Sixense Stem med Striker VR skapar vapenrekyl i virtuell verklighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Nu saknas det bara att det klarar av att ge samma rekyl som en .50 cal.

Spelen i framtiden, kommer bara sluta med att folk drar fram skruvstädet och klämmer fast det, för noll rekyl

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Kul idé, men om man vill simulera "riktigt" skytte så faller det ändå på att headsetet är ivägen så att man inte kan sikta genom vapnets fasta sikte. Grejen med rekylkontroll är ju att man så snabbt som möjligt efter skott ska hitta tillbaka till siktesbilden, får man inte upp siktet framför ögonen så blir det spray and pray i alla fall.

Skrivet av Mayth:

Börjar du prata på 7.62 automatkarbiner så som G36 eller den svenska varianten AK4 så blir det lite värre, men fortfarande genomförbart.

G36 skjuter 5.56x45.

Permalänk
Skrivet av p1mm3:

Är människor på allvar så fullt pantade att dem tror att detta simulerar en vapenrekyl? Det finns inte en chans i världen att den kan generera den energi som genereras när man avfyrar ett riktigt vapen. Jag har skjutit med vapen innan och vet mycket väl vad jag pratar om.

Jag Vet ju inte men skulle tro att de är medvetna om att de inte kan simulera verklig rekyl till 100%. Det handlar nog snarare om att ge en viss feedback vilken vare sig den är svag eller verklig ger spelkänslan en extra dimension. Precis som force feedback i rattarna. Inte känns det som att man sitter i en bil men det gör ändå enormt mycket för känslan.

Tänk när vibratorn hittade in i mobiltelefonerna och handkontrollerna. Fan va häftigt det var med lite durr.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

För det är tyvärr det som säljer idag...
Kan ju användas till simulering av tex fiske, matlagning, operationer mm... Men jag ser gärna att det används i skjut spel också

Tycker det är en väldigt imponerande teknik, hoppas bara att det kommer att bli något vettigt av det

Haha vem fan vill stå i vardagsrummet och fiska ? x)

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk

Får väl säga *gäsp* åt den här nyheten, då det redan finns riktiga rekylsimulatorer. Drivs av tryckluft och är ombyggda versioner av riktiga vapen. Används bla inom Försvarsmaktens GTA-er (GruppTräningsAnläggning).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gastromax:

Kul idé, men om man vill simulera "riktigt" skytte så faller det ändå på att headsetet är ivägen så att man inte kan sikta genom vapnets fasta sikte. Grejen med rekylkontroll är ju att man så snabbt som möjligt efter skott ska hitta tillbaka till siktesbilden, får man inte upp siktet framför ögonen så blir det spray and pray i alla fall.

G36 skjuter 5.56x45.

Sant, Syftade på G3.

Permalänk
Medlem

Även om detta är för klent ännu så hoppas jag mer på detta. Då användarens skjutteknik osv kan spela in.

Dock som nån annan redan nämnt krävs mindre VR glasögon så man kan ha kinden mot kolven/buttstock och simulera riktiga riktmedel på ett troget sätt. Järn, rödpunkt/holo, samt kikarsikten.

förhoppningsvis är detta mindre än 10 år bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vad blir nästa sak? när man blir träffad så får man skitont? Jag hatar allt vad detta virtuella skräpet heter

Får man fråga varför och hur du menar? Detta är ett virtuellt forum t.ex?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Får man fråga varför och hur du menar? Detta är ett virtuellt forum t.ex?

Glasögon och det där tramset som kommit. Det är bara en jäkla innegrej som förhoppningsvis försvinner

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Glasögon och det där tramset som kommit. Det är bara en jäkla innegrej som förhoppningsvis försvinner

Varför så "anti"? Använd det inte? Stör det dig att dom som är intresserade får parallellt uppleva en virtuell värld på ett annat sätt än det mer traditionella sättet?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Haha vem fan vill stå i vardagsrummet och fiska ? x)

Been there, done that.

Permalänk

Haha, fan nu påminner du mig om att man har EA Championship Bass på ps1 liggandes någon stans.

Permalänk
Medlem

vore det inte bättre att sätta rekyl-mojängen mer off center? (dvs högre upp) Så man får mer moment till att kränga bössan även med liten kraft. Alternativt vertikalt monterat i framkant på vapnet för att spara plats, men då missar man ju all kraft i skottriktningen förstås.

edit: määh, gammal nyhet ju. Dumma mig

Permalänk
Medlem

Det här till DayZ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Som Logitech's force feedback möss, back in the days.

http://www.dansdata.com/ifeel.htm

https://www.youtube.com/watch?v=Kr_HQge58ho X) (ihopsatt med "musmattan" dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Cool den har jag inte sett.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Varför alltid skjutvapen? Finns så mycket annat man kan ha VR till än krig. Jag gillar ArmA och liknande spel men tycker det är tråkigt att de flesta VR prylar handlar om vapen...

hur kul är det med en dammsugare då till VR??

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

hur kul är det med en dammsugare då till VR??

Inte alls, men finns nog mer saker i världen än dammsugning och skytte man kan simulera med VR

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Haha rekyl i musen ja den va bra, nä jag håller nog mig till min skak fria mus.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CynXen:

Varför alltid skjutvapen? Finns så mycket annat man kan ha VR till än krig. Jag gillar ArmA och liknande spel men tycker det är tråkigt att de flesta VR prylar handlar om vapen...

Berätta vad det är du vill ha för något tillbehör då istället. Och om du nu tror det är något som lär sälja bra så varför tar du inte och försöker utveckla den själv?

Personligen tror jag att vi kommer få se hela arsenal av vapen, bilgrejer och uppkopplade sexleksaker innan annat börjar dyka upp. Action och porr är mannens A-Å.

Själv kan jag inte komma på något jag hellre skulle vilja ha till ett par VR brillor än en rejäl bössa.. vad annars, typ ett tennisracket? hehe..nej tack det är bara att gå ut i verkligheten och lira det! Just porren klarar jag mig personligen ganska väl utan, men alla kan ju tyvärr inte vara lika lyckligt lottade med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CynXen:

Inte alls, men finns nog mer saker i världen än dammsugning och skytte man kan simulera med VR

kom gärna med exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

kom gärna med exempel

Fiske?

Ska inte släppa in allmänheten för djupt in i min corrupta hjärna

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB