Permalänk

DSLR/Spegellös ca 12000 kr

Halloj,

Jag började vandra ner mig i träsket för fotografering när jag skaffade en Sony Rx100 Mk2 och vill nu gå lite djupare med andra verktyg. Dock så är jag helt lost på kameramodeller! Sony a6000 är en kamera jag ofta snublar över på forum pga dess storlek som ÄR nice, men sedan har den begränsningen med inte lika många objektiv tillgängliga. Samt att jag inte riktigt vet hur det är angående spegellös vs DSLR i kvalitet just nu.

Bilder jag just nu älskar att ta:
Makro
Makro-porträtt
Porträtt
Människor i rörelse (á la intet ont anande fotgängare i en stad)

Bilder som jag senare vill bli bättre på:
Landskapsbilder

Budget: 0-12000 kr. Kommer även periodiskt att leta begagnat för 0-12000 kr, då min Rx100 mk2 är bra underhållning just nu.

Portabiliteten i i Sony A6000 är onekligen intressant, fast samtidigt, om man bär med sig objektiv så har den väl ändå nästan samma storlek som DSLR kameror i väskan så därför är den kanske inte liten som man först tror.

Tacksam på förhand för alla som orkar delge sin kunskap!

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

Frågor man bör börja med:
1. Spegellöst eller DSLR
2. FF eller APS-C

Själv började jag med en fet varuhusheffaklumpsDSLR APS-C (med 5 gluggar) som bara ligger å samlar damm sedan jag återfann förståndet å shoppade en A7 så jag kan återanvända gamla fina överblivna gluggar från den analoga tiden. Har även kompletterat med snorbilliga (<500:-) gammelgluggar från blocket, tradera, fotosidan.

A7 som är världens billigaste spegellösa FF kan idag fås beggad med giltigt garantikvitto för ca. 6k:-.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Frågor man bör börja med:
1. Spegellöst eller DSLR
2. FF eller APS-C

@2.
Nja, skulle hellre säga FF, APS-C, micro-4/3 eller 1".

Du har en ganska tjock kompaktkamera redan så dom minsta spegellösa systemkamerorna ger dig kanske inget nytt när det gäller storlek och bildkvalitet.

Med DSLR skulle jag med din budget utan tvekan välja Pentax K-3, om jag hade valt en DSLR öht dvs då de spegellösa ser ut att vara jäkligt bra idag.

Spegellösa är mycket svårare att välja bland. Jag har ingen klar favorit där.

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har RX100 så röstar jag för Sony A7.
Annars Samsung NX1.

Permalänk

sitter på mobilen just nu så får ursäkta ett kort svar, vill mest vida att jag lever

jag läste på lite om A7 igår natt och den verkar helt klart intressant. sen är det en bonus att man kan få en ny hobby genom att leta gamla objektiv som jag ser er skriva om i en annan tråd.

har inte läst på om nx1 ännu,, det kommer! det svåra är väl att hitta vart man ska hamna rent allmänt i pris för jag ser att a6000 går för ca 4500 kr beg och A7 6500 kr just nu. Undrar väl rent allmänt om a6000 verkligen inte är en så stor uppgradering från min rx100.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

sitter på mobilen just nu så får ursäkta ett kort svar, vill mest vida att jag lever

jag läste på lite om A7 igår natt och den verkar helt klart intressant. sen är det en bonus att man kan få en ny hobby genom att leta gamla objektiv som jag ser er skriva om i en annan tråd.

har inte läst på om nx1 ännu,, det kommer! det svåra är väl att hitta vart man ska hamna rent allmänt i pris för jag ser att a6000 går för ca 4500 kr beg och A7 6500 kr just nu. Undrar väl rent allmänt om a6000 verkligen inte är en så stor uppgradering från min rx100.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft både a6000 och A7.
Mitt råd är skippa a6000. A7 är en mycket trevligare kamera, skönare i handen, fetare sökare, mikrofon ingång, bättre kontroller och framförallt lite fullformats "mojo".

Permalänk
Medlem

Köpte A7 och därefter NEX-6 (föregångaren till a6000) med tanken att den senare är mindre och slinker ner i fickan, men tji fick jag. Visst, a6000 är något mindre men inget man obehindrat stoppar ner i fickan (kräver isf snickarbyxor med rejäla fickor).

Den stora skillnaden (enl. mig) är sensorstorleken (FF resp. APS-C) framförallt slipper du crop-faktorn på FF vilket har stor betydelse om du vill använda bra billiga gammelgluggar, särskilt vidvinklar.

A7-serien har fått kritik för dålig batteritid men inget jag lider av i praktiken eftersom jag alltid tar med extra batterier oavsett kamera.

Senaste nytt:
http://store.sony.com/a7r-full-frame-mirrorless-camera-zid27-...

A7r nedsatt med $2100, kostar nu $199 - tyvärr skeppar man endast till US - har du am. bekanta kanske du kan be dem shoppa och skicka.

Om ovanstående stämmer tyder det på att en ny A7RII är på väg ut till återförsäljarna, ryktas att den kommer att ha bla. IBIS och snabbare AF. Sägs varit i produktion sedan några veckor.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag har haft både a6000 och A7.
Mitt råd är skippa a6000. A7 är en mycket trevligare kamera, skönare i handen, fetare sökare, mikrofon ingång, bättre kontroller och framförallt lite fullformats "mojo".

Skrivet av jookeer:

Köpte A7 och därefter NEX-6 (föregångaren till a6000) med tanken att den senare är mindre och slinker ner i fickan, men tji fick jag. Visst, a6000 är något mindre men inget man obehindrat stoppar ner i fickan (kräver isf snickarbyxor med rejäla fickor).

Den stora skillnaden (enl. mig) är sensorstorleken (FF resp. APS-C) framförallt slipper du crop-faktorn på FF vilket har stor betydelse om du vill använda bra billiga gammelgluggar, särskilt vidvinklar.

A7-serien har fått kritik för dålig batteritid men inget jag lider av i praktiken eftersom jag alltid tar med extra batterier oavsett kamera.

Senaste nytt:
http://store.sony.com/a7r-full-frame-mirrorless-camera-zid27-...

A7r nedsatt med $2100, kostar nu $199 - tyvärr skeppar man endast till US - har du am. bekanta kanske du kan be dem shoppa och skicka.

Om ovanstående stämmer tyder det på att en ny A7RII är på väg ut till återförsäljarna, ryktas att den kommer att ha bla. IBIS och snabbare AF. Sägs varit i produktion sedan några veckor.

Alright, misstänkte väl att storleken på a6000 är lite falskt förförisk Ska ta och satsa på en A7 verkar det som! Råkar även ha en vän som har sin fästmö boende i USA just nu så tack för tipset! Ska kolla läget om man kan införskaffa sig en galet rabatterad A7r. Nu blir det att läsa på om objektiv samt adaptrar Har aldrig köpt objektiv innan, kan grundläggande om de tekniska termerna, men någon av er som har rekomendationer på ett objektiv för makro, porträtt och landskapsbilder?

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk

sidonotis så är det ett skrivfel på Sonys hemsida. Kommer ändå ha utsikt efter A7 eller A7r (troligtvis A7 pga pris)

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

...någon av er som har rekomendationer på ett objektiv för makro, porträtt och landskapsbilder?

Vad avser gammelgluggar för makro kan jag reka:
Canon FDn 50mm f/3.5 - liten lätt och kompakt med utmärkta optiska och mekaniska kvaliteter
runt 500:-

Makro OCH porträtt:
Vivitar Series 1 90mm f/2.5: Anses vara snäppet bättre än ovanstående. Otroligt välbyggd stridsvagn, tung pjäs. 90mm är för övrigt smidigare än 50mm för makro. Finns samma konstruktion men i Tamrons utförande (om jag minns rätt, Googla).
Kan vara svår att hitta i svedala, räkna med runt en lusentapp.

Är du en "riktig" makronörd och rekas Sony SEL90M28G FE 90mm f/2.8-22 Macro G OSS
https://www.youtube.com/watch?v=PyGfTSdDdsU

Avseende landskap så är det ofta vidvinklar som gäller. Canon FDn 24mm f/2.0 och Canon FDn 35mm f/2.0 har fått fina omdömen. Kan vara svåra att hitta och går för 700-1000:-

Eftersom jag är vidvinkelnörd shoppade jag Sony Zeiss FE 16-35 mm f/4.0 som fått fina omdömen och gör ett mycket bra jobb.
https://www.youtube.com/results?search_query=sony+zeiss+16-35...

Ekonomiskt sett lönar det sig att shoppa begagnat. Även nyare gluggar med kvarvarande garanti kan hittas med 25-40% rabatt. Priser på gammelgluggar är stigande, så köp till rimligt pris och sälj om du inte blir nöjd (pengarna tillbaka).

Är man osäker på vilka fasta brännvidder man är ute efter kan jag reka kitzoomen:
https://www.youtube.com/results?search_query=sony+fe+28-70mm+...
som en "träningsglugg". Kan fås för runt 2 papp beggad och gör ett bra jobb i sin prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

Alright, misstänkte väl att storleken på a6000 är lite falskt förförisk

Här är en användbar sida om man vill jämföra kamerastorlekar med och utan objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

Halloj,

Jag började vandra ner mig i träsket för fotografering när jag skaffade en Sony Rx100 Mk2 och vill nu gå lite djupare med andra verktyg. Dock så är jag helt lost på kameramodeller! Sony a6000 är en kamera jag ofta snublar över på forum pga dess storlek som ÄR nice, men sedan har den begränsningen med inte lika många objektiv tillgängliga. Samt att jag inte riktigt vet hur det är angående spegellös vs DSLR i kvalitet just nu.

Bilder jag just nu älskar att ta:
Makro
Makro-porträtt
Porträtt
Människor i rörelse (á la intet ont anande fotgängare i en stad)

Bilder som jag senare vill bli bättre på:
Landskapsbilder

Budget: 0-12000 kr. Kommer även periodiskt att leta begagnat för 0-12000 kr, då min Rx100 mk2 är bra underhållning just nu.

Portabiliteten i i Sony A6000 är onekligen intressant, fast samtidigt, om man bär med sig objektiv så har den väl ändå nästan samma storlek som DSLR kameror i väskan så därför är den kanske inte liten som man först tror.

Tacksam på förhand för alla som orkar delge sin kunskap!

Halloj!

Är tillgången på bra objektiv det viktigaste för dig så skall du gå för antingen Canon eller Nikon fullformat DSLR. Inga andra system i världen kan konkurrera med deras utbud av objektiv på småbild/fullformat.

Normalt så kostar de billigaste FF-kamerahusen ifrån Canon (6D) och Nikon (D610) runt 15.000.-, men man kan hitta de på kampanj för runt 10.000.- om man har lite tålamod. Begagnat är ju också att vettigt alternativ som du själv är inne på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Halloj!

Är tillgången på bra objektiv det viktigaste för dig så skall du gå för antingen Canon eller Nikon fullformat DSLR. Inga andra system i världen kan konkurrera med deras utbud av objektiv på småbild/fullformat.

Sanning med modifikation och beror på ens krav och behov.
För mig har Nikon absolut minst utbud av objektiv. Näst sämst men bra mycket bättre är Canon.
Skulle aldrig köpa ett Nikonhus med tanke på det låga objektivutbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Sanning med modifikation och beror på ens krav och behov.
För mig har Nikon absolut minst utbud av objektiv. Näst sämst men bra mycket bättre är Canon.
Skulle aldrig köpa ett Nikonhus med tanke på det låga objektivutbudet.

Förtydligande; jag tänker alltså på "native"-objektiv. Inte annat jox via en massa trasslande adaptrar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte annat jox via en massa trasslande adaptrar.

Och vad är det du benämner "jox"?
Vilka "massa trasslande adaptrar" har du upplevt trassel med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Och vad är det du benämner "jox"?
Vilka "massa trasslande adaptrar" har du haft upplevt trassel med?

Kanske uttryckt det hela lite fel. Sorry. Testar igen...

Använder inte själv adaptrar, men vet vänner och kollegor som gjort det, och där det ibland både inte fungerat helt ut, och dessutom glappat vid vissa tillfällen.

Oavsett detta; vad jag avsåg (om det inte framgått) var alltså att Canon (i första hand) och Nikon (i andra hand) är de som har flest objektiv att välja ibland om man kikar på deras objektiv för deras fattningar på SLR och fullformat.

Själv så vill jag inte böka och ha eventuella problem med adaptrar (som jag sett andra ha), och på precis samma sätt så vill jag personligen inte heller chansa på tredjepartslinser.

För mig, personligen, är det i så stor utsträckning som möjligt original som gäller för alla tillbehör som objektiv, blixtrar, fjärrlösare, etc (oavsett tillverkare).

Detta för att allt blir så mycket enklare för mig då (behöver inte tänka så mycket på priset - för mig är det viktigare att undvika strul och saker som inte fungerar fullt ut, som tex korrekt AF, ljusmätning med blixt, kompabilitet med telekonvertrar, etc, etc).

Ber om ursäkt om detta inte förstods direkt.

Skall tänka på att specifiera mig bättre och mer fullständigt nästa gång! Ok?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Här är en användbar sida om man vill jämföra kamerastorlekar med och utan objektiv.

Kul sajt!

http://camerasize.com/compact/#535,620,487,579,448,567,ga,f

http://camerasize.com/compact/#620,535,487,579,448,567,da,t

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kanske uttryckt det hela lite fel. Sorry. Testar igen...

Använder inte själv adaptrar, men vet vänner och kollegor som gjort det, och där det ibland både inte fungerat helt ut, och dessutom glappat vid vissa tillfällen.

