Klantat sönder telefon och hemförsäkring

Permalänk
Medlem

Klantat sönder telefon och hemförsäkring

Jag tappade ett glas i min telefon två dagar efter att jag tecknat hemförsäkring. Har allrisktillägg hos LF men det är ganska luddigt på deras hemsida vad som ersätts. Det står tex att de inte ersätter nypris av elektronik när det kommer till mobiltelefoner men när jag pratade med kundtjänst sa de att allrisken skall täcka om jag tappar telefonen i toan. Vad gäller egentligen?

Permalänk
Medlem

@juulia: har du allrisk så skall det täcka för det har jag hos folksam

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av juulia:

Jag tappade ett glas i min telefon två dagar efter att jag tecknat hemförsäkring. Har allrisktillägg hos LF men det är ganska luddigt på deras hemsida vad som ersätts. Det står tex att de inte ersätter nypris av elektronik när det kommer till mobiltelefoner men när jag pratade med kundtjänst sa de att allrisken skall täcka om jag tappar telefonen i toan. Vad gäller egentligen?

Drulle? Har du ej drulle brukar det oftast inte vara värt , ring in och säg vad som hänt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

@juulia: har du allrisk så skall det täcka för det har jag hos folksam

Allrisk hos länsförsäkringar ska motsvara drulle men de har friskrivit sig från att ersätta nypris på telefoner och kameror.

Skrivet av andra94:

Drulle? Har du ej drulle brukar det oftast inte vara värt , ring in och säg vad som hänt.

Ja, det är ju en typ av drulle jag har men är osäker på om länsförsäkringar täcker mobiltelefoner eller inte. Kan tillägga att det är en två veckor gammal S6 Edge jag har då det känns lite extra surt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av juulia:

Allrisk hos länsförsäkringar ska motsvara drulle men de har friskrivit sig från att ersätta nypris på telefoner och kameror.

Ja, det är ju en typ av drulle jag har men är osäker på om länsförsäkringar täcker mobiltelefoner eller inte. Kan tillägga att det är en två veckor gammal S6 Edge jag har då det känns lite extra surt!

Lycka till. Länsförsäkringar gör allt för att slippa betala. Fick överklaga flera gånger när jag skulle få ut försäkringspengar. Kommer i te ihåg exakt hur många gånger men det var minst sex gånger.
Det tog i alla fall ca ett och ett halvt år innan jag fick lite försäkringspengar. Fast jag fick ju bara hälften av vad jag skulle få. Blev att överklaga ett par gånger till. Fick lite till, men inte i närheten av vad jag skulle fått.

I det här fallet har kanske länsförsäkringar friskrivit sig i något avtal, men mitt tips är ändå att byta försäkringsbolag. Länsförsäkringar är vidriga.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av juulia:

Allrisk hos länsförsäkringar ska motsvara drulle men de har friskrivit sig från att ersätta nypris på telefoner och kameror.

Ja, det är ju en typ av drulle jag har men är osäker på om länsförsäkringar täcker mobiltelefoner eller inte. Kan tillägga att det är en två veckor gammal S6 Edge jag har då det känns lite extra surt!

Hos trygg-hansa har jag för mig att de ersätter med nypris i upp till 6 månader. Men då har jag nått som heter hemelektronik plus eller liknande.

Jag fick ut 1400 efter självrisk för en OnePlus One som kostade mig 2500 ny, den var 1 år gammal när den gick sönder. Väldigt bra tyckte jag.

Den enda som kan svara på din fråga är Länsförsäkringar. Skicka in en skadeanmälan och var ärlig.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Så länge man inte utnyttjar försäkringen så går det bra. Har haft hemförsäkring i 20 år och har bara ett fall hos de. De ersatte mig utan kvitto och omedelbart. Dock fanns polisanmälan som jag visade upp.
Vet att folk utnyttjar försäkringen och då är det mer än rätt att de inte får några pengar.

Permalänk
Medlem

Vi har länsförsäkringar i Dalarna och vi har inte stött på något problem med dom i varje fall.

TS: ring kundtjänst och kolla vad som gäller, vi kan spekulera men inte ge ett definitivt svar. Gäller nog för övrigt alla inlägg i Konsumenträtt...

Permalänk
Inaktiv

Ja Trygg Hansa ersätter men ny pris upp till 6 månader. Min sambo slarvade bort sin Iphone och 2 dagar senare fanns en ny iphone att hämta på posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Lycka till. Länsförsäkringar gör allt för att slippa betala. Fick överklaga flera gånger när jag skulle få ut försäkringspengar. Kommer i te ihåg exakt hur många gånger men det var minst sex gånger.
Det tog i alla fall ca ett och ett halvt år innan jag fick lite försäkringspengar. Fast jag fick ju bara hälften av vad jag skulle få. Blev att överklaga ett par gånger till. Fick lite till, men inte i närheten av vad jag skulle fått.

I det här fallet har kanske länsförsäkringar friskrivit sig i något avtal, men mitt tips är ändå att byta försäkringsbolag. Länsförsäkringar är vidriga.

Skrivet av Subzero299:

Hos trygg-hansa har jag för mig att de ersätter med nypris i upp till 6 månader. Men då har jag nått som heter hemelektronik plus eller liknande.

Jag fick ut 1400 efter självrisk för en OnePlus One som kostade mig 2500 ny, den var 1 år gammal när den gick sönder. Väldigt bra tyckte jag.

Den enda som kan svara på din fråga är Länsförsäkringar. Skicka in en skadeanmälan och var ärlig.

Skrivet av anon52047:

Ja Trygg Hansa ersätter men ny pris upp till 6 månader. Min sambo slarvade bort sin Iphone och 2 dagar senare fanns en ny iphone att hämta på posten.

Skrivet av Wip3:

Vi har länsförsäkringar i Dalarna och vi har inte stött på något problem med dom i varje fall.

TS: ring kundtjänst och kolla vad som gäller, vi kan spekulera men inte ge ett definitivt svar. Gäller nog för övrigt alla inlägg i Konsumenträtt...

Ja jag har hört att trygg hansa ska vara riktigt bra att ha att göra med! Fick en prova-på period hos dem när jag köpte min bostadsrätt och har fått erbjudande om att fortsätta ha min hemförsäkring hos dem, men eftersom jag har bank och bilförsäkring hos LF får jag samlingsrabatt där, därför jag är kluven.

1500 kr i samlingsrabatt mot att pröjsa 2500 för skärmbyte på telefonen...

Permalänk
Medlem

Vad kostar det att byta glas vs. försäkringens självrisk?

edit: nvm såg att du postade precis.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Sumpade min telefon i backen för någon vecka sen. Ringde Trygghansa och de sa att jag skulle gå och få den bytt på Apple i Täby och om det gick över 1500kr var det bara att ringa när jag hade kvitto framför mig så betalade de ut pengarna.

Nu blev det iofs "bara" 1400kr för skärmbyte så behövde inte deras hjälp. Men de var väldigt tillmötesgående.

Så har du allrisk så täcker det givetvis om du tappat telefonen i golvet, i havet, i ett glas med öl osv.
Sen kanske du inte får 6000kr för din telefon. Men du lämnar telefonen på reparation och sen betalar de allt över 1500kr (eller vad du har för självrisk).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subzero299:

Hos trygg-hansa har jag för mig att de ersätter med nypris i upp till 6 månader. Men då har jag nått som heter hemelektronik plus eller liknande.

Jag fick ut 1400 efter självrisk för en OnePlus One som kostade mig 2500 ny, den var 1 år gammal när den gick sönder. Väldigt bra tyckte jag.

Den enda som kan svara på din fråga är Länsförsäkringar. Skicka in en skadeanmälan och var ärlig.

Fick du ut pengar? Har också Trygg-Hansa med deras tillägg för hemelektronik och när grabben kastade sin iPad i golvet efter ett utbrott så den blev helt skev så ringde jag Trygg-Hansa och berättade vad som hade hänt, de sa bara åt mig att betala in 500kr för självrisken så beställde de en ny iPad från en av deras samarbetspartners som skickades hem till oss.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juulia:

Jag tappade ett glas i min telefon två dagar efter att jag tecknat hemförsäkring. Har allrisktillägg hos LF men det är ganska luddigt på deras hemsida vad som ersätts. Det står tex att de inte ersätter nypris av elektronik när det kommer till mobiltelefoner men när jag pratade med kundtjänst sa de att allrisken skall täcka om jag tappar telefonen i toan. Vad gäller egentligen?

Allrisken täcker ju säkert om du tappar telefonen i toaletten, men bara för att den täcker så behöver ju inte det betyda att den även täcker nypris.

Såhär står det ju nästan överallt när man googlar på länsförsäkringar och allrisk:

En elektronikförsäkring ingår som ersätter nypris för viss typ av elektronik upp till två år. Nyprisersättningen gäller för exempelvis datorer men inte mobiltelefoner.

Det är ju omöjligt att säga vad som gäller utan att få en länk till avtal du tecknat.
Det bästa är ju bara att ringa deras skadehantering och förklara vad som hänt och se vad dom säger?

Om jag inte tänker fel så blir det "telefonens pris - åldersavdrag - självrisk", om dom nu bedömer att det du gjort täcks av allrisken.
Så såvida "telefonens pris - åldersavdrag" inte överstiger självrisken så har man väl inget att förlora? Det är ju inte så att dom vill ha in telefonen? Mao borde man ju kunna använda pengarna man får utbetalt till att betala ett skärmbyte, eller köpa en ny lur.

Skrivet av Rajat:

Fick du ut pengar? Har också Trygg-Hansa med deras tillägg för hemelektronik och när grabben kastade sin iPad i golvet efter ett utbrott så den blev helt skev så ringde jag Trygg-Hansa och berättade vad som hade hänt, de sa bara åt mig att betala in 500kr för självrisken så beställde de en ny iPad från en av deras samarbetspartners som skickades hem till oss.

Är ju sådär det funkar när man har nypris antar jag? (För övrigt ett sjukt bra avtal om det enbart var 500kr i självrisk för att hämta ut en sprillans ny)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Allrisken täcker ju säkert om du tappar telefonen i toaletten, men bara för att den täcker så behöver ju inte det betyda att den även täcker nypris.

Såhär står det ju nästan överallt när man googlar på länsförsäkringar och allrisk:

En elektronikförsäkring ingår som ersätter nypris för viss typ av elektronik upp till två år. Nyprisersättningen gäller för exempelvis datorer men inte mobiltelefoner.

Det är ju omöjligt att säga vad som gäller utan att få en länk till avtal du tecknat.
Det bästa är ju bara att ringa deras skadehantering och förklara vad som hänt och se vad dom säger?

Om jag inte tänker fel så blir det "telefonens pris - åldersavdrag - självrisk", om dom nu bedömer att det du gjort täcks av allrisken.
Så såvida "telefonens pris - åldersavdrag" inte överstiger självrisken så har man väl inget att förlora? Det är ju inte så att dom vill ha in telefonen? Mao borde man ju kunna använda pengarna man får utbetalt till att betala ett skärmbyte, eller köpa en ny lur.

Är ju sådär det funkar när man har nypris antar jag? (För övrigt ett sjukt bra avtal om det enbart var 500kr i självrisk för att hämta ut en sprillans ny)

Ja, eftersom försäkringen är så pass nytecknad har jag inte fått hem något avtal än, men den ska ha börjat gälla från i söndags. Jag tänker att eftersom telefonen enbart är någon vecka gammal måste ju åldersavdraget vara i princip obefintligt. Hoppas på det i alla fall!

Permalänk
Medlem

Jobbar på nämnda bolag, när det kommer till mobiltelefoner som oftast är väldigt skadedrabbade så kan ersättningen variera i olika länsbolag beroende på hur skadan skedde. Det absolut snabbaste sättet att få reda på just din ersättning är att direkt kontakta en skadehandläggare för bedömning så får du snabbt svar.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Är ju sådär det funkar när man har nypris antar jag? (För övrigt ett sjukt bra avtal om det enbart var 500kr i självrisk för att hämta ut en sprillans ny)

Med tilläggsförsäkringen "Utökad hemelektronik" så är självrisken endast 500kr hos Trygg-Hansa.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Fick du ut pengar? Har också Trygg-Hansa med deras tillägg för hemelektronik och när grabben kastade sin iPad i golvet efter ett utbrott så den blev helt skev så ringde jag Trygg-Hansa och berättade vad som hade hänt, de sa bara åt mig att betala in 500kr för självrisken så beställde de en ny iPad från en av deras samarbetspartners som skickades hem till oss.

Då den var äldre än 6 månader så fungerade det inte så tyvärr.

Edit: Måste säga att jag är väldigt nöjd med Trygg-Hansa i största allmänhet. Har haft med dem att göra några gånger med bilen (vilt) också. Aldrig vart några problem, bara lösningar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subzero299:

Då den var äldre än 6 månader så fungerade det inte så tyvärr.

iPaden var 10 månader när det hände för oss

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Så länge man inte utnyttjar försäkringen så går det bra. Har haft hemförsäkring i 20 år och har bara ett fall hos de. De ersatte mig utan kvitto och omedelbart. Dock fanns polisanmälan som jag visade upp.
Vet att folk utnyttjar försäkringen och då är det mer än rätt att de inte får några pengar.

Varför ska jag inte använda min hemförsäkring? Det är ju det den är till för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Varför ska jag inte använda min hemförsäkring? Det är ju det den är till för.

Han syftar nog på "utnyttja" och inte "nyttja"

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Avstängd

Vilken timing att teckna 2 dagar innan telefonen gick sönder ^^

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

iPaden var 10 månader när det hände för oss

Okay, kanske bättre villkor på surfplatta än telefon.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av juulia:

Allrisk hos länsförsäkringar ska motsvara drulle men de har friskrivit sig från att ersätta nypris på telefoner och kameror.

Ja, det är ju en typ av drulle jag har men är osäker på om länsförsäkringar täcker mobiltelefoner eller inte. Kan tillägga att det är en två veckor gammal S6 Edge jag har då det känns lite extra surt!

Skrivet av Storage Jar:

Lycka till. Länsförsäkringar gör allt för att slippa betala. Fick överklaga flera gånger när jag skulle få ut försäkringspengar. Kommer i te ihåg exakt hur många gånger men det var minst sex gånger.
Det tog i alla fall ca ett och ett halvt år innan jag fick lite försäkringspengar. Fast jag fick ju bara hälften av vad jag skulle få. Blev att överklaga ett par gånger till. Fick lite till, men inte i närheten av vad jag skulle fått.

I det här fallet har kanske länsförsäkringar friskrivit sig i något avtal, men mitt tips är ändå att byta försäkringsbolag. Länsförsäkringar är vidriga.

Skrivet av Subzero299:

Hos trygg-hansa har jag för mig att de ersätter med nypris i upp till 6 månader. Men då har jag nått som heter hemelektronik plus eller liknande.

Jag fick ut 1400 efter självrisk för en OnePlus One som kostade mig 2500 ny, den var 1 år gammal när den gick sönder. Väldigt bra tyckte jag.

Den enda som kan svara på din fråga är Länsförsäkringar. Skicka in en skadeanmälan och var ärlig.

Jag sitter på IF stora hemförsäkring med drulle och elektronik nypris i 3 år.. aldrig varit med nöjd med ett försäkringsbolag. Både kamera och dator har gått åt skogen och det är aldrig något krångel..

"Det är så att min kamera gick i backen, står just nu på elgiganten ifall du vill verifiera"
"Åh vad tråkigt, går den att reparera?"
"Nej"
"Okej, vad kostar en liknande kamera i butiken du är nu?"
"Närmaste kostar 7800kr"
"Okej, men då överför jag pengarna till dig minus självrisken, så har du dem inom 3 bankdagar, ha en trevlig kväll".

Samma sak med datorn, jag tog med den till en lokal datorbutik som kollade överden och skickade sedan ett mail till handläggaren i telefonen. Fick tillbaka nypriset på datorn (18.000 kr) så skrotades resten.

IF är grymma.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarW90:

Jag sitter på IF stora hemförsäkring med drulle och elektronik nypris i 3 år.. aldrig varit med nöjd med ett försäkringsbolag. Både kamera och dator har gått åt skogen och det är aldrig något krångel..

"Det är så att min kamera gick i backen, står just nu på elgiganten ifall du vill verifiera"
"Åh vad tråkigt, går den att reparera?"
"Nej"
"Okej, vad kostar en liknande kamera i butiken du är nu?"
"Närmaste kostar 7800kr"
"Okej, men då överför jag pengarna till dig minus självrisken, så har du dem inom 3 bankdagar, ha en trevlig kväll".

Samma sak med datorn, jag tog med den till en lokal datorbutik som kollade överden och skickade sedan ett mail till handläggaren i telefonen. Fick tillbaka nypriset på datorn (18.000 kr) så skrotades resten.

IF är grymma.

Kollade precis bilförsäkring och Länsförsäkringar får jag betala 5748 kr till för Helförsäkring. IF vill ha 11520 kr.

Någonstans måste de ju ta in pengarna för att kunna ha sådana generösa försäkringar på de andra områdena. Hemförsäkringen är inte så mycket dyrare än andra bolag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Kollade precis bilförsäkring och Länsförsäkringar får jag betala 5748 kr till för Helförsäkring. IF vill ha 11520 kr.

Någonstans måste de ju ta in pengarna för att kunna ha sådana generösa försäkringar på de andra områdena. Hemförsäkringen är inte så mycket dyrare än andra bolag.

Samlingsrabatterna brukar ju handla om småpengar. Jag kör mina olika försäkringar där jag får bäst villkor och premier. Skiljer upp till 8000:- på min bilförsäkring mellan olika bolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

Vilken timing att teckna 2 dagar innan telefonen gick sönder ^^

Ja, jag bytte i månadsskiftet, hade trygg hansa innan. Men känns ju sådär att anmäla en skada direkt när försäkringen börjat gälla...

Skrivet av Subzero299:

Okay, kanske bättre villkor på surfplatta än telefon.

Ja, undantaget hos LF verkar ju vara just mobiltelefoner.

Skrivet av hoski:

Samlingsrabatterna brukar ju handla om småpengar. Jag kör mina olika försäkringar där jag får bäst villkor och premier. Skiljer upp till 8000:- på min bilförsäkring mellan olika bolag.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig blir bilförsäkringen nästan 1500 kr billigare hos LF när jag tar hemförsäkring hos dem, så det lönar sig för mig.

Permalänk
Medlem

Härligt att höra hur nöjda folk är hos oss på Trygg Hansa. Jag är väldigt säker, precis som många skrivit att du inte har någon åldersavtrapping de första 6 månaderna. Som många också säger så bör du få nyprisersättning - självrisk på 1500 (Alternativt 1200 beroende på län.) Det bästa du kan göra är att ringa och prata med SKADOR, inte kundtjänst. De kan villkor bättre och är i huvudsak mer kunniga.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Kollade precis bilförsäkring och Länsförsäkringar får jag betala 5748 kr till för Helförsäkring. IF vill ha 11520 kr.

Någonstans måste de ju ta in pengarna för att kunna ha sådana generösa försäkringar på de andra områdena. Hemförsäkringen är inte så mycket dyrare än andra bolag.

Viktigt att kolla villkoren dock. Olika bolag täcker olika mycket. Länsförsäkringar är ju dessutom kundägt vilket i vissa fall kan resultera i lägre premier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juulia:

Ja, jag bytte i månadsskiftet, hade trygg hansa innan. Men känns ju sådär att anmäla en skada direkt när försäkringen börjat gälla...

Ja, undantaget hos LF verkar ju vara just mobiltelefoner.

För mig blir bilförsäkringen nästan 1500 kr billigare hos LF när jag tar hemförsäkring hos dem, så det lönar sig för mig.

Det lönar sig nästan alltid att samla sina försärkingar. Oftast är det lågprisbolagen som kan erbjuda bättre pris. De har dock oftast lite sämre självrisker, men innehållet i sig är nästan identiskt. Den största rabatten du har hos LF är igenom din bank, inte samlingsrabatten dock.