Guide: Uppgradera gratis till Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Guide: Uppgradera gratis till Windows 10

Många ser fram emot lanseringen av Windows 10 och ställer massvis av frågor om Microsofts nya operativsystem. När släpps det, vad kostar det, vad ska jag välja och hur ska jag uppgradera? SweClockers samlar alla de vanligaste frågorna – och svaren!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*nvm* missade en mindre sektion som heter avinstallera.

Permalänk
Medlem

Innebär detta att jag kan köpa en retailnyckel till win 7 /8 för några ynka hundrigar (3-400) och sedan bara upgradera till w10? Finns det några restriktioner När min win7/8-nyckel är köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en två-års licens av 8.1. Hur fungerar det vid en uppgradering? Får jag två nya år? För livstid eller slutar 10an när min 8.1 licens går ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumie:

Innebär detta att jag kan köpa en retailnyckel till win 7 /8 för några ynka hundrigar (3-400) och sedan bara upgradera till w10? Finns det några restriktioner När min win7/8-nyckel är köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, så kan du göra. Nej det finns inga restriktioner.

Skrivet av Fextreme_fa:

Jag har en två-års licens av 8.1. Hur fungerar det vid en uppgradering? Får jag två nya år? För livstid eller slutar 10an när min 8.1 licens går ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig hört talas om en tidbegränsad licens. Men i alla fall, när du väl är på Windows 10 så gäller den licensen för alltid.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag har en två-års licens av 8.1. Hur fungerar det vid en uppgradering? Får jag två nya år? För livstid eller slutar 10an när min 8.1 licens går ut?

Det står ju i artikeln/guiden: "Licensen är giltig på livstid och det finns ingen abonnemangskostnad eller dylikt."

Det är ingen tidsbegränsning på en Windows nyckel och har aldrig varit det så vitt jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Guiden är bra men jag saknar några punkter och jag har några synpunkter.

1. Varför ska man uppgradera? Vilka fördelar finns det?
2. Berätta gärna vilka enheter som INTE får en gratis uppgradering, så som Enterprise-versioner och domänanslutna datorer. Dessa får istället uppdateras via företaget.
3. En mycket vanlig fråga är om man kan göra en ren installation av Windows 10 vid uppgraderingen eller via media. Svaret är ja, antingen via funktionen reset som återställer Windows och allt på hårddisken till en nyinstallerad enhet eller via DVD/iso OM maskinen innan har uppdaterats till Windows 10.
4. Microsoft Konto och internetanslutning är inte ett systemkrav, givetvis är det en trevlig fördel att använda det men absolut inget krav. Vissa tjänster och appar kan dock kräva ett Microsoft Konto.
5. Kan man välja språk? Svaret är även här ja, det går att välja vilket språk som helst till vilken version som helst av Windows 10 helt gratis. I Windows 7 var detta reserverat endast för Enterprise och Ultimate versionerna.
6. Visa gärna en bild på hur det ser ut med Windows 10-loggan nere i högra hörnet när man har blivit erbjuden en uppgradering. Så att man vet vad man ska sträva efter.
7. Berätta gärna hur man kollar att allt på datorn kommer fungera i Windows 10. (klicka på Windows 10-flaggan, gå till hamburgermenyn, klicka på "din dator är kompatibel").
8. Kanske en länk till Microsofts FAQ https://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-faq

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hur går det att installera 10'an utan att tömma systemet på programmet osv.?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskebulle:

Hur går det att installera 10'an utan att tömma systemet på programmet osv.?

Ja, du förlorar ingenting på datorn.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kan man använda en win 7 nyckel från en bärbar dator som ligger å skräpar på en stationär? Eller är de låsta till just den datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Skönt med en riktig guide. Flera har skapat trådar i forumet om detta bara för att få otroligt förvirrande svar som inte gjort någon klokare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av strejf:

Guiden är bra men jag saknar några punkter och jag har några synpunkter.

1. Varför ska man uppgradera? Vilka fördelar finns det?
2. Berätta gärna vilka enheter som INTE får en gratis uppgradering, så som Enterprise-versioner och domänanslutna datorer. Dessa får istället uppdateras via företaget.
3. En mycket vanlig fråga är om man kan göra en ren installation av Windows 10 vid uppgraderingen eller via media. Svaret är ja, antingen via funktionen reset som återställer Windows och allt på hårddisken till en nyinstallerad enhet eller via DVD/iso OM maskinen innan har uppdaterats till Windows 10.
4. Microsoft Konto och internetanslutning är inte ett systemkrav, givetvis är det en trevlig fördel att använda det men absolut inget krav. Vissa tjänster och appar kan dock kräva ett Microsoft Konto.
5. Kan man välja språk? Svaret är även här ja, det går att välja vilket språk som helst till vilken version som helst av Windows 10 helt gratis. I Windows 7 var detta reserverat endast för Enterprise och Ultimate versionerna.
6. Visa gärna en bild på hur det ser ut med Windows 10-loggan nere i högra hörnet när man har blivit erbjuden en uppgradering. Så att man vet vad man ska sträva efter.
7. Berätta gärna hur man kollar att allt på datorn kommer fungera i Windows 10. (klicka på Windows 10-flaggan, gå till hamburgermenyn, klicka på "din dator är kompatibel").

4.Dock har dom varit duktiga på att dölja detta. Tycker det är helt fel. Varför inte backa och göra en liknande design som första win 8? Nu tror ju alla som startar en dator att onlinekonto är ett krav.

Sen UI ser bedrövligt ut, men inget MS verkar bry sig om. Gillade 3d effekterna i vista och win 7 var ju en fräsch design. Win 8 och framåt ser det tråkigt ut bra, riktigt besvikelse.

Vissa verkar ju gilla win 10, men inte alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Saknade en punkt:
Varför har jag inte Windows 10 ikonen på några av mina datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

4.Dock har dom varit duktiga på att dölja detta. Tycker det är helt fel. Varför inte backa och göra en liknande design som första win 8? Nu tror ju alla som startar en dator att onlinekonto är ett krav.

Det är fruktansvärt enkelt att växla mellan ett Microsoftkonto och ett lokalt konto och det har det varit ända sedan Microsoft introducerade Microsoftkonto i Windows. Här får du ett tips på hur man gör.

Sök på konto. Klicka på "Dina kontoinställningar". Klicka på koppla ifrån för att ändra till ett lokalt konto. Klart! På samma typ samma sätt kan du göra om ditt lokala konto till ett Microsoftkonto.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det är fruktansvärt enkelt att växla mellan ett Microsoftkonto och ett lokalt konto och det har det varit ända sedan Microsoft introducerade Microsoftkonto i Windows. Här får du ett tips på hur man gör.

Sök på konto. Klicka på "Dina kontoinställningar". Klicka på koppla ifrån för att ändra till ett lokalt konto. Klart! På samma typ samma sätt kan du göra om ditt lokala konto till ett Microsoftkonto.

Snarare så att dom väljer onlineinlogg vid installation och sen inte bryr sig. Ska vara tydligt från början, sen är det skit samma vad folk sen väljer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Snarare så att dom väljer onlineinlogg vid installation och sen inte bryr sig. Ska vara tydligt från början, sen är det skit samma vad folk sen väljer.

Du tjatar i varenda tråd om samma sak om och om och om igen, det blir ganska tröttsamt. Varför bryr du dig så mycket om vad andra väljer? Speciellt när det är som du säger att folk inte bryr sig. Räcker det inte att du vet hur man gör?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Du tjatar i varenda tråd om samma sak om och om och om igen, det blir ganska tröttsamt. Varför bryr du dig så mycket om vad andra väljer? Speciellt när det är som du säger att folk inte bryr sig. Räcker det inte att du vet hur man gör?

Jag tycker man ska ha val. Inte vara tvångsansluten till MS server. Men vist är folk så blåögda som du så kör bara på.

Andra vill att folk i alla fall ska ha möjligheten att se att det går att köra utan hotmail.

Men är bara en brist i systemet av flera.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jag tycker man ska ha val. Inte vara tvångsansluten till MS server. Men vist är folk så blåögda som du så kör bara på.

Andra vill att folk i alla fall ska ha möjligheten att se att det går att köra utan hotmail.

Men är bara en brist i systemet av flera.

Men man har val. man är inte "tvångsansluten till MS server". Du kan i setupen välja Microsoftkonto eller lokalt konto. Du kan efteråt väldigt enkelt växla mellan Microsoftkonto och lokalt konto. Du behöver inte ens använda hotmail. Om du vill köra ett Microsoftkonto utan kan använda vilken mailadress som helst.

Ditt tjat hjälper ingen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Så jag kan med denna nyckel jag har nu ladda ner en ISO och sedan använda den istället för att göra en upgrade?

Om man har flera nycklar då? Kan man konvertera alla dessa på ett smidigt sätt?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

"Är Windows 10 gratis för pirater eller om jag har en piratkopia?

Nej. Även om det kan gå att uppdatera till Windows 10 är licensen fortfarande ogiltig. Tvärtemot tidigare uppgifter ger Microsoft inte något frikort till pirater och omvandlar inte heller piratkopierade operativsystem till äkta licenser."

Jag fattar inte. Om det går att uppgradera så är det ju gratis? Men man uppgraderar då till en ogiltig licens och vilken skillnad gör detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av strejf:

Men man har val. man är inte "tvångsansluten till MS server". Du kan i setupen välja Microsoftkonto eller lokalt konto. Du kan efteråt väldigt enkelt växla mellan Microsoftkonto och lokalt konto. Du behöver inte ens använda hotmail. Om du vill köra ett Microsoftkonto utan kan använda vilken mailadress som helst.

Ditt tjat hjälper ingen.

När dom döljer offline konto verkar ju snarare som dom vill tvinga på onlinekonto.

Sen när Win 10 är gratis eller ja man får så klart betala fast i annan valuta i stället och att lura in folk att använda onlinekonto är bara bra för MS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Zidious G:

"Är Windows 10 gratis för pirater eller om jag har en piratkopia?

Nej. Även om det kan gå att uppdatera till Windows 10 är licensen fortfarande ogiltig. Tvärtemot tidigare uppgifter ger Microsoft inte något frikort till pirater och omvandlar inte heller piratkopierade operativsystem till äkta licenser."

Jag fattar inte. Om det går att uppgradera så är det ju gratis? Men man uppgraderar då till en ogiltig licens och vilken skillnad gör detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Man får vattenstämpel (vad det verkar), som säger att licensen inte är giltigt. Allt för att dra in alla till MS system av appar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

När dom döljer offline konto verkar ju snarare som dom vill tvinga på onlinekonto.

Sen när Win 10 är gratis eller ja man får så klart betala fast i annan valuta i stället och att lura in folk att använda onlinekonto är bara bra för MS.

Jag kan garantera att de som använder ett Microsoftkonto med Windows 10 kommer vara mer nöjd med operativsystemet än de som inte använder det, tack vare bland annat Onedrive.

Dessutom är du på helt fel forum. Om du vill att något ska ändras i Windows 10 så ska du använda feedbackappen i Windows 10 Technical Preview, inte forumet på Sweclockers.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Aldrig hört talas om en tidbegränsad licens. Men i alla fall, när du väl är på Windows 10 så gäller den licensen för alltid.

Skrivet av enbom:

Det står ju i artikeln/guiden: "Licensen är giltig på livstid och det finns ingen abonnemangskostnad eller dylikt."

Det är ingen tidsbegränsning på en Windows nyckel och har aldrig varit det så vitt jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

skönt, då måste min licens övergå från begränsad till obegränsad alltså

kan upplysa er om att det finns tidsbegränsade nycklar, har en 24mån dreamspark licens

proof:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

skönt, då måste min licens övergå från begränsad till obegränsad alltså

kan upplysa er om att det finns tidsbegränsade nycklar, har en 24mån dreamspark licens

proof: http://forumbilder.com/images/2015/06/05/N44amnlos.png

Men snälla, dedär innebär att du kan ladda ner ifrån Dreamspark till det datumet. Nyckeln gäller för evigt. Har själv Dreamspark.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Så jag kan med denna nyckel jag har nu ladda ner en ISO och sedan använda den istället för att göra en upgrade?

Om man har flera nycklar då? Kan man konvertera alla dessa på ett smidigt sätt?

Undrar jag med, nån som vet?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har samma windows och nyckel i 2 datorer min stationära och min laptop men jag får bara windows 10 ikonen på min stationära hur får jag den även på min laptop jag har uppdaterat båda datorerna helt.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmisapp:

Hej
Jag har samma windows och nyckel i 2 datorer min stationära och min laptop men jag får bara windows 10 ikonen på min stationära hur får jag den även på min laptop jag har uppdaterat båda datorerna helt.
Tack

Det kanske finns ett skydd mot det då du endast får ha en licens på en dator.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Stödjer Windows 10 Home mer än 16gig RAM? Som W7 home P inte gör.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

Stödjer Windows 10 Home mer än 16gig RAM? Som W7 home P inte gör.

Ja. Från och med Windows 8 stödjer Home-versionen 128GB RAM. Och Pro stödjer 512GB.

Windows 7 Starter 2GB -----------------------------------> Windows 8 128GB
Windows 7 Home Basic 8GB ------------------------------> Windows 8 128GB
Windows 7 Home Premium 16GB ------------------------> Windows 8 128GB
Windows 7 Professional/Enterprise/Ultimate 192GB ---> Windows 8 Pro/Enterprise 512GB

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...