Bästa laxfile utan ben vilket märke?

Permalänk
Avstängd

Bästa laxfile utan ben vilket märke?

Hej,

Har inte vågat äta laxfile på ett par år då jag hittat ben i min laxfile så nu undra om ni vet någon annan märke som man kan lita på så att den är 100% ben fri?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

tror aldrig du kan lita på att den är 100% benfri oavsett märke.. det är trotts allt ben i fisk..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Färsk laxfilé är mitt råd. Då kan du känna om det är nåt ben som kan vara kvar. Är det nåt ben kvar så känner man det lätt och bara att dra ut med fingrarna. Alternativt bara dra rakt ut med en tång.
Om du även köper över en fiskdisk (antingen in nån saluhall eller Ica och Hemköp. De har faktiskt bra fiskdisk nu för tiden) och då kan du be handlaren dubbelkolla och dra ut om hen finner nåt ben.

Alternativt köpa hel lax och fileá själv (:

Plus ett fiskben är inte hela världen..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Vill du ha det bästa så får du åka ner till fiskehamnen och köpa direkt från fiskare. Bättre än så blir det inte.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Som tandborste säger, köp färsk om du är livrädd för ben och kontrollrensa själv. Jag förstår dock inte, vad är det som är så farligt med enstaka ben att du inte vågat äta lax på flera år? Har du någon slags fobi? Benen i lax är ju dessutom modell skitstora, så knappast någon risk att du råkar svälja och sätta i halsen om det är det du är rädd för. Äter frysta portionsbitar lax av olika fabrikat ofta och det är väldigt sällsynt med ben.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tugga fiskskrället ordentligt så slipper du svälja ben.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag köper själv fryst vild pink lax. 20g protein, 6.5g fett/100g

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragande:

Som tandborste säger, köp färsk om du är livrädd för ben och kontrollrensa själv. Jag förstår dock inte, vad är det som är så farligt med enstaka ben att du inte vågat äta lax på flera år? Har du någon slags fobi? Benen i lax är ju dessutom modell skitstora, så knappast någon risk att du råkar svälja och sätta i halsen om det är det du är rädd för. Äter frysta portionsbitar lax av olika fabrikat ofta och det är väldigt sällsynt med ben.

Skulle inte säga att jag har fobi utan jag mår lila när jag tuggar på ben.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ingen helt benfri, så köp en liten, smidig plattång med räfflad käft och dra bort de kvarvarande själv. Dra med handflatan över fisksidan så känner du rätt lätt var det finns kvar. Det är främst två sorter, de långa svagt böjda som går längs buken som spantet i en båt, är kännbara i sin hela längd. Specialen med lax är det benet som kommer utstickande från sidan, de är lurigare att hitta men känns som uppstickande taggar längs med filén, ungefär i mitten. Relativt lätta att dra ur om man segdrar försiktigt och inte rycker för hårt, då kan de gå av på mitten. Detta enligt mina egna erfarenheter men jag är ingen sjöman på det sju haven.

Annars kan du ju göra som jag ofta gör, köpa ABBAs laxfiskbullar i citronsås, gudagott!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Tyvärr är de som filéar idag oftast lite för slarviga.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill göra något jobb själv så är det en fiskdisk som gäller, där du ber personalen att se till att filen är helt benfri.

Andra alternativ är som sagt tidigare, köp färsk och känn efter med handen.

Frysta kan du inte till 100% veta att de är benfria.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

MultiMan ger bra tips.
Annars har jag aldrig någonsin stött på ben i Salma Lax. Den är lite dyrare är fryst lax, men det är riktigt fina grejer.

Permalänk
Medlem

Om man nu ska äta fisk så se då till att köpa färsk fisk. Det är ofta billigare med färsk fisk än att köpa frysta laxbitar per kg och det går inte ens att jämföra i smaken. Bara win/win, ben är svårt att bli helt fri ifrån men det kanske finns någon bit i fiskdisken som är benfri. Bottnar "rädslan" sig i fobi?

Jag brukar steka hel lax i folie i ugnen då jag saknar skills och knivar för att filéa själv men det brukar vara rätt lätt att få bort ryggraden och ben när den är ugnsstekt.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att tina fisken hemma och dra ut eventuella ben med en tång. Det är ju inte som att vissa fiskar har vuxit upp utan sina ben så självklart kan det finnas ben i även de finaste fiskarna.

http://www.ekohemmet.se/redskap/66-tang-for-fiskben.html

Permalänk
Medlem

Köper färsk, ber fiskaren rensa (tar typ 1min).
Sen drar man benen med tång när man kommer hem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nåt som är knepigare och väldigt irriterande är när man hittar ben i skivad gravad eller rökt lax, de har alltså skivat upp laxen med bena kvar, superslarvigt.

I färsk file är ben ganska lätta att känna och ta bort med en liten tång, så där är det ingen fara.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

OT:
Åååå saknar benfri (oftast) lax så mycket nu.
Här i Kina älskar dom både ben och brosk i maten.
Fisk? Med så absolut mycket ben det bara kan!
Kött? 80% ben, 10% brosk, 10% kött = perfect!

Det är så tråkigt... Man får mer ben än kött i maten, och du får ungefär lika mycket brosk som kött. Då det är "roligare att gnaga på ben än att tugga på kött"...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Men det är väl bara att putsa bort ben osv innan tillagning? Och köp färsk fisk, det är oftast billigare per kilo än det frysta och betydligt godare.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Rekordmedlem

Ja fiskbullar är nog det enda som inte riskerar att innehålla något ben man kan känna av, är man rädd för ben ska man nog välja nått annat än fiskfile från en kraftig fisk för det finns ingen 100% garanti.

Eller så ska man kanske välja en fisk som är så stor att ben omöjligen kan missas men laxen är ju inte i den klassen, men i file från Brugd och Valhaj lär det vara svårt att missa benen.
Undrar bara vad en hel sån file skulle väga, som en oxe...några hundra kilo ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Apropå andra fiskar som @mrqaffe nämnde så är sik både gott och mycket lätt att få benfri med rejäla ben som är lätta att hitta och få bort. Dock inte lika fet som lax och lite fastare i köttet. Undvik gädda vad du än gör. Tunna, y-formade ben som driver en till vansinne, även för en som älskar stekt strömming.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

MultiMan ger bra tips.
Annars har jag aldrig någonsin stött på ben i Salma Lax. Den är lite dyrare är fryst lax, men det är riktigt fina grejer.

Vart kan man får tag i den fisken?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zxhosting:

Vart kan man får tag i den fisken?

Googling ger http://www.salmalax.se/ där det finns menyval(!) för både butik och restaurang.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Apropå andra fiskar som @mrqaffe nämnde så är sik både gott och mycket lätt att få benfri med rejäla ben som är lätta att hitta och få bort. Dock inte lika fet som lax och lite fastare i köttet. Undvik gädda vad du än gör. Tunna, y-formade ben som driver en till vansinne, även för en som älskar stekt strömming.

Nu prata vi om en fin fisk (lax) och inte ett monster (gädda).

Jag är skit rädd för fiskar så läge dom inte är en fin fisk file, sen så tycker jag att det är äckligt att ta på filen så jag kommer aldrig att kunna ta bort ben från filen eller fisken.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Nu prata vi om en fin fisk (lax) och inte ett monster (gädda).

Jag är skit rädd för fiskar så läge dom inte är en fin fisk file, sen så tycker jag att det är äckligt att ta på filen så jag kommer aldrig att kunna ta bort ben från filen eller fisken.

Skaffa sådana där jättetunna handskar som sjukvårdspersonal brukar använda..
Finns nog på Apoteket.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Apropå andra fiskar som @mrqaffe nämnde så är sik både gott och mycket lätt att få benfri med rejäla ben som är lätta att hitta och få bort. Dock inte lika fet som lax och lite fastare i köttet. Undvik gädda vad du än gör. Tunna, y-formade ben som driver en till vansinne, även för en som älskar stekt strömming.

Gädda över 2kg är enkel att få benfri. Under det är det inte värt besväret.
Också jävligt god rökt/halstrad.

Tar gädda över sik varje gång.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Och detta mina herrar, är varför jag i princip enbart äter fiskpinnar och fiskbullar
Hatar verkligen ben, i all sorts föda.

Ah okej, panerad rödspätta också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Gädda över 2kg är enkel att få benfri. Under det är det inte värt besväret.
Också jävligt god rökt/halstrad.

Tar gädda över sik varje gång.

"Enkel"? Nja, men allt är enkelt om man kan det, som det brukar heta. Jag har försökt bena ur en del gädda i olika storlekar, ingen var vad jag menar med enkel. Lax, sik, röding, aborre, rödspätta, olika flundror, torsk, stenbit, marulk, piggvar, ål, makrill m fl är alla betydligt enklare, tycker jag iaf.

Hmm, gud vad mycket goda fiskar det finns!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Härlig tråd! Blev sugen på att göra min grillade chilli-lax nu...

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk

Undvik laxfile om du vill undvika ben till 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Enkel"? Nja, men allt är enkelt om man kan det, som det brukar heta. Jag har försökt bena ur en del gädda i olika storlekar, ingen var vad jag menar med enkel. Lax, sik, röding, aborre, rödspätta, olika flundror, torsk, stenbit, marulk, piggvar, ål, makrill m fl är alla betydligt enklare, tycker jag iaf.

Hmm, gud vad mycket goda fiskar det finns!

I enkelhet att få bort benen imo: Lax/röding, gädda, abborre, sik, strömming, löja, mört. Nå annat har jag inte fiskat upp och provat äta.
Har dock jobbat som fiskare och åt då gädda/abborre 5-7 dagar i veckan en hel sommar så har lite erfarenhet av att rensa just de

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.