Permalänk
Medlem

"överklocka" AOC i2470swq.

Har följt en bra guide jag hittade på nätet nånstans, minns ej var.
Fick min skärm enligt rubrik stabil utan att tappa frames eller så på 75hz (det är en 60hz 1080p IPS skärm).

Nu till frågan; är det "säkert" att klocka skärmen?
Kan den ta skada, få kortare livslängd(så att det spelar roll, inte 10år vs 15år oklockad)?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Det första som händer när du överklockar är att garantin ryker, så gör det inte om du har några planer på att tappa den eller få den stulen.
Risken att du har sönder den genom att överklocka tror jag knappt finns, däremot så är det möjligt att du får problem med flimmer eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Det första som händer när du överklockar är att garantin ryker, så gör det inte om du har några planer på att tappa den eller få den stulen.
Risken att du har sönder den genom att överklocka tror jag knappt finns, däremot så är det möjligt att du får problem med flimmer eller liknande.

Du nämner två saker som ändå inte täcks av garantin. Och även om stöld hade täckts av garanti så hade det ju varit ganska svårt för återförsäljaren att kolla om den var överklockad innan den blev stulen...

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Det är ju mjukvaru-klockning om man nu kan kalla det så. Man patchar Nvidias(i detta fallet) drivrutiner och testar sig sedan fram till en frekvens som är stabil via custom settings i Nvidia control Panel.

Tänkte mest om det sliter mer på skärmen, betydande nog att spela roll, som det KAN göra på CPU etc?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Du nämner två saker som ändå inte täcks av garantin. Och även om stöld hade täckts av garanti så hade det ju varit ganska svårt för återförsäljaren att kolla om den var överklockad innan den blev stulen...

Garantin beror helt på vad säljaren bestämmer och det finns inga krav på att dom ska ha någon garanti. Däremot gäller alltid reklamationsrätten och den täcker som du säger varken stöld eller klanterier.

Permalänk
Medlem

Det är väl det vanliga. Gör du det lite lätt så går det bra, om du smäller på 144Hz brinner det nog. Grov överdrift (tror jag) men poängen står

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Kolla så överklockningen faktiskt funkar och att skärmen bara hoppar över bilder.

http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Kolla så överklockningen faktiskt funkar och att skärmen bara hoppar över bilder.

http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Gjorde det testet. Funkade fint till 75hz.
Har en custom profil på 70hz samt en på 75hz.
Kör med den på 70hz. Är inte så kraftigt klockat från 60hz, men alltid något. Speciellt som det kanske spelar någon liten roll nu när BF4 uppdaterar baserat på FPS. Om jag fattat det hela rätt vill säga...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Garantin beror helt på vad säljaren bestämmer och det finns inga krav på att dom ska ha någon garanti. Däremot gäller alltid reklamationsrätten och den täcker som du säger varken stöld eller klanterier.

Du kan vrida på orden hur mycket du vill. Du har rätt i det du skriver men jag har inte sett en enda säljare av elektronik som inte erbjuder garanti. Jag har heller aldrig sett någon garanti från någon elektronikåterförsäljare som täcker stöld eller yttre skador. Och ska vi dra det till sin spets så finns det inget som säger att trådskaparens supergaranti inte täcker överklockning av skärmen med tanke på att den täcker avsevärt mer än vad som är normalt enligt din första post.

Visa signatur

Lätt som Paj