980ti Referens eller vänta på ett med 3:e parts kylare

Permalänk
Medlem

980ti Referens eller vänta på ett med 3:e parts kylare

Sålt mina 2 Sapphire 290X TRI-X nu idag och beställt ett 980ti

Tyvärr så kom jag "bara" över ett ASUS referenskort då inga med 3e parts kylare finns på lager.

Ska jag köra på referenskortet som isåfall dimper ner med posten imorgon eller ska jag vänta någon/några veckor på ett med eftermarknadskylare?

Jag beställde ett EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX från komplett igår med prel lev datum 12:e Juni. Låååång tid att köra på inbyggd CPU grafik :0)

Ser bla att EVGA kortet kör 100Mhz högre base och boost bla. Hur är referenskylaren? Låter den mer? kommer jag vara mer begränsad i OC än tex EVGA kortet? Hur är temp/ljudnivå med referenskylare stock resp OC ?

Några råd?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Ska du bara köra med ett kort finns det absolut ingen anledning att köpa ett Ref, då du får en sämre kylare. Enligt dom flesta tester så är kortets fläktkurva rätt låg, som gör att kortet kommer nå 83 grader sedan börjar throttla för att kunna hålla sig runt 83. Jag skulle ha inväntat reviews på tredjepartskylare, bör dyka upp några denna vecka iaf. Detta kort är strömtörstigt och varmt, så det är en ytterligare anledning att skippa ref-designen.

Permalänk
Medlem

Ja, jag får väll köra utan gfx kort i ett par veckor då och vänta på EVGA kortet :0(

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Eftermarknadskylare, helt klart.

Ser ingen poäng med referenskorten då jag varken ska vattenkyla eller köra SLI.

Det enda är väl att de går att få tag i lite snabbare nu i början och att de är några hundralappar billigare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag ska själv köpa ett ref kort om någon dag, men hade planerat att vattenkyla inom inte en alltför avlägsen framtid, så tänkte köpa ref kort från EVGA (SuperClocked) då EVGA har överlägsen garanti (enligt mig), och att det verkar betydligt lättare att sälja ett kort med ref kylare på om man så vill senare

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart vänta på 3e parts.
Ref kylaren är väl inte ens semipassiv?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Sitter själv och funderar över frågan lite. Antingen blir det ref kylare + AIO vattenkylning eller att köpa t.ex EVGAs kommande AIO vattenkylare direkt (tror mer på den för mig). Vad tror vi om för tidsspann innan det börjar dyka upp ett antal andra modeller än referens? De visar ju dom till höger och vänster på Computex så känns ju som att försäljningsdatum borde ligga precis runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle helt klart vänta på 3e parts.
Ref kylaren är väl inte ens semipassiv?

Det är den faktiskt, I alla fall på GTX 970/980. Dock osäker om den är det på Titan X samt 980Ti. Semipassivt eller inte, mitt Titan X med referenskylare var mer eller mindre knäpptyst, undantaget i spel där ljudnivåerna fortfarande var på fullt acceptabla nivåer.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Alina sa att msi 980 ti gaming kommer på fredag. Så har de början på nästa vecka. Jag hade lätt väntat 2 veckor för en annan kylare.

Permalänk
Medlem

3:e parts kylare klart.

Jag har fortfarande inte fattat varför inte Nvidia eller AMD köper upp ett företag som kan göra redan super fläktar i still med ACX/Windforce/Frozr istället för de sketna radial fläktarna. Men men, dom vill väll inte göra sina partners arga, lol. Därför kommer alltid referenskort suga (bokstavligen talat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Det är den faktiskt, I alla fall på GTX 970/980. Dock osäker om den är det på Titan X samt 980Ti. Semipassivt eller inte, mitt Titan X med referenskylare var mer eller mindre knäpptyst, undantaget i spel där ljudnivåerna fortfarande var på fullt acceptabla nivåer.

Referenskylaren på GTX 980 är inte semipassiv, och så vitt jag vet har det aldrig funnits någon referenskylare som är det.

Jag uppgraderade till ASUS Strix enbart pga ljudnivå och semipassivitet (men Strix är inte särskilt tyst i load heller, så helt nöjd är jag inte).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Ja, jag får väll köra utan gfx kort i ett par veckor då och vänta på EVGA kortet :0(

Jag sitter i exakt samma båt! iGPU ftw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Sålt mina 2 Sapphire 290X TRI-X nu idag och beställt ett 980ti

Tyvärr så kom jag "bara" över ett ASUS referenskort då inga med 3e parts kylare finns på lager.

Ska jag köra på referenskortet som isåfall dimper ner med posten imorgon eller ska jag vänta någon/några veckor på ett med eftermarknadskylare?

Jag beställde ett EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX från komplett igår med prel lev datum 12:e Juni. Låååång tid att köra på inbyggd CPU grafik :0)

Ser bla att EVGA kortet kör 100Mhz högre base och boost bla. Hur är referenskylaren? Låter den mer? kommer jag vara mer begränsad i OC än tex EVGA kortet? Hur är temp/ljudnivå med referenskylare stock resp OC ?

Några råd?

ACX-blåsaren är erkänt en av de tystaste på marknaden och har dessutom uppdaterats till 2.0+ (ingen aning om vad plusset innebär dock). Skulle helt klart ha is i magen och spela patiens tills på fredag nästa vecka, men det är ju för att jag själv inte beställt något kort, vet hur sjukt svårt det är att vänta

Det som är intressant är egentligen om du tänkt överklocka och köra custom vbios, där kommer du med största sannolikhet göra den största vinsten.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hur högt är ett ref kort alltså då med höjden avser jag från pci-e kontaken och "uppåt" så att säga, har försökt googla lite men det enda jag hittar är längen som är runt 26 cm om jag inte minns fel

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Hej förlåt att jag jumpar på så här men såg på komplett de 2 EVGA 980Ti som de har verkar ha samma base och boost klock SC+ och SC vad är då plusset för?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Inaktiv

Jag ville snabbt ha 980ti och köpte faktiskt MSI reference kortet, vilket ger en blandad känsla. Fläkten är lite si och så, men efter att ha fipplat runt med fläkten så går det faktiskt rätt hyffsat. Har fått kortet att köra runt 70% när kortet går upp i 60c och då håller det sig mellan 60-63c under valley benchmark på ultra hd.

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Ska du bara köra med ett kort finns det absolut ingen anledning att köpa ett Ref, då du får en sämre kylare. Enligt dom flesta tester så är kortets fläktkurva rätt låg, som gör att kortet kommer nå 83 grader sedan börjar throttla för att kunna hålla sig runt 83. Jag skulle ha inväntat reviews på tredjepartskylare, bör dyka upp några denna vecka iaf. Detta kort är strömtörstigt och varmt, så det är en ytterligare anledning att skippa ref-designen.

kortet drar väll mindre än 780ti med typ 20% prestanda?

Geforce GTX 980 Ti kommer med samma TDP-värde som GTX 780 Ti, vilket placerar korten mellan tummen och pekfingret i samma effektfack. Mätningarna avslöjar att systemet GTX 980 Ti landar i snitt 15 watt under GTX 780 Ti och 20 watt under GTX Titan X, vilket får ses som klart godkänt med tanke på prestandan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

kortet drar väll mindre än 780ti med typ 20% prestanda?

Geforce GTX 980 Ti kommer med samma TDP-värde som GTX 780 Ti, vilket placerar korten mellan tummen och pekfingret i samma effektfack. Mätningarna avslöjar att systemet GTX 980 Ti landar i snitt 15 watt under GTX 780 Ti och 20 watt under GTX Titan X, vilket får ses som klart godkänt med tanke på prestandan.

Jo men 780 är ju förra generationen, maxwell handlade mycket om att få ner strömförbrukningen. Jämför du istället med ett 980 är det en rätt stor skillnad. Kontexten för strömförbrukningen var ju att man ska vänta på tredjepartskylare ifall du bara tänkt köra ett kort med luftkylning. Vill du ha en vettig ljudnivå och att inte kortet ska throttla håller inte refkylaren enligt mig.