Nvidia Geforce GTX 980 Ti

Permalänk
Medlem

Nån här som kommer byta från 970SLI till 980Ti?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Ja, det är sant att dem inte kan vara för dyra. Problemet är att dem har inte råd att vara för billiga heller. Om dem har lagt ner alla dessa pengar på att utveckla ett svindyrt kort så kan dem inte sälja det för 5000-6000kr. Men som du säger, om de verkligen pressar priset så är nog 9000kr möjligt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Låg för det mesta nära Titan X i prestanda när det var överklockat, men ändå inget imponerande, 2560x1440: Shadow Of Mordor 47fps, överklockat 56fps, Sleeping Dogs 34fps, överklockat 42fps, Hitman Absolution 40fps, överklockat 46fps. Definitivt inget 4k uhd grafikkort vilket inte Titan X heller är.

Permalänk
Medlem

Blir byte från 580!

Permalänk

Asus Strix GTX 980 Ti

Skrivet av Buio:

Det ser ut så om man tittar på bakre delen av kortet på bilden. Ser ut som en backplate sticker ut några centimeter. Men det är bara en gissning. Långt och högt kort i alla fall, men det är väl alla med tre fläktar.

Backplate bekräftat här:
http://wccftech.com/asus-unveils-gtx-980-ti-directcu-iii-stri...
Gäller både för
Asus STRIX GTX 980 Ti 6GB DirectCU III Cooler
och
ROG Poseidon GeForce GTX 980 Ti
Jag väntar med spänning på de första testerna av GTX 980 Ti SLI. Lär väl komma när media får möjlighet att testa fler än ett GTX 980 Ti-kort.

Permalänk
Medlem

Do want 6gb VRAM!

Permalänk
Medlem

Detta + 1440p/144Hz IPS. I höst. Kanske. Usch.
Frågan är om jag kan behålla min 2500K..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar som att korten kommer dyka upp klockan 3 idag om jag förstått det rätt.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168144871...

30$ extra för ACX, vågar vi gissa på 8000:- i Sverige då för icke ref?

Permalänk
Medlem

Snabbt och imponerande kort, men efter nvidia's skandaler med GTX970 och att man vet att nya Radeon kortet med 8GB HBM minne är runt hörnet så väntar jag på det! Tror det kommer prestera förbi Titan X och 980 Ti, eller iaf matcha det prestandamässigt med ett mycket bättre pris, bättre kylare och kompakt kort med 2GB mer minne än 980 Ti.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jag vill inte påstå att 7500:- för ett grafikkort avsett för spel är något för oss vanliga konsumenter.
Jag tycker den här upptrappningen av "prestandaklassen" för konsumentkort har dragit iväg på tok för långt. Jag köpte nyligen ett 550watts nätagg, men funderar på att lämna tillbaka det och köpa ett lite högre effekt och slå till på ett 290X istället. Visserligen drar dessa skamligt mycket, men å andra sidan är Nvidia löjligt dyra.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

LÖJLIGT, samma problem som med Titan X, nVidia måste ha gjort detta med mening. Det går inte att överklocka maximalt för att det inte finns tillräckligt med ström.

Jag hoppas verkligen att alla tillverkare får fria händer från nVidia med sina custom kort så vi kan se den maximala överklockningspotentialen hos 980Ti utan att den stryper sig själv pga ström brist.

Jag tänker då inte köpa ett referenskort, mycket smartare och vänta på ett riktigt OC kort som verkligen kan krama ur all prestanda ur 980Ti.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag vill inte påstå att 7500:- för ett grafikkort avsett för spel är något för oss vanliga konsumenter.
Jag tycker den här upptrappningen av "prestandaklassen" för konsumentkort har dragit iväg på tok för långt. Jag köpte nyligen ett 550watts nätagg, men funderar på att lämna tillbaka det och köpa ett lite högre effekt och slå till på ett 290X istället. Visserligen drar dessa skamligt mycket, men å andra sidan är Nvidia löjligt dyra.

Och ändå är nätaggregatet något av det billigaste man kan köpa till konfigurationen! Skaffade nyligen ett Corsair HX1200 och kände mig riktigt nöjd med att det "bara" gick på 2590 kr. Nätaggregatet ska man inte spara på - moderna grafikkort vill gärna ha gott om kraft i reserv - i synnerhet om man har fler än ett.
Det är grafikkort, processor och bildskärm(ar) som gör att summan drar iväg nu för tiden. Och i viss mån RAM och moderkort om man ska ha det senaste t ex X99.

Permalänk
Medlem

Gief

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

LÖJLIGT, samma problem som med Titan X, nVidia måste ha gjort detta med mening. Det går inte att överklocka maximalt för att det inte finns tillräckligt med ström.

Jag hoppas verkligen att alla tillverkare får fria händer från nVidia med sina custom kort så vi kan se den maximala överklockningspotentialen hos 980Ti utan att den stryper sig själv pga ström brist.

Jag tänker då inte köpa ett referenskort, mycket smartare och vänta på ett riktigt OC kort som verkligen kan krama ur all prestanda ur 980Ti.

