Köpa lösa plast kryss till mekaniska bryatare

Permalänk
Medlem

Köpa lösa plast kryss till mekaniska bryatare

Tidigare aggressioner mot tangentbordet har nu resulterat i att tre plastkryss, alltså dom man fäster keycapsen i, har gått sönder.

Då undrar jag nu var man kan köpa nya sådana till vettigt pris, alternativt helt nya brytare och ta dessa delar ifrån?

Mvh Axel

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Rakt upponer från huvudet så vet jag bara om www.keyboardco.com som säljer lösa Cherry-switchar. Det är det du får göra och plocka delar från dem (du kan nog lika gärna byta hela switchen då du troligtvis ändå kommer få löda loss den (beroende på typ utav tangentbord)) tror inte du kommer hitta enbart lösa steams så enkelt.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Finns på ebay, aliexpress och så vidare också.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Det är alltså delar av Cherry MX-brytare som har gått sönder? De olika variationerna sitter bl.a. i stammarna så du bör köpa nya brytare eller "stammar" av samma färg som som du redan hade. Svart och röd har samma slags stam visserligen. Om det inte är ett tangentbord med PCB-monterade brytare (Cherry's G80-serie eller Poker) eller ett DIY-tangentbord som ErgoDox så är brytarna monterade i en metallplatta och går inte att öppna utan att löda av de gamla. Då kan man lika gärna byta hela brytare.

Vad är det för typ av tangentbord och brytare som har gått sönder? Om det är svarta eller röda Cherry MX, så kan du få tre svarta använda brytare av mig. Om det är Razer-brytare så kan det vara svårare att hitta reservdelar...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Man kan köpa lösa brytare via mouser och digikey (~10kr/st), 7bit på deskthority är också bra (troligtvis billigare).

EDIT: Kanske går att skramla brytare här på forumet, jag har två gröna brytare jag kan donera ifall du kör blå/grön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Rakt upponer från huvudet så vet jag bara om www.keyboardco.com som säljer lösa Cherry-switchar. Det är det du får göra och plocka delar från dem (du kan nog lika gärna byta hela switchen då du troligtvis ändå kommer få löda loss den (beroende på typ utav tangentbord)) tror inte du kommer hitta enbart lösa steams så enkelt.

Okej okej!
Jo var något sådant jag tänkte, att den delen gick att "ta ur" lite lätt! Har Mionix Zibal 60, så svarta brytare men hur är dom fästa, hur ser jag detta?
Sidan du länka var billigast hitills, resulterade i 3 switches för ca 100kr

Skrivet av PierreB:

Finns på ebay, aliexpress och så vidare också.

De jag kan hitta är hela switches för 35kr + frakt, finns "stems" att köpa?

Skrivet av Findecanor:

Det är alltså delar av Cherry MX-brytare som har gått sönder? De olika variationerna sitter bl.a. i stammarna så du bör köpa nya brytare eller "stammar" av samma färg som som du redan hade. Svart och röd har samma slags stam visserligen. Om det inte är ett tangentbord med PCB-monterade brytare (Cherry's G80-serie eller Poker) eller ett DIY-tangentbord som ErgoDox så är brytarna monterade i en metallplatta och går inte att öppna utan att löda av de gamla. Då kan man lika gärna byta hela brytare.

Vad är det för typ av tangentbord och brytare som har gått sönder? Om det är svarta eller röda Cherry MX, så kan du få tre svarta använda brytare av mig. Om det är Razer-brytare så kan det vara svårare att hitta reservdelar...

Ja exakt, plats krysset har brutits av vid basen så går knappt att limma / går sönder efter en - två dagar igen..
Hur vet jag vilken typ Mionix Zibal 60 har? Om det innefattar massa lödning känns de måttligt roligt!

Skrivet av Applet:

Man kan köpa lösa brytare via mouser och digikey (~10kr/st), 7bit på deskthority är också bra (troligtvis billigare).

EDIT: Kanske går att skramla brytare här på forumet, jag har två gröna brytare jag kan donera ifall du kör blå/grön.

digikey hade 170kr i frakt tyvärr vilket gjorde det helt oförsvarbart, mouser kan jag inte riktigt få fram någon vettig prisuppgift till Sverige, men billiga var brytarna!
Vet du vad 7bit tar i frakt till sverige?

Tackar för alla svar, allt underlättar, sitter här med halvt fungerande punkt och 9 som studerande programmerare........!

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av AX:

Jo var något sådant jag tänkte, att den delen gick att "ta ur" lite lätt! Har Mionix Zibal 60, så svarta brytare men hur är dom fästa, hur ser jag detta?

Brytarna är plattmonterade på Zibal 60, som i nästan alla Cherry MX-tangentbord, så du behöver löda loss dem för att kunna öppna dem. Hakarna som håller ihop brytarna hålls fast av plattan annars, så att de inte går att öppna. Alternativet är att limma ihop plastbitarna som gått sönder, men det beror på hur trasiga de är.

Skrivet av AX:

Vet du vad 7bit tar i frakt till sverige?

4€, han skickar från Tyskland. Jag har själv köpt brytare från honom och kan rekommendera honom, men det kan ta ett tag innan han skickar brytarna eftersom han skickar i omgångar när han fått in ett par ordrar. Han verkar också ha slut på MXBLACK/NN för tillfället, brytare för plattmontering, men MXBLACK/NW för PCB-montering fungerar också. Brytare för PCB-montering har två extra plastpiggar som bara är att klippa av ifall ditt tangentbord inte har hål för dem.