Permalänk
Medlem

Surfplatta med GPS?

Jag behöver en surfplatta till båten som jag ska ha som navigator.
Planen är att köra Eniro på sjön och tanka alla sjökort hemma innan.
Den behöver alltså ha GPS.
Detta är det enda jag ska använda surfplattan till så alla andra funktioner är rimligt ointressanta.

Just nu använder jag min iPhone 6, så för att det ska bli någon förbättring mot den skärmen behöver plattan vara minst 8-9", gärna 10 eller mer.

Den ska vara så billig det bara går...

Permalänk

Köp en sony Z2 tablet 10" och använd Sonys cashback på 450kr! https://sonycashback.com/register/promos?ln=sv-SE

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår kostar den ändå 3800 - 450:- = mycket mer än jag tänkt mig....

Permalänk
Medlem

alla surfplattor har väl gps så det är väl bara välja nån som passar din budget.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Entusiast

Kan rekommendera följande:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2007753

Bra upplösning. Bra prestanda, Okej mängd RAM, Har GPS, fullgod batteritid (10 timmar+).
Vettigt pris.

Specs:
http://www.gsmarena.com/asus_memo_pad_hd7_16_gb-5492.php

Nackdelen är att det "bara" är 7"... men det är inte så dåligt det heller.
Ju större, desto dyrare. Så önskemålet om 8" eller större för en låg penning kan bli svårt.

Tillägg:
Jag valde en utan GSM-modem då jag gissar att ni inte behöver internet-anslutning ute på sjön. Skulle ni mot förmodan behöva det, så kör wifi-hotspot på mobiltelefonen, och använd plattans wifi-länk.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju roligt när plattan lägger av pga fukt eller när skärmen inte går att se pga sol, skaffa en navigator i stället som är tänkt att fungera på sjön.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju roligt när plattan lägger av pga fukt eller när skärmen inte går att se pga sol, skaffa en navigator i stället som är tänkt att fungera på sjön.

Stämmer bra det.
Hög fuktighet kommer inom kort att ställa till det.

Tyvärr kostar dessa sjöanpassade navigatorer också en rejält duktig slant. Vad kostar mest? Båten eller navigatorn?
Köp en navigator, få en båt med på köpet

http://www.allaannonser.se/garmin-gpsmap-sj%C3%B6navigator.ht...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SysGhost:

Stämmer bra det.
Hög fuktighet kommer inom kort att ställa till det.

Tyvärr kostar dessa sjöanpassade navigatorer också en rejält duktig slant. Vad kostar mest? Båten eller navigatorn?
Köp en navigator, få en båt med på köpet

http://www.allaannonser.se/garmin-gpsmap-sj%C3%B6navigator.ht...

Det beror ju även på hur man tänkt använda det, att navigera efter en platta som dör när det är dåligt väder och man går på grund är ju ingen höjdare, det finns ju folk som tror att man kan lita på en platta eller telefon och inte har sjökort eller en riktig navigator.
Ska man däremot ha den bara för att visa var man är utan att behöva kunna lita på att den fungerar pålitligt för själva navigeringen är det en annan sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju roligt när plattan lägger av pga fukt eller när skärmen inte går att se pga sol, skaffa en navigator i stället som är tänkt att fungera på sjön.

Z2 är vattentät.

Permalänk
Medlem

Jag försökte köra prisjakt på mobilen för att filtrera fram de som hade GPS, men det fungerade mycket dåligt... nu på datorn gick det ju betydligt bättre

Jag vet att tex iPad måste ha 3G för att ha GPS (de som bara har wifi fungerar inte).
Men det kanske inte är så på andra plattor?

Självklart har jag med andra sjökort också, men det är mycket smidigare att få sjökortet i mobilen/plattan.
Jag får helt enkelt låta blir att använda den när det regnar, vilket såklart är en begränsning för en platta, men det känns ändå mer rimligt att köpa en sådan än en riktig navigator till båten.
I år klarade jag mig med mobilen, men skärmen är lite för liten för att det ska vara roligt...
Det går ändå förvånansvärt bra att titta på skärmen när det är soligt ute

Permalänk
Skrivet av marQs_g:

Jag försökte köra prisjakt på mobilen för att filtrera fram de som hade GPS, men det fungerade mycket dåligt... nu på datorn gick det ju betydligt bättre

Jag vet att tex iPad måste ha 3G för att ha GPS (de som bara har wifi fungerar inte).
Men det kanske inte är så på andra plattor?

Självklart har jag med andra sjökort också, men det är mycket smidigare att få sjökortet i mobilen/plattan.
Jag får helt enkelt låta blir att använda den när det regnar, vilket såklart är en begränsning för en platta, men det känns ändå mer rimligt att köpa en sådan än en riktig navigator till båten.
I år klarade jag mig med mobilen, men skärmen är lite för liten för att det ska vara roligt...
Det går ändå förvånansvärt bra att titta på skärmen när det är soligt ute

Jag skulle satsa på att köpa en beggad iPad och köra på. Tycker även att det är rätt att köra på en platta istället för en navigator.
Rekommenderar även appen Sea Pilot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marQs_g:

Jag försökte köra prisjakt på mobilen för att filtrera fram de som hade GPS, men det fungerade mycket dåligt... nu på datorn gick det ju betydligt bättre

Jag vet att tex iPad måste ha 3G för att ha GPS (de som bara har wifi fungerar inte).
Men det kanske inte är så på andra plattor?

