Permalänk
Medlem

Broadcast kamera

Hej

Jag tänkte Live streama Matcher nu under sommaren då undrar jag vad jag ska ha för kamera? Det ska ju vara en kamera jag kan koppla in till datorn med och sedan kunna live streama genom youtube med.

Förslag? systemkamera eller en vanliga digital videokamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenori:

Hej

Jag tänkte Live streama Matcher nu under sommaren då undrar jag vad jag ska ha för kamera? Det ska ju vara en kamera jag kan koppla in till datorn med och sedan kunna live streama genom youtube med.

Förslag? systemkamera eller en vanliga digital videokamera?

Hej,

Ingen DSLR.

Köp ett BMD Mini recorder kort / plug-in.
Köp Wirecast (en kamera? Kör Wirecast for youtube, den har stöd för kortet)

Köp sedan en kamera som kan ge sdi/hdmi ut och gärna med CCD.
Zoomar du mycket kommer det bli otroligt jobbigt att titta på när du panorerar.

Vad har du för budget så jag kan ge kameratips?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Tjäna tack för det snabba svaret!

Behöver jag verkligen BMD? o behöver jag verkligen köpa de extra tjänsten i Wirecare kan man inte köra på det simpla gratis versionen ?

Tänkte lägga all pengar på själva kamera liksom..

Budgeten ligger väl på 2-3k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenori:

Tjäna tack för det snabba svaret!

Behöver jag verkligen BMD? o behöver jag verkligen köpa de extra tjänsten i Wirecare kan man inte köra på det simpla gratis versionen ?

Tänkte lägga all pengar på själva kamera liksom..

Budgeten ligger väl på 2-3k

När du zoomar med en kamera med CMOS censor och rolling shutter kommer dina panoreringar att bli väldigt jobbiga att titta på. Ser du detta som ett skitproblem så visst, kör på vad du vill.

Det klassiska är att man alltid lägger pengarna på en sak. Det är fel. En del köper skitfet kamera och skräpobjektiv. Inget blir bättre än svagaste länken.

Du kan ladda ned Livestream Studio med stöd för en kamera. Det är gratis. Den stöder dock inte youtube. Wirecast for Youtube är gratis och jag TROR du kan köra med en kamera och de stöder i regel BMD's capturekort.

Annars finns detta program som är gratis: https://obsproject.com/

Oavsett så behöver du en capture och en kamera som ger bra bild och zoomar du ökar jelloeffekten med billiga kameror med rolling shutter.

Och behöver och behöver.. Hur ska du få in bilden i datorn??

Ska du ha en bra livesetup får du räkna med:

1) Dator som antingen har pci expressplats eller thunderbolt
2) Vettig kamera som gärna har ccd-sensor.
3) Mjukvara för att skicka
4) Nätverksanslutning

Alla har vi olika nivåer av vad som anses kvalitativt men jag skulle inte räkna med att det stannar vid ens 10ggr mer än din budget inkl. dator.

720p konsumerar 2-4Mbit/s. Kör du via 3G/LTE 4G kommer du behöva åtskilliga GB data / dag. Du måste ha konstant uplänkhastighet annars blir det illa för de osm tittar på det.

Annars får du nöja dig med en webcam..

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

När du zoomar med en kamera med CMOS censor och rolling shutter kommer dina panoreringar att bli väldigt jobbiga att titta på. Ser du detta som ett skitproblem så visst, kör på vad du vill.

Det klassiska är att man alltid lägger pengarna på en sak. Det är fel. En del köper skitfet kamera och skräpobjektiv. Inget blir bättre än svagaste länken.

Du kan ladda ned Livestream Studio med stöd för en kamera. Det är gratis. Den stöder dock inte youtube. Wirecast for Youtube är gratis och jag TROR du kan köra med en kamera och de stöder i regel BMD's capturekort.

Annars finns detta program som är gratis: https://obsproject.com/

Oavsett så behöver du en capture och en kamera som ger bra bild och zoomar du ökar jelloeffekten med billiga kameror med rolling shutter.

Och behöver och behöver.. Hur ska du få in bilden i datorn??

Ska du ha en bra livesetup får du räkna med:

1) Dator som antingen har pci expressplats eller thunderbolt
2) Vettig kamera som gärna har ccd-sensor.
3) Mjukvara för att skicka
4) Nätverksanslutning

Alla har vi olika nivåer av vad som anses kvalitativt men jag skulle inte räkna med att det stannar vid ens 10ggr mer än din budget inkl. dator.

720p konsumerar 2-4Mbit/s. Kör du via 3G/LTE 4G kommer du behöva åtskilliga GB data / dag. Du måste ha konstant uplänkhastighet annars blir det illa för de osm tittar på det.

Annars får du nöja dig med en webcam..

Tycker om din uppsättningen o det låter sjukt vettigt, men har tyvärr en budget då föreningen inte har mycket att röra sig på. Vi vill bara streama matchen så familjer utomlands o borta publik som inte kan ta sig till platsen för att se matchen.

Jag tänkte att det skulle räcka med en dator och en kamera som man kan liksom använda som en webbkamera (Videokälla) via USB så är allting bra
Jag testade nyss o streama med wirecast for Youtube med min laptop cam o de kändes bra tänkte se liksom se om man kan skaffa en kamera som kan agera webbcam o bara filma på det sättet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenori:

Tycker om din uppsättningen o det låter sjukt vettigt, men har tyvärr en budget då föreningen inte har mycket att röra sig på. Vi vill bara streama matchen så familjer utomlands o borta publik som inte kan ta sig till platsen för att se matchen.

Jag tänkte att det skulle räcka med en dator och en kamera som man kan liksom använda som en webbkamera (Videokälla) via USB så är allting bra
Jag testade nyss o streama med wirecast for Youtube med min laptop cam o de kändes bra tänkte se liksom se om man kan skaffa en kamera som kan agera webbcam o bara filma på det sättet

Well, du kan ta vilken kamera du vill och se till att den kan ge en clean output på hdmi.
Vissa kameror, t.ex Sony måste du disabla remotecontrol styrning via HDMI för att indikatorer osv ska försvinna.

Se upp med kameror som laddas via USB då de drar mer pulver så USB räcker inte för att hålla dem igång en hel dag.
I övrigt kan du köpa nästan vad som helst i kameraväg. Men, som sagt, de funkar inte som en webkamera om du kopplar dem med usb in..
De flesta behöver ett capturekort och de flesta programmen för sånthär supportar blackmagics kort. Du kan även kolla på bmd's intensityprylar om du kör Windows.

I ditt fall kanske kameran är sekundär.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Well, du kan ta vilken kamera du vill och se till att den kan ge en clean output på hdmi.
Vissa kameror, t.ex Sony måste du disabla remotecontrol styrning via HDMI för att indikatorer osv ska försvinna.

Se upp med kameror som laddas via USB då de drar mer pulver så USB räcker inte för att hålla dem igång en hel dag.
I övrigt kan du köpa nästan vad som helst i kameraväg. Men, som sagt, de funkar inte som en webkamera om du kopplar dem med usb in..
De flesta behöver ett capturekort och de flesta programmen för sånthär supportar blackmagics kort. Du kan även kolla på bmd's intensityprylar om du kör Windows.

I ditt fall kanske kameran är sekundär.

Mycket kloka ord ifrån dig uppskattas som fan att du hjälper oss.

jag tänkte något som dessa killarna gör här i dertta klippet
https://www.youtube.com/watch?v=EPdu9srDlus

Vi kommer har tillgång till Ström o internet så det ända är att vi ska kunna hitta en kamera som vi kan koppla till datorn med som dessa killarna gör här i klipper ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenori:

Mycket kloka ord ifrån dig uppskattas som fan att du hjälper oss.

jag tänkte något som dessa killarna gör här i dertta klippet
https://www.youtube.com/watch?v=EPdu9srDlus

Vi kommer har tillgång till Ström o internet så det ända är att vi ska kunna hitta en kamera som vi kan koppla till datorn med som dessa killarna gör här i klipper ovan

Laptop? Windows? MacOS X? Linux?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Kör på en macbook pro med Windows

Permalänk
Medlem

Well, bara att handla modulen..

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1002702314/blackmagic...

Och kör OBS. Problemet löst

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Well, bara att handla modulen..

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1002702314/blackmagic...

Och kör OBS. Problemet löst

Haha jo Jag köpte det som fanns att köpa i en fysisk affär... Vi köpte en Elgato Game HD60 fungera jättebra o koppla in en gamal sanyo kamera. Men kan inte får bort "info texten" som finns i kameran så vi streama med info om tid o inställningstext osv.

Rekommenderad streamkamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenori:

Haha jo Jag köpte det som fanns att köpa i en fysisk affär... Vi köpte en Elgato Game HD60 fungera jättebra o koppla in en gamal sanyo kamera. Men kan inte får bort "info texten" som finns i kameran så vi streama med info om tid o inställningstext osv.

Rekommenderad streamkamera?

Som jag skrev tidigare funkar vad som helst som inte använder USB-kabeln för laddning.
De flesta kameror kan ta bort overlays.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Som jag skrev tidigare funkar vad som helst som inte använder USB-kabeln för laddning.
De flesta kameror kan ta bort overlays.

// A

ahh okej just denna kan vi inte men jag vi ska kolla vad vi kan få tag på tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenori:

ahh okej just denna kan vi inte men jag vi ska kolla vad vi kan få tag på tack för all hjälp!

Finns flera billiga för under 2k på netonnet t.ex. Sony brukar man väl undvika i det segmentet pga usbladdningen.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

http://www.tradera.com/item/340235/234106318/videokamera-pana...

Där har du en jag hade lagt pengar på. Utan att läsa hurvida den klarar hdmi-delen som du vill så är det en 3CCD vilket kort och enkelt betyder att du får en mycket stabil bild, bra färgåtergivning samt slipper jello på bilderna.

Du kan söka på global shutter för att läsa vad jag menar.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM