Permalänk
Medlem

Överklockning av phenom x4 965 BE?

Hej, jag känner att min phenom processor börjar kännas lite slö och funderar på om det är dags för ett nyköp eller om det går att överklocka min processor nog mycket utan en massa extra kylning. Har en coolermaster hyper 212 evo fläkt på processorn.

Permalänk
Entusiast

hyper 212 sägs ju vara hyfsad, inte testat men bättre än original så klart. Beroende på stepping (c2 eller c3 så klarar du mellan 3,8-4,5 GHz. Håll dig under 1.55 vcore helst närmare 1.40-1.45. Ser ingen anledning för dig att "uppgradera" till Bulldozer/Piledriver.

Permalänk
Medlem

Börja klocka och se vart det leder. Höj multiplier och följ upp med lite mer spänning om det inte blir stabilt. När det blir för varmt (P2s ska helst ligga under 62°) vet du att du har dragit på för mycket och backar till den senaste fungerande konfigurationen. Vill du få ut max ur processorn får du läsa på om hur FSB påverkar komponenter och hur du når en högre frekvens genom att använda FSB. Om jag förstått det rätt är det på den plattformen svårt att komma över ~4GHz utan att höja FSB för att instruktioner och data ska skyfflas runt i tillräckligt hög takt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LemonIllusion:

Börja klocka och se vart det leder. Höj multiplier och följ upp med lite mer spänning om det inte blir stabilt. När det blir för varmt (P2s ska helst ligga under 62°) vet du att du har dragit på för mycket och backar till den senaste fungerande konfigurationen. Vill du få ut max ur processorn får du läsa på om hur FSB påverkar komponenter och hur du når en högre frekvens genom att använda FSB. Om jag förstått det rätt är det på den plattformen svårt att komma över ~4GHz utan att höja FSB för att instruktioner och data ska skyfflas runt i tillräckligt hög takt.

Upplåsta Phenom 2 har man inget behov av att öka FSB på. Går fint att lämna på 200 och köra hög multi.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Som jag har förstått det så ökar multipliern även frekvensen på ram och gpu, min gpu är redan dålig(måste klocka ner för att den inte ska krascha i spel). Går det att öka multipliern fast sen klocka ner gpu separat?

Permalänk
Medlem

@Yoebits:
Fel. Du tänker på FSB. Din processor har sk. Upplåst multiplier. Den multiplicerar FSBn helt enkelt. Om du ökar multiplier förändras enbart processorns klockfrekvens, det är därför lättare att klocka med en upplåst processor.

Men det är inte mycket det går att klocka. Räkna med 3,8 - 4,0. Dags att köpa nytt snart helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

hyper 212 sägs ju vara hyfsad, inte testat men bättre än original så klart. Beroende på stepping (c2 eller c3 så klarar du mellan 3,8-4,5 GHz. Håll dig under 1.55 vcore helst närmare 1.40-1.45. Ser ingen anledning för dig att "uppgradera" till Bulldozer/Piledriver.

Spänning spelar ingen större roll så länge man håller temperaturen under kontroll. Sedan så skulle jag kolla med AMD Overdrive samt någon annat verktyg för att se thermal margin och vilken maxtemperatur det medför.

Vad AMD sätter som maxtemp i sina sheet's på hemsidan och vad som faktiskt stämmer ser ut att variera kraftigt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Spänning spelar ingen större roll så länge man håller temperaturen under kontroll. Sedan så skulle jag kolla med AMD Overdrive samt någon annat verktyg för att se thermal margin och vilken maxtemperatur det medför.

Vad AMD sätter som maxtemp i sina sheet's på hemsidan och vad som faktiskt stämmer ser ut att variera kraftigt.

Håller inte med där då spänning typiskt är det som dödar så länge man håller sig inom rimlig temp, detta brukar kanske inte vara så stort problem på luft då tempen begränsar först men det är ändå värt att påpeka, spänning dödar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Håller inte med där då spänning typiskt är det som dödar så länge man håller sig inom rimlig temp, detta brukar kanske inte vara så stort problem på luft då tempen begränsar först men det är ändå värt att påpeka, spänning dödar.

Körde min 965BE på ganska hög spänning och på 8350 körde jag 1.64v för att hålla jäkeln stabil på 5GHz och nu med 9590 kör jag 1.54v för 5.1GHz dock har det varit tempen antingen på CPUn, socketen eller VRM som stoppat mig att gå högre även på vattenkylning.

Kör själv nu med NB och VRM (ovansidan) under vatten problemet är dock att VRM på baksidan sitter ganska tight och köra vattenblock där är lite meh, tryckte in en slim fan som snurrar direkt bakom socketen som också täcker VRM backplate men även då når jag maxtemp för socketen i Prime eller IBT under sommaren efter ca 30 minuter med spänningar över 1.6v

CPU tempen i Prime/IBT sitter på ca 50c men socketen sitter på 70c och VRM på baksidan ~80c så hur tempen inte begränsar först tills du kommer till skadliga nivåer med spänningen har jag lite svårt att se. Allt jag försökt läsa mig fram till är att högre spänningar ökar slitage på processorn vilket kommer i längden kräva högre spänning för att hålla sig stabil på samma klock men nu pratar vi om år, iaf om man tittar pä Intel processorer, tror även det var intel som hade ett papper om slitage. (kan ha fel dock)

OT
965an är dock lite jobbig att överklocka då den också tycker om NB överclocking Men principen står fast som vid all överclocking, dra ner på alla komponenter och klocka respektive del först för att komma fram till dess max sedan kombinerar man. 965an är dock extremt jobbig med minneskontrollern, fler än 2 minnesstickor är inget man vill leka med. C3 stepping har en bättre minneskontroller men även där tror jag att fler än 2 stickor kommer begränsa överclockningen ganska mycket.

Till kylningen EVO 212 är OK kylare, dra på bättre fläktar bara, Cougar Vortex PWM är ganska bra så länge de inte är i horizontalt läge då många börjar klicka i lagret. Vardar fläktarna från EK är annars något att titta på, eller GT fläktarna om man kan få tag på dom. Hålla ett öga på tempen på moderkortet och VRM när man kör tornkylare är också något bra att göra, bra luftcirkulation i chassit är kung här.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Körde min 965BE på ganska hög spänning och på 8350 körde jag 1.64v för att hålla jäkeln stabil på 5GHz och nu med 9590 kör jag 1.54v för 5.1GHz dock har det varit tempen antingen på CPUn, socketen eller VRM som stoppat mig att gå högre även på vattenkylning.

Kör själv nu med NB och VRM (ovansidan) under vatten problemet är dock att VRM på baksidan sitter ganska tight och köra vattenblock där är lite meh, tryckte in en slim fan som snurrar direkt bakom socketen som också täcker VRM backplate men även då når jag maxtemp för socketen i Prime eller IBT under sommaren efter ca 30 minuter med spänningar över 1.6v

CPU tempen i Prime/IBT sitter på ca 50c men socketen sitter på 70c och VRM på baksidan ~80c så hur tempen inte begränsar först tills du kommer till skadliga nivåer med spänningen har jag lite svårt att se. Allt jag försökt läsa mig fram till är att högre spänningar ökar slitage på processorn vilket kommer i längden kräva högre spänning för att hålla sig stabil på samma klock men nu pratar vi om år, iaf om man tittar pä Intel processorer, tror även det var intel som hade ett papper om slitage. (kan ha fel dock)

OT
965an är dock lite jobbig att överklocka då den också tycker om NB överclocking Men principen står fast som vid all överclocking, dra ner på alla komponenter och klocka respektive del först för att komma fram till dess max sedan kombinerar man. 965an är dock extremt jobbig med minneskontrollern, fler än 2 minnesstickor är inget man vill leka med.

Gissar att du kör med vatten på CPUn också i så fall? Men ja, temp brukar begränsa innan spänning på luft på allt jag testat, ska dock erkänna att bulldozer inte ingår där så har ingen direkt erfarenhet av dom men när det gäller tex SB/IB/HW så är det rätt klara samband mellan Vcore och döda CPUer trots bra temp. C2D klarade sig rätt bra, men även dom började spontandö när man kom upp i Vcore trots bra temp.

När det gäller slitage pga högre spänning så kallas det electromigration och orsakar oftast avbrott i ledningsbanorna i CPUn, högre spänning kan hjälpa i början men när man fått första degraderingen så är döden nära.

För att ta det en nivå längre, så finns det liksom en anledning till varför jag/man inte kör på max Vcore och OC när man tweakar systemet när man benchar, utan höjer det sista när man har allt annat på plats. Det är helt enkelt för hög risk för spontandöd när man kör med Vmods. Som nu senast gav jag mig på ett gammalt FX5200, gick från 1.45V till 2.1V Vcore och det är inget som kortet mår bra av oavsett temp

Permalänk
Medlem

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/596023-Dolk...

Detta är en bra överklockning guide! Den hjälpe mig för att få svar på det mesta.
Alltid kul att vara påläst!
Finns en lika guide för phenom på swec, men hitta den inte, någon annan som vet?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihop! Ska ge mig in på guiden och testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoebits:

Tack för hjälpen allihop! Ska ge mig in på guiden och testa

Har använt en hyper 212 på en Phenom II 960T, och fått upp denne från 3.0 x4 till 3.6 x6. Dock är jag rätt 100 på att de flesta går att klocka högre. Din kan ej låsas upp till fler kärnor tyvärr.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz