Permalänk
Medlem

Backup av iPad?

Min dotter har en iPad som hon fått från skolan och nu ska den åtelämnas till skolan innan sommarlovet. De kommer troligtvis rensa surfplattorna från allt innehåll.

Hon har väl diverse sparat på plattan. Men googlar jag hur man gör backup kommer det bara massa skit om Itunes. Går det inte utan att installera iTunes? Hon har Windows 7 och Debian Linux på sin dator. Men det kanske bara är att plugga i USB och kopiera filerna?

Permalänk
Moderator
Forumledare

Bilder går att få över utan iTunes men för annat krävs det tyvärr iTunes.
Man Kan göra en säkerhetskopia till iCloud förutsatt han ni kommer används en iPad igen och förutsatt att ni kan leva med att köpa till utrymme om det behövs

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
99:e percentilen

Visst måste man älska Apple …

Bilder går som sagt att kopiera över till en PC (men någon mappstruktur av eventuella skapade album finns naturligtvis inte), men resten … Well, när jag stod inför samma problem kopierade jag manuellt allt jag ville spara, vilket då, förutom bilder, i princip enbart bestod av anteckningar (som man med fördel passar på att lägga i molnet), Notability-dokument, några PDF:er och bokmärken i webbläsaren.

iOS är ju så tramsigt neddummat att man i princip inte kan spara filer alls, så det borde egentligen inte finnas särskilt mycket att kopiera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Det är just det som är nackdelen med Apples produkter... Du behöver deras program (iTunes) för att underhålla dess mobiler/paddor. Beroende på typ av filer du vill spara så är det osäkert om Windows kan läsa iOS varianter. Vilken typ av filer vill du spara undan ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Min dotter har en iPad som hon fått från skolan och nu ska den åtelämnas till skolan innan sommarlovet. De kommer troligtvis rensa surfplattorna från allt innehåll.

Hon har väl diverse sparat på plattan. Men googlar jag hur man gör backup kommer det bara massa skit om Itunes. Går det inte utan att installera iTunes? Hon har Windows 7 och Debian Linux på sin dator. Men det kanske bara är att plugga i USB och kopiera filerna?

Om inte skolan har låst ned din dotters Ipad så kan hon skapa ett eget icloud-konto och göra eb backup online. Då behövs ingen Itunes. Har backup på min Ipad och har aldrig anslutit den till Itunes.

Skrivet av Waxinator:

Det är just det som är nackdelen med Apples produkter... Du behöver deras program (iTunes) för att underhålla dess mobiler/paddor. Beroende på typ av filer du vill spara så är det osäkert om Windows kan läsa iOS varianter. Vilken typ av filer vill du spara undan ?

Det finns många nackdelar med Apples produkter, dock är Itunes inget krav längre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kopplade in den i min dator som kör Arch Linux och installerade hfsprogs, fuse, libimobiledevice, och ifuse. Sedan kunde jag manuellt montera mediafoldern med ifuse och kopiera över filerna där (såsom bilder och filmer).

Sedan ska man kunna ansluta till appars egna dokumentmappar med hjälp av AppID för respektive app men jag har inte riktigt klurat ut hur man gör detta ännu. Kan man få fram AppID på något enkelt sätt? Har inte lyckats installera ideviceinstaller på Arch (fel vid kompilering).

Här finns lite info för gentoo som hjälpte mig en del:
https://wiki.gentoo.org/wiki/Apple_iPod,_iPad,_iPhone

Kan väl testa med iTunes också men det bär mig emot att installera det.

Hon har skrivit en del texter, bland annat skrivit ner sina drömmar via någon app. Men jag har ingen koll på hur detta sparas. Hon säger hon ska försöka maila över allting men det verkar omständigt.