Är ju bara att flasha med en custom vbios så kringgår man det problemet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Misstänker att de inte hade tid att uppdatera testsviten med tanke på computex resan. Både Jonas och Emil såg väl lite "härjade" ut i fredagspanelen

Permalänk
Medlem

Tänker köpa ett, eller två, i framtiden, när PRISET har sänkts!!!!!!!!! AMD måste spotta ut ett här nu. Skulle vara kul och se hur 780Ti i SLI står emot ett ensamt 980Ti.

Permalänk
Medlem

<3 <3 ohh fan den var ju grymt bra näst intill titan x jag ska nog köpa 3-4 st kort då

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Om du har råd med det så finns det väl inga problem - bara köp. Jag har inga problem att köpa två Titan X, så varför skulle jag vilja ha det näst bästa ? Och för mig ja, jag vill ha det snabbaste grafikkortet inte det mest prisvärda (då köper man förmodligen nått AMD skräpkort ).

Fick du sagt det också. Det är rätt ointressant i sammanhanget. Alla har inte råd, och även de som har råd kan ändå vara prismedvetna och tycka den lilla extra prestandan inte är värd prispåslaget. Så hela resonemanget om varför inte köpa det bästa är bara dumt och onödigt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Om man väntar så kan man alltid vänta längre... Tycker man ska köpa direkt annars kan man ju vänta i all evighet ...

GTX990Ti

http://wccftech.com/nvidia-gtx-990-ti-24gb-amd-r9-395x2-16gb-...

Permalänk
Medlem

Vad är det här för trams?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BiffenL:

Vad är det här för trams?

Skrivet för två månader sedan, första juni idag...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Vad är det här för trams?

Kolla artikeldatumet

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Om man väntar så kan man alltid vänta längre... Tycker man ska köpa direkt annars kan man ju vänta i all evighet ...

GTX990Ti

http://wccftech.com/nvidia-gtx-990-ti-24gb-amd-r9-395x2-16gb-...

Haha rolig länk

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Hmm, är man 100000% säker nu att det inte kan bli några skandaler som för 970 på det här kortet?
Det är ju en nedbantad krets igen...
Jo minneskontrollern och L2 cachen ska vara orörda den här gången. Men så sa man om 970 från början också

"Once bitten, twice shy" som det heter på engelska

----

Fin prestanda på kortet för övrigt, men det drar en hel del ström! (Går inte att klaga på 290 serien längre, hehe)
100W mer än tex ett 970 skojar man inte bort!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Just ja en fundering kring recensionen:
Jag fattar inte hur Sweclockers får ihop mätningarna på minsta fps, jämfört med mätningarna på frametimes på spel med tillfälliga dippar i frameraten.

Ta tex Far cry 4. Min framerate är 63 fps i 1440p enligt ena mätningen, men långsammaste renderingstiden enligt grafen är ca 40ms... Det borde väl innebära typ 25fps för den specifika framen?

Samma med tex Sleeping Dogs: 34 min fps enligt ena mätningen, men ganska många frametimes i intervallet 40-50ms, vilket borde indikera en min fps på 20-25 nånstans?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag vill inte påstå att 7500:- för ett grafikkort avsett för spel är något för oss vanliga konsumenter.
Jag tycker den här upptrappningen av "prestandaklassen" för konsumentkort har dragit iväg på tok för långt. Jag köpte nyligen ett 550watts nätagg, men funderar på att lämna tillbaka det och köpa ett lite högre effekt och slå till på ett 290X istället. Visserligen drar dessa skamligt mycket, men å andra sidan är Nvidia löjligt dyra.

Skrivet av Andylindy:

Och ändå är nätaggregatet något av det billigaste man kan köpa till konfigurationen! Skaffade nyligen ett Corsair HX1200 och kände mig riktigt nöjd med att det "bara" gick på 2590 kr. Nätaggregatet ska man inte spara på - moderna grafikkort vill gärna ha gott om kraft i reserv - i synnerhet om man har fler än ett.
Det är grafikkort, processor och bildskärm(ar) som gör att summan drar iväg nu för tiden. Och i viss mån RAM och moderkort om man ska ha det senaste t ex X99.

Nu verkar ni ta i lite i överkant på strömförbrukningen Chris_Kadaver, inte behöver du mer än 550 watt för ett helt system egentligen.

Andylindy ja kör man flera kort kan det vara lönt med ett med högre watt och/eller överklockar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Okej så ni tror att Fiji, deras nya toppkort, kommer vara billigt? Det är nya tekniker, extremt stor krets och vattenkylning på från grunden. Det tillhör inte ens AMD's 300serie, (vilket i nuläget ser ut att bli i princip 100% rebrand). Deras nästa monsterkrets är enbart för penismätning, att vara snabbast. Det kommer också att kosta därefter. Ni ska nog inte räkna med att se prislappar på en 6-7000kr, utan ni ska nog räkna med att det matchar Titan X i pris.

var skrev jag någonting om fiji överhuvudtaget? däremot har väl AMD historiskt sett inte satt lika höga priser som Nvidia alltid.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

var skrev jag någonting om fiji överhuvudtaget? däremot har väl AMD historiskt sett inte satt lika höga priser som Nvidia alltid.

ursäkta, blev lite knas. Jag svarade på två inlägg samtidigt. Det var inte du som nämnde Fiji utan det var storage jar.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync