styra PC från soffan - vilken pryl är bäst?

Permalänk
Medlem

styra PC från soffan - vilken pryl är bäst?

Hej på er,

Jag har en gammal laptop som jag och tjejen ställt bakom TV:n för att ha som media-PC. Det är dock bökigt att ratta in på HBO så som datorn står nu, så vi skulle vilja ha någon form av trådlös tangentbord+mus-lösning för att styra PC:n från soffan. Hur görs detta bäst? Ett helt tangentbord med inbyggd musplatta känns lite overkill, men Kjell & Company's tv-spelskontroll+tangentbord-pryl fick några dåliga recensioner och känns därför underkill.

Det vore också bra om prylen kunde starta datorn från viloläge. Jag slutade försöka med trådlösa styrenheter för länge sen, så jag vet inte om det funkar.

Tacksam för tips och inspiration!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkel:

Hej på er,

Jag har en gammal laptop som jag och tjejen ställt bakom TV:n för att ha som media-PC. Det är dock bökigt att ratta in på HBO så som datorn står nu, så vi skulle vilja ha någon form av trådlös tangentbord+mus-lösning för att styra PC:n från soffan. Hur görs detta bäst? Ett helt tangentbord med inbyggd musplatta känns lite overkill, men Kjell & Company's tv-spelskontroll+tangentbord-pryl fick några dåliga recensioner och känns därför underkill.

Det vore också bra om prylen kunde starta datorn från viloläge. Jag slutade försöka med trådlösa styrenheter för länge sen, så jag vet inte om det funkar.

Tacksam för tips och inspiration!

http://www.ebay.com/bhp/mele-f10-fly-mouse

Fungerar som en wii kontroll, tangetbord på undersidan.
Billig och bra, rekommenderas.

Permalänk
Inaktiv

Tangentbord med inbyggd musplatta är inte så dyrt, så jag hade satsat på det ist för att ha både mus och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av arkel:

Hej på er,

Jag har en gammal laptop som jag och tjejen ställt bakom TV:n för att ha som media-PC. Det är dock bökigt att ratta in på HBO så som datorn står nu, så vi skulle vilja ha någon form av trådlös tangentbord+mus-lösning för att styra PC:n från soffan. Hur görs detta bäst? Ett helt tangentbord med inbyggd musplatta känns lite overkill, men Kjell & Company's tv-spelskontroll+tangentbord-pryl fick några dåliga recensioner och känns därför underkill.

Det vore också bra om prylen kunde starta datorn från viloläge. Jag slutade försöka med trådlösa styrenheter för länge sen, så jag vet inte om det funkar.

Tacksam för tips och inspiration!

Har denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685 till samma syfte som du tänker på. Funkar bra!

Permalänk

Jag köpte ett logitech K400r igår och det funkar alldeles perfekt. Jag vill också hinna en lösning på att starta dator på ett smidigt sätt, eftersom min gamla laptop inte har wake-on-usb funktionen i bios..

Permalänk
Skrivet av Happymess:

Jag köpte ett logitech K400r igår och det funkar alldeles perfekt. Jag vill också hinna en lösning på att starta dator på ett smidigt sätt, eftersom min gamla laptop inte har wake-on-usb funktionen i bios..

Ninjad!

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett Logitech K400, tangentbord med pekplatta, kostade 249kr när jag köpte det. Men går väll på runt 300 kr nu.
Det fungerar väldigt bra iaf. Jag har dock datorn i en tvbänk så måste ha en usb förlängare så jag får fram mottagaren till framsidan.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag höll på med tangentbord med touchpad och div fjärrisar. Blev galen.

Köpte
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=429479

Är nöjd.

Om du har plats så rekommenderar jag ett set med tangentbord och mus om du använder datorn rätt mkt. Ska du "bara" dra igång en film o justera volymen så går nog en med touchpad inbyggt. Jag sitter o slösurfar å mycket sånt så jag klarar inte touchpaden.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Finns ju annars fjärrstyrningslösningar så att du kan styra från telefon/surfplatta. Det kanske kan vara ett förslag?

Permalänk
Medlem

Är det inga avancerade saker ni ska göra skulle jag börja med att testa den här appen som jag har använt och är väldigt nöjd med.

Den tomma ytan fungerar som trackpad och musen är mer responsiv än med andra appar jag testat.

http://www.remotemouse.net/

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

K400, som flera har nämnt, fungerar bra bara jag kommer ihåg att stänga av dubbelklick på plattan.
FN+vänstermus, måste göras varje gång då det inte finns drivrutiner/program för linux.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

När min mus och tangentbord gick sönder så körde jag med teamviewer. Fungerar klockrent att styra datorn med den, starta Kodi och sedan fjärrstyra kodi med deras app. Gratis och fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka skippa fler produkter så långt som möjligt. Tycker det är osnyggt.
En app är redan rekommenderad men jag kan även rekommendera Unified Remote. Med den kan du göra egna widgets om du har android.

Permalänk
Medlem

Hur pass mycket ska man skrivaoch hålla på? k400 är ju rätt stor och ska man mest använda som htpc t.ex. så finns det en som imo är mycket bättre och är mycket skönare att hålla i.
logitech dinovo mini eller vad fan den heter. Skön att hålla i, man håller den typ som en handkontroll till konsol, med tvåhandsfattning kan du styra musen med högerhand och klicka med vänstra handen uppe i hörnet där om man vill, det är ganska mycket skönare än att klicka på själva touch paden eftersom att musen lätt rör sig när man klickar medden.

undra om den ens går att få tag på nånstans dock.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Är det inga avancerade saker ni ska göra skulle jag börja med att testa den här appen som jag har använt och är väldigt nöjd med.

Den tomma ytan fungerar som trackpad och musen är mer responsiv än med andra appar jag testat.
http://rack.2.mshcdn.com/media/ZgkyMDEzLzA0LzAxLzQxL3JlbW90ZT...

http://www.remotemouse.net/

Funkar hur bra som helst! Har en surfplatta och kör remotemouse från den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Funkar hur bra som helst! Har en surfplatta och kör remotemouse från den!

Verkar dock sjukt jobbigt att låsa upp en platta/telefon och starta igång en app varje gång man ska göra nåt. Men ska man bara göra otroligt lätta grejer som att klicka igång en film så funkar det väl, och är gratis.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Verkar dock sjukt jobbigt att låsa upp en platta/telefon och starta igång en app varje gång man ska göra nåt. Men ska man bara göra otroligt lätta grejer som att klicka igång en film så funkar det väl, och är gratis.

Apparna är oftast igång även efter låsning. Själv använder jag KDEconnect som syncar mobilen med datorn.
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.kde.kdeconn...

Helt klockrent faktiskt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Logitech diNovo mini, litet och smidigt.
Mele f10 upplever jag är lite små otympligt och skiva på då knapparna är något svampiga och inte riktigt får respons vid tryck.

Sen finns appen unified remote, som går att styra en hel del program ifrån.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

En app är redan rekommenderad men jag kan även rekommendera Unified Remote. Med den kan du göra egna widgets om du har android.

Tummen upp för Unified Remote!

Permalänk
Medlem

Haft dator kopplad till platt teve i många år, typ 8 och jag har alltid haft trådlösa tangentbord och mus för att inte känna begränsning. Kör just nu med Microsoft Arc tangentbord som är litet och smidigt och en mindre logitech laptopmus. Kan ligga som en soff potatatis i soffan och styra musen på armstödet som är typ 30cm brett och platt.

Har datorn i sign kopplad till 60" LCD och 5.1 reciever och de e rätt skoj att spela på den storleken av skärm.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Är det inga avancerade saker ni ska göra skulle jag börja med att testa den här appen som jag har använt och är väldigt nöjd med.

Den tomma ytan fungerar som trackpad och musen är mer responsiv än med andra appar jag testat.
http://rack.2.mshcdn.com/media/ZgkyMDEzLzA0LzAxLzQxL3JlbW90ZT...

http://www.remotemouse.net/

Tackar för tipset, fungerar klockrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Tackar för tipset, fungerar klockrent!

Kan man väcka datorn med appen? Skulle gärna slippa en extra dosa men står och faller lite med att du kan väcka den från vila.

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

Om ni har (vilket jag antar att ni har) smartphones kan ni använda Splashtop. Enligt mig det bästa programmet för fjärrstyrning av PC för Android åtminstone. Helt gratis om man bara vill åt fjärrstyrning över LAN. Wake-on-LAN finns också.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6102596/deltaco-bluetooth-minitang...

Avskyr styrplattor även på laptops så ett tangentbord med styrkula är det som gäller för mig

Rekommenderas starkt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Med DS4windows är playstation 4 handkontrollen perfekt för det ändamålet. man kan nästan tro att den är gjord till PC med pekplattan. Så om du spelar också så är en otroligt svårslagen kombo!

Permalänk
Skrivet av Blk:

http://www.ebay.com/bhp/mele-f10-fly-mouse

Fungerar som en wii kontroll, tangetbord på undersidan.
Billig och bra, rekommenderas.

Om det är samma som jag har funkar den perfekt. Och isåfall har den inlärningsfunktion för IR delen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det blev en k400r från logitech, och det har fungerat bra förutom att det är lite dålig respons ibland, men inget som stör för de ändamål jag beskrivit i tråden. Lite bökigt att se knapparna i mörker också, bakgrundsbelysning hade varit najs. Det funkar dock helt ok, man måste titta lite noga ibland bara.

Permalänk
Medlem

Själv funderar jag på att lösa det hela med typ en Nexus 7 och nåt i stil med Teamviewer, känns som alla universalremotes och annat har vissa begränsningar som försvinner om man helt och hållet kan spegla datorn i en handhållen enhet

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB