Permalänk
Medlem

1440p skärm, delay på musen?

Hej! Bytte nyligen till en 1440p skärm, otroligt nöjd osv!

Ett problem har dock uppstått, jag tycker jag känner ständig delay mellan musrörelse och pekare på skärmen.

Tänkte först att det var seg responstid på skärmen, men den ligger på 2ms.
Min gamla skärm hade hela 5ms så borde kännas snabbare om något..

Detta förekommer i windows såväl som i spel.

Vad kan detta bero på?

Mus: Razer Abyssus
Grafikkort: MSI Radeon R9 290
Processor: Intel i5 3470 3,2ghz
RAM: 12GB DDR3

Min förra skärm: https://www.komplett.se/benq-215-led-g2222hdl/599919
Min nya skärm: https://www.komplett.se/philips-27-led-272s4lpjcb00/827922

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewkpad:

Hej! Bytte nyligen till en 1440p skärm, otroligt nöjd osv!

Ett problem har dock uppstått, jag tycker jag känner ständig delay mellan musrörelse och pekare på skärmen.

Tänkte först att det var seg responstid på skärmen, men den ligger på 2ms.
Min gamla skärm hade hela 5ms så borde kännas snabbare om något..

Detta förekommer i windows såväl som i spel.

Vad kan detta bero på?

Mus: Razer Abyssus
Grafikkort: MSI Radeon R9 290
Processor: Intel i5 3470 3,2ghz
RAM: 12GB DDR3

Min förra skärm: https://www.komplett.se/benq-215-led-g2222hdl/599919
Min nya skärm: https://www.komplett.se/philips-27-led-272s4lpjcb00/827922

Så fort jag gick över till 1440p märkte jag av samma problem. Dom är helt enkelt inte så responsiva. Visst min skärm är inte gjord för gaming, men kommer definitivt tänka på denna aspekten till nästa skärmköp då delayen är EXTREMT irriterande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Specifikationer säger inte så mycket. Responstiden har dessutom inget att göra med input lag.
Det är helt enkelt en långsam skärm verkar det som, har inte så mycket att göra med 1440p egentligen då det finns snabba såna också.
T.ex. min U2515h som t.o.m. är IPS-panel.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast

Jag äger en U2515H och kan säga att jag aldrig har upplevt samma problem som dig, och då har jag ägt snabba TS skärmar, segare IPS och använt VA paneler utan att känna någon skillnad till denna.
Som tidigare nämnt så är det input laget du ska kolla på, inte pixel respons i ditt fall.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem

Men min förra skräm borde väl ändå ha mer input lag då det var en billig skitskärm rakt igenom?

Trodde responstiden var det man kollade på..

Detta känns ohållbart i te.x CS åtminstone :/ (Jag kör mycket lägre upplösning samt 4:3 där, kan delayen försvinna då? Ja jag kan testa själv men sitter på 8mbits internet utan spelet på datorn)

Permalänk
Medlem

Tycker att input lag:et blir mindre när man drar igång SmartImage på Game, men färgen ser ju ut som piss då istället, skär verkligen i ögonen. Hur fixar man detta?

Börjar tappa hoppet på den här jävla skärmen, funderar på att byta den mot en 144hz men vill ju ändå ha 1440p..

Permalänk
Hjälpsam

Input lag kommer till stor del från skärmens egen intelligens och färkontroll för att få allt rätt, så nog det du upplever. En billig skräpskärm med relativt enkelt logik från signal till bild behöver inte ha nämnvärt inputlag.

Om du kör en annan upplösning än skärmens optimala så skall skärmen dessutom skala om bilden, så du får mer inputlag med 4:3 800x600 än med original 1440p.

Din nya skärm är dessvärre rätt olämplig för gaming, särskilt om du skall skala om bilden.

Kass färger på en TN när man boostar responstiden är ganska givet, gaminglägen ger sällan bra bild. Och TN ger sällan till nästan aldrig bra bild.

För rimlig 1440p gaming så får du börja kika på skärmar som Swift och liknande.

Strunta i allt specifikationer från tillverkaren, de säger sällan något om hur skärmen upplevs utan läs recensioner och tester där inputlag mäts och jämförs samt eftersläpning mäts och jämförs.

En bra gamingskärm med 1440p och rimliga färger kostar tyvärr en slant.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Input lag kommer till stor del från skärmens egen intelligens och färkontroll för att få allt rätt, så nog det du upplever. En billig skräpskärm med relativt enkelt logik från signal till bild behöver inte ha nämnvärt inputlag.

Om du kör en annan upplösning än skärmens optimala så skall skärmen dessutom skala om bilden, så du får mer inputlag med 4:3 800x600 än med original 1440p.

Din nya skärm är dessvärre rätt olämplig för gaming, särskilt om du skall skala om bilden.

Kass färger på en TN när man boostar responstiden är ganska givet, gaminglägen ger sällan bra bild. Och TN ger sällan till nästan aldrig bra bild.

För rimlig 1440p gaming så får du börja kika på skärmar som Swift och liknande.

Strunta i allt specifikationer från tillverkaren, de säger sällan något om hur skärmen upplevs utan läs recensioner och tester där inputlag mäts och jämförs samt eftersläpning mäts och jämförs.

En bra gamingskärm med 1440p och rimliga färger kostar tyvärr en slant.

Optimala färger är för mig inte så viktigt då jag kommer från en så pass kass monitor sedan innan, input lagget däremot gör mig galen. Går knappt att fokusera på annat..

EDIT: Prövade precis CS:GO på 1024x768 (4:3), där var input lagget helt borta. Så det var ju en lättnad hur som helst.
Kan det ha något med min DPI att göra eller liknande? Kör på 450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewkpad:

Hej! Bytte nyligen till en 1440p skärm, otroligt nöjd osv!

Ett problem har dock uppstått, jag tycker jag känner ständig delay mellan musrörelse och pekare på skärmen.

Tänkte först att det var seg responstid på skärmen, men den ligger på 2ms.
Min gamla skärm hade hela 5ms så borde kännas snabbare om något..

Min förra skärm: https://www.komplett.se/benq-215-led-g2222hdl/599919
Min nya skärm: https://www.komplett.se/philips-27-led-272s4lpjcb00/827922

Du tittar på siffror som är helt ointressanta.
Din förra skärm hade nog lägre inputlag.

Söker man på din nya skärm hittar man en tråd här där en köpare klagar på att den är seg.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1328847-philips-2560x14...

Kan inte hitta några tester av skärmen alls.

Skrivet av Limpfittz:

Så fort jag gick över till 1440p märkte jag av samma problem. Dom är helt enkelt inte så responsiva. Visst min skärm är inte gjord för gaming, men kommer definitivt tänka på denna aspekten till nästa skärmköp då delayen är EXTREMT irriterande.

Har du en u2711 vet jag vad du pratar om.
30ms på den skärmen

Skrivet av Kewkpad:

Optimala färger är för mig inte så viktigt då jag kommer från en så pass kass monitor sedan innan, input lagget däremot gör mig galen. Går knappt att fokusera på annat..

Kolla t.ex tftcentral nästa gång.

Några exempel av inputlag på skärmar de testat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Antog att skärmen skulle vara toppkvalité eftersom den var bästsäljare på komplett osv..

Men kan någon förklara hur fan input lagget kan försvinna på lägre resolution om det nu är som han ovanför säger att det borde bli mer input lag om något vid lägre upplösning?

Riktigt förvirrad nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewkpad:

Tråkigt. Antog att skärmen skulle vara toppkvalité eftersom den var bästsäljare på komplett osv..

Men kan någon förklara hur fan input lagget kan försvinna på lägre resolution om det nu är som han ovanför säger att det borde bli mer input lag om något vid lägre upplösning?

Riktigt förvirrad nu

Bästsäljare?
Har aldrig ens hört talas om denna skärm före den här tråden.
Söker man på den får jag bara fram massa webshoppar, inga reviews :/

Inputlag är också sällan något folk bryr sig om (även tillverkare).
Måste oftast in på gamingskärmar men även där får man akta sig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bästsäljare?
Har aldrig ens hört talas om denna skärm före den här tråden.
Söker man på den får jag bara fram massa webshoppar, inga reviews :/

Inputlag är också sällan något folk bryr sig om (även tillverkare).
Måste oftast in på gamingskärmar men även där får man akta sig.

Tycker också att det är skumt att det ska vara så svårt att hitta tester/reviews på den här skärmen..
Ligger ändå 4a om du sorterar efter bästsäljare 1440p @ komplett

Permalänk
Medlem

Det här blir bara skummare och skummare..

Input lagget försvinner helt i windows när jag har witcher 3 (borderless fullscreen) i bakgrunden och tabbar ur..

Vafan händer?

Permalänk
Medlem

Hur den skärmen kan kosta 3800 när t.ex. U2515h kostar "endast" 3.000 och är bättre på alla punkter förstår jag inte. Undantag storlek.
Har du möjlighet att byta skulle jag nog råda dig att göra det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Mailade nu komplett support och frågade vad jag ska ta mig till. Problemet är inte lika simpelt som jag först trodde, input lagget uppstår bara i vissa applikationer vilket verkar otroligt märkligt.

-Windows skrivbordet har nog med input lag för att man inte ska kunna tänka på någonting annat.
-Steam som täcker hela windows skrivbordet ger så mycket input lag att man inte kan tänka på annat.
-Spotify som täcker hela windows skrivbordet ger inget som helst input lag.
-Inget input lag i spel.
-Chrome som täcker hela windows skrivbordet ger inget som helst input lag, beroende på webbsida.

Den som kommer på hur man löser detta är värdig ett nobelpris.

EDIT: Säger komplett att jag får byta byter jag till en U2515h. Har du själv den? Åsikter isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewkpad:

Mailade nu komplett support och frågade vad jag ska ta mig till. Problemet är inte lika simpelt som jag först trodde, input lagget uppstår bara i vissa applikationer vilket verkar otroligt märkligt.

-Windows skrivbordet har nog med input lag för att man inte ska kunna tänka på någonting annat.
-Steam som täcker hela windows skrivbordet ger så mycket input lag att man inte kan tänka på annat.
-Spotify som täcker hela windows skrivbordet ger inget som helst input lag.
-Inget input lag i spel.
-Chrome som täcker hela windows skrivbordet ger inget som helst input lag, beroende på webbsida.

Den som kommer på hur man löser detta är värdig ett nobelpris.

Hmm.
Vi kanske har liknande problem.
Jag får extremt mycket input lag i CS:GO. Kör W10. Kanske kom efter någon uppdatering?
Hur det kan vara mycket input lag på skrivbordet förstår jag dock inte. Det har inte jag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

[...] Har du en u2711 vet jag vad du pratar om.
30ms på den skärmen [...]

Jo det känns.... Ska byta nu till sommaren dock

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag bytte upp till 4K.

Var snällt sagt äckligt att använda den, hade problem med vanligt användande och inte bara spel..

Lämnade tillbaka med en snäll lapp att den var skit, och köpte en Eizo Foris istället

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

@Kewkpad:
Påminner om det brus folk upplever med Logitechs G35, fast för input istället för output då. Fungerar prima i vissa spel/setups, fungerar i stort sett inte alls med vissa spel/setups.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Inte fått något direkt svar från komplett ännu, bara att dom sa att jag möjligtvis har defekt moderkort/RAM-minnen.
Så är inte fallet, prövade skärmen hos en vän och samma problem kvarstod.

Hur som helst borde jag väl ha rätt att använda mig utav ångerrätten? Den är 14 dagar och har haft skärmen i 6.

Tips på bättre skärm för gaming? 144hz eller 1440p? IPS eller TN?
Prisklassen måste vara ~3300kr då jag köpte denna på rea för 3300kr och inte 3700 som den nu kostar på komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewkpad:

Tips på bättre skärm för gaming? 144hz eller 1440p? IPS eller TN?

