Byta iPhone 6 mot Oneplus One?

Permalänk
Medlem

Byta iPhone 6 mot Oneplus One?

Hallå Sweclockers!

I oktober förra året köpte jag in mig en iPhone 6, nu ett par månader senare har jag öppnat ögonen för Android samtidigt som min brors iPhone 6 blivit stulen av en tiggare. Då erbjöd han att han kunde köpa en Oneplus One åt mig och att han får betala lite extra (tror jag) och laga den (sprucken skärm och en hemknapp som lossnat) mot min iPhone 6. Så då undrar jag, är det värt det? iPhone 6 är en riktigt bra telefon men likaså Oneplus One bara att den sist nämnda kostar 4500 kr mindre.

Jag gillar att ha en ordentlig kamera vilket iPhone 6 har men har Oneplus One det?

Sedan ett ganska litet men stort krav då jag SMSar mycket är emojis. Vet att man kan ladda ner tangentbord med emojis men vill kunna se dem också och inte den där Samsung versionen.

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Hallå Sweclockers!

I oktober förra året köpte jag in mig en iPhone 6, nu ett par månader senare har jag öppnat ögonen för Android samtidigt som min brors iPhone 6 blivit stulen av en tiggare. Då erbjöd han att han kunde köpa en Oneplus One åt mig och att han får betala lite extra (tror jag) och laga den (sprucken skärm och en hemknapp som lossnat) mot min iPhone 6. Så då undrar jag, är det värt det? iPhone 6 är en riktigt bra telefon men likaså Oneplus One bara att den sist nämnda kostar 4500 kr mindre.

Jag gillar att ha en ordentlig kamera vilket iPhone 6 har men har Oneplus One det?

Sedan ett ganska litet men stort krav då jag SMSar mycket är emojis. Vet att man kan ladda ner tangentbord med emojis men vill kunna se dem också och inte den där Samsung versionen.

Emojs funkar ju bara om den andra har det annars blir det bara konstiga tecken.
OPO som den även förkortas är en bra telefon men den har dålig 4G teckning i Sverige då den inte stödjer alla band.
Sedan är det en stor skärm på den med.
Om du känner någon som har en be om att få hålla i den först då svårt att veta innan om den passar någon.

Om du går in i deras forum https://forums.oneplus.net/ så finns det trådar tagna med olika kameror.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kameran är nog svår att slå med en apple.
Opo är en fantastisk lur dock.
oneplus two kommer dock ut snart.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Kameran är nog svår att slå med en apple.
Opo är en fantastisk lur dock.
oneplus two kommer dock ut snart.

Vad är så bra med iphone kameran? den är väl bara 8Mp och OPO har 13Mp

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Emojis finns numera inbyggt i Android, så det är inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Emojs funkar ju bara om den andra har det annars blir det bara konstiga tecken.
OPO som den även förkortas är en bra telefon men den har dålig 4G teckning i Sverige då den inte stödjer alla band.
Sedan är det en stor skärm på den med.
Om du känner någon som har en be om att få hålla i den först då svårt att veta innan om den passar någon.

Om du går in i deras forum https://forums.oneplus.net/ så finns det trådar tagna med olika kameror.

Just nu har jag ju Telenor, kommer det var dålig teckning då? Har ingen kompis med en OPO men tror inte en stor mobil ska vara något problem. Hade det varit värt det det att vänta tills Oneplus Two? Den släpps ju närsomhelst men det verkar inte vara någon vidare uppgradering med en Snapdragon 810 som har värmeproblem osv. Jag är också ganska intresserad av en Xperia Z3 eller Samsung Galaxy Note 4 men dem kostar ju betydligt mycket mer. Är det värt det? Ska man kolla efter en begagnad mobil på kanske blocket eller någonting?

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad är så bra med iphone kameran? den är väl bara 8Mp och OPO har 13Mp

Allt är inte bara megapixlar..

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Kameran är nog svår att slå med en apple.
Opo är en fantastisk lur dock.
oneplus two kommer dock ut snart.

Skrivet av vinylens:

Vad är så bra med iphone kameran? den är väl bara 8Mp och OPO har 13Mp

Har inte mycket kunskap om kameravärlden men megapixlar är väl inte det enda som gör en kamera bra? Det kan väl bero på sensor osv?
Sedan vet jag inte priset på OPT men vet bara att den har Snapdragon 810 som verkar ha värmeproblem.

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad är så bra med iphone kameran? den är väl bara 8Mp och OPO har 13Mp

Antalet pixlar har ingenting med hur bra en bild blir, den enda fördelen med många pixlar är att man kan beskära bilden.

Apple har antingen en bra kamera och/eller är bättre på att efterbehandla den.

Bilderna blir snyggare, bättre färger, vitbalans, klarar dåligtljus osv

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Allt är inte bara megapixlar..

Skrivet av Rygeert:

[quote postid="15445399" userid="157307" name="vinylens"]
Vad är så bra med iphone kameran? den är väl bara 8Mp och OPO har 13Mp
[/quote

Har inte mycket kunskap om kameravärlden men megapixlar är väl inte det enda som gör en kamera bra? Det kan väl bero på sensor osv?
Sedan vet jag inte priset på OPT men vet bara att den har Snapdragon 810 som verkar ha värmeproblem.

Skrivet av xfade:

Antalet pixlar har ingenting med hur bra en bild blir, den enda fördelen med många pixlar är att man kan beskära bilden.

Apple har antingen en bra kamera och/eller är bättre på att efterbehandla den.

Bilderna blir snyggare, bättre färger, vitbalans, klarar dåligtljus osv

Här är en test där dom jämför dom 2 telefonerna
https://www.youtube.com/watch?v=0feNDEJPswQ

Nä vet att Mp inte har med allt att göra även ISO är viktigt samt hur stor sensorn är.

Vet inte om jag tycker att iphone är mycket bättre på bilder tycker dom är ganska lika.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

finns nog ingen telefon som slår en iphones kamera. och det kommer från någon som hatar apple.

personligen hade jag själv inte bytt. du kan få så mycket mer pengar för din iphone i andrahandsvärde, mellan 3-4k
http://www.tradera.com/item/340186/234044316/iphone-6-guld-vi...
http://www.tradera.com/item/340186/234022833/iphone-6-gold-16...
http://www.tradera.com/item/340186/233911323/iphone-6
http://www.tradera.com/item/340186/233976298/iphone-6-64gb

och en ny one plus går för ännu mindre än så, tror till och med att 64gb versionen är billigare än det du kan få på tradera.

så personligen hade jag inte gjort det, fastän det är en polare. och personligen hade jag väntat till one plus two som ska presenteras imorgon

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Här är en test där dom jämför dom 2 telefonerna
https://www.youtube.com/watch?v=0feNDEJPswQ

Nä vet att Mp inte har med allt att göra även ISO är viktigt samt hur stor sensorn är.

Vet inte om jag tycker att iphone är mycket bättre på bilder tycker dom är ganska lika.

Min Samsung s5 med 16mp har inte en chans på bilder jämfört med tjejens iphone.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag gick från iphone till opo, vilket var första gången med android. Super nöjd, så att jag till och med köpte en till när min första gick sönder.

Tjejen som andades Apple gick till och med över till android med OPO.

Sedan ser jag det som att en OPO är en billig "monster" telefon. Jagkjnde tänka mig att lägga de 3200kr för att testa. Med det är så klart inviduellt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Emojs funkar ju bara om den andra har det annars blir det bara konstiga tecken.
OPO som den även förkortas är en bra telefon men den har dålig 4G teckning i Sverige då den inte stödjer alla band.
Sedan är det en stor skärm på den med.
Om du känner någon som har en be om att få hålla i den först då svårt att veta innan om den passar någon.

Om du går in i deras forum https://forums.oneplus.net/ så finns det trådar tagna med olika kameror.

Vad exakt menar du med dålig 4G-täckning? Jag bor i Linköping, och har 4G både i stan och utanför.. Hade dock inte det med iP5 som bara stödjer 4G i sthlm/gbg/malmö

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Vad exakt menar du med dålig 4G-täckning? Jag bor i Linköping, och har 4G både i stan och utanför.. Hade dock inte det med iP5 som bara stödjer 4G i sthlm/gbg/malmö

Om du är utan för en stad vi kan ta ett exempel bara för att jag bor med när Linköping(Mantorp)
Sjögestad har du ingen 4g täckning i Mantorp har du heller ingen 4g täckning med telefonen.

Så är du i stora städer funkar 4G bra men kommer du utanför så har du ingen 4G(har själv en OPO där av att jag vet)
Telefonen har inte dom frekvenser vi använder utanför städerna står till och med om man läser deras forum men ändå klagar folk på det när dom har köpt den(dåligt pålästa).

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag ser inte Iphone 6 ta några raw bilder med sin kamera...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

finns nog ingen telefon som slår en iphones kamera. och det kommer från någon som hatar apple.

personligen hade jag själv inte bytt. du kan få så mycket mer pengar för din iphone i andrahandsvärde, mellan 3-4k
http://www.tradera.com/item/340186/234044316/iphone-6-guld-vi...
http://www.tradera.com/item/340186/234022833/iphone-6-gold-16...
http://www.tradera.com/item/340186/233911323/iphone-6
http://www.tradera.com/item/340186/233976298/iphone-6-64gb

och en ny one plus går för ännu mindre än så, tror till och med att 64gb versionen är billigare än det du kan få på tradera.

så personligen hade jag inte gjort det, fastän det är en polare. och personligen hade jag väntat till one plus two som ska presenteras imorgon

Lg G3 och iPhone 6+ har lika bra kamera, kommer från en som har båda och denna review säger samma http://www.trustedreviews.com/opinions/iphone-6-camera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av raymel:

Jag ser inte Iphone 6 ta några raw bilder med sin kamera...

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som pixlar så är det filformatet som avgör...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast

Blev förvånad över så pass bra hastighet där jag enligt telenor ska ha ganska dålig sprutt på hastigheten där jag befann mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raymel:

Jag ser inte Iphone 6 ta några raw bilder med sin kamera...

Skickades från m.sweclockers.com

Löjligaste argumentet jag någonsin hört. RAW??

Permalänk
Medlem

skulle rekommendera att vänta till OnePlus Two, 5,5 tums skärm är snäppet fär stor enligt mig den är inte nåt att använda med en hand.
Annars är jag väldigt näjd med min OPO (destu mer med tanke på priset) man har ju betalat mer för Samsung telefoner som jag inte varit lika nöjd med.

Batteri tiden är väldigt bra, kan ligga i sängen på morrnarna och kolla Youtube eller twitch i nån timma och endast förbruka 20-40% Batteritid.

Annars är det ju att iPhone är ju rätt så råbust i användning (krasher etc) men det är rätt så nedlåst i hur du kan använda den.
Med Android kan du göra vad du vill men det finns mer risk för krasher och omstarter.
... den generella skillnaden mellan iPhone och Android.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: RAW är extremt användbart om man använder lightroom då bilden du tar innehåller alla färger, ljusinställningar och är okomprimerat osv så man kan ändra många parametrar i efterhand, något man inte kan på JPG eller PNG utan att försämra bildens kvalité. Men RAW är också fullkomligt värdelöst om man inte vet hur man använder en kamera eller har mjukvara som kan justera bilden... dvs i en mobiltelefon finns det få argument för att använda just RAW.

Alla professionella bilder du ser någonstans idag är fotograferade i RAW sen justerade med program, oftast Adobe Lightroom. Dock givetvis alltid med åtminstone en DSLR kamera eller bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@Def_Dog: RAW är extremt användbart om man använder lightroom då bilden du tar innehåller alla färger, ljusinställningar och är okomprimerat osv så man kan ändra många parametrar i efterhand, något man inte kan på JPG eller PNG utan att försämra bildens kvalité. Men RAW är också fullkomligt värdelöst om man inte vet hur man använder en kamera eller har mjukvara som kan justera bilden... dvs i en mobiltelefon finns det få argument för att använda just RAW.

Alla professionella bilder du ser någonstans idag är fotograferade i RAW sen justerade med program, oftast Adobe Lightroom. Dock givetvis alltid med åtminstone en DSLR kamera eller bättre.

Ja jag vet vad det är.

Återigen, RAW?? Mig veterligen så kan jag inte se just DET som ett vinnande argument till att jag skulle välja den mobilen framför någon annan. Den kundkretsen som använder sig utav RAW använder inte en mobil som kamera.. iaf inte än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raymel:

Jag ser inte Iphone 6 ta några raw bilder med sin kamera...

Skickades från m.sweclockers.com

Om man seriöst använder RAW i en smartphonekamera så sitter något riktigt snett till i huvudet.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Blev förvånad över så pass bra hastighet där jag enligt telenor ska ha ganska dålig sprutt på hastigheten där jag befann mig?

Fina siffror, själv får jag 22Mbit ner och 1,4Mbit upp i Göteborg (Tele2).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Finns ingen anledning att använda ett sämre format. Bara för att kundkretsen du talar om inte är så insatta kan det finnas tillfällen du denna okunniga kundkretsen tagit en bild som de vill trycka ut och sätta på väggen, då kan en firma med hjälpa av en RAW fil se till att de får bästa möjliga kvalité trots sketen kamera sensor i en mobiltelefon. Så användningsområden finns alltid, även för den kundkretsen du talar om.

@XFTality Är man sne i huvudet för att man använder ett bättre format? Att säga "Du är sne i huvudet för du använder RAW på mobilen, det finns ju JPEG." är lite som att säga, "Du är sne i huvudet för att du köper en PC, det finns ju konsol", ja det finns, men vilket är det bättre formatet? Ska man välja det sämre formatet bara för att man inte är kunnig på att använda det. Eller ska vi fortsätta använda sämre format "... torrent, det finns ju DC++" eller "... elvisp, det finns ju handvisp" eller ja du fattar vi kan ta upp sådana exempel tills vi dör av naturliga orsaker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@XFTality Är man sne i huvudet för att man använder ett bättre format? Att säga "Du är sne i huvudet för du använder RAW på mobilen, det finns ju JPEG." är lite som att säga, "Du är sne i huvudet för att du köper en PC, det finns ju konsol", ja det finns, men vilket är det bättre formatet? Ska man välja det sämre formatet bara för att man inte är kunnig på att använda det. Eller ska vi fortsätta använda sämre format "... torrent, det finns ju DC++" eller "... elvisp, det finns ju handvisp" eller ja du fattar vi kan ta upp sådana exempel tills vi dör av naturliga orsaker.

RAW är lite löjligt att använda tillsammans med smartphonekameror då RAW huvudsakligen är till för professionella människor som tar en bild och behöver få bästa möjliga kvalité ur denna. Med en smartphone får man inte bilder av sådan hög kvalitet, vare sig det är JPEG eller RAW. Visst, RAW-kan vara kul att leka runt lite med, men faktum är att i fullt seriösa applikationer, så finns det inte mycket att hämta från RAW-filer som har kommit ur en mobilkamerasensor. Du kanske kan justera ljuset och färgbalansen, men bilden kommer fortfarande att ha kvalitén av en mobilkamerabild.

En jämförelse är FLAC istället för 320kbps MP3 på mobiltelefonen (eller datorn, till och med), vilket är rätt så dumt om man bara lyssnar på musik då det helt enkelt inte går att höra mycket mer än 320kbps. FLAC är dock användbart om man vill göra egna encodes ned till 320kbps, på pro-nivå.

RAW och FLAC är helt klart bättre format men är ofantligt stora. Den riktiga frågan är hur mycket mer man får ur dem, och faktum är att man inte får mycket mer från mobilkamerors RAW-filer och låtar i FLAC jämfört med deras komprimerade resp. filformat. Inte riktigt som elvisp jämfört med handvisp, där det finns en klar fördel. Det du jämför är lite mer som att jämföra notepad och word när det gäller textbehandling, eller ett Excel-spreadsheet jämfört med kalkyler på papper med en miniräknare.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av vinylens:

Så är du i stora städer funkar 4G bra men kommer du utanför så har du ingen 4G(har själv en OPO där av att jag vet)

Stämmer inte, du kan inte dra alla områden över en kant. Jag har 4G utanför städer (Nej, det behöver inte vara stora städer heller).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@XFTality: Enda argumentet jag kan hitta till varför man inte ska använda dem två, både RAW och FLAC, idag är "Jag har inte plats på minneskortet/hårddisken". Men i övrigt så finns det inget bra argument emot det. Jag kan inte höra skillnad på FLAC och MP3 320kbit/s men jag kan efter ett tag sökande se skillnade mellan JPEG och RAW. I vissa fall kan skillnaden var stor även ifrån en mobiltelefons kamera, p.g.a JPEG kompressionen är så dålig rent tekniskt. Att jämföra RAW och JPEG är mer som att jämföra FLAC och MP3 64-128 kbit/s, skillnaderna är tydliga, mest bara för att JPEG är så fullkomligt värdelöst även i de bästa scenarion. PNG hade jag däremot kunnat ta och accepterat. Men nu är det just JPEG som används som standard i telefoner.

Snabbt exempel på varför jpeg är så dåligt: http://users.wfu.edu/matthews/misc/jpg_vs_gif/JpgCompTest/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@XFTality: Enda argumentet jag kan hitta till varför man inte ska använda dem två, både RAW och FLAC, idag är "Jag har inte plats på minneskortet/hårddisken". Men i övrigt så finns det inget bra argument emot det. Jag kan inte höra skillnad på FLAC och MP3 320kbit/s men jag kan efter ett tag sökande se skillnade mellan JPEG och RAW. I vissa fall kan skillnaden var stor även ifrån en mobiltelefons kamera, p.g.a JPEG kompressionen är så dålig rent tekniskt. Att jämföra RAW och JPEG är mer som att jämföra FLAC och MP3 64-128 kbit/s, skillnaderna är tydliga, mest bara för att JPEG är så fullkomligt värdelöst även i de bästa scenarion. PNG hade jag däremot kunnat ta och accepterat. Men nu är det just JPEG som används som standard i telefoner.

Snabbt exempel på varför jpeg är så dåligt: http://users.wfu.edu/matthews/misc/jpg_vs_gif/JpgCompTest/

Jpeg är absolut inte värdelöst. Saken med Jpeg är att det har så litet dynamiskt omfång. Och att spara en Jpeg flera gånger försämrar kvaliten på bilden.
Jag har tagit många Jpeg's med klockrent resultat direkt ur kameran. Men det kräver lite mer planering.
Med min DSLR tar jag alltid Raw+jpg för att om bilden blir bra finns det ingen anledning att redigera efteråt och har då redan en klar Jpeg.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server