!

Problemet kvarstår att jag inte har den blekaste vad det är för delar jag behöver, hur jag ska montera dem och var jag kan få tag på rätt saker för det resultatet jag är ute efter. :S

För så basic frågor hänvisar jag dig till den här tråden, den är ett mycket bra ställe att börja. Läs igenom den noggrannt så slipper vi få 1 miljon trådar om samma sak

Permalänk
Medlem

Tar mig en titt, medans jag läser igenom det kan någon rekommendera vad och var jag kan göra mina inköp för just chassit: Haf-X mastercooler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhazzyTV:

Tar mig en titt, medans jag läser igenom det kan någon rekommendera vad och var jag kan göra mina inköp för just chassit: Haf-X mastercooler?

Om du syftar på vart du ska köpa allt så skulle jag säga:

Det du behöver (kort och gott) är följande:

  • Pump - D5 är att rekommendera

  • Reservoar - som pumpen kan ta vatten från. Finns även pump- och reservoarcombos.

  • Radiator - med tillhörande radiatorfläktar. EK och Alphacool har schyssta radiatorer. Fläktar finns det t ex Scythe, Corsair, NB, etc.

  • Vattenblock - för CPU och GPU. Här gäller det väl att lista ut vad du gillar. Jag personligen kör med EK CSQ Nickel och Plexi.

  • Nipplar - du behöver 2 st per del som du har i din loop eftersom det ska sitta en vid in och ut på varje ställe. Kompressionvarianten är att föredra!

  • Slang - säger sig självt. Välj dock samma storlek på nipplar och slang.

  • Adapters/vinklar - kan vara gött att ha ett par 45- och 90-gradersvinklar för att kunna dra snyggare slangar.

  • Kylmedie - jag kör med en limegrönfärgad vätska från EK. Att det ska förstöra dina vattenkylningsdelar skulle jag ta med en nypa salt. Spelar roll vad det är för färg/blandning och vilket märke. Jag har aldrig haft något som helst problem, men absolut har vissa andra upplevt problem! Jag säger som med att jag dricker Pepsi Max - vatten hade väl varit ännu nyttigare, men man måste ju också få njuta lite!

Nu drog jag bara detta lite snabbt, men det är iallafall en start

EDIT: Angående ditt chassi så ska du iallafall få in en 360-radiator i taket. Alternativt en 120-radiator med, sen efter det måste det nog moddas lite. Så fram med din dremel och BÖRJA KAPA!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Ska du kyla både cpu och gpu så ska du ha två stycken 240mm radiatorer enligt mig. Alternativt en 360mm och en 120mm. I haf x så kan du montera en 360mm i toppen och sedan en 120mm där bak utan att modda.

Permalänk
Medlem

Kanonens, tyvärr varit upptagen med min stream så inte hunnit gå igenom hela länken med basinfo jag fick länkat tidigare, kommer fortsätta så fort jag får tid och gå igenom rekommenderade produkterna här ovan, stort tack för all hjälp!
Om ni har fler tips / tricks är det bara att skjuta på

Har ni tips på moddning för att styla till datorn samt mätare för kylningen till att ha i fronten på datorn hade det varit strålande!

Återigen, stort tack <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhazzyTV:

Kanonens, tyvärr varit upptagen med min stream så inte hunnit gå igenom hela länken med basinfo jag fick länkat tidigare, kommer fortsätta så fort jag får tid och gå igenom rekommenderade produkterna här ovan, stort tack för all hjälp!
Om ni har fler tips / tricks är det bara att skjuta på

Har ni tips på moddning för att styla till datorn samt mätare för kylningen till att ha i fronten på datorn hade det varit strålande!

Återigen, stort tack <3

behöver du ljus så kan jag rekommendera http://www.icemodz.com/#!/Single-Color-LED-Strip-choose-size-.... använder själv en ganska lång sådan, gick på $30 med frakt. har en 3-pin som är inkopplad i mitt moderkort och jag kan då kontrollera styrkan på ljuset genom AI Suite, mycket smidigt.

vad gäller färgad slang så skulle jag rekommendera att du köper färgad vätska istället. visst, det blir dyrare och kan eventuellt bli lite problem men det är klart snyggare. färgad slang är helt enkelt inte samma sak som att se vätskan på riktigt. ångrar själv att jag valde genomskinlig vätska och vit slang men har svårt att motivera 500kr för att byta till genomskinlig slang och vit vätska.

Permalänk
Inaktiv

Cooling stuff har i regel bra priser men har dom inte varan i lager får du vara bered på en lång väntan, 3-4 sista gångerna jag handlat där har det tagit 3 veckor eller mera att få prylarna jag beställt. Aquatuning har både stort utbud och ofta delarna i lager vilket gör att man får sin beställning inom en vecka. Inet har också vattenkylningprylar och bra priser men bäst erfarenhet har jag från Aquatuning när man sammantaget tittar på utbud, priser och leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Cooling stuff har i regel bra priser men har dom inte varan i lager får du vara bered på en lång väntan, 3-4 sista gångerna jag handlat där har det tagit 3 veckor eller mera att få prylarna jag beställt. Aquatuning har både stort utbud och ofta delarna i lager vilket gör att man får sin beställning inom en vecka. Inet har också vattenkylningprylar och bra priser men bäst erfarenhet har jag från Aquatuning när man sammantaget tittar på utbud, priser och leveranstid.

min erfarenhet av coolingstuff är den motsatta, mycket snabba leveranser på produkter med tanke på att de inte finns i lager. oftast under en vecka. säger inte att dina erfarenheter är felaktiga men ville bara säga att det kanske inte alltid är som du beskriver. jag handlade där senast i januari dock, så det kanske har ändrat sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av versions:

min erfarenhet av coolingstuff är den motsatta, mycket snabba leveranser på produkter med tanke på att de inte finns i lager. oftast under en vecka. säger inte att dina erfarenheter är felaktiga men ville bara säga att det kanske inte alltid är som du beskriver. jag handlade där senast i januari dock, så det kanske har ändrat sig.

Har handlat där sen 2011 och det har definitivt ändrat sig, till det sämre. Har aldrig påstått att det ALLTID är sena leveranser men vid mina 3 senaste har det varit det och nu är det färdighandlat där för min del, säger man att leveranstiden är 1-3 veckor är det värdelöst att det återkommande ska ta 3 veckor eller mer att få prylarna.

Permalänk
Medlem

Cooling Stuff kan ta lite extra tid då Arthur ständigt verkar ha tusen saker för sig samtidigt, men jag brukar främst handla från honom om jag vill specialbeställa saker. Han tar in allt han kan åt en

Och jag nämnde ju tidigare Aquatuning och Coolerkit med, men tänkte bara hinta dig om att om det är så du är ute efter EK så har inte Aquatuning det i sina lager.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Arthur kommer ej ha bra support eller kundkontakt tills den nya hemsidan öppnat. Jag vet eftersom jag har haft personlig konversation med honom.

Permalänk
Medlem

Tackar för all hjälp kommer ta en titt på allt när lönen trillar in för inköp och montering <3