Självklart har jag med andra sjökort också, men det är mycket smidigare att få sjökortet i mobilen/plattan.
Jag får helt enkelt låta blir att använda den när det regnar, vilket såklart är en begränsning för en platta, men det känns ändå mer rimligt att köpa en sådan än en riktig navigator till båten.
I år klarade jag mig med mobilen, men skärmen är lite för liten för att det ska vara roligt...
Det går ändå förvånansvärt bra att titta på skärmen när det är soligt ute

Det finns vattentäta fodral till surfplattor och anti glare skärmskydd för minska solljus reflektion. iPad måste inte ha 3G för använda GPS, om man laddar ner alla kartor i förväg och bara använda endast GPS för navigation. 3G används för ex A-GPS för triangulering med hjälp av mobilnätet och ladda hem kartor i realtid.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det finns vattentäta fodral till surfplattor och anti glare skärmskydd för minska solljus reflektion. iPad måste inte ha 3G för använda GPS, om man laddar ner alla kartor i förväg och bara använda endast GPS för navigation. 3G används för ex A-GPS för triangulering med hjälp av mobilnätet och ladda hem kartor i realtid.

På Ipad sitter 3G och GPS i samma modul så utan 3G ingen GPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

På Ipad sitter 3G och GPS i samma modul så utan 3G ingen GPS.

Ah, det visste inte jag. Ännu en anledning jag väljer bort alla Apple produkter.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Här har du en 10" med inbyggd GPS:
http://www.siba.se/surfplatta/surfplattor/android/asus-transf...

Köpte den till mina föräldrar i julklapp, mycket prisvärd platta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det finns vattentäta fodral till surfplattor och anti glare skärmskydd för minska solljus reflektion. iPad måste inte ha 3G för använda GPS, om man laddar ner alla kartor i förväg och bara använda endast GPS för navigation. 3G används för ex A-GPS för triangulering med hjälp av mobilnätet och ladda hem kartor i realtid.

Hur mycket 3G täckning har man mitt ute på havet då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Hur mycket 3G täckning har man mitt ute på havet då...

Använder GPS utav 3G nätet då?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XPerion:

Använder GPS utav 3G nätet då?

Nej.
Men AGPS behöver det 3G-nätet för att påskynda låsning av positionen.
Utan AGPS tar det längre tid innan mjukvaran kan hitta ens position vid aktivering av GPSen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

gps fix tar oftast bara ett par sekunder såvida det inte är värdelös mjukvara eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

gps fix tar oftast bara ett par sekunder såvida det inte är värdelös mjukvara eller nåt.

Exakt, tar mindre än 10 sek med min SM-p605 platta, utan hjälp av a-gps. Men tråkigt att Ryssland har blockerat Glonass p.g.a bråk med USA och fungerar inte lika bra som innan..

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Sony Z3 tablet compact utmärktv vattentät plotter med Pathaway elelr Locus

Plattan Sony Z3 Tablet compact passar utmärkt på sjön är helt vattentät och Sony har snabbabste GPS till fix bland plattor 2015
Onödigt för många med sofistikerade plotters som är överprisade om man kan navigera på traditionellt vis.

Har använt moving map på sjön sen 1999 med handdatorer från Palm HPIPaq smartphone och nu den vattentäta plattan Funkar hur bra som helst som komplement till sjökortet som man alltid har med i pappersform om man har sjövett
Bra appar Pathaway och Locus
Med Locus kan man hämta sjökort från Eniros website man spelar in ett område till önskad zommnivå ch får en GPSkaliberead kart

Läs mer om apparna
http://wp.me/p1IAXy-3om
http://wp.me/P1IAXy-4Sa
Blekingesjökortet nedladdat från Enirozoomat i en Z3 demobild
http://fatherben.se/wordpress/wp-content/uploads/2011/10/blek...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBEN:

Plattan Sony Z3 Tablet compact passar utmärkt på sjön är helt vattentät och Sony har snabbabste GPS till fix bland plattor 2015
Onödigt för många med sofistikerade plotters som är överprisade om man kan navigera på traditionellt vis.

Har använt moving map på sjön sen 1999 med handdatorer från Palm HPIPaq smartphone och nu den vattentäta plattan Funkar hur bra som helst som komplement till sjökortet som man alltid har med i pappersform om man har sjövett
Bra appar Pathaway och Locus
Med Locus kan man hämta sjökort från Eniros website man spelar in ett område till önskad zommnivå ch får en GPSkaliberead kart

Läs mer om apparna
http://wp.me/p1IAXy-3om
http://wp.me/P1IAXy-4Sa
Blekingesjökortet nedladdat från Enirozoomat i en Z3 demobild
http://fatherben.se/wordpress/wp-content/uploads/2011/10/blek...

Klarar man sig med 16gig på den? Hur mycket karta kan man spara. Jag vill bara ha lite på ostkusten kring kalmar län. Svårt att hitta återförsäljare av den padden med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helipop:

Klarar man sig med 16gig på den? Hur mycket karta kan man spara. Jag vill bara ha lite på ostkusten kring kalmar län. Svårt att hitta återförsäljare av den padden med.

Skickades från m.sweclockers.com

16 gig räcker om du inte har för mycket appar Sjökorten tar försumbar plats
Alternativ är en smartphone android som är vattentät fungerar också
Ett annat bra alternativ är en GarminGPS jag använder också sen många år Garmin GPSmap60CSx och har köpt sjökorten av Garmin
Har man ett papperssjökort så räcker GarminGPSmap När jag färdas långsamt med en 4 hk utombordare räcker GarminGpsen att navigera med

Permalänk
Medlem

@NoWin: Även för saltvatten? Troligen inte. All vattentäthet är typ "rent vatten, gärna rumstempererat".
Att dränka även en "vattentät" platta i allt annat än rent vatten några sekunder är fan o leka med platt-döden.

Risken är också kondens och andra saker. O skulle det nu komma in vatten pga fabrikationsfel i någon försegling så är du körd, ingen garanti täcker det.