Asus visar nya skärmar i ROG Swift-serien med Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Oh, det blir nog en av dessa. Är det verkligen dramatisk skillnad i 144 Hz och 75 Hz? Det vill säga, om jag inte kommer nå 144 FPS, är det ens värt det?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Vad är bäst TN eller IPS panel? Undra hur mycket den väger.

Jag skaffade en Acer 144Hz IPS och stod inte ut med det så kallade IPS-glow:et, som finns på alla IPS-skärmar i olika utsträckning. Jag lämnade tillbaka den och köpte en Asus PG278Q (TN) istället och är nöjd. Jag märker ingen skillnad i responstid eller input-lag. Om man inte bryr sig om IPS-glow så är IPS klart bättre, främst vad gäller färger och betraktningsvinklar. Responstid är nuförtiden så pass nära mellan TN och IPS att det kan kvitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Så om jag fattar det som att TN är bättre?

Hoppas att det är en 1 responstid på denna skärm.

Skulle aldrig någonsin välja TN om IPS fanns som alternativ.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på OLED med samma responstider som CRT och gärna 120hz+. Gaming-IPS känns som en kompromiss (dock hyffsat bra sådan)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precis till just Project Cars som jag vill ha en ultra wide med g-sync. Behöver inte vara mer än 60 Hz om bara priset är rätt. Dvs max 5000 kr.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Heh, han fotografen gjorde allt han kunde för att vara ivägen den korta tid som Jonas stod och pratade. Konkurrent till SweC?

Skärmen ser bra ut annars, väntar bara på att priserna går ner något efter lansering så kommer jag allvarligt fundera på en Asus skärm.
Dock blir det svårt att nå 144 FPS konstant utan att spränga banken...

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Avstängd

@Nixzore:

Hva er "IPS glow"?

Husker da jeg fikk min IPS skjerm (60Hz) for noen år siden, skjermen var så lyssterk at jeg måtte justere styrken ned fra 100% til 40%. Det var varmt foran skjermen i starten.

Men IPS glow er kanskje noe annet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Kan dom inte släppa en lite mer 'lagom' skärm...? 1080p, 144Hz och IPS. Det går ju uppenbarligen med tanke på att 1440p skärmarna existerar.

Håller med, väntar fortfarande på 24" 1080p, 144Hz, IPS alternativ. Synd om det inte ens lanseras någon 1080p på computex, då kommer det kanske inte komma ut på ett bra tag om det ens nånsin kommer komma överhuvudtaget. För min del är priset ganska avgörande och att jag fortfarande sitter med 1680x1050 så har inget behov av större och köper inte alltför ofta nytt grafikkort och brukar aldrig köpa några värstingmodeller så då lämpar sig 1080 bättre för mig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman:

@Nixzore:

Hva er "IPS glow"?

Husker da jeg fikk min IPS skjerm (60Hz) for noen år siden, skjermen var så lyssterk at jeg måtte justere styrken ned fra 100% til 40%. Det var varmt foran skjermen i starten.

Men IPS glow er kanskje noe annet?

IPS-glow är ett skimmer som syns från skärmen i mörka rum, vid mörka scener, när man betraktar från vissa vinklar. Att behöva ställa ned brightness ganska mycket är vanligt på moderna skärmar. Jag kör på 15% nu