Vilket stöd har Linux för dockningsstationer?

Permalänk
Medlem

Vilket stöd har Linux för dockningsstationer?

Men stödjer linux olika dockningsstationer? Vill ha två skärmar till min nya dator som kommer vara en bärbar av olika skäl..

§ 3.1
Permalänk
Keeper of the Bamse

Japp! Har en HP Folio 9740m på jobbet vilken jag har i en dockningsstation, har två skärmar kopplad till den och datorn ihopfälld mellan skärmarna. Funkar kalas!

Kör Fedora 21 på den, kollegorna kör ubunbu

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Japp! Har en HP Folio 9740m på jobbet vilken jag har i en dockningsstation, har två skärmar kopplad till den och datorn ihopfälld mellan skärmarna. Funkar kalas!

Kör Fedora 21 på den, kollegorna kör ubunbu

Grymt! Tack så mycket för svar

Permalänk
Medlem

De jag har testat (några få från Dell, Lenovo och HP) har all fungerat perfekt.

Permalänk

Nej! Stödet USB3 display link-dockor är fortfarande inte bra, om de alls går att köra.

http://displaylink.org/forum/showthread.php?t=61689

Så kolla väldigt noga vad det är för typ av docka du köper.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av CryingFreeman:

Nej! Stödet USB3 display link-dockor är fortfarande inte bra, om de alls går att köra.

http://displaylink.org/forum/showthread.php?t=61689

Så kolla väldigt noga vad det är för typ av docka du köper.

Jag gör skillnad på dockningsstation och "port replicator" jag men tack för upplysningen, värt att veta!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Ja skulle jag säga, använder en hp zbook gen 2 och en hp standard dockningsstaion antar jag. osäker på dockan

Jag använder både displayport och en vga anslutning, samt den bärbara skärmen, så tre skärmar. funkar perfekt med ubuntu 14,04

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd rubrik ändrad ***

Jag har ändrat rubriken eftersom den inte uppfyllde kravet i forumregel § 3.1.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrrak:

Men stödjer linux olika dockningsstationer? Vill ha två skärmar till min nya dator som kommer vara en bärbar av olika skäl..

Så länge du använder riktiga dockor brukar det fungera bra. Jag vet att till min Dell "strulade" det lite när jag inte körde Gnome, utan ren xmonad och fick inte till att den skulle köra "utökat" skrivbord, utan klonade bara bilden mellan mina två skärmar.

Allt som har med USB och någon form av display i kombination är bara att kasta däremot - fungerar inte alls (fick en Lenovo i jobbet som bara hade "USB-docka" - portreplikatior - det var ju bara att kasta skiten och tjata till sig en vettig maskin).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.