nvidia driver kernel has stopped working and has successfully recovered

Permalänk
Medlem

nvidia driver kernel has stopped working and has successfully recovered

Tja! har ett problem, har haft det nu i 1 veckas tid. får black screen och sen får jag ett meddelande "nvidia driver kernel has stopped working and has successfully recovered" har kollat runt sjukt mycket men inget verkar fungera.. har avinstallerat alla drivrutiner och installerat nya, installerat gamla drivrutiner osv. har även systemåterställt och omformaterat hela min datorm men inget verkar fungera..

What to do?

Permalänk
Hedersmedlem

Den senaste drivern från Nvidia har problem. Installera den näst senaste istället. Det funkade fint för mig. Hjälper inte det så kan det vara så att ditt grafikkort håller på att ge upp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Senaste två drivrutinerna har detta problem, du får gå längre bak eller leva med det tills en bra kommer.

@giplet räknar du den som kom igår/idag?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Senaste två drivrutinerna har detta problem, du får gå längre bak eller leva med det tills en bra kommer.

@giplet räknar du den som kom igår/idag?

350.12 installerade jag igår och hade inga problem igår kväll. Jag brukade få åtminstone någon gång varje kväll när skärmen blev svart innan. Så jag räknade inte den från igår. Jag räknade också bara WHQL-varianterna. Vet inte om det släppts någon utan WHQL.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

350.12 installerade jag igår och hade inga problem igår kväll. Jag brukade få åtminstone någon gång varje kväll när skärmen blev svart innan. Så jag räknade inte den från igår. Jag räknade också bara WHQL-varianterna. Vet inte om det släppts någon utan WHQL.

Jag har 353.06, den kraschar och tar spelet med sig (i detta fall witcher 3).
352.86 som kom för witcher 3 har jag då haft stora problem med.

350.12 är ju från April, knappast en ny drivrutin.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Jag har 353.06, den kraschar och tar spelet med sig (i detta fall witcher 3).
352.86 som kom för witcher 3 har jag då haft stora problem med.

350.12 är ju från April, knappast en ny drivrutin.

Nej, 350.12 är inte en ny drivrutin, men den funkar.

Jag skulle inte rekommendera att man använder detta verktyg. Det den gör är att den låter dig ändra nivåer för timeouts etc mot hårdvaran. Detta kan vara en lösning när ditt grafikkort är nära att ge upp, men risken är att man istället får andra fel, för dessa krasher som programmet kan fixa är tecken på hårdvaruproblem. Det löser inte heller på något sätt problemet med de senaste drivrutinerna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Nej, 350.12 är inte en ny drivrutin, men den funkar.

Jag skulle inte rekommendera att man använder detta verktyg. Det den gör är att den låter dig ändra nivåer för timeouts etc mot hårdvaran. Detta kan vara en lösning när ditt grafikkort är nära att ge upp, men risken är att man istället får andra fel, för dessa krasher som programmet kan fixa är tecken på hårdvaruproblem. Det löser inte heller på något sätt problemet med de senaste drivrutinerna.

Ok, då är det bäst att nedgradera och hoppas Nvidia får lust att fixa problemet.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@giplet: mjoo jag vet... har testat alla drivrutiner som de släppt under 1 år xD men laddade ner msi afterburner och ökade fläkthastigheten, och det verkar vara lösningen.. även fast tempen låg runt 40 grader när jag bara slösurfade.

Permalänk
Medlem

jotack.. speciellt när man har win 8.1...@BergEr:

Permalänk

Kul att se att jag inte är enda personen som har detta problem. Men som ni alla sagt, verkar ha börjat från det att man installerade 352.86 och fortfarande existerande på 353.06. Varit rädd för att jag sabbat G-kortet (970) då jag nyligen installerade en backplate till det.

Antar att man bara får lugna ner sig och vänta på en drivrutin som inte Tdr:ar?

Permalänk
Avstängd

Stock gtx 970, samma skit med senaste drivern och inte ett ljud från Nvidia om ev fix.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Hm sitter vi alla på 970 och spelar witcher 3?

Mitt problem i alla fall. Ska nämnas att senaste patchen för w3 inte hjälpte heller. Hade nästan inga bekymmer för en vecka sedan och idag hängde sig drivrutinerna en gång i timman. Med konstanta quicksaves så gör det mig inte så mycket, men störigt är det.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide air 540 || i5 4670k @4.2 || Asus B-85 plus || Msi 970 4gb || 8 GB RAM 1600 MHz || Evga Supernova G2 750w ||
Tangentbord & Mus || Steelseries g6v2 || Razer Abyssus ||

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem. Gissnings vis är det drivrutinen då misstänkte först att kortet höll på att ge upp.

Någon som testat 353.00 ? det är en beta drivrutin men i alla fall ?
http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3659
finns 353.12 med.
http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3676