Permalänk

Amd 8320 Prisvärd?

Hej,

Ska nu beställa min dator och den har en AMD 8320 4.0GHZ 8-core turbo processor, har hört mycket blandad
kritik kring denna komponent och mina vänner verkar tycka att jag ska köpa en med intel-I5 processor som tex 4690k el
liknande. Men då behöver jag lägga till yterliggare en tusenlapp vilket jag skulle vilja undvika såklart.

Skulle behöva veta vad som faktiskt är en sån stor nackdel med denna jämfört med Intels.
Och ifall det rekommenderas att byta så säg gärna det!

Kommentera gärna din åsikt då alla kommentarer hjälper!

Permalänk
Medlem

Beror väl på vilka krav du har, samt hur resten av komponenterna ser ut. ska du bara spela lite casual så duger den prima!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

@henkrik92: Gtx 970+amd 8320 är vad datorns processor och grafikkort är och baserat på fps test Videos och recensioner så klarar den spel som Witcher 3 och Crysis 3 på 45-70 fps.

Permalänk
Medlem

4690K är långt bättre än 8320. AMD 8320 duger fint till flesta spel. Om du har pengarna kör på 4690K.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Den är prisvärd nu när NetOnNet säljer den för 1190:-

Permalänk

@Cooling23: Ok, tack för informationen!

Men baserat på benchmark test och fps-test videos så verkar 8320 ligga precis på samma "prestanda nivå".
då tex jag tittade på Crysis 3 amd 8320 vs intel core i5 4690k och då låg de båda runt 50-70 fps, möjligen var I5:an snäppet
bättre men är det då verkligen värt att lägga på en tusenlapp?

Jag har pengarna men känns ovärt på så sätt eftersom det inte verkar ge större effekt enligt fps-testen?
Har intels processorer någon typ av fördel i livsländ eller liknande?

Permalänk

@Kelzzor: Ok tack för informationen!

Permalänk
Medlem

8320 duger verkligen utmärkt för allting utom ARMA, med hänsyn att den kostar hälften utav 4690k just nu.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@philipborg: ok tack för informationen!

Låter bra, det mest krävande spelet jag kommer att köra är förmodligen saker som ARK: Evolved survival och Tungt moddat Minecraft(Graphic improvement mods/shaders liknande) då det är mina största intressen inom gamingregionen just nu så då bör ju 8320 räcka. Och ifall jag skulle vilja pröva tyngre spel som bf4 osv så kommer jag ändå ligga på 40-60 fps förhoppningsvis med gtx 970:it.

ifall jag skulle vilja i framtiden byta ut processorn mot någon intel produkt så kommer det vara möjligt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorTE1:

@philipborg: ok tack för informationen!

Låter bra, det mest krävande spelet jag kommer att köra är förmodligen saker som ARK: Evolved survival och Tungt moddat Minecraft(Graphic improvement mods/shaders liknande) då det är mina största intressen inom gamingregionen just nu så då bör ju 8320 räcka. Och ifall jag skulle vilja pröva tyngre spel som bf4 osv så kommer jag ändå ligga på 40-60 fps förhoppningsvis med gtx 970:it.

ifall jag skulle vilja i framtiden byta ut processorn mot någon intel produkt så kommer det vara möjligt eller?

Du behöver byta moderkort om du vill byta till Intel i framtiden.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorTE1:

ifall jag skulle vilja i framtiden byta ut processorn mot någon intel produkt så kommer det vara möjligt eller?

Annan processortillverkare kräver annat moderkort, det kan även hända när man uppgraderar sig inom samma då det finns olika socklar. Därav, om du vill byta till Intel senare så blir det både processor och moderkortskostnad.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk

@Cooling23: Ok bra att veta! tack så mycket för info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorTE1:

@Cooling23: Ok bra att veta! tack så mycket för info!

Du kan inte gå från AMD-CPU till Intel på samma moderkort. Moderkortet måste vara anpassat för just den processor du ska använda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

jag har kört 8320 med oc och 4690 jag har nu med oc och enda spelen man märker skillnade med amd är arma/guildwars 2/starcraft och liknande spel som har äldre dx9 baserade spelmotorer men moderna tyngre spel som bf4 osv är inge problem men spelar du inte dom som verkligen hanterar cores dåligt "dom funkar att spela men har dålig fps" så är 8320 jävligt prisvärd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tänk på Intel drar iväg på CPU-intensiva titlar. GTA V är typ ett sånt spel där AMD hamnar väldigt lågt.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Har du pengarna för en i5 är min åsikt att det är en klok investering att köra på den. AMD 8320 är som många andra nämnt väldigt prisvärd. Gällande fps-tester så är det ju i de flesta spel inte CPUn som är avgörande (åtminstone inte om man jämför moderna fyrkärniga modeller). Dessutom presterar i5an betydligt bättre i många CPU-tunga program.

i5 4690k kommer du troligen vara nöjd med en längre period än AMDn. Man kan se det som att man sparar in den där tusenlappen på att köpa en mer kompetent processor från början och därmed skjuta upp nästa uppgradering.

Därmed inte sagt att AMD 8320 är dålig på nåt sätt. Har man en fast budget som inte rymmer i5/i7 så ger den ju klockrent värde för pengarna

Visa signatur

Lancool PC K-62 - i5 2500k@4,2 - MSI GTX 980 - 850 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Intel kommer att vara bättre då de helt enkelt har bättre prestanda per kärna och drar mindre ström. Sen är det som du säger att de är dyrare också, men jag skulle väl gissa på att de kommer åldras bättre. Det kan du se redan idag, Intels i5-2500k som idag är över 4 år gammal är fortfarande väldigt kapabel. En 4690K som du köper idag kan du förmodligen sälja för någon hundring om 5 år, det tror jag inte om 8320:an, speciellt eftersom den bygger på arkitektur som redan nu är gammal och håller på att fasas ut. Vill du inte gå hela vägen upp till 4690K finns det mellansteg på vägen, till exempel säljer NetOnNet 4460 (som dock ej går att överklocka) för 1690:- istället för 1990:-.

Permalänk
Hjälpsam

Nya spel är mycket bättre att använda många kärnor, på dem fungerar en FX-8320 utmärkt, en tvåkärnig CPU går betydligt sämre.
Nu är också DX12 i antågande som gör att flera kärnor fungerar ännu bättre.
Så jag tror att en FX-8320 kommer att klara framtiden skapligt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Tänk på Intel drar iväg på CPU-intensiva titlar. GTA V är typ ett sånt spel där AMD hamnar väldigt lågt.

Jag hade bättre fps med min 8320 @ 4,8 än min 4690k @ 4,5 i GTA..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag hade bättre fps med min 8320 @ 4,8 än min 4690k @ 4,5 i GTA..

Jag tycker inte FPS är så viktigt att mäta utan flytet.

http://www.sweclockers.com/test/20336-snabbtest-grafik-och-pr...
"Med uppskruvade klockfrekvenser snittar FX-8350 strax över 80 fps när alla moduler får jobba. Upplevelesen är dock inte fläckfri, utan bildströmmen störs bitvis av märkbara ryck. Samma beteende är inte alls lika framträdande på Intel-systemet.".

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag tycker inte FPS är så viktigt att mäta utan flytet.

http://www.sweclockers.com/test/20336-snabbtest-grafik-och-pr...
"Med uppskruvade klockfrekvenser snittar FX-8350 strax över 80 fps när alla moduler får jobba. Upplevelesen är dock inte fläckfri, utan bildströmmen störs bitvis av märkbara ryck. Samma beteende är inte alls lika framträdande på Intel-systemet.".

Jag upplevde inget sådant.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500