Oavsett detta; vad jag avsåg (om det inte framgått) var alltså att Canon (i första hand) och Nikon (i andra hand) är de som har flest objektiv att välja ibland om man kikar på deras objektiv för deras fattningar på SLR och fullformat.

Själv så vill jag inte böka och ha eventuella problem med adaptrar (som jag sett andra ha), och på precis samma sätt så vill jag personligen inte heller chansa på tredjepartslinser.

För mig, personligen, är det i så stor utsträckning som möjligt original som gäller för alla tillbehör som objektiv, blixtrar, fjärrlösare, etc (oavsett tillverkare).

Detta för att allt blir så mycket enklare för mig då (behöver inte tänka så mycket på priset - för mig är det viktigare att undvika strul och saker som inte fungerar fullt ut, som tex korrekt AF, ljusmätning med blixt, kompabilitet med telekonvertrar, etc, etc).

Ber om ursäkt om detta inte förstods direkt.

Skall tänka på att specifiera mig bättre och mer fullständigt nästa gång! Ok?

Avseende adaptrar har vi helt olika erfarenheter. Jag använder 6 st olika adaptrar till original/native objektiv från Leica/Leitz - Leica M och Leica R, Minolta MC/MD, Konica AR, Canon FD/FDn, Canon EOS EF-S, Vivitar Series 1, Sigma, Tokina, Makinon, div. Zeiss M42 - alla funkar utan oöverkomliga problem och bök fullt ut.

Visst kan/skall man lyssna på andras erfarenheter men egna erfarenheter slår högre i min värld.
Vore därför intressant om du ville dela med dig av dina kunskaper om dåliga adaptrar så vi slipper köpa dem.

Avseende att alltid endast använda märkesoriginal så har jag lärt att titta över murarna efter alternativ och ofta hittat bra och inte sällan bättre prylar hos grannarna, typ.

Så, det kan löna sig att våga gå sin egen väg och vara påläst till skillnad från somliga dogmatiska sk. fanboys med skygglappar som bara förmår titta åt ett håll.

Därmed är jag själv helt galet märkesotrogen - propaganda biter inte på mig - anses en glugg från xxx vara vassare än en snarlik från yyy så shoppar jag xxx och håller den inte måttet åker den ut på tex. blocket. Som att vaska guld, jobbigt och tidsödande men då å då hittas det en liten guldklimp. För mig är mao. diskussionen om vem som gör flest gluggar totalt ointressant - jag tänker ändå aldrig köpa alla - nöjer mig med en handfull av de bästa oavsett de tillverkas av xxx eller yyy.

Ingen tillverkare gör allt (hus, objektiv, blixtrar mm.) bäst, gudskelov för det, vad skulle konkurrensen då ta vägen? Vem vill idag plåta selfies med UR-Leica, soppa film och skanna av negget, redigera i LR å lägga ut på FB - ja varför inte förresten - nån som provat?

Permalänk
Medlem

Med lite linser på:

http://camerasize.com/compact/#620.426,535.446,487.441,579.37...

http://camerasize.com/compact/#620.426,535.392,487.392,579.39... *

*: De hade inte det mindre f/4 70-200 i listan, så fick ta det större och längre f/2.8 70-200 för Nikon, och ej heller med 70-200 i listan för Fuji, så fick ta det mindre 18-135.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Så, det kan löna sig att våga gå sin egen väg och vara påläst till skillnad från somliga dogmatiska sk. fanboys med skygglappar som bara förmår titta åt ett håll.

Därmed är jag själv helt galet märkesotrogen - propaganda biter inte på mig

Grejen är; ni verkar verkligen köra eran egna "dogma" - i allra högsta grad!

Så tycker de som läser denna tråd skall vara väl medvetna om det, och ta det med i beaktningen.

Därav att jag postade här lite för balansens skull...

Nej, inget fel som ni gör, eller att ni går eran egna utstakade väg- inte alls!

Därmot inte sagt att det automatiskt är den bästa för alla andra att alltid följa.

PS: Intressant att somliga, utan att känna mig det minsta, dömer ut mig som "dogmatiska sk. fanboys med skygglappar". Intressant attityd att ha utan någon som helst vetskap. Kanske säger en del om de som direkt dömer och avfärdar andra på det sättet....

"du" utbytt emot "somliga" för att harmonisera med jargongen vissa har här...
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

PS: Intressant att du, utan att känna mig det minsta, dömer ut mig som "dogmatiska sk. fanboys med skygglappar".

Nej, vi känner inte varann, därför adresserar jag inte dig som person. Läs inlägget och citera korrekt utan att redigera bort ordet "somliga" vilket ju inte borde få dig att känna dig träffad, eller?

Budskapet är oftast viktigare än budbäraren, typ.

Permalänk
Medlem

Appropå fullformat vs APS-C: https://www.youtube.com/watch?v=PHYidejT3KY

Håller inte med helt i allt - men en ganska bra poäng som bör tänkas på!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nej, vi känner inte varann, därför adresserar jag inte dig som person. Läs inlägget och citera korrekt utan att redigera bort ordet "somliga" vilket ju inte borde få dig att känna dig träffad, eller?

Budskapet är oftast viktigare än budbäraren, typ.

Ok, byt ut mitt "du" i min kommentar om dig till "somliga" så är vi helt i jämnvikt i den här lätt menlösa meta-debatten... nöjd?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok, byt ut mitt "du" i min kommentar om dig till "somliga" så är vi helt i jämnvikt i den här lätt menlösa meta-debatten... nöjd?

OK till det!

Många trådar handlar om rådgivning avseende kameraköp, xxx eller yyy, vilken är bäst?
De vanligaste råden är av typen "köp xxx för den har jag å den e bra". Några inlägg senare "köp yyy för den har jag å den är bättre". Sen e "debatten" (slagsmålet) igång mellan xxx-fan och yyy-fan.

Vanligare då med Ines Usman (ex-kommunikationsminister(s)) inlägg typ "Internet är bara en fluga för det har min granne sagt".

Alltför sällan ser man balanserade inlägg från någon med egna erfarenheter av BÅDE xxx och yyy.

Visst, du har en poäng, många inlägg är av typen "menlösa" för somliga medan de för andra kan vara av visst värde. Var å en får döma utifrån egna erfarenheter.

Hur gick det med min fråga om adaptrar?

Permalänk
Medlem

Många verkar missa det här med "gammelgluggar" då det ofta kommer upp som en viktigt hänsyn när folk har frågor om val av systemkamera.

Ja, det ÄR roligt att testa gammelgluggar från 50-talet och uppåt.
Ja, det ÄR billigt att få tag på dessa för några 100-lappar.

Men i ärlighetens namn, är dom bättre?

Nej, dom är inte på något lika bra som dagens objektiv.
Dagens kit-objektiv är på alla punkter bättre rent bildmässigt än den totala majoriteten av gammalgluggar som säljs för några 100-lappar.

Gammalgluggar lider nästan alltid av extremt mycket kromatisk avvikelse.
Gammalgluggar tecknar skarpt i mitten av bilden, ju längre ut desto sämre skärpa.
Gammelgluggar kräver så klart manuell fokus, fungerar ju självklart bra om man har tiden och möjligheten. Dock är dagens autofokus-system så avancerad så avsaknaden av detta begränsar ens fotande för dom flesta.

Jag SJÄLV har massa gammelgluggar. Jag SJÄLV tycker det är riktigt kul att testa dom, fota med dom etc.
Och det som är en stor positiv faktor med dessa gammelgluggar är att dom ger ofta en riktigt intressant bild, skön stämning, lite retrokänsla etc.

Men pratar vi kvalitet bildligt sätt så är dom ofta riktigt sunkiga. När man sitter där i datorn och verkligen går igenom bilden ser man alla brister i objektivet. Och att se att ens gamla kitobjektiv från snent 90-tal faktiskt ger mycket bättre bild får en att inse att många gammelgluggar är klart dåliga.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Nej, dom är inte på något lika bra som dagens objektiv.

Beror på vilka du pratar om.

Permalänk
Medlem

Självklart är inte alla gammelgluggar bättre än alla nyare eller omvänt. Man får leta fram guldkornen, finns en hel del info om gammelgluggars egenskaper/kvaliteter för den som orkar leta.

Permalänk

Får ursäkta min frånvaro, har haft fullt upp med en flytt.

Jag har svårt att hitta A7 begagnad, tyvärr.

Har börjat spana in mig på en d7100, alternativt d7200, just då d7100 är förekommer oftare begagnad. Detta beslutet enbart för att den är lättare att hitta samt att jag spenderade en helg med min polares d7100, och med ett Tamron 90mm f2.8 macro vc objektiv så lyckades jag ta riktigt roliga bilder som dög för mig

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

Jag har en D7200 med 18-140 objektivet på.

Håller på att lära mig den men jag trivs med den kombon. 7200 är lite snabbare än 7100, fokuserar i mörkare miljöer än 7100 och sensorn är bland de häftigaste DXO har testat.
JUst nu har Nikon en kampanj på D7200 som ger lite pengar tillbaka efter köp

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415