Androidstereo för Peugeot?

Permalänk
Medlem

Androidstereo för Peugeot?

Hej!

jag råkade gå och köpa mig en bil. I dagsläget sitter originalstereon i, med CD - jag börjar ledsna på AC/DC som är den enda CD-skiva jag, err, äger (skivan är hederligt stulen ur min fars bil).

Förutsättningar:
OnePlus One
Peugeot 307cc -06 (rattfjärrkontrollen går enligt uppgift över Canbus)

Önskemål:
* Förstå TA över FM!
* Spela Spotify
* Förstå rattfjärren (höja, sänka, nästa, bakåt osv)
* Förstå Peugeots backvarnare
* Ta emot samtal från nämnda mobiltelefon - gärna klara två telefoner samtidigt då jag är begåvad med en jobbtelefon också
* Navigering
I den ordningen.

Idéer:
Antingen så köper jag en hyffsad "vanlig" stereo och kör min OPO mot den över BT.
Pros: Mycket på köpet, och hela listan med önskemål fylls
Cons: Inte så snyggt? Har en Brodithållare på väg.

Köpa en Android-baserad Kinastereo
Hur bra är dem egentligen? Någon som provat?
Pros: ?
Cons: ?

Skruva till något med en avdankad surfplatta, och köpa slutsteg och skruva in i bilen?
Pros: ?
Cons: Tar tid. ?

Hur har/hade ni gjort? Har någon kört en android-stereo - isåfall vilken?

Tack på förhand,
Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Utan att veta speciellt mycket, så brukar det väl va svårt att få till rattknapparna att fungera med en icke orginal stereo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Utan att veta speciellt mycket, så brukar det väl va svårt att få till rattknapparna att fungera med en icke orginal stereo...

Brukar dock finnas adaptrar som löser detta. Dock senaste jag höll på med detta inte helt gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Hej!

jag råkade gå och köpa mig en bil. I dagsläget sitter originalstereon i, med CD - jag börjar ledsna på AC/DC som är den enda CD-skiva jag, err, äger (skivan är hederligt stulen ur min fars bil).

Förutsättningar:
OnePlus One
Peugeot 307cc -06 (rattfjärrkontrollen går enligt uppgift över Canbus)

Önskemål:
* Förstå TA över FM!
* Spela Spotify
* Förstå rattfjärren (höja, sänka, nästa, bakåt osv)
* Förstå Peugeots backvarnare
* Ta emot samtal från nämnda mobiltelefon - gärna klara två telefoner samtidigt då jag är begåvad med en jobbtelefon också
* Navigering
I den ordningen.

Idéer:
Antingen så köper jag en hyffsad "vanlig" stereo och kör min OPO mot den över BT.
Pros: Mycket på köpet, och hela listan med önskemål fylls
Cons: Inte så snyggt? Har en Brodithållare på väg.

Köpa en Android-baserad Kinastereo
Hur bra är dem egentligen? Någon som provat?
Pros: ?
Cons: ?

Skruva till något med en avdankad surfplatta, och köpa slutsteg och skruva in i bilen?
Pros: ?
Cons: Tar tid. ?

Hur har/hade ni gjort? Har någon kört en android-stereo - isåfall vilken?

Tack på förhand,
Zyber

Tror du kan koppla in så du kan få en auxingång på stereon så du får koppla in telefonen den vägen.
Att byta stereo kan jag nog inte rekommendera då färddator och allt ligger i den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vinylens:

Tror du kan koppla in så du kan få en auxingång på stereon så du får koppla in telefonen den vägen.
Att byta stereo kan jag nog inte rekommendera då färddator och allt ligger i den.

Bytte min väns utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Hej!

jag råkade gå och köpa mig en bil. I dagsläget sitter originalstereon i, med CD - jag börjar ledsna på AC/DC som är den enda CD-skiva jag, err, äger (skivan är hederligt stulen ur min fars bil).

Förutsättningar:
OnePlus One
Peugeot 307cc -06 (rattfjärrkontrollen går enligt uppgift över Canbus)

Önskemål:
* Förstå TA över FM!
* Spela Spotify
* Förstå rattfjärren (höja, sänka, nästa, bakåt osv)
* Förstå Peugeots backvarnare
* Ta emot samtal från nämnda mobiltelefon - gärna klara två telefoner samtidigt då jag är begåvad med en jobbtelefon också
* Navigering
I den ordningen.

Idéer:
Antingen så köper jag en hyffsad "vanlig" stereo och kör min OPO mot den över BT.
Pros: Mycket på köpet, och hela listan med önskemål fylls
Cons: Inte så snyggt? Har en Brodithållare på väg.

Köpa en Android-baserad Kinastereo
Hur bra är dem egentligen? Någon som provat?
Pros: ?
Cons: ?

Skruva till något med en avdankad surfplatta, och köpa slutsteg och skruva in i bilen?
Pros: ?
Cons: Tar tid. ?

Hur har/hade ni gjort? Har någon kört en android-stereo - isåfall vilken?

Tack på förhand,
Zyber

Jag har själv haft en Dynavin E46 som är Android baserad bilstereo till BMW. Jag hade en backkamera till den som extra funktion, kunde se OBD II data från bilen etc. och hade en hel del appar Google Maps, Spotify etc.
Skillnaden mellan Dynavin och andra "Kina-bilstereo" är kvaliteten (prestanda, utseende, materialval, interface etc.). Dynavin gör dessvärre inte stereo för Peugeot bilar men det kan finnas andra tillverkare som gör liknande försök som Dynavin. Om jag hade behövt köpa bilstereo nu hade jag inte alls kollat efter Android utan jag hade istället sökt efter funktioner som Bluetooth Audio vilket jag nu inte kan leva utan i min bil och självklart att det integreras fint med resten av instrumentpanelen. Behöver jag navigation så använder jag mobilen. Men alla har vi olika behov...
Färddator verkar inte vara integrerad med originalstereon. Nu är jag inte någon Peugeot expert men enligt denna video https://www.youtube.com/watch?v=C9n-PJn1V_k så verkar färddator vara sepererad och den visas istället på den lilla skärmen ovanför bilstereon. Om det nu är samma bilmodell som du har så kör han med en Pioneer bilstereo och har full funktionalitet med rattknapparna. Han använder en CAN-Bus adapter från denna hemsida: CAN-Bus adapter.

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Srki:

Jag har själv haft en Dynavin E46 som är Android baserad bilstereo till BMW. Jag hade en backkamera till den som extra funktion, kunde se OBD II data från bilen etc. och hade en hel del appar Google Maps, Spotify etc.
Skillnaden mellan Dynavin och andra "Kina-bilstereo" är kvaliteten (prestanda, utseende, materialval, interface etc.). Dynavin gör dessvärre inte stereo för Peugeot bilar men det kan finnas andra tillverkare som gör liknande försök som Dynavin. Om jag hade behövt köpa bilstereo nu hade jag inte alls kollat efter Android utan jag hade istället sökt efter funktioner som Bluetooth Audio vilket jag nu inte kan leva utan i min bil och självklart att det integreras fint med resten av instrumentpanelen. Behöver jag navigation så använder jag mobilen. Men alla har vi olika behov...
Färddator verkar inte vara integrerad med originalstereon. Nu är jag inte någon Peugeot expert men enligt denna video https://www.youtube.com/watch?v=C9n-PJn1V_k så verkar färddator vara sepererad och den visas istället på den lilla skärmen ovanför bilstereon. Om det nu är samma bilmodell som du har så kör han med en Pioneer bilstereo och har full funktionalitet med rattknapparna. Han använder en CAN-Bus adapter från denna hemsida: CAN-Bus adapter.

Intressant. Hur kommer det sig att du skulle välja bort Android-baserade stereoapparater? Mycket strul?
Det är ju någon bluetooth-baserad historia som kommer gälla annars tror jag.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Intressant. Hur kommer det sig att du skulle välja bort Android-baserade stereoapparater? Mycket strul?
Det är ju någon bluetooth-baserad historia som kommer gälla annars tror jag.

Det var inte alls strul med Android men jag hade inte så stor användning av den i min bil
I mitt fall kunde man välja en Dynavin bilstereo med Android eller utan... skillnaden då var 1500 SEK... de funktioner jag använde mest var back-kamera och spotify offline. När det gäller musiken kunde jag lika gärna kört med mobiltelefon och BT och då hade jag klarat mig utan Android. Back-kamera kunde man ha med både android baserade och standard Dynavin bilstereo. Visst, man kunde kolla på musikvideo, serier etc. om man så ville, men hur ofta gör man det i en bil.
Nu har jag en original BMW bilstero med BT audio och den kopplar ihop sig med min telefon så fort jag kommer in i bilen. Det är egentligen allt man behöver

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro