har köpt ny fläkt men den flyttar inte tillräckligt med luft

Permalänk
Medlem

har köpt ny fläkt men den flyttar inte tillräckligt med luft

jag har köpt denna fläkt http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-120mm för att min andra gjorde alldeles för mycket ljud men men igår när jag spelade GTA 5 så började spelet lagga jag har GTX 970 och ett 650w guld modulärt i5 3450 så när jag kollade HWmonitor så upptäckte jag att processorn var 87 grader och grafik kortet var 66 grader så jag valde då att ta ur den nya fläkten och sätta i den gamla fläkten

kan problemet vara att den nya fläkten flyttar för lite luft och den gamla är anpassad för datorn och om man ska byta måste man sätta in 2 en som suger in och en som blåser ut

Permalänk
Keeper of the Bamse

Löstes problemet av att stoppa in gamla fläkten? Vad har du för cpu-kylare och var installerade du nya fläkten?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Löstes problemet av att stoppa in gamla fläkten? Vad har du för cpu-kylare och var installerade du nya fläkten?

det löste problemet lite men när jag sen fortsatte att spela kraschade datorn och det stod video_memory_intalent men notera att jag har windows 10 beta

Permalänk
Medlem

vad har du för fläkt nu då? och vad har du för övrig ventilation?

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllox:

vad har du för fläkt nu då? och vad har du för övrig ventilation?

jag köpte denna fläkt http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-120mm och sen har jag två fläktar på grafikkortet den fläkten som sitter på processorn är den som följer med från Intel

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat att CPU-kylaren inte är igentäppt av damm?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du kontrollerat att CPU-kylaren inte är igentäppt av damm?

ja jag rengör datorn väldigt ofta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ommontera kylaren då. Hade det varit ventilationsproblem så hade grafikkortet varit mycket varmare.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Flygman:

Ommontera kylaren då. Hade det varit ventilationsproblem så hade grafikkortet varit mycket varmare.

Får hålla med här. CPU 87 grader och GPU 66 grader? Tecken på att din kylare sitter snett. Är du ens seriös? Kom igen jag hade två frågor till dig som du vägrade svara på

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Får hålla med här. CPU 87 grader och GPU 66 grader? Tecken på att din kylare sitter snett. Är du ens seriös? Kom igen jag hade två frågor till dig som du vägrade svara på

Han svarade ju på båda dina frågor.

1. Det löstes delvis - får anta att det inte blev tillräckligt bra alltså.

2. Han har intels stockkylare.

Var det inte dessa frågor du ville ha svar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Får hålla med här. CPU 87 grader och GPU 66 grader? Tecken på att din kylare sitter snett. Är du ens seriös? Kom igen jag hade två frågor till dig som du vägrade svara på

Jag tror jag försökte svara på dina frågor så bra som jag kunde

då ska jag testa att om montera cpu kylaren och se om det blir bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theZZ:

Jag tror jag försökte svara på dina frågor så bra som jag kunde

då ska jag testa att om montera cpu kylaren och se om det blir bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Intels stockkylare är ju inte speciellt bra, så du skall nog inte förvänta dig några fantastiska temperaturer ändå. Vill du hålla ned tempsen samt ljudnivån på burken skulle jag rekommedera dig att skaffa en ny kylare. Det finns billiga luftkylare som gör sitt jobb bra. Titta tex på en EVO 212, den skall vara väl värd sina pengar

Permalänk
Medlem

Byta kylpasta kan vara på sin plats. Processorn släpptes 2012 och om du har kört på orginalkylaren sedan dess så kan det vara värt det eller byta kylare till en bättre.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Byta kylpasta kan vara på sin plats. Processorn släpptes 2012 och om du har kört på orginalkylaren sedan dess så kan det vara värt det eller byta kylare till en bättre.

ok men om jag då tar bort den gamla kylpastan kan jag väll lika gärna byta fläckt eftersom Intel stock fläckt en värkar inte vara den mest högpresterande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jaha nu har jag tagit ur och satt dit cpu gör ingen som hälst skillnad men den där kylpastan som ligger mot cpu var uttråkad

så jag antar att det är kylpastan i kombination med en dålig fläckt som gör så att procesorn klockar ner sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en EVO 212 så behöver du inte fundera mera. Samt du kan lägga den nya fläkten fast i kylaren, 2st totalt kan monteras. Så drar du nytta av den med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Köp en EVO 212 så behöver du inte fundera mera. Samt du kan lägga den nya fläkten fast i kylaren, 2st totalt kan monteras. Så drar du nytta av den med

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar och hjälpen och vilken kylare jag skulle välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av theZZ:

Tack för svar och hjälpen och vilken kylare jag skulle välja

+1 för EVO 212

Jag har haft den i två byggen och den gör vad den ska, möjligen kunde monteringen kanske göras enklare
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

+1 för EVO 212

Jag har haft den i två byggen och den gör vad den ska, möjligen kunde monteringen kanske göras enklare
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

ja det var riktigt svårt att installera men när den väl sitter där gör den sitt jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Ska sätta ihop en "speldatorliknande" dator snart.

Jag fattar iden om att kalluft tas in från ett håll (Ex. botten/fronten) och den varma luften skickas ut åt ett annat håll (Ex. topp/bakåt).
Problemet är att komponenter som Processor, Grafikkort och Nätaggregat har sina egna fläktar.

Om man har fläktar för in-luft från front och ut-luft bak, i ett normalt stående chassi.

Ska man rikta en sådan processorkylares fläkt(ar) bakåt eller uppåt?
Om man både har processorns kylarfläkt och bakre chassifläkt, kommer inte dessa störa varandra med minskad verkan och/eller ge oljud?

Detta grafikkorts hur blåser det?

Tar det in luft från fläkten och blåser ut värmen genom gallret bakåt?

Tar detta Nätaggregat in kalluft från botten och skickar ut varmluft bakåt?

Hur ska det vändas för att göra det?

Kanske lite för många dumma frågor i inlägget...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@Kronvrak:

Processorkylaren:
Har en Noctua kylare av snarlikt snitt och har den vänd så att den blåser ut bakåt. I mitt chassi hamnar den perfekt i linje med chassits utblås, vilket jag tror är optimalt.
Har provat utblås uppåt också men då fläktplatserna i toppen ej är filterförsedda trillar det in massa damm när datorn inte är igång.

GPU:
Helt rätt, den suger in luft som passerar genom GPUn och sedan ut genom gallret i bak.

PSU:
Ja det är så det funkar! Tja, det är bara att se till att man monterar det med fläkten nedåt
Fast det finns chassin som har PSUt stående, då får man bara se till att PSUt är vänt så att dess fläkt tar in luft utifrån från sidan.

Personligen försöker jag ha ett övertryck i cahssit, dvs fler fläktar som tar in luft än som föser ut. Då brukar luftflödet lösa sig rätt bra. Har som exempel två 140mm fläktar i fronten och två 140mm i botten som suger in luft i chassit. Har bara en 140mm fläkt som utblås i bak, men då har den hjälp av två fläktar på CPU kylaren också.

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av theZZ:

jag köpte denna fläkt http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-120mm och sen har jag två fläktar på grafikkortet den fläkten som sitter på processorn är den som följer med från Intel

Menar du att du inte har någon mer fläkt i chassit förutom en 120mm som insug? Du bör ha minst en chassifläkt för insug och en för utblås för att inte få massa varm luft som står helt stilla och bastar dina komponenter.

Permalänk
Medlem

har inte noctuas fläktar en fläktkontroller? antagligen går inte fläkten på högsta rpm.. fast det är inte en fläkt som flyttar en massa luft ändå, den går bara max 1300rpm..

Men alltså du lär ju aldrig få ner tempen på varken cpun eller grafikkortet särskilt mycket bara för du köper en chassi fläkt, vill du få ner tempen på grafikkortet så ladda ner msi afterburner så kan du själv öka fläkthastigheten manuellt, samma med cpu fläkten, går den på max? chassi fläktar har man bara för dom ska flytta luft och inte göra att varmluft stiger i chassit..