Handla online utan online-kort?

Permalänk
Medlem

Handla online utan online-kort?

Visste inte riktigt vart jag skulle placera tråden, förhoppningsvis blev det rätt.

En vän till mig har ett problem, han kan av diverse anledningar inte använda sitt kort online.
Har sagt åt honom en miljon gånger att fixa det hos banken men av en hel drös anledningar går inte det.
Nu till problemet:
Jag hade tänkt att börja spela Final Fantasy XIV med honom nu när nya expansionen släpps, men de har dessvärre slutat sälja prepaid game cards hos butiker så det går bara att få tag på online.
Hur löser vi det?

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Du köper åt honom?

Permalänk
Medlem

Kanske borde ha nämnt det också, det är inte ett alternativ då vi bor i olika städer.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Du har redan sagt åt honom att han ska gå till banken och nu vill du att vi ska skriva att han ska göra det? Alternativen börjar ta slut om inte du kan köpa ut.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kanske borde ha nämnt det också, det är inte ett alternativ då vi bor i olika städer.

han betalar med swish och du köper det åt han och skickar koden? (antar att det är en kod man köper)

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Du har redan sagt åt honom att han ska gå till banken och nu vill du att vi ska skriva att han ska göra det? Alternativen börjar ta slut om inte du kan köpa ut.

Nja inte riktigt så, tänkte mer om det fanns någon sorts förbetalt kort man kunde köpa eller dylikt.
Har letat en del men hittar ingen bra lösning.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

@MaxieTheHatter: Din kompis får helt enkelt skicka pengarna till dig med posten ?

Permalänk

Har han Swedbank kan han generera ett e-kort (https://ekort.swedbank.se) som han kan låsa till en summa och behöver inte uppge ett riktigt kortnummer, de andra bankerna kanske erbjuder liknande tjänster?

Brukar använda det ibland när jag inte vill använda ett riktigt betalkort.... because pr0n... nä, men du fattar.

Permalänk
Medlem

Swish låter som det enklaste.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

paysafe kort kanske skulle fungera?

Permalänk
Medlem

Erat engagemang uppskattas!
Allt som involverar internetbank eller dylikt är helt uteslutet (vuxen man utan tillgång till sin egen bank, det kan man tycka massor om).
Paysafe har jag kikat på som ett alternativ men det behöver dessvärre vara Visa eller Mastercard.
Hittade nu något som heter "Spendon", någon som har provat det?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Hittade nu något som heter "Spendon", någon som har provat det?

Om jag inte missminner mig så är det Mastercard laddade med en viss summa. Säljs väl på exempelvis Pressbyrån. Ser inte varför det inte skulle funka.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Nej, det är ditt engagemang som uppskattas, få har sådana vänner som gör dessa efterforskningar åt dem.

En monocle som oroar sig över ekonomin, its the first

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Har han Swedbank kan han generera ett e-kort (https://ekort.swedbank.se) som han kan låsa till en summa och behöver inte uppge ett riktigt kortnummer, de andra bankerna kanske erbjuder liknande tjänster?

Brukar använda det ibland när jag inte vill använda ett riktigt betalkort.... because pr0n... nä, men du fattar.

Nja!
Man behöver tyvärr ha minst ett visa/mastercard/maestro kort (som kostar) i swedbank för att kunna använda e-kort.
Har man ett visa/mastercard/maestro kort som ej funkar att handla online med så skulle jag gissa att e-kort ej heller skulle funka.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Om det spelet finns på Steam kan man köpa ett Steam wallet kort från Gamestop, eller möjligtvis GAME, kommer inte ihåg. Detta förutsätter ju dock att han har någon Gamestop butik närliggande. Vart bor han?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nja!
Man behöver tyvärr ha minst ett visa/mastercard/maestro kort (som kostar) i swedbank för att kunna använda e-kort.
Har man ett visa/mastercard/maestro kort som ej funkar att handla online med så skulle jag gissa att e-kort ej heller skulle funka.

Jag har Maestro (hade betalningsanmärkningar tidigare) som inte går att använda online, e-kort har varit min räddning då det funkat utmärkt att handla online med.
Tror nog jag skulle fortsätta med e-kort även om jag bytte till ett kort som man kan handla online med bara för att slippa lägga ut mina riktiga kortuppgifter på nätet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hjälpsam

Vad hindrar att han skickar pengar till dig via Swish eller postar kontanter och du köper koden och mailar till honom?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Jag har Maestro (hade betalningsanmärkningar tidigare) som inte går att använda online, e-kort har varit min räddning då det funkat utmärkt att handla online med.
Tror nog jag skulle fortsätta med e-kort även om jag bytte till ett kort som man kan handla online med bara för att slippa lägga ut mina riktiga kortuppgifter på nätet.

Har maestro jag med (billigaste kortet dom har) och det går att handla online med dock ej på alla ställen.
Har handlat tre gånger med det då e-kort absolut inte funkade på den sidan (samma sida alla gånger har dock glömt bort vilken sida det var) och då provade jag flera olika e-kort under 3-4 dagar (vid första försöket vid nr 2 o 3 som var några månader mellan så provade jag ett e-kort som aldrig funkade och gav upp direkt då) och efter att ett par ej funkade där så gick det att handla med dom på 2-3 andra ställen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!