Permalänk
Medlem

HDMI-Switch, Enhet -> flera skärmar?

Som topicen lyder. Jag har förstått att man kan köra en HDMI-Switch från TV -> flera enheter. Jag är ute efter att göra tvärtom. Fungerar alla switchar åt andra hållet också?

Någon med tips om en billig switch som funkar fint? Ska peka dator till en skärm och en tv. Vill slippa byta kabel i datorn varje gång jag vill se på TV istället för att använda datorskärmen.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så vill du ha en till HDMI till TVn (typ).
Så med två in och en ut. Jag har en HDMI-splitter den funkar inte så, den har en in å flera ut. Den aviserades som switch. Men det borde finnas typ som KVM-switch fast för enbart HDMI.

http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel/...

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Om jag förstår dig rätt så vill du ha en till HDMI till TVn (typ).
Så med två in och en ut. Jag har en HDMI-splitter den funkar inte så, den har en in å flera ut. Den aviserades som switch. Men det borde finnas typ som KVM-switch fast för enbart HDMI.

http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel/...

Jag vill ha en kabel från datorn till en switch som sedan går till en tv och en datorskärm. Vill inte visa bilderna samtidigt, utan antingen eller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av puttek:

Jag vill ha en kabel från datorn till en switch som sedan går till en tv och en datorskärm. Vill inte visa bilderna samtidigt, utan antingen eller.

Du behöver en enhet med en ingång och två utgångar. Det funkar inte att vända på dem.

För övrigt var det bra att du förtydligade hur du tänker använda den, för när jag läser din ursprungliga fråga så får jag för mig att det är det omvända du är ute efter. Det är också bra att du är inne på att köpa en switch. HDMI-portar håller i princip inte för daglig in och urkoppling, så genom att köpa en switch så förlänger du livslängden på dina prylar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Då måste den som jag länka vara något for dig

Eller denna:
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--...

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Bara googla lite.
Denna kanske?
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/181870-deltaco_h...

Ingenting jag testat så vet noll om funktionalitet och/eller kvalité på signalen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Då måste den som jag länka vara något for dig

Eller denna:
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--...

Den Deltaco du länkade i första inlägget kommer väl inte fungera? Har fattat det som att jag behöver en switch med minst 2 utgångar.

Skrivet av BasseBaba:

Bara googla lite.
Denna kanske?
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/181870-deltaco_h...

Ingenting jag testat så vet noll om funktionalitet och/eller kvalité på signalen

Tack!

Permalänk

Hej!
Jag har två såna här

http://www.dx.com/p/1-in-2-out-ports-hdmi-1-03b-splitter-1291...

En från en raspberry pi till två olika tv-apparater (ena med totalt 25m HDMI sladd) och den andra från ett xbox.
Jag har haft dom i ca 3 år och aldrig upplevt problem (använt dagligen)

Kan inget annat än att rekommendera dx också om du inte har bråttom (ca 3 veckors leveranstid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Jag vill ha en kabel från datorn till en switch som sedan går till en tv och en datorskärm. Vill inte visa bilderna samtidigt, utan antingen eller.

179:- på biltema!

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt från infon i tråden så kan jag inte använda en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Om jag förstått det rätt från infon i tråden så kan jag inte använda en sån.

Om jag förstått det rätt vill du växla mellan 2st bildvisare? Isåfall är det en switch du ska ha!

Bortse från detta inlägg.. korkat av mig helt enkelt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

En HDMI-switch är till för flera enheter till en skärm (typ ps3/dator/bluray o.s.v till en tv).
En HDMI-splitter låter dig visa en enhet på flera skärmar (typ datorskärm/tv).
En HDMI-matrix kombinerar båda funktionerna men är i regel betydligt dyrare.

Av vad du skriver så är en HDMI-splitter det du är ute efter, satsa på en aktiv sådan då HDCP kan strula annars vilket gör att du kanske inte får bild.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Skrivet av paran0id:

En HDMI-switch är till för flera enheter till en skärm (typ ps3/dator/bluray o.s.v till en tv).
En HDMI-splitter låter dig visa en enhet på flera skärmar (typ datorskärm/tv).
En HDMI-matrix kombinerar båda funktionerna men är i regel betydligt dyrare.

Av vad du skriver så är en HDMI-splitter det du är ute efter, satsa på en aktiv sådan då HDCP kan strula annars vilket gör att du kanske inte får bild.

Naturligtvis har du rätt, jag hade otur när jag tänkte (ännu en gång).

Men denna borde fungera.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...

Edit: Eller så kör han DVI till skärmen & HDMI till tv`n.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bara googla lite.
Denna kanske?
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/181870-deltaco_h...

Ingenting jag testat så vet noll om funktionalitet och/eller kvalité på signalen

Känns som bästa lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Naturligtvis har du rätt, jag hade otur när jag tänkte (ännu en gång).

Men denna borde fungera.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...

Edit: Eller så kör han DVI till skärmen & HDMI till tv`n.

Kör redan DVI till en datorskärm.

Skanog satsa på den 1/2 splittern från webhallen.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Jag köpte den splittern från Webhallen för 269:-. Den var absolut inte som jag ville. Den sätter min TV som sekundär hela tiden. Jag vill att datorskärm 2 ska vara sekundär i systemet när den är på. När jag stänger av den skärmen och ska se på TV vill jag så klart att det kopplar om och visar på TVn istället. Nu måste jag alltså byta kablarna eller dra ur tvn för att få skärm 2 att bli sekundär när jag sitter vid datorn.

Sen måste jag även ner på golvet och rota bakom dator om ena skärmen varit av ett tag, då det inte kommer bild där.

Helt menlös för mig alltså, då det var krypandet på golvet och byte av kablar jag ville slippa.

Jag vill ha bild på en av skärmarna och inte båda samtidigt. Rättare sagt vill jag ha en aktiverad åt gången och inte som nu. Jag har förstått att man inte kommer runt det med en splitter. Stämmer det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av puttek:

Uppdatering.

Jag köpte den splittern från Webhallen för 269:-. Den var absolut inte som jag ville. Den sätter min TV som sekundär hela tiden. Jag vill att datorskärm 2 ska vara sekundär i systemet när den är på. När jag stänger av den skärmen och ska se på TV vill jag så klart att det kopplar om och visar på TVn istället. Nu måste jag alltså byta kablarna eller dra ur tvn för att få skärm 2 att bli sekundär när jag sitter vid datorn.

Sen måste jag även ner på golvet och rota bakom dator om ena skärmen varit av ett tag, då det inte kommer bild där.

Helt menlös för mig alltså, då det var krypandet på golvet och byte av kablar jag ville slippa.

Jag vill ha bild på en av skärmarna och inte båda samtidigt. Rättare sagt vill jag ha en aktiverad åt gången och inte som nu. Jag har förstått att man inte kommer runt det med en splitter. Stämmer det?

Tråkigt att du satsade på en splitter. Det var ju tydligt från början att det var en switch du skulle ha.

Jag förstår inte hur du menar med primär och sekundär. Du vill växla mellan TV och skärm 2. Är TV'n igång ska den vara primär och är skärmen igång ska den vara sekundär.

Det problemet tror jag inte att du kan lösa med en switch. I så fall får du nog ha alla skärmarna inkopplade till var sin port så att du kan ange ordningen för dem individuellt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tråkigt att du satsade på en splitter. Det var ju tydligt från början att det var en switch du skulle ha.

Jag förstår inte hur du menar med primär och sekundär. Du vill växla mellan TV och skärm 2. Är TV'n igång ska den vara primär och är skärmen igång ska den vara sekundär.

Det problemet tror jag inte att du kan lösa med en switch. I så fall får du nog ha alla skärmarna inkopplade till var sin port så att du kan ange ordningen för dem individuellt.

Tyckte det var solklart tidigare i tråden att en splitter var det jag skulle ha.

Jag har en dator och vill skicka bild till 3 skärmar. DVI -> skärm 1. HDMI -> skärm 2. HDMI -> TV.

Jag har bara 1 hdmi-utgång i min dator och måste således byta kabel så fort jag vill ha bild på TV, om jag för tillfället sitter vid datorn. En switch är väl om jag vill koppla in flera enheter i EN tv-apparat?

Jag har min skärm 1 som primär, alltid. Jag vill att min TV ska vara sekundär när det är den jag använder som sekundär. När jag använder min skärm 2 så vill jag givetvis att den ska vara sekundär och inte att Tvn fortfarande ska vara sekundär.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av puttek:

Tyckte det var solklart tidigare i tråden att en splitter var det jag skulle ha.

Jag har en dator och vill skicka bild till 3 skärmar. DVI -> skärm 1. HDMI -> skärm 2. HDMI -> TV.

Jag har bara 1 hdmi-utgång i min dator och måste således byta kabel så fort jag vill ha bild på TV, om jag för tillfället sitter vid datorn. En switch är väl om jag vill koppla in flera enheter i EN tv-apparat?

Jag har min skärm 1 som primär, alltid. Jag vill att min TV ska vara sekundär när det är den jag använder som sekundär. När jag använder min skärm 2 så vill jag givetvis att den ska vara sekundär och inte att Tvn fortfarande ska vara sekundär.

Som tidigare tipsats om i tråden:
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--...

Du kan inte använda TV och skärm 2 samtidigt dock.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Som tidigare tipsats om i tråden:
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--...

Du kan inte använda TV och skärm 2 samtidigt dock.

Missat. Denna visar alltså skärm 2 och när jag trycker på knappen växlar den till tv eller tvärtom? Det är ju iallafall precis vad jag vill ha.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av puttek:

Missat. Denna visar alltså skärm 2 och när jag trycker på knappen växlar den till tv eller tvärtom? Det är ju iallafall precis vad jag vill ha.

Du kopplar in datorn på sidan med ett uttag och skärm och TV på sidan med två uttag. Sedan växlar knappen mellan skärm och TV.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du kopplar in datorn på sidan med ett uttag och skärm och TV på sidan med två uttag. Sedan växlar knappen mellan skärm och TV.

Förstår att detta är både en switch/splitter men visar inte bild samtidigt, eller? Ber om ursäkt för trögheten här.

Tänker bara att en switchjävel kanske funkar när man inte vill visa bild på skärmarna samtidigt, utan bara vill komma ifrån kabelbytet?

Läser så mycket olika hela tiden. Blir inte klok på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av puttek:

Förstår att detta är både en switch/splitter men visar inte bild samtidigt, eller? Ber om ursäkt för trögheten här.

Tänker bara att en switchjävel kanske funkar när man inte vill visa bild på skärmarna samtidigt, utan bara vill komma ifrån kabelbytet?

Läser så mycket olika hela tiden. Blir inte klok på det.

Ja, den switchar mellan skärmarna, så du kan inte använda både TV och skärm 2 samtidigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, den switchar mellan skärmarna, så du kan inte använda både TV och skärm 2 samtidigt.

Det är jag med på. Då funkar vilken switch som helst egentligen? Eller den måste ha två utångar, så en 2-1 som denna fungerar inte?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av puttek:

Det är jag med på. Då funkar vilken switch som helst egentligen? Eller den måste ha två utångar, så en 2-1 som denna fungerar inte?

Den där är beskriven som att den växlar mellan tre input till en output. Jag hade inte litat på att det omvända funkar. På den jag länkade står det att den är bidirectional, vilket betyder att den funkar på båda hållen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den där är beskriven som att den växlar mellan tre input till en output. Jag hade inte litat på att det omvända funkar. På den jag länkade står det att den är bidirectional, vilket betyder att den funkar på båda hållen.

Okej, då är jag med på det också. Ska kika runt i lite fysiska butiker efter något som funkar på samma sätt som den länkade till. Tack för hjälpen, väldigt uppskattat.

Denna bör fungera?

Nej, den lär inte fungera heller. Var ju detsamma som tidigare men ett uttag mindre. Läser i andra trådar där dom tipsar om denna till samma ändamål som jag söker. Rätt så olika alltså.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av puttek:

Okej, då är jag med på det också. Ska kika runt i lite fysiska butiker efter något som funkar på samma sätt som den länkade till. Tack för hjälpen, väldigt uppskattat.

Denna bör fungera?

Nej, den lär inte fungera heller. Var ju detsamma som tidigare men ett uttag mindre. Läser i andra trådar där dom tipsar om denna till samma ändamål som jag söker. Rätt så olika alltså.

Jag vet inte om de funkar. Fördelen med Kjell.com är att det kanske går att lämna tillbaka om man öppnar förpackningen lite snyggt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är det så här du vill göra? Där d1 o d2 är datorskärmarna. D1 ansluten som vanligt och d2 och tv ansluten med växlare (rött)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

http://i.imgur.com/3iCpEQbh.jpg
Är det så här du vill göra? Där d1 o d2 är datorskärmarna. D1 ansluten som vanligt och d2 och tv ansluten med växlare (rött)

Yes, spot on.