CHOPPED and LOADED! - Vattenkylning i kapat Prodigy

Permalänk
Medlem

CHOPPED and LOADED! - Vattenkylning i kapat Prodigy

Hej!

Äntligen får jag säga, som jag har längtat efter detta bygge! Tidigt i januari detta år så lade jag upp mitt första galleri här på Sweclockers, "Prodigy CHOPPED!", där jag visade ett koncept på hur man kan modda ett Prodigy och fortfarande få in skaplig vattenkylning. Albumet togs väl emot och var uppskattat. Trots detta var jag inte helt nöjd med bygget. Saker hade kunnat gjorts bättre helt enkelt och framför allt så var chassit väldigt skört. Det föll sönder med tiden då konstruktionen inte var optimalt ihopsatt av mig och jag ville inte riktigt visa upp chassiet utanför albumet. Därför ville jag göra projektet igen och denna gång helhjärtat utan stress och försöka få fram ett chassi värt att visa visa upp.

Jag har nu haft ca 5 gånger så mycket tid för detta bygge jämfört med förra och vill gärna visa upp vad jag lyckats skapa än så länge, då bygget inte är helt klart.

Hoppas det smakar!

unboxing, let's go!

Det är som julafton när man var liten<3

PROPER swag!

Laing DDC, powah!

240 och 140mm radiatorgaller

'
två st 120 och en 140mm enermax fläktar

"Alphacool Coolplex Pro 10 LT"

Aquacomputer Active Backplate

Aquacomputer kryographics Hawaii. Acrylic glass edition, nickel plated version<3<3<3

Då börjar vi bygget, först tömma gamla loopen!

Any last words?

5354353 nitar senare...

Point of no return efter detta inledande snitt!

Front och baksida choppade!

P-profil från chassits stomme, håller bitarna på plats, rock solid!

Gjorde en "vagga" av klossar som jag kan placera fram och baksidan i för att enkelt få dom till samma höjd innan nitningen, funkade kalas!

Börjar likna ett chassi igen!

Här ska byggas PSU-sköld!

Inte illa för att vara första bockningen ever!

Perfect!

Så ska den stå i chassitm men...

...passar den?! Otroligt nervöst ögonblick. Funkade inte detta så hade det fått bli plan B: en enkel L-profil, hade inte sett bra ut...

...men den passade!! Skrattade av lättnad i ca 2 minuter efter detta. Som vanligt med detta bygget är det 1-3 mm andningsrum överallt.

Pump, vattentank och SSDer ska monteras mot moderkortet på skölden.

Ställde pumpen på kopiatorn och fick ut hålbilden perfekt på papper.

Skruvas fast i fronten samt bottenplattan

Pumpstation klar!

Knappar och diverse ska borras hål för!

Blev sådär, inte nöjd men ska förbättras!

Pumpens topp ligger 1(en!) mm framför kanten på moderkortet, vattentanken lika kort ifrån RAM-minnena. Man ska ha lite tur med.

som sagt, millimeter är bristvara i detta bygge.

Nätagget står lite snett, ska fixas.

Radden lite förskjuten för att få plats.

Dold text

That's all for now! I nästa update ska blocket monteras på grafikkortet, skavanker ska fixas till i chassiet, lite uppsnyggande och framför allt, slangdragning!

Tack för titten

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Update!

Har monterat vattenblocket på grafikkortet, krigat med mina anslutningar, torkat lite slang (den levererades smutsig) och spenderat 20 minuter för att montera I/O-plåten, wohoo för små byggen!

Huvudvärk...

Slang på tork xD

Dold text

Vad tycker ni om bygget än så länge? Verkar det intressant? Är sugen på att höra lite feedback då jag inte sett många liknande byggen förut

Until next time!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Ser ut som raka motsatsen till vad jag behöver göra för att få in en snygg vattenkylning i mitt Fractal design node 605 chassi, behöver nämligen förlänga det något så får se om det blir något av plane.

Får du till det så kommer det säkert se bra ut.

Enda anmärkningen jag kan se är något du skrev en bit om att millimeter va en bristvara, borde det inte vara millimetrarna är är ingen bristvara, har i alla fall fått lära mig att det ärså när det är trångt.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ser ut som raka motsatsen till vad jag behöver göra för att få in en snygg vattenkylning i mitt Fractal design node 605 chassi, behöver nämligen förlänga det något så får se om det blir något av plane.

Får du till det så kommer det säkert se bra ut.

Enda anmärkningen jag kan se är något du skrev en bit om att millimeter va en bristvara, borde det inte vara millimetrarna är är ingen bristvara, har i alla fall fått lära mig att det ärså när det är trångt.

Menar det som att millimetrar till godo är en bristvara, finns inte mycket mer det hämta, men du har säkert rätt. Skulle gärna se ett bygge på din idé, ska du ha in en 480 radd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Menar det som att millimetrar till godo är en bristvara, finns inte mycket mer det hämta, men du har säkert rätt. Skulle gärna se ett bygge på din idé, ska du ha in en 480 radd?

Skickades från m.sweclockers.com

Blir en 360 rad om det blir av, med 480 blir tvungen att både bredda och förlänga så det blir för mycket jobb. Tanken är att den ska se ut nästan som original bara något längre. Sneglade lite på OrigenAEs större lådor och dom verkar köra 39 cm på djupet så det är väl måttet att sikta på. Med mAtx så borde då rad gå ner mellan frontväggen och moderkortet. Blir historien av så blir det byggtråd, håller fortfarande på att samla delar, tar ju lite längre tid när man inte har några sponsorer och vill ha rejäla grejer att sätta i burken

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Blir en 360 rad om det blir av, med 480 blir tvungen att både bredda och förlänga så det blir för mycket jobb. Tanken är att den ska se ut nästan som original bara något längre. Sneglade lite på OrigenAEs större lådor och dom verkar köra 39 cm på djupet så det är väl måttet att sikta på. Med mAtx så borde då rad gå ner mellan frontväggen och moderkortet. Blir historien av så blir det byggtråd, håller fortfarande på att samla delar, tar ju lite längre tid när man inte har några sponsorer och vill ha rejäla grejer att sätta i burken

Ja precis, samma sak här. Allt ur egen ficka, då tar det lite tid Ska bli spännande och se vad du får ihop sen!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Update!

Låter videon tala för sig själv!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Satan vad sugen jag blev på att vattenkyla min rig nu...

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

Satan vad sugen jag blev på att vattenkyla min rig nu...

Do it! Kanske inte i like litet format som jag, det ger en del huvudvärk!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Update!

Lite bilder från slanginfästningen, behövs det nämnas att det var lite trångt?

En av slangarna var så pass böjd så den veckade sig, då blir det old school metoder för att lösa det!

Egentligen ska någon slags stark spiralfjäder vara i slangen som gör att den inte veckar sig under kokningen när den är extremt böjd, jag hade ingen sådan men detta dög för mitt ändamål. Körde 30sek intervaller mellan kokvatten och isvatten 4-5ggr, sedan höll slangen sin form. Tyvärr blir genomskinliga slangar lite dimmiga av detta, värt att veta.

Fyllning av loopen, alltid ett nervöst ögonblick oavsett hur många gånger du gjort det tidigare!

Got wires?

Dold text

I nästa update blir det sido och frontpaneler! Senare updates lite belysning och temps!

Until next time!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Marticus: Skulle vara sjukt kul och lärorikt men är bara 15 och har inget jobb så har inte riktigt råd just nu... Behöver dessutom uppgradera min rigg först med ny processor+moderkort och kanske en ssd!

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

@Marticus: Skulle vara sjukt kul och lärorikt men är bara 15 och har inget jobb så har inte riktigt råd just nu... Behöver dessutom uppgradera min rigg först med ny processor+moderkort och kanske en ssd!

begagnade vattenprylar brukar vara ganska billiga, så börja där det gjorde jag. Men låter klokt att uppgradera annat först

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Marticus: Yup! Kör en fx 6300 men ska vänta på skylake tills jag uppgraderar så folk säljer sina 4690k osv billigt

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem

Blev sugen att göra vattenkylning i min ny dator som jag beställning på idag. Satt och gick igenom listan och säg att jag glömde köpa ram minne uhg my luck! Ser riktigt snyggt ut, hoppas inte det börjar läcka nu bara...:)

Visa signatur

coming from you, "fair and square" sounds like a bastardization of our fair language.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

@Marticus: Yup! Kör en fx 6300 men ska vänta på skylake tills jag uppgraderar så folk säljer sina 4690k osv billigt

Låter som en bra plan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaGiCz:

Blev sugen att göra vattenkylning i min ny dator som jag beställning på idag. Satt och gick igenom listan och säg att jag glömde köpa ram minne uhg my luck! Ser riktigt snyggt ut, hoppas inte det börjar läcka nu bara...:)

Inga läckor! Än... Eller? ska nog vara lugnt, den har gått några timmar nu utan problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Wow var tyst pumpen gick. Tror jag har misslyckats lite med min bayres...

Anti-kink-coil gör slangdrangning till en fröjd, köp några

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Marticus:

begagnade vattenprylar brukar vara ganska billiga, så börja där det gjorde jag. Men låter klokt att uppgradera annat först

Ordet billigt och vattenkylning borde vara förbjudet i samma mening För när man väl köpt sin första del så bara rasar det iväg!

Måste även säga att jag gillar ditt bygge skarpt, höjd kapningen är bara så rätt. Tar emot lite då jag generellt är väldigt emot färgad vätska men den du kör med där är faktiskt ruskigt snygg

Väntar med spänning på om du lyckas få till det med slutfinish på hela bygget också, för då kommer det bli riktigt bra.

Permalänk

Snyggt Marticus bra jobbat. 😃

Jag skulle få cell skräck å bygga så smott och jag som tycker det är trångt att bygga i mitt 900D. Haha😅

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Tack så hjärtligt för dom fina kommentarerna!

Skrivet av Woods:

Wow var tyst pumpen gick. Tror jag har misslyckats lite med min bayres...

Anti-kink-coil gör slangdrangning till en fröjd, köp några

Pumpen är otroligt tyst, kör utan sido och frontpaneler just nu för dom inte är färdiga än. Pumpen hörs knappt, man måste lyssna för att höra, mycket nöjd då jag trodde den skulle va ljudlig då den inte är PWM men icke! Ska fixa en tjock spiral att ha i slangen nästa gång jag kokar och böjer den, blir bättre då, gillar inte anti-kink coil så får lösa det på detta sätt ist.

Skrivet av lanbonden:

Ordet billigt och vattenkylning borde vara förbjudet i samma mening För när man väl köpt sin första del så bara rasar det iväg!

Måste även säga att jag gillar ditt bygge skarpt, höjd kapningen är bara så rätt. Tar emot lite då jag generellt är väldigt emot färgad vätska men den du kör med där är faktiskt ruskigt snygg

Väntar med spänning på om du lyckas få till det med slutfinish på hela bygget också, för då kommer det bli riktigt bra.

Åh nej, det är billigt i början, sen e du hooked och då går det utför! När jag köpte saker till detta bygge så "skulle jag bara ha block och pump", mm det gick ju bra, landade på 4 papp... Totally worth it! Kapningen blev bra, sammanfogningen fram blev bra den med men bak blev värre. Svårt att få det snyggt då jag inte kan svetsa och det inte finns så mycket material på baksidan att jobba med. jag hoppas att lite svart färg på nitarna och kanterna ska snygga upp det hela, i övrigt så ska jag gå över hela bygget när det är "färdigt" för att jobba upp finnishen

Skrivet av Gunner357:

Snyggt Marticus bra jobbat. 😃

Jag skulle få cell skräck å bygga så smott och jag som tycker det är trångt att bygga i mitt 900D. Haha😅

Ja det blev ju bra med grafikkortet tillslut Jag har inte cellskräck när jag jobbar med detta, jag har en pinne i munnen jag biter i och konstant ångest över tanken "kommer det passa?! hur monterar jag bort detta utan att montera ner 4 andra saker med?!", en del av utmaningen antar jag haha

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Mini update

Jobbade lite med front och sidopanelerna idag.

Manuell bandslip

Liten och söt sidopanel.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Galleri preview!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Läckert!

Permalänk
Bitfenix

Ja det såg fasen inte så dumt ut faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Snyggt byggt!

Skrivet av jmeistr:

Läckert!

Skrivet av BitFenix Sverige:

Ja det såg fasen inte så dumt ut faktiskt

Tack så mycket för dom fina kommentarerna! Har lite kvar att göra innan jag anser mig klar för att lägga upp galleriet. Ska fixa lite lister för vissa kanter, installera belysning, lite touch-up på färgen här och var, göra om knappanelen på toppen så det blir snyggare, polera kondensatorerna på grafikkortet, lite andra fittings, fixa ordentlig kabelväg för nätaggets strömsladd och framför allt ett annat nätagg. Det jag har nu är semi-modulärt, hemskt att sleeva... funderar på att skaffa SFX-L men dom e lite pricy, vi får se när pengar trillar in nästa månad vad det blir

Här är lite fler bilder att hålla till gods med under tiden!

Posera för husse? Icke...

Akke grabben kan man lita på dock!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