De frågorna lär du svara på före tips kan komma in

144Hz 1440p IPS är ju drömmen, kommer en till hösten. Lär dock kosta närmare 7k
Krävs också grafikkort av rang för de flesta spelen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen större koll som ni kanske har märkt i tidigare poster

Har alla 1440p i prisklassen ~3300kr input lag? I sånna fall skulle jag nog hellre ha en 144hz.

Skillnaden på IPS och TN har jag dessutom ingen aning om, men vad jag har förstått så har IPS bättre färger?

Te.x skärmen som någon ovanför pratade om U2515h, kommer den ha lika input lag som denna bara för att den är 1440p?
Såg även att den var IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewkpad:

Jag har ingen större koll som ni kanske har märkt i tidigare poster

Har alla 1440p i prisklassen ~3300kr input lag? I sånna fall skulle jag nog hellre ha en 144hz.

Skillnaden på IPS och TN har jag dessutom ingen aning om, men vad jag har förstått så har IPS bättre färger?

Te.x skärmen som någon ovanför pratade om U2515h, kommer den ha lika input lag som denna bara för att den är 1440p?
Såg även att den var IPS

Alla platta skärmar har inputlag. Skaffa CRT så slipper du det
Länkade ju en bild i tråden där du kan se några exempel.

Ja IPS har bättre färg än TN. Skulle själv aldrig kunna gå tillbaka till TN.

U2515h har kring 15ms. Har du ens läst mitt tidigare inlägg om tftcentral?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Alla platta skärmar har inputlag. Skaffa CRT så slipper du det
Länkade ju en bild i tråden där du kan se några exempel.

Ja IPS har bättre färg än TN. Skulle själv aldrig kunna gå tillbaka till TN.

U2515h har kring 15ms. Har du ens läst mitt tidigare inlägg om tftcentral?

"Några exempel på skärmar de testat: "
Och sen en trasig länk till en bild.

Det är allt jag ser, kanske fellänkat?

Ska gå in på sidan och kika hur som helst! Problemet är ju att komplett inte har ett så otroligt stort utbud.

Lutar åt U2515h efter att ha kollat igenom tftcentral

Permalänk
Medlem

Har också ett U2515h som jag spelar CSGO med, har inte märkt av något lagg. Men sen har jag ju också undvikit att jämföra med 144hz skärmar då jag inte vill bli bortskämd än, då 1440p IPS 144hz skärmar är alldeles för dyra xD

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att din gamla skärm kördes i högre Hz än din nya? Jag har en 144Hz skärm, efter att nu har vant mig med 144Hz så känns allt segt som att muspekaren dras genom koskit OM jag ställer om skärmen till 60Hz.
Så kolla över skärmens inställningar igen. 60Hz är oldschool, 120+ är standard för FPS spel nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Min gamla skärm kördes också på 60hz så det problemet är det inte, tyvärr..

Kul att höra så mycket gott om U2515h!
Hoppas bara att jag får byta in min skärm mot den.

Visst fungerar ångerrätten så att jag får byta om jag inte är nöjd, efter att ha testat produkten? Känns lagom surt om den måste vara i obruten förpackning eller dyl.

Frågar här eftersom komplett inte svarar så enormt fort

Även tack till alla här på sweclockers för er enorma hjälpsamhet! Aldrig använt det här forumet förut men mitt första intryck är minst sagt positivt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewkpad:

"Några exempel på skärmar de testat: "
Och sen en trasig länk till en bild.

Det är allt jag ser, kanske fellänkat?

Ska gå in på sidan och kika hur som helst! Problemet är ju att komplett inte har ett så otroligt stort utbud.

Lutar åt U2515h efter att ha kollat igenom tftcentral

Hmm bilden syns för mig i firefox men ej chrome. Kan vara så att de inte gillar hotlinking.
Nå detta kanske går. http://www.tftcentral.co.uk/images/benq_xl2730z/lag.jpg
Fast du har nog hitta infon redan?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.