Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Blir inte det mer oexakt än att ta till "oändligheten" som i tabellen? Asso blir 9 i vilket fall men är inte 9,12 mer exakt från tabellvärdet med 4 decimalen än att ta integralen mellan 86 och 10xsd på medelvärdet?
Kritiserar inte tänker bara varför aproximera oändligheten med 10xsd om man har tabell?

Troligtvis, men tom matte 4 har du inga sådana tabeller vid provet, däremot har du grafräknare vid sådana uppgifter....

Dessutom, enligt min mattelärare, approximerar man "slutet" av en normalfördelning vid 10x standardavvikelse.
Kanske är detta en allmän regel inom matte som man inte har en förklaring för, lite som 50^0 = 1, kanske sa hon det för att vid de tal som vi (Ma4) räknar med så räcker 10x standardavvikelse.

Vad vi fick på nationella:
http://www5.edusci.umu.se/np/np-prov/FORMELSAMLING-4.pdf

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creutzer:

Här har du ett tips för fråga 1 (om du nu inte har tillgång på en z-tabell på slutprovet!).

http://www.matteboken.se/lektioner/matte-2/statistik/normalfo...

m=medelvärde=80 och rå=standardavvikelsen=3.

Inom m+rå så har du 68 % av alla bullar, dvs mellan 77 och 83 g

inom m+2*rå så har du 95 % av alla bullar, dvs mellan 74 och 86g.

Eftersom frågan är hur många bullar som är över 86g så är svaret 2.5 % av alla bullar (2.5 % av bullarna väger mindre än 74g).

400*0.025=10 bullar.

Tack för svaret, alla svar jag har sätt är mellan 9-10 bullar så det borde stämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Kan man kanske göra, jag skulle ha gjort en integral mellan 86 och 80+10xstandardavvikelsen med f(x) som bilden nedan,
tagit det värdet gånger 400 vilket ger 9,10000000 dvs ung 9 bullar....

http://upload.wikimedia.org/math/3/4/0/34080cb5cf74a87f626c540372f222c0.png

Som sagt får du dock bättre imorgon om inte @phz gör sin magi på samma sätt som han gör i matematiktråden??

Till TS: Matematiktråden: #15441759

Ni alla verkar ha samma svar 9-10 bullar, men jag ska försöka maila läraren efter facit och vänta på ditt svar till imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creutzer:

Absolut! Om man nu har tillgång på en z-tabell kan man vara mer exakt. Om man inte har det utgår jag från att man använder sig av metoden jag beskrev.

Beror väl helt på vilken nivå slutprovet är på antar jag.

Vi får ingen z-tabell, det ända man får är en formelsamling med formerlna som finns där kan man redan till 95%

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Hej alla.

Jag håller på att öva till slutprov och har fastnat. Så jag vänder mig till forumet. Jag är inte den bästa på matte så jag kulle uppskatta steg för steg och förklaringar.

Fråga1:

för att kontrollera att alla kanelsnäckor som bakas på ett bageri väger ungefär lika mycket vägs kanelsnäckorna. Det visar sig att vikterna är normalfördelade med medelvikten 80 gram och standardavvikelse 3gram.

hur många kanelsnäckor kan förväntas väga mer än 86gram, om man en dag bakar 400 kanelsnäckor?

Fråga2:

Fråga B är en bild med en fråga.

http://imgur.com/nceS7lQ

Bestäm vinkeln V.

Jag skulle uppskatta all hjälp.

Tack

Får du använda formelsamling under provet? Annars finns det en sats du behöver lära dig utantill för att lösa fråga 2.

EDIT: Såg att du skrev att formelsamling är ok. Titta då på randvinkelsatsen. Den används för att lösa andra frågan.

Permalänk
Avstängd

Man får ju en standardavvikelse graf på formelbladet så är bara kolla på den så löser det sig

Ang fråga 2 så ska du titta på randvinkelsatsen. Den ger att M = 2v vilket alltså ger att v = 60/2 = 30 grader eftersom CMA triangeln är liksidig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Troligtvis, men tom matte 4 har du inga sådana tabeller vid provet, däremot har du grafräknare vid sådana uppgifter....

Dessutom, enligt min mattelärare, approximerar man "slutet" av en normalfördelning vid 10x standardavvikelse.
Kanske är detta en allmän regel inom matte som man inte har en förklaring för, lite som 50^0 = 1, kanske sa hon det för att vid de tal som vi (Ma4) räknar med så räcker 10x standardavvikelse.

Vad vi fick på nationella:
http://www5.edusci.umu.se/np/np-prov/FORMELSAMLING-4.pdf

Det finns en god förklaring för x^0 = 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Man får ju en standardavvikelse graf på formelbladet så är bara kolla på den så löser det sig

Ang fråga 2 så ska du titta på randvinkelsatsen. Den ger att M = 2v vilket alltså ger att v = 60/2 = 30 grader eftersom CMA triangeln är liksidig.

Tack för svaret jag lyckades få det till 30 grader, men jag var osäker på det. Men nu är jag säker till 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det finns en god förklaring för x^0 = 1.

Naturligtvis, och 1=(a^n)/(a^n)=a^(n−n)=a^0, men "god" förklaring?
Har sett härledningarna och massor med förklaringar, men fortfarande:

X^1 = X
X^2 = X*X
X^3 = X*X*X
X^0 = ?

@TsExi vill du fortfarande ha en komplett lösning på båda två eller har du fått tillräckligt?

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Naturligtvis, och 1=(a^n)/(a^n)=a^(n−n)=a^0, men "god" förklaring?
Har sett härledningarna och massor med förklaringar, men fortfarande:

X^1 = X
X^2 = X*X
X^3 = X*X*X
X^0 = ?

@TsExi vill du fortfarande ha en komplett lösning på båda två eller har du fått tillräckligt?

Jag tror att det räcker Creutzer hade en mycket bra förklaring och sedan fick jag rätt svar på fråga 2.

Men om jag har andra frågor innan provet, kan jag kontakta dig eller skriva i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Jag tror att det räcker Creutzer hade en mycket bra förklaring och sedan fick jag rätt svar på fråga 2.

Men om jag har andra frågor innan provet, kan jag kontakta dig eller skriva i tråden?

Rekommenderar dig att posta i #15441759

Jag, och många andra som är grymt mycket bättre, håller ett öga på den tråden så förhoppningsvis får du bra svar.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Naturligtvis, och 1=(a^n)/(a^n)=a^(n−n)=a^0, men "god" förklaring?
Har sett härledningarna och massor med förklaringar, men fortfarande:

X^1 = X
X^2 = X*X
X^3 = X*X*X
X^0 = ?

@TsExi vill du fortfarande ha en komplett lösning på båda två eller har du fått tillräckligt?

X^3 = X*X*X
X^2 = X*X
X^1 = X
X^0 = 1 då x^a / x^a = x / x som du redan visat. Jag tycker att det är en god förklaring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatomen123456:

Jag har snart slutprov i matt, jag sitter här övar på uppgifter jag fick av min lärare men nu har fastnat och behöver hjälp. Jag skulle vara tacksam för lösningar steg för steg med förklaring.

Fråga 2:

Två räta linjer har ekvationerna y = 2x +a och 2y-x=b , där a och b är konstanter. Anta att linjerna ska skära varandra i en punk som ligger på linjen y=3x. visa vilket samband som då måste gälla mellan a och b.

Detta är egentligen bara ett ekvationssystem med tre (linjärt oberoende) ekvationer och fyra obekanta, vilket gör att du kan bestämma tre variabler uttryckta i den fjärde. Lämpar sig för matrisberäkning om ni sysslat med sådant.

Om det inte är tänkt att lösas med matriser så är det bara att börja "skala av" variablerna en efter en. Räkna ut skärningspunkten mellan de två först givna ekvationerna. Det ger dig en x- och en y-koordinat för skärningspunkten, uttryckta i a och b. Stoppa in denna skärningspunkt i sambandet y = 3 x och förenkla, så får du ett samband mellan a och b som behöver gälla för att de tre linjerna ska skära i samma punkt.

Skrivet av Fatomen123456:

Fråga 2.
I ekvationen ax^2-a^2 x=-2 är a en positiv konstant. lös ekvationen och visa att vilka värden på a som ger två olika reella rötter

är svaret till fråga två?, x=a/2+rotenur (a^2/4 - 2/a)

x2=a/2-rotenur (a^2/4 - 2/a)

Det du skriver är lösningarna till andragradsekvationen, men de frågar efter när du får två distinkta reella lösningar. Det sätter krav på vilka värden a kan anta. När dyker imaginära tal upp? När får du två sammanfallande lösningar (dvs en "dubbelrot")?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TsExi:

Fråga2:

Fråga B är en bild med en fråga.

http://i.imgur.com/nceS7lQ.png

Bestäm vinkeln V.

Jag antar att denna bild försökt återskapas med Paint eller något liknande efter bästa förmåga?

Ska ellipsen vara en cirkel? Ska M i så fall vara cirkelns mittpunkt, eller är det en fokuspunkt i ellipsen? Ska AB vara lika lång som BC? Det känns som att det behövs en tydligare bild eller åtminstone information om vad de olika punkterna ska beteckna innan det går att börja lösa denna uppgift.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Rot- och kvotkriteriet ger ingen omedelbar information här, men du kan använda jämförelse med en annan passande serie.

  1. Ni bör ha tittat på serien
       Σ 1 ∕ n från n = 1 till ∞, p ∈ ℝ
    och sett när den är konvergent respektive divergent (fallet p = 1 kallas den "harmoniska serien").

  2. När n → ∞ så växer ln n förr eller senare långsammare än vilken positiv potens av n som helst.

Om du kan hitta en

  • konvergent serie som termvis dominerar din serie så kan du jämföra med denna för att visa att din serie är konvergent.

  • divergent serie som termvis domineras av din serie så kan du jämföra med denna för att visa att din serie är divergent.

Det finns flera sätt att nå samma svar (exempelvis integraltestet), men jämförelse med en känd serie är nog det som är tänkt att användas.

Okej men när man jämför brukar man jämföra med t.ex 1/n^2 som är konvergent men här kommer jag inte på något att jämföra med då man inte har 1 i täljaren t.ex utan ln(n)*x^2n. Därför känns det bökigare liksom.

Permalänk
Skrivet av phz:

Att formulera något är bara att skriva upp hur metoden ser ut och eventuellt används. Att härleda något är snarare att visa varför ett visst samband stämmer/fungerar.

Stort tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej men när man jämför brukar man jämföra med t.ex 1/n^2 som är konvergent men här kommer jag inte på något att jämföra med då man inte har 1 i täljaren t.ex utan ln(n)*x^2n. Därför känns det bökigare liksom.

Den serie du tittar på använde ju x = √3, vilket gav den förenklade termen ln n ∕ n². Den termen är ju dock större än 1 ∕ n² som du försökte jämföra med, så det ger i sig ingen information om dess konvergens — det säger bara att serien är större än en viss konvergent serie. Du behöver hitta en bättre serie att jämföra med.

  1. n⁴ ∕ n⁷ = 1 ∕ n^(vad?)

  2. Är serier från n = 1 till ∞ med följande termer konvergenta?

    • 1 ∕ n

    • 1 ∕ n³

    • 1 ∕ n^(3 ∕ 2)

    • 1 ∕ n^(1.1)

    • 1 ∕ n^(0.1)

    • 1 ∕ n^(0.9)

  3. För stora n, är ln n större eller mindre än följande termer?

    • n

    • n²

    • n¹⁰

    • n^(1 ∕ 2)

    • n^(1.01)

    • n^(0.01)

Det finns en enkel regel bakom varje separat numrerad punkt ovan som man bör ha koll på, vilket hjälper till med att hitta en "bra" serie att jämföra med.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Detta är egentligen bara ett ekvationssystem med tre (linjärt oberoende) ekvationer och fyra obekanta, vilket gör att du kan bestämma tre variabler uttryckta i den fjärde. Lämpar sig för matrisberäkning om ni sysslat med sådant.

Om det inte är tänkt att lösas med matriser så är det bara att börja "skala av" variablerna en efter en. Räkna ut skärningspunkten mellan de två först givna ekvationerna. Det ger dig en x- och en y-koordinat för skärningspunkten, uttryckta i a och b. Stoppa in denna skärningspunkt i sambandet y = 3 x och förenkla, så får du ett samband mellan a och b som behöver gälla för att de tre linjerna ska skära i samma punkt.

Det du skriver är lösningarna till andragradsekvationen, men de frågar efter när du får två distinkta reella lösningar. Det sätter krav på vilka värden a kan anta. När dyker imaginära tal upp? När får du två sammanfallande lösningar (dvs en "dubbelrot")?

Jag försökte verkligen att förstå vad du skrev men mitt huvud är blankt. Kan du snälla förklara steg för steg med siffror. Jag är hemskt för all besvär men jag har missat några månader av matte lektioner för min hälsa har inte varit det bästa.

Permalänk
Skrivet av phz:

Jag antar att denna bild försökt återskapas med Paint eller något liknande efter bästa förmåga?

Ska ellipsen vara en cirkel? Ska M i så fall vara cirkelns mittpunkt, eller är det en fokuspunkt i ellipsen? Ska AB vara lika lång som BC? Det känns som att det behövs en tydligare bild eller åtminstone information om vad de olika punkterna ska beteckna innan det går att börja lösa denna uppgift.

här är en bättre bild

Redigerar in bild.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatomen123456:

Jag försökte verkligen att förstå vad du skrev men mitt huvud är blankt. Kan du snälla förklara steg för steg med siffror. Jag är hemskt för all besvär men jag har missat några månader av matte lektioner för min hälsa har inte varit det bästa.

I första uppgiften så får du ett ekvationssystem att lösa. Låt säga att någon ger dig ekvationerna
   a + 2b = 7    (1)
   7a − b = 4    (2)
(dvs två ekvationer och två obekanta). Utifrån dessa så kan du bestämma värdet då dina obekanta variabler a och b genom att kombinera ekvationerna. Ett sätt är att ur exempelvis ekvation (2) flytta om så att du kan uttrycka b i termer av a:
   (2) ⇒ b = 7a − 4    (3)
Detta uttryck för b kan nu sättas in i ekvation (1) för att få ett värde på a:
   (1) & (3) ⇒ a + 2 (7a − 4) = 7
                ⇒ 15a = 7 + 8 = 15
                ⇒ a = 1    (4)

Ibland kallar man detta för att "eliminera b", dvs man uttrycker b i övriga variabler och masserar om uttrycken för att "bli av" med en obekant.

Detta värde på a kan man nu stoppa in i egentligen vilken av våra ursprungliga ekvationer som helst för att få b; låt säga att vi väljer ekvation (3) som ser snäll ut:
   (3) & (4) ⇒ b = 7 a − 4 = 7 ⋅ 1 − 4 = 3
Utifrån två ekvationer med två obekanta så har vi nu bestämt båda dessa obekanta. Wolfram Alpha håller med.

Hade man haft tre ekvationer med tre obekanta så hade man på samma sätt kunnat lösa ut alla dessa tre obekanta, genom att plocka av en efter en. När man får många obekanta så går man gärna över till matrisräkningar (och allra helst låter man en dator jobba, och just matriser är något av datorers absoluta paradgren).

I ditt fall så börjar du med ekvationer för två linjer. Det är ett ekvationssystem. Löser du detta (dvs hittar värden på de obekanta variablerna x och y — a och b är visserligen också obekanta, men det är ju dessa du vill hitta ett senare samband mellan) så får du i praktiken en koordinat (x, y) uttryckt i a och b.

Nästa fråga är när denna punkt även ligger på den tredje angivna linjen. Sätt in uttrycken för x och y i detta sista samband och se hur a förhåller sig till b.

Sammanfattat så handlar uppgiften om att lösa ekvationssystem. Läs på om detta och öva på enklare fall tills det sitter i muskelminnet.

——

Fråga 2 är tvådelad: dels behöver du hitta lösningen till andragradsekvationen vilket är vad du gjort, men du ska också säga för vilka värden på a som lösningarna är reella och distinkta.

  • När uppstår imaginära tal i dina lösningar? Vilka krav ställs på a för att de ska undvikas här?

  • När är x₁ = x₂ (dvs icke distinkta)? Hur undviks detta?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatomen123456:

Då blev det rätt mycket lättare att se något .

Titta på randvinkelsatsen. Medelpunktsvinkeln kan du få utifrån de avstånd som givits.

(För övrigt så ser det tränade ögat att de har döpt vinkeln till den grekiska bokstaven ν och inte "v".)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

I första uppgiften så får du ett ekvationssystem att lösa. Låt säga att någon ger dig ekvationerna
   a + 2b = 7    (1)
   7a − b = 4    (2)
(dvs två ekvationer och två obekanta). Utifrån dessa så kan du bestämma värdet då dina obekanta variabler a och b genom att kombinera ekvationerna. Ett sätt är att ur exempelvis ekvation (2) flytta om så att du kan uttrycka b i termer av a:
   (2) ⇒ b = 7a − 4    (3)
Detta uttryck för b kan nu sättas in i ekvation (1) för att få ett värde på a:
   (1) & (3) ⇒ a + 2 (7a − 4) = 7
                ⇒ 15a = 7 + 8 = 15
                ⇒ a = 1    (4)

Ibland kallar man detta för att "eliminera b", dvs man uttrycker b i övriga variabler och masserar om uttrycken för att "bli av" med en obekant.

Detta värde på a kan man nu stoppa in i egentligen vilken av våra ursprungliga ekvationer som helst för att få b; låt säga att vi väljer ekvation (3) som ser snäll ut:
   (3) & (4) ⇒ b = 7 a − 4 = 7 ⋅ 1 − 4 = 3
Utifrån två ekvationer med två obekanta så har vi nu bestämt båda dessa obekanta. Wolfram Alpha håller med.

Hade man haft tre ekvationer med tre obekanta så hade man på samma sätt kunnat lösa ut alla dessa tre obekanta, genom att plocka av en efter en. När man får många obekanta så går man gärna över till matrisräkningar (och allra helst låter man en dator jobba, och just matriser är något av datorers absoluta paradgren).

I ditt fall så börjar du med ekvationer för två linjer. Det är ett ekvationssystem. Löser du detta (dvs hittar värden på de obekanta variablerna x och y — a och b är visserligen också obekanta, men det är ju dessa du vill hitta ett senare samband mellan) så får du i praktiken en koordinat (x, y) uttryckt i a och b.

Nästa fråga är när denna punkt även ligger på den tredje angivna linjen. Sätt in uttrycken för x och y i detta sista samband och se hur a förhåller sig till b.

Sammanfattat så handlar uppgiften om att lösa ekvationssystem. Läs på om detta och öva på enklare fall tills det sitter i muskelminnet.

——

Fråga 2 är tvådelad: dels behöver du hitta lösningen till andragradsekvationen vilket är vad du gjort, men du ska också säga för vilka värden på a som lösningarna är reella och distinkta.

  • När uppstår imaginära tal i dina lösningar? Vilka krav ställs på a för att de ska undvikas här?

  • När är x₁ = x₂ (dvs icke distinkta)? Hur undviks detta?

Så mitt svar till första uppgiften skulle vara x=b/3-2a/3 och y=2b/3-a/3? har jag räknat ut rätt?

Jag har mitt prov nu på måndag så jag är ganska stressad.

och för fråga 2.

Har jag kommit fram till x=1 och a=2 kan det stämma?
Jag har verkligen försökt
Jag är ledsen för all besvär men jag försöker verkligen lära mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Den serie du tittar på använde ju x = √3, vilket gav den förenklade termen ln n ∕ n². Den termen är ju dock större än 1 ∕ n² som du försökte jämföra med, så det ger i sig ingen information om dess konvergens — det säger bara att serien är större än en viss konvergent serie. Du behöver hitta en bättre serie att jämföra med.

  1. n⁴ ∕ n⁷ = 1 ∕ n^(vad?)

  2. Är serier från n = 1 till ∞ med följande termer konvergenta?

    • 1 ∕ n

    • 1 ∕ n³

    • 1 ∕ n^(3 ∕ 2)

    • 1 ∕ n^(1.1)

    • 1 ∕ n^(0.1)

    • 1 ∕ n^(0.9)

  3. För stora n, är ln n större eller mindre än följande termer?

    • n

    • n²

    • n¹⁰

    • n^(1 ∕ 2)

    • n^(1.01)

    • n^(0.01)

Det finns en enkel regel bakom varje separat numrerad punkt ovan som man bör ha koll på, vilket hjälper till med att hitta en "bra" serie att jämföra med.

1/n^3 blir den där men vi har inte upphöjt till 4 genom upphöjt till 7. Sen är serier konvergenta om potensen är större än 1 där. Sen är väl n alltid större än ln n, möjligtvis kanske mindre än de 2 sista.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

1/n^3 blir den där men vi har inte upphöjt till 4 genom upphöjt till 7.

Korrekt, vi har inte exakt dessa potenser i detta fall, men principen kan vi använda.

Skrivet av mhj:

Sen är serier konvergenta om potensen är större än 1 där.

Korrekt.

Skrivet av mhj:

Sen är väl n alltid större än ln n, möjligtvis kanske mindre än de 2 sista.

Alla positiva potenser av n blir förr eller senare större än ln n för växande n. Jag minns en person vars metod för att beräkna gränsvärden mot ∞ var att sätta in stora tal på miniräknaren som tvivlade på att detta var sant, men det är i sanning sant (om än man ibland skulle behöva trycka in större tal än en miniräknare kan hantera — sensmoral: lita på analysen snarare än miniräknaren).

Så, om vi kan hitta en potens av n som är större än ln n (vilket enligt ovanstående inte är så svårt) så kan vi ersätta ln n med denna potens i seriens term för att få en term som är större än din givna serie. Är denna term därutöver en del av en konvergent serie, dvs den kan förenklas till formen 1 ∕ n, där p > 1, så har vi hittat en serie som är

  1. (förr eller senare) termvis större än Σ ln n ∕ n² från n = 1 till ∞

  2. konvergent

Jämförelsesatsen skulle då ge att Σ ln n ∕ n² från n = 1 till ∞ är konvergent.

Vissa val av denna potens är mer naturliga än andra, men allt som fungerar är ju giltigt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatomen123456:

Så mitt svar till första uppgiften skulle vara x=b/3-2a/3 och y=2b/3-a/3? har jag räknat ut rätt?

Jag har mitt prov nu på måndag så jag är ganska stressad.

Ja, det är skärningspunkten för de första två linjerna. Nu ska du kontrollera för vilka a och b (om några) denna punkt ligger på den tredje linjen y = 3x. Sätt in de uttryck för x och y du har i denna tredje linjens ekvation och se vad relationen mellan a och b blir.

Skrivet av Fatomen123456:

Har jag kommit fram till x=1 och a=2 kan det stämma?

Ja, något händer vid a = 2. Om jag skriver om dina lösningar x₁ och x₂ som:
   x = a ∕ 2 ± √[ (a³ − 8) ∕ 2a) ]
dvs skriver kvadratrottermen på gemensamt bråkstreck, och vi från uppgiften vet att a > 0, så ser vi att tecknet på uttrycket inuti kvadratroten skiftar just vid a³ = 8, dvs vid a = 2. Vi kan inte beräkna kvadratroten ur negativa tal, men genom att vi definierar √−1 = ⅈ så kan vi hantera situationen hjälpligt ändå: om vi får ett negativt tal under en kvadratrot så flyttar vi ut ett ⅈ och byter tecknet inuti kvadratroten.

Så, om 0 < a < 2 så kommer vi få en negativ kvantitet inuti kvadratroten (testa exempelvis att stoppa in a = 1 och se vad som händer), vilket betyder att lösningarna blir komplexa. Det ville vi inte tillåta.

Om a = 2 så kommer kvadratrottermen försvinna (också lätt att testa). Det gör att båda lösningarna får samma värde. Det ville vi inte heller tillåta.

Om däremot a > 2 så kommer vi en positiv kvantitet inuti roten, vilket gör våra lösningar reella. Vi kommer dessutom få distinkta lösningar eftersom termen efter ±-tecknen inte försvinner, vilket de frågade efter.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Korrekt, vi har inte exakt dessa potenser i detta fall, men principen kan vi använda.

Korrekt.

Alla positiva potenser av n blir förr eller senare större än ln n för växande n. Jag minns en person vars metod för att beräkna gränsvärden mot ∞ var att sätta in stora tal på miniräknaren som tvivlade på att detta var sant, men det är i sanning sant (om än man ibland skulle behöva trycka in större tal än en miniräknare kan hantera — sensmoral: lita på analysen snarare än miniräknaren).

Så, om vi kan hitta en potens av n som är större än ln n (vilket enligt ovanstående inte är så svårt) så kan vi ersätta ln n med denna potens i seriens term för att få en term som är större än din givna serie. Är denna term därutöver en del av en konvergent serie, dvs den kan förenklas till formen 1 ∕ n, där p > 1, så har vi hittat en serie som är

  1. (förr eller senare) termvis större än Σ ln n ∕ n² från n = 1 till ∞

  2. konvergent

Jämförelsesatsen skulle då ge att Σ ln n ∕ n² från n = 1 till ∞ är konvergent.

Vissa val av denna potens är mer naturliga än andra, men allt som fungerar är ju giltigt.

Aha kollade på fel uttryck när jag kikade på ditt svar. Okej så jag hittar något som är större än ln(n)/n^2. Men det kan ju vara n^5/n^2 men n^3 är väl inte konvergent? Vill ju helst ha 1 i täljaren där?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Aha kollade på fel uttryck när jag kikade på ditt svar. Okej så jag hittar något som är större än ln(n)/n^2. Men det kan ju vara n^5/n^2 men n^3 är väl inte konvergent? Vill ju helst ha 1 i täljaren där?

Eftersom n⁵ är en positiv potens av n, och därmed som vi konstaterade större än ln n för stora n, så är Σ n⁵ ∕ n² från n = 1 till ∞ visserligen större än Σ ln n ∕ n² från n = 1 till ∞ (vilket var villkor 1 i mitt förra inlägg), men det är ju som du själv säger inte en konvergent serie (vilket var villkor 2), så den hjälper inte som en jämförelse. n⁵ > ln n var alltså inte en lyckad ansatt olikhet för att lösa uppgiften — det var för "stort".

Tricket är att antingen hitta en konvergent serie där termerna är större än den betraktade seriens (vilket ger att den betraktade serien är konvergent), eller att hitta en divergent serie där termerna är mindre än den betraktade seriens (vilket ger att den betraktade serien är divergent). I det första fallet visar man att den betraktade seriens summa är mindre än ett visst tal, och alltså måste ha ett värde (även om man inte säger vilket det är). I det andra fallet visar man att serien är större än en serie som inte kan sägas vara mindre än något visst tal, och alltså måste detsamma gälla för den betraktade serien.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Exempel på ekvationssystem

Nu är det bara en dag var tills jag har mitt slutprov i matte, här sitter jag och pluggar som en galning. Men nu behöver jag hjälp med några uppgifter. Jag skulle vara tacksam till steg för steg förklaring och lösningar.

Fråga1

Ett linjärt ekvationssystem har lösningen
{x=3
{y=1

Ekvationssystemet består av två olika ekvationer som båda innehåller variablerna x och y. Ge ett exempel på ett sådant ekvationsystem

Fråga 2
Figuren visar linjerna x=a och y=b, där a och b är olika konstanter, a=0 och b=0, linjerna skär varandra i punkten p i koordinatsystemets fjärde kvadrant.

Bild på grafen

http://imgur.com/qcF0UD1

Vilken eller vilka av nedanstående linjer A-D går genom punkten P?
A. ax+by=0
B. ax-by=0
C. ay+bx=0
D. ay-bx=0

Hur ska jag tänka när jag får såna frågor? Jag skulle uppskatta steg för steg förklaring och lösningar. För att förstå.

Tack i förhand

Permalänk

@TsExi:

Fråga 1
Ta fram 2 olika ekvationer som inte är beroende av varandra (alltså de får INTE vara parallella)
låt den första då vara 5x + 2y (siffror tagna ur tomma intet) och eftersom du vet att x=3 och y=1 stoppar du då in dessa värden och får 5x + 2y = 17
Den andra ekvationen kan då vara 2x + 3y vilket då leder till att 2x + 3y = 9. För att de inte ska vara parallella ska man inte kunna multiplicera den ena ekvationen med en konstant och få den andra. Detta går inte i detta fall.

Du får då:
{5x + 2y =17
{2x + 3y = 9

Fråga 2
Jag blev oerhört fundersam på denna då den är väldigt förvirrande.
Men det jag först tänkte på är att punkten P har positiv x-koordinat och negativ y-koordinat. Då borde man välja en ekvation med positivt X och negativt Y.

Min fundering är dock: Om konstanten framför X och Y värdet är negativt/positivt förändras ju det hela och alla ekvationer blir möjliga.
Jag får tyvärr låta någon annan svara på Fråga 2.
Min gissning blir dock alt. B. Eftersom X är positiv, och Y negativ.

Permalänk
Medlem

Svar på fråga två: B. ax-by=0

Du ser att den vertikala linjen skär x-axelns positiva sida, och att den horisontella linjen skär y-axelns negativa sida. Därför måste a*x vara positivt, och b*y negativt. a och b är siffervärden som kan anta vilka positiva (a) eller negativa (b) värden som helst.

T.ex. 5x-5y, vilket ger oss en genomskärning på 5 på x-axeln, och en genomskärning på -5 på y-axeln